Gå til innhold

Hvilken stasjonsvogn anbefaler du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fem folk og hund i stasjonsvogn? Hvor skal du ha bagasjen da? Det mest fornuftige er nok flerbruksbil/minivan. Dessverre er den klassen fryktelig forsømt av bilprodusentene. Toyota Prius+, Citroën Grand Picasso og Ford Galaxy er dine beste alternativer her.

Anonymkode: f568f...c67

Vi er 4 i huset har subaru outback,  her er det ungdom 17 og 19. Og 2 jemthund er.  Bagasjerom er delt i 2. Halve til hundene og halve til Bagasjerom og så bruker vi pakkeboks på taket. Og har nå 0 problem når vi er på tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 31.1.2024 den 9.50):

Familie på fem, barn på 8, 10 og 12 år. Mellomstor hund. Budsjett på maks 350.000. Gjerne fossilbil da vi kjører endel langt, både til Nord-Norge og Sør-Europa. Hvilken bil passer for oss? 

Anonymkode: eef6c...cd1

Det høres jo egentlig ikke ut som stasjonsvogn er biltypen for deg. 

AnonymBruker skrev (På 31.1.2024 den 17.56):

Fem folk og hund i stasjonsvogn? Hvor skal du ha bagasjen da? Det mest fornuftige er nok flerbruksbil/minivan. Dessverre er den klassen fryktelig forsømt av bilprodusentene. Toyota Prius+, Citroën Grand Picasso og Ford Galaxy er dine beste alternativer her.

Kunne ikke vært mer enig. Mazda 5 med skyvedørene var jo et eksempel på en genial familiebil. Selv kunne jeg mye heller tenkt meg at det kom rimeligere alternativer til ID Buzz på markedet fremfor alle disse kvasi-SUVene som er trange og har små bagasjerom. Foreldrene mine hadde en Chrysler Grand Voyager på 90-tallet, hvor man enkelt kunne sette inn og ta ut den tredje seteraden. Genialt når man ønsker å veksle mellom bagasjerom på størrelse med en varebil, og nok seter til å ta med hele familien pluss andre i bilen. Biler som BYD Tang, Mercedes EQB, Hongqi E-HS9, NIO ES8 osv. har kanskje 6-7 seter, men de er jo ikke praktiske i det hele tatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for mange gode tips. 
Grunnen til at vi tenker stasjonsvogn er fordi alle disse SUV-ene som er på markedet nå er sånn halvstore, men egentlig ikke store i det hele tatt. Det er verken bagasjerom eller god plass i baksetene, det er liksom bare mye metall og luft, hvis dere skjønner. I tillegg er de fleste nye biler nå el, og det funker dårlig for oss som stadig må opp i fjellheimen i all slags vær. Vi har testet elbil opp dit, men uten noen særlige ladestasjoner på veien og dårlige lademuligheter der oppe, ble det mye styr å få det til. Dermed må det bli fossil. 
Vi har en stasjonsvogn nå og den funker knall til vårt bruk. Problemet er at den begynner å bli gammel og det er mye reparasjoner, men bilen i sin form har fungert flott. Budsjettet er dog litt barbert etter at banken har økt rentene 13 ganger på kort tid, så da er grensen satt til 300.000. 
Mulig vi forsetter med samme merke som til nå, Peugeot 508 sw.

Ts

Anonymkode: eef6c...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tiuren skrev (På 31.1.2024 den 12.15):

Vanskelig å si da jeg ikke vet hva du prioriterer, status eller driftssikkerhet/vedlikeholdskostnader. 

Siden du har barn ville jeg kjøpt en stor stasjonsvogn, da får du utnyttet den skikkelig, ville holdt meg borte fra VAG.

Ford Mondeo

Opel Insignia

Volvo V70 (/V60?)

Toyota/KIA/Hyundai?

Ellers er jeg glad i C-klasse, men de blir muligens litt små? 

Du anbefaler Ford Mondeo, Opel Ingignia, men ville holdt deg borte fra VAG? 😂

I tillegg er drømmen en Jaguar....🤔 Ja, her snakker vi kvalitet. 

Jeg hadde valgt VAG over alt dette.

Til TS;

Nyere VW passat eller Skoda Superb. 

Anonymkode: a9aff...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Til TS;

Ja, det handler om at VAG er uforholdsmessig dyre å vedlikeholde, og omtrent umulig å selge brukt uten stort verditap. Men bortsett fra det så er Superb en fin og praktisk stasjonsvogn. 

