AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #1 Skrevet 30. januar 2024 Det er da snakk om mitt hjemmelagede brød. Jeg er ikke så flink til baking, men får til grytebrød. Foreløpig har jeg brukt ca 50/50 grovt og lyst hvetemel. (Resten er bare vann, litt salt og litt tørrgjær. Så lurer jeg på om det er sunnere enn å kjøpe et normalt brød på Kiwi med nøkkelhullsmerket. Syns ikke det blir så godt med veldig mye grovt mel og når jeg har forsøkt å ha i litt solsikkefrøs og slikt vil ikke barna ha det. Resultatet er altså at ingen spiser det. Så derfor lurer jeg på om det er lurere å kjøpe om man tenker sunt eller om jeg skal fortsette bakinga. Anonymkode: 81571...740
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #2 Skrevet 30. januar 2024 Hjemmebakt er bedre, kjøpebrød er ultraprossesert. Anonymkode: cc7c1...fcc 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #3 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det er da snakk om mitt hjemmelagede brød. Jeg er ikke så flink til baking, men får til grytebrød. Foreløpig har jeg brukt ca 50/50 grovt og lyst hvetemel. (Resten er bare vann, litt salt og litt tørrgjær. Så lurer jeg på om det er sunnere enn å kjøpe et normalt brød på Kiwi med nøkkelhullsmerket. Syns ikke det blir så godt med veldig mye grovt mel og når jeg har forsøkt å ha i litt solsikkefrøs og slikt vil ikke barna ha det. Resultatet er altså at ingen spiser det. Så derfor lurer jeg på om det er lurere å kjøpe om man tenker sunt eller om jeg skal fortsette bakinga. Anonymkode: 81571...740 Du må se kostholdet ditt under ett. Du spiser neppe bare brød. Grovt brød er for fiber. Du får i deg fiber fra grønnsaker også. Se bort fra nøkkelhull og andre merker og slagord foran på emballasjen. Forhold deg til ingredienslisten og næringsinnholdet, dette er angitt på baksiden. AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hjemmebakt er bedre, kjøpebrød er ultraprossesert. Anonymkode: cc7c1...fcc Hysterisk. Anonymkode: 13032...88a 6 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #4 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må se kostholdet ditt under ett. Du spiser neppe bare brød. Grovt brød er for fiber. Du får i deg fiber fra grønnsaker også. Se bort fra nøkkelhull og andre merker og slagord foran på emballasjen. Forhold deg til ingredienslisten og næringsinnholdet, dette er angitt på baksiden. Hysterisk. Anonymkode: 13032...88a Vi spiser en del brød både voksne og barn så jeg spør ganske enkelt etter hvilket brød man burde velge av det jeg skrev i det første innlegget. Jeg tenker ikke slanking. Jeg tenker næring og tilsetningsstoffer. Anonymkode: 81571...740 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #5 Skrevet 30. januar 2024 Jeg foretrekker kjøpebrød. Om du tenker grovhetsskalaen, så finner du brød med over 50% grovt mel i butikkene. Men om du foretrekker ditt hjemmelagde brød, ville jeg heller gått for det. Kosthold må sees på som en helhet😊 Anonymkode: dcb32...7da
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #6 Skrevet 31. januar 2024 Tips: Mal frø til pulver konsistens så merker ikke barna det 😁 Anonymkode: bec2b...3a2 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #7 Skrevet 31. januar 2024 Kjøper brød med 100% grovt. Bedre smak, og mer fiber. Alternativet er noe av brødene fra Baker Hansen som har veldig god holdbarhet. Bakte før når vi var flere. Brukte mye helkorn, frø og havregryn, samt sammalt mel. Ble godt, men i dag hadde jeg vært nødt til å fryse ned det meste. Ikke glad i brød som har vært frosset. Anonymkode: 7f84a...967
Stor pike Skrevet 31. januar 2024 #8 Skrevet 31. januar 2024 Kjøp brødmelposer og bland med vann og gjær. Du får to gode og rimelige brød. Enkelt. 1
