AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #1 Skrevet 30. januar 2024 ...jeg vet det er for tidlig, men sitter og blar i frøene, planlegger samplantinger, netthandler dahlia og barrotsplanter, og vil helst hoppe over de neste to månedene. Tror jeg må så litt agurk og tomat i vinduskarmen, i tillegg til paprikaen som allerede står der. Noen som har spennende planer for hagen sin i vår? Anonymkode: e5e9a...3c3 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #2 Skrevet 30. januar 2024 Det er nå man kan forkultivere, slå deg løs! Her står paprika, chili, tomat, agurk, squash, erter og dvergbønner på planen Anonymkode: 905fe...33f 3
Gjest vintersolverv Skrevet 30. januar 2024 #3 Skrevet 30. januar 2024 Jeg har også kløe nå! Men sår og høster mikrogrønt, det hjelper jo. Jeg har chili og mikrotomat fra i fjor som jeg sådde aaaltfor sent, og de har stått kaldt i vinduet og ikke vokst noe i vinter. Lurer på om det blir noe av dem... I mars skal jeg så mer tomater, og paprika, og antagelig mer chili i tilfelle de andre ikke klarer seg. Men resten venter jeg litt med...men må i alle fall starte selleri inne, og salvie... Grønnkål skal ha overvintret under snøen et sted, så det trenger jeg kanskje ikke starte tidlig med i år... Jeg pleier egentlig å direkteså det meste, så vet ikke hva mer jeg skal starte inne. Ute blir det å så grønnkål, mangold, persille, koriander, salat, poteter, sukkererter..... Vinteren er for lang her i alle fall, det er sikkert.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #4 Skrevet 30. januar 2024 Skal snart så paprika, chili og hvit engletrompet. Så kommer resten litt etter litt. Lar alt stå i stuetemp under plantelys til det har spiret 5 cm. Så flytter vi alt ned i 15 gr i kjeller under plantelys. Har to drivhus som vi åpner i april, så da kan vi prikle og kose oss 😃. Sår ca 1000 frø hver år 🙃 Anonymkode: c5dd8...ec6 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #5 Skrevet 30. januar 2024 Er ikke for tidlig! Du kan vinterså ute i snøen så spirer det når det blir varmt Anonymkode: 8402c...e8f 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #6 Skrevet 30. januar 2024 Jeg har sådd undet plantelys 😊 Anonymkode: 15d68...e7a 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #7 Skrevet 30. januar 2024 Holder på å sette opp et drivhus på 14 kvm nå. Der skal jeg ha varme, isolasjon og proff vekstlys for å starte tidlig. Jeg skal nemlig lage den beste blomsterbuffeten til humler, bier og andre insekter. Har kjøpt sikkert over 70 stk frøposer av forskjellige blomster som passer til dette. Ettårig, stauder, flerårig ja det meste. Har et mål jeg skal fylle opp med blomster. Heier på deg også. Bare å begynne Anonymkode: 5d35e...15f 1 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #8 Skrevet 30. januar 2024 Her tittet spirer av krukketomat, 2 typer chili og krukkeagurk opp i helgen. Venter på frø til et par typer chili, og skal totalt så over 20 slags tomat etterhvert, men må holde igjen til tidlig og sen mars. Har på ingen måte plass til å dyrke alt jeg har frø til. Satte til og med 4 sukkererter i en potte i et litt kjølig vindu pga abstinensene. Dahlia er litt "for pene" for typen hage vi har og omgivelsene rundt, men prøver å få til mer blomster i alt det grønne. Anonymkode: 72ca3...7ca
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #9 Skrevet 30. januar 2024 Jeg skulle ønske jeg hadde vinterhage og generelt litt mer plass til å forkultivere. Venter frø i posten - tomater, agurk, rød lin, blåklokker. Har sådd blodbeger denne uka (forstått at jeg godt kunne gjort det tidligere). Håper jeg får det til, for de er så flotte. Har en god del frø i skapet som skal sås i løpet av februar og mars. Har knoller som skal hentes frem fra mørket snart. Skvetter litt vann på noen pelargonier innimellom. De ser triste ut, men jeg håper de tar seg opp igjen til våren. I fjor plantet jeg bl.a. svarthyll, syrin, nye peoner, løytnantshjerte, startet blomstereng - og jeg er veldig spent på hvordan det har gått i vinter. Anonymkode: 945e3...268 2
Amossa Skrevet 30. januar 2024 #10 Skrevet 30. januar 2024 Jeg sådde blodbeger og riddersporer i forrige uke. I fjor var jeg altfor sent ute, og blodbegerne ble ikke så store som de kunne blitt. Jeg bredsår og har de stående under plast og lys. Vurderer å sette dem på varmekablene på badet for å få fart på veksten. Her er det storm og uvær. Da er det fint å bla i blomsterkataloger og drømme seg bort
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #11 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Er ikke for tidlig! Du kan vinterså ute i snøen så spