Gå til innhold

Chatte "regler"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter et langt forhold prøver jeg meg nå på nettdating. Da blir det litt chatting og det er en ting jeg lurer veldig på:

Når vi er i gang med å chatte og jeg f.eks får besøk eller må lage middag, altså bli borte mer enn ca 5 minutter så skriver jeg alltid at jeg blir borte litt. Nå chatter jeg med en som plutselig blir borte i en time eller halvannen, så er han der igjen, uten å skrive noe om det. Jeg tenker jo at han da ikke er interessert, men det er han som kontakter meg hver dag. Jeg syntes liksom det er høflig å si ifra at jeg blir borte en halvtimes tid, men er det bare meg? Hva er "vanlig"?

Anonymkode: 2be46...54b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg svarer når det passer. Og sender når jeg har noe å sende.

Anonymkode: 76f84...b02

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg svarer når det passer. Og sender når jeg har noe å sende.

Men om man sitter og skriver, konstant, frem og tilbake med noen en halvtime til time så sier man vel fra dersom man stikker på butikken , liksom?

• Liker 5
Skrevet

Det er høflig å gjøre 

• Liker 4
Skrevet

Det kommer helt an på samtalen.

Jeg synes det fort kan bli kontrollerende om noen mener jeg ikke er interessert fordi jeg ikke svarer på noen timer. Sjansen er stor for at jeg bare sletter den kontakten dersom det forventes at jeg skal opplyse om at jeg legger fra meg telefonen en times tid.

Anonymkode: 1fcf5...f71

• Liker 5
Skrevet

Jeg er en sånn som liker å avtale en "chatteøkt". Jeg orker ikke å ha en evig samtale pågående... der en svarer når en har tid. Blir så "slitOmt" gjennom dagen..og skulle holde en samtale igang...og falle inn og ut av en samtale.

B

Jeg spør om vi skal Snakkes feks kl 21 og sette av litt tid til å chatte. 

Har møtt et par som synes det var smart. 

Anonymkode: d5f80...ed3

• Liker 3
Skrevet

Det er utrolig mange ulike oppfatninger om det der. Man kan egentlig ikke forvente at folk skal respondere med en gang på tekstmelding. 

Men noen blir helt stressa hvis det går for lang tid. Det skaper bare usikkerhet og dårlig dynamikk. Da får du heller slå på tråden og prate. 

Hvis noen blir borte midt i en tekst-samtale er det litt rart. Men det kommer an på hvor intens samtalen var og hvor naturlig der var å svare med en gang.

Der høfligste er å si i fra. Men det varierer veldig hva folk mener om det.

Et tips er å følge med på om han er konsistent. Oppfører han seg på samme måte hele tiden så er det stilen hans. Men hvis han er kjempe interessert en stund og plutselig forsvinner en stund, eller han har andre krav til deg enn seg selv, så kan det være et -"gult flagg" 

Anonymkode: a6f61...ce6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er "vanlig"?

Jeg er enig med deg i at det hadde vært hyggelig og høflig å oppføre seg sånn.
Men jeg har vel knapt opplevd at noen forholder seg sånn til chatting -  så jeg tror ikke det er vanlig.

Anonymkode: 25024...19f

Skrevet

Sender jeg snap av middagslaging, sier det seg selv at jeg blir opptatt en times tid fremover. Samme med hvis jeg sender snap «på vi til middag» så blir jeg borte noen timer. Gjør heller dette enn å avtale å bli borte «noen timer»

Anonymkode: 5248d...bbd

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Sender jeg snap av middagslaging, sier det seg selv at jeg blir opptatt en times tid fremover. Samme med hvis jeg sender snap «på vi til middag» så blir jeg borte noen timer. Gjør heller dette enn å avtale å bli borte «noen timer»

Anonymkode: 5248d...bbd

For vanlig kommunikasjon koster deg så mye? 

Hva med "Stikker på middag. Snakkes!" 

F... GenZ, ass. Håper neste generasjon blir bedre... 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Etter et langt forhold prøver jeg meg nå på nettdating. Da blir det litt chatting og det er en ting jeg lurer veldig på:

Når vi er i gang med å chatte og jeg f.eks får besøk eller må lage middag, altså bli borte mer enn ca 5 minutter så skriver jeg alltid at jeg blir borte litt. Nå chatter jeg med en som plutselig blir borte i en time eller halvannen, så er han der igjen, uten å skrive noe om det. Jeg tenker jo at han da ikke er interessert, men det er han som kontakter meg hver dag. Jeg syntes liksom det er høflig å si ifra at jeg blir borte en halvtimes tid, men er det bare meg? Hva er "vanlig"?

Er når jeg ikke er så interessert jeg gjør sånn i håp om at de forsvinner. Folk jeg bare har chatta med ja og aldri møtt. Er det noen jeg har interesse av sier jeg i fra ja for da vil jeg gjerne prates igjen så fort jeg får tid. 

Kvinne

Anonymkode: ed5c4...453

• Liker 1
Skrevet

Feil spørsmål.

Chatting er for å måle den andres interesse, ikke for å vise seg selv verdig. Dette er en veldig typisk feil som menn gjør: De angriper sjekking som omtrent som en telefonselger, og prøver å pushe seg selv som et produkt.

Kvinner vil ikke ha en mann de får dyttet i fanget.

Så ikke vær så opptatt av å skulle utføre de korrekte syntaktiske dansetrinnene i korrekt rekkefølge for å løse en eller annen rebus.

Bruk chat som et verktøy for å holde kontakt og måle interesse. Og ikke gi henne mer oppmerksomhet enn hun gir deg.