Brunhilde Skrevet 31. januar 2024 #9 Skrevet 31. januar 2024 Jeg foretrekker hjemmebakt brød. Av og til baker jeg veldig grove brød, andre ganger litt finere. Jeg spiser ikke så mye brød av fiberinnholdet er avgjørende for noe. Jeg tenker at det er lurt å fortsette å bake, om ikke annet så for pengepungen sin skyld. Hjemmebakt brød er mye billigere (og bedre i mine øyne) enn kjøpebrød.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #10 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er da snakk om mitt hjemmelagede brød. Jeg er ikke så flink til baking, men får til grytebrød. Foreløpig har jeg brukt ca 50/50 grovt og lyst hvetemel. (Resten er bare vann, litt salt og litt tørrgjær. Så lurer jeg på om det er sunnere enn å kjøpe et normalt brød på Kiwi med nøkkelhullsmerket. Syns ikke det blir så godt med veldig mye grovt mel og når jeg har forsøkt å ha i litt solsikkefrøs og slikt vil ikke barna ha det. Resultatet er altså at ingen spiser det. Så derfor lurer jeg på om det er lurere å kjøpe om man tenker sunt eller om jeg skal fortsette bakinga. Anonymkode: 81571...740 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er da snakk om mitt hjemmelagede brød. Jeg er ikke så flink til baking, men får til grytebrød. Foreløpig har jeg brukt ca 50/50 grovt og lyst hvetemel. (Resten er bare vann, litt salt og litt tørrgjær. Så lurer jeg på om det er sunnere enn å kjøpe et normalt brød på Kiwi med nøkkelhullsmerket. Syns ikke det blir så godt med veldig mye grovt mel og når jeg har forsøkt å ha i litt solsikkefrøs og slikt vil ikke barna ha det. Resultatet er altså at ingen spiser det. Så derfor lurer jeg på om det er lurere å kjøpe om man tenker sunt eller om jeg skal fortsette bakinga. Anonymkode: 81571...740 Mener du grovt som i grovt hvetemel eller grovt som i grovt mel? Hvis det er det siste vil jeg prøvd å bytte ut litt etter litt hvetemel med fibramel og så øker du gradvis etterhvert som barna aksepterer det. Frø og kjerner kan du male til mel og tilsette det brødet. Jeg har også revet gulrot og et par spiseskje hvite bønner most med gaffel i brødet. Anonymkode: f04f9...9a1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #11 Skrevet 31. januar 2024 Takk til dere som faktisk svarer på spørsmålet. Jeg er klar over at det finnes andre oppskrifter og ferdige melpose og ditt og datt. Høres ut som at jeg burde kjøpe brød på butikken for å få det mest mulig grovt samtidig som at barna spiser det. Har ikke tenkt på at jeg kan male kjerner og slikt det var et fint tips. Anonymkode: 81571...740
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #12 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mener du grovt som i grovt hvetemel eller grovt som i grovt mel? Hvis det er det siste vil jeg prøvd å bytte ut litt etter litt hvetemel med fibramel og så øker du gradvis etterhvert som barna aksepterer det. Frø og kjerner kan du male til mel og tilsette det brødet. Jeg har også revet gulrot og et par spiseskje hvite bønner most med gaffel i brødet. Anonymkode: f04f9...9a1 Nå har det vært en blanding av grovt hvetemel, sammalt og grovmalt. Og lyst vanlig hvetemel. Nå har jeg kjøpt rugmel som jeg tenkte å ha i neste gang. Anonymkode: 81571...740
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #13 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå har det vært en blanding av grovt hvetemel, sammalt og grovmalt. Og lyst vanlig hvetemel. Nå har jeg kjøpt rugmel som jeg tenkte å ha i neste gang. Anonymkode: 81571...740 Om ikke funker vil jeg virkelig anbefale fibramel. https://www.mollerens.no/storhusholdning/mel-og-gryn/mollerens-fibra-fullkornshvetemel Anonymkode: f04f9...9a1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #14 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Vi spiser en del brød både voksne og barn så jeg spør ganske enkelt etter hvilket brød man burde velge av det jeg skrev i det første innlegget. Jeg tenker ikke