Gå til innhold

Avslått laptop bruker strøm


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bruker hovedsakelig stasjonær. Laptop er ett år gammel, og den brukes en gang i blant. Jeg har ved et par anledninger avsluttet med fullt batteri med "Avslutt" i startmenyen. Noen uker senere er batteriet helt tomt.

Så noe stjeler strøm. Hva kan være feil?

Anonymkode: 58d18...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vintersolverv skrev (1 time siden):

Er den virkelig slått av, eller bare i dvalemodus?

Nei. Eller hvilemodus som er alternativet i min meny. Da hadde forklaringen i så fall vært enkel. Jeg trykker "Avslutt"

Anonymkode: 58d18...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om et lys lyser på laptopen selv etter avslutt.  Det finnes innstillinger som kan gjøre at prosessoren fremdeles er aktiv selv etter avslutt kommando. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (20 minutter siden):

Sjekk om et lys lyser på laptopen selv etter avslutt.  Det finnes innstillinger som kan gjøre at prosessoren fremdeles er aktiv selv etter avslutt kommando. 

Bortsett fra belyst tastatur er det kun ett lys på av/på knappen. Ingenting lyser etter avslutt. Dette er en Lenovo med W 11 Home  om det har noen betydning. Jeg har aldri endret på noen innstillinger.

Anonymkode: 58d18...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste laptop'er og mobiler har batterier med kjemi av typen lithium-ion.

Typen de fleste av dagens elbiler også har.

Disse batteriene lekker litt energi selv om de ikke brukes. Noen kaller fenomenet phantom drain (spøkelsestapping).

På dårlige gamle utslitte batterier kan være 5 % og kanskje mer pr dag.

Anonymkode: 2107a...490

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, vintersolverv said:

Er den virkelig slått av, eller bare i dvalemodus?

Tre typer avslått.

  • standby - bruker batteri for å holde på minnet og holde vinduene oppe sånn at det går mye raskere å skru på igjen PCen
  • hibernate (dvale) - lagrer minnet til disk og bruker minst mulig batteri, og vinduene drepes ikke, men tar lenger tid å skru den på igjen enn standby
  • og helt av - windows og alle programmene/vinduene må startes på nytt

På noen laptop's finnes ikke hibernate-valget eller det må aktiveres før man får muligheten å velge det

Anonymkode: 2107a...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...