Jeg har aldri hørt noe galt om nyere Opel, men det har muligens du? Jaguar er (med unntak av elbil forsøket deres) et relativt trygt valg, men jeg skrev at det valget var med hjertet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jaguar sine dieselmotorer har vært mye trøbbel med. Opel/GM styrer jo like mye unna som VAG, hvor Škoda er det gylne unntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Med slike intteresser ville jeg ha sett på en caravelle turbodiesel.  Da har du god plass til barn og hund. Samt mye bagasje turbodiesel bruker i tilegg lite drivstoff. 

Vi hadde 3 unger da vi hadde vår. Og de va4 veldig lei seg når vi solgte

Anonymkode: 0b46d...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 13.19):

Til TS;

Er da ingen oppegående folk som evner å knyte sine egne sko som kjøper folkevogn!!!  VAG produkter er jo de bildene med mest problemer og de lengste verkstededoppholdene.

Som eier av verksted og bilrekvisita forhandler, har jeg tjent gode penger på denne dritten. 

Anonymkode: ac639...207

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er da ingen oppegående folk som evner å knyte sine egne sko som kjøper folkevogn!!!  VAG produkter er jo de bildene med mest problemer og de lengste verkstededoppholdene.

Som eier av verksted og bilrekvisita forhandler, har jeg tjent gode penger på denne dritten. 

Anonymkode: ac639...207

Her må du nok poste link! Som Toyota-eier med bakgrunn fra blant annet Opel, Hyundai, Lexus, Renault og Tesla tror jeg neppe VAG er dårligere enn mye annet. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Silvia515 said:

Her må du nok poste link! Som Toyota-eier med bakgrunn fra blant annet Opel, Hyundai, Lexus, Renault og Tesla tror jeg neppe VAG er dårligere enn mye annet. 

VAG er designet for å gi lite problemer for første eier, etter det er det et heXXXXe... Enkle reparasjoner tar mange ganger så lang tid som på andre merker. Som eksempel tar bytte av EGR ventil på en vanlig VAG tar 10-15 timer, på andre merker en halvtime. Og da har du tid å vaske hendene og på den halvtimen....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo v90 og v90 cross country ☺️ disse får man jo brukt nå, så prisen ligger jo derfor en del under på en bruktbil enn en nybil ☺️

Endret av Marvels
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tiuren skrev (5 minutter siden):

VAG er designet for å gi lite problemer for første eier, etter det er det et heXXXXe... Enkle reparasjoner tar mange ganger så lang tid som på andre merker. Som eksempel tar bytte av EGR ventil på en vanlig VAG tar 10-15 timer, på andre merker en halvtime. Og da har du tid å vaske hendene og på den halvtimen....

Nevn èn modell det tar 10-15 timer å skifte egr på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Slipses said:

Nevn èn modell det tar 10-15 timer å skifte egr på. 

Det var i det minste hva mølle fakturerte på naboens Passat.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Peugeot 5008

Anonymkode: bf27b...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tiuren skrev (12 timer siden):

Det var i det minste hva mølle fakturerte på naboens Passat.... 

Da ble han lurt. Finnes ingen VW som EGR jobben er tidsatt over en arbeidsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Slipses said:

Da ble han lurt. Finnes ingen VW som EGR jobben er tidsatt over en arbeidsdag.

Om merkeverksted driver med lureri så er det god nok grunn til å holde seg borte fra merket. Men jeg sjekket med naboen, det ligger noen år tilbake i tid, og prisen var 19.000,-. 

Ellers kan et raskt Google søk gi litt informasjon om noe av problemet. https://vacn.no/forums/topic/283131-egr-golf-16-tdi-105hk/  Og det finnes slike idiotløsninger på nesten alle VAG biler. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (15 timer siden):

Du jobber nok saktere enn en gjennomsnittsmekaniker dersom du bruker 10-15 timer på en 5-6 timers jobb ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Silvia515 said:

Du jobber nok saktere enn en gjennomsnittsmekaniker dersom du bruker 10-15 timer på en 5-6 timers jobb ;)

Det var Møller som satte prisen til 19.000 for endel år siden. Det er bare et av mange eksempel på "alternative" løsninger som gir masse ekstra utgifter. Men kjør gjerne VAG du, jeg holder meg langt borte. "Visdom er å lære av andres feil"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...