slanking. Jeg tenker næring og tilsetningsstoffer. Anonymkode: 81571...740 Svaret er jo at dere ikke bør velge å spise så mye brød. Brød var supert før - vi var fattige og hadde dårlige evner til å lagre frukt og grønt. Nå er vi ikke fattige. Det finnes både mer næringsrike og bedre matvarer enn brød. Ønsker du likevel spise brød? Ditt hjemmelagede er mindre ultraprossesert. Det butikkjøpte inneholder vesentlige større mengder gjær og gluten og er ofte laget av hvete av dårlig kvalitet. Du kan (men må ikke) velge både bedre kvalitet gjær, bedre kvalitet (høyere proteininnhold, feks) på hvete og gjære brødet lengre slik at det blir lettere fordøyelig og du lettere kan nyttiggjøre deg næringsstoffene på et hjemmebakt brød. Er det over ting du eller familien din responderer negativt på (som mange gjør)? Ta et informert valg ut fra deres, spesifikke, ønsker og behov. Og spis helst ikke brød til mer enn absolutt maks 1 daglig måltid. Et variert, ikke et grovkornet, korthold er veien til helse. Og folkehelsen i Norge er mildt sagt elendig. Anonymkode: 3b1a4...aee
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #15 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Om ikke funker vil jeg virkelig anbefale fibramel. https://www.mollerens.no/storhusholdning/mel-og-gryn/mollerens-fibra-fullkornshvetemel Anonymkode: f04f9...9a1 Takk det så jo supert ut. Trenger heg ikke bruke vanlig hvetemel i det hele tatt når jeg bruker det melet der? Anonymkode: 81571...740
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #16 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk det så jo supert ut. Trenger heg ikke bruke vanlig hvetemel i det hele tatt når jeg bruker det melet der? Anonymkode: 81571...740 Nei du kan kjøre fullt på med det melet😊 Anonymkode: f04f9...9a1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #17 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Svaret er jo at dere ikke bør velge å spise så mye brød. Brød var supert før - vi var fattige og hadde dårlige evner til å lagre frukt og grønt. Nå er vi ikke fattige. Det finnes både mer næringsrike og bedre matvarer enn brød. Ønsker du likevel spise brød? Ditt hjemmelagede er mindre ultraprossesert. Det butikkjøpte inneholder vesentlige større mengder gjær og gluten og er ofte laget av hvete av dårlig kvalitet. Du kan (men må ikke) velge både bedre kvalitet gjær, bedre kvalitet (høyere proteininnhold, feks) på hvete og gjære brødet lengre slik at det blir lettere fordøyelig og du lettere kan nyttiggjøre deg næringsstoffene på et hjemmebakt brød. Er det over ting du eller familien din responderer negativt på (som mange gjør)? Ta et informert valg ut fra deres, spesifikke, ønsker og behov. Og spis helst ikke brød til mer enn absolutt maks 1 daglig måltid. Et variert, ikke et grovkornet, korthold er veien til helse. Og folkehelsen i Norge er mildt sagt elendig. Anonymkode: 3b1a4...aee Hvorfor kan en ikke bare svare på det jeg spør om? Vi spiser brød og jeg lurer på om mitt hjemmelagde har noe mer for seg enn kjøpt på butikken. Er det verdt styret liksom. Det smaker jo veldig godt med nybakt brød , men om det ikke er spesielt sunnere eller butikkjøp egentlig til og med er bedre så kjøper jeg heller. Jeg aner ikke hva kvalitetsgjær eller hvete er? Kjøper mel og tørrgjær på butikken. Vi tåler alt så er ikke noe å ta hensyn til bortsett fra unger som ikke vil smake på ditt og datt. Det vil dermed si at til blomkålsuppa (hjemmelaget ja) ble det kun spist brød med smør. Da vi hadde pastasalat ble kun pastaen spist. Da vi hadde potetstappe og sprøbskt torsk ble kun potetstappa spist med brokkoli fordi jeg stappet brokkolien med potetene. Jeg forsøker gjøre billige, men sunne valg for ungene mine som de faktisk spiser. Og det skal opp i hverdagslivet. Dermed utgår slakting av sau i hage og langtidskokt