Anonymkode: 8b42f...13e

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Chatter en som en samtale så sier en fra om en blir borte over lengre tid.

Sånn, hei og hallo chat, da kan det gå timer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For vanlig kommunikasjon koster deg så mye? 

Hva med "Stikker på middag. Snakkes!" 

F... GenZ, ass. Håper neste generasjon blir bedre... 

Hva er forskjellen på en snap med "på vei til middag" og  en "stikker på middag, snakkes" ? 

Jeg er en del eldre enn "GenZ", og jeg mener at det er veldig selvforklarende at man blir stille en stund hvis man sender en snap om at man er på vei til middag.

De fleste skjønner også at man blir stille om man sender en snap av at man lager middag. Det er vel kun den yngre garde som er så avhengig av telefonene at de står å trykker mens de rører i gryta. Jeg er i alle fall oppvokst med at man legger fra seg telefonen når man håndterer mat. 

Det å måtte avtale når man skal være tilbake på telefonen og tilgjengelig igjen, det blir for meg rigid og på grensen til kontrollerende. Hva skjer da om middagen tar lengre tid? Skal man avbryte "beklager, jeg har en avtale med en chattedate at jeg bare skulle være borte to timer" ?

Anonymkode: 1fcf5...f71

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg mener at det er veldig selvforklarende at... 

Og der har vi det. Moren til alle kommunikasjonssvikter...  

Igjen. Hvor ikke bare si ting direkte i stedet for å gå rundt grøten? 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er i alle fall oppvokst med at man legger fra seg telefonen når man håndterer mat

Enig. (og i en masse andre situasjoner) Men da er du nok også oppdratt til å snakke ordentlig til folk. Det er bare å si at du er opptatt nå og snakkes senere. Trenger ikke underkommunisere det ved å ta bilde av en gryte eller si at du er på vei et sted. Det kan jo like gjerne oppfattes som noe man følger opp med "åja. Så hyggelig. Hvor skal du?" eller "nam. Hva lager du?" men  "Snakkes senere" kan ikke misforstås. 

Man trenger ikke avtale når man skal tekstes. Det er krampaktig. Poenget med å sende tekst er at mottakeren kan lese og svare på den når det passer.  Men sitter man og tekster frem og tilbake og du trenger å legge det fra deg, er det bare å si det. 

Skrevet

Jeg er 40, og alle de jeg chatter med svarer når man vil, og på det man vil. Sjeldent jeg sitter og har kontinuerlig prat og sier fra at jeg stikker. 

Anonymkode: a0078...805

• Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke noe galt med noen av dere, og det finnes ingen regler, men dette er noe som kan gjøre det vanskelig i både forhold og vennskap.

Jeg (kvinne) er som mannen du chatter med, og det gjenspeiler på ingen måte graden av interesse. Jeg synes det er hyggelig å snakke om alt mulig rart, men i det øyeblikket jeg føler at jeg må begynne å redegjøre for når jeg kommer og går, føles det som en jobb. Det betyr ikke at jeg aldri sier fra, og selvsagt løper jeg ikke avgårde hvis folk åpner seg opp om tunge ting, men når det blir en forventning suger det energien og gleden ut av meg. For min del er det det samme om svaret kommer med en gang eller midt på natta.

Det er ikke nødvendigvis noe lettere å tilpasse seg når man er som deg heller. Du kan velge å akseptere at han er som han er, men mulig det vil det ligge der som en konstant bakgrunnsirritasjon. Enda verre om du er en som liker kontroll og planlegging i hverdagen, mens han er mer "tar det som et kommer" og ikke orker at ting skal være planlagt og til faste tider på andre områder også. Dette kan være greit å ta opp på en ikke-anklagende måte, så du kan sjekke kompatibilitet.

Anonymkode: e6005...b6d

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg ser på der og da chat, altså hvis man sitter og skriver frem og tilbake, som en samtale som likesågodt kunne vært gjort på telefon eller mens man var i samme rom. Ingen legger vel plutselig på en telefon eller går ut døra og blir borte i to timer uten å si ifra?! Det er bare veldig respektløst og jeg har kuttet noen ellers hyggelig menn pga sånn oppførsel. 

Det er annerledes om en har sendt en snap, den andre svarer en halvtime senere osv, da er man ikke i en samtale på samme måten og det er heller ingen store forventninger. Man skjønner av kontekst at den andre er opptatt med andre ting men svarer underveis ved mulighet.

Endret av McMary
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg er kvinne 48 år.. Og vanlig høflige regler har vært ganske fraværende i chatter ja.. 😂🤔

Men de som sier fra, de får poeng så flere burde skjønne det. 

Anonymkode: 5f152...69e

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Feil spørsmål.

Chatting er for å måle den andres interesse, ikke for å vise seg selv verdig. Dette er en veldig typisk feil som menn gjør: De angriper sjekking som omtrent som en telefonselger, og prøver å pushe seg selv som et produkt.

Kvinner vil ikke ha en mann de får dyttet i fanget.

Så ikke vær så opptatt av å skulle utføre de korrekte syntaktiske dansetrinnene i korrekt rekkefølge for å løse en eller annen rebus.

Bruk chat som et verktøy for å holde kontakt og måle interesse. Og ikke gi henne mer oppmerksomhet enn hun gir deg.

Anonymkode: 8b42f...13e

Tull. 

Jeg liker mannen bedre om han ikke driver med sånne leker og spill. 

En jeg var sammen med svarte nesten alltid med en gang. Hvis ikke så fortalte han litt om hva han hadde gjort på. Hva han skriver er viktigere enn at han prøver å være kostbar 

Anonymkode: 5f152...69e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...