grisehale sautert i nyplukkede gulrøtter fra egen hage med… dere skjønner tegninga. Jeg handler på Kiwi og vil lage enkel , men sunn mat i hverdagen uten å være helt fanatisk. Så kan jeg gjerne prøve langtidskokt grisehale og ha egen kjøkkenhage, men ikke i hverdagen når toåringen hyler fordi bananen er delt opp og dermed ikke skal ha noe annet heller og fire åringen nekter å smake på noe som helst! Anonymkode: 81571...740 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #18 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Svaret er jo at dere ikke bør velge å spise så mye brød. Brød var supert før - vi var fattige og hadde dårlige evner til å lagre frukt og grønt. Nå er vi ikke fattige. Det finnes både mer næringsrike og bedre matvarer enn brød. Ønsker du likevel spise brød? Ditt hjemmelagede er mindre ultraprossesert. Det butikkjøpte inneholder vesentlige større mengder gjær og gluten og er ofte laget av hvete av dårlig kvalitet. Du kan (men må ikke) velge både bedre kvalitet gjær, bedre kvalitet (høyere proteininnhold, feks) på hvete og gjære brødet lengre slik at det blir lettere fordøyelig og du lettere kan nyttiggjøre deg næringsstoffene på et hjemmebakt brød. Er det over ting du eller familien din responderer negativt på (som mange gjør)? Ta et informert valg ut fra deres, spesifikke, ønsker og behov. Og spis helst ikke brød til mer enn absolutt maks 1 daglig måltid. Et variert, ikke et grovkornet, korthold er veien til helse. Og folkehelsen i Norge er mildt sagt elendig. Anonymkode: 3b1a4...aee Jeg koser meg med brød så ofte jeg vil og helsa mi er det absolutt ingenting å utsette på 😊 Anonymkode: f04f9...9a1 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #19 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor kan en ikke bare svare på det jeg spør om? Vi spiser brød og jeg lurer på om mitt hjemmelagde har noe mer for seg enn kjøpt på butikken. Er det verdt styret liksom. Det smaker jo veldig godt med nybakt brød , men om det ikke er spesielt sunnere eller butikkjøp egentlig til og med er bedre så kjøper jeg heller. Jeg aner ikke hva kvalitetsgjær eller hvete er? Kjøper mel og tørrgjær på butikken. Vi tåler alt så er ikke noe å ta hensyn til bortsett fra unger som ikke vil smake på ditt og datt. Det vil dermed si at til blomkålsuppa (hjemmelaget ja) ble det kun spist brød med smør. Da vi hadde pastasalat ble kun pastaen spist. Da vi hadde potetstappe og sprøbskt torsk ble kun potetstappa spist med brokkoli fordi jeg stappet brokkolien med potetene. Jeg forsøker gjøre billige, men sunne valg for ungene mine som de faktisk spiser. Og det skal opp i hverdagslivet. Dermed utgår slakting av sau i hage og langtidskokt grisehale sautert i nyplukkede gulrøtter fra egen hage med… dere skjønner tegninga. Jeg handler på Kiwi og vil lage enkel , men sunn mat i hverdagen uten å være helt fanatisk. Så kan jeg gjerne prøve langtidskokt grisehale og ha egen kjøkkenhage, men ikke i hverdagen når toåringen hyler fordi bananen er delt opp og dermed ikke skal ha noe annet heller og fire åringen nekter å smake på noe som helst! Anonymkode: 81571...740 En del skrivefeil og glemte ord her. * Gå opp med hverdagslivet *Butikkjøpt og diverse andre rettelser jeg ikke orket styre med! Håper det er forståelig. Anonymkode: 81571...740
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #20 Skrevet 31. januar 2024 Eltefri bakst boka er kjempefin! Ellers har jeg fått dilla på det eltefri brødet til Linda Stuhaug(sjekk festa innlegg på Instagram). Hvis dere spiser mye brød kan det være en del billigere å bake selv. Man unngår da også å spise ultraprossesert(noen få brød er ikke UP fra butikken), noe som er bedre for kroppen. Dessuten holder jeg meg mye lengre mett mer hjemmelaget brød. Anonymkode: df675...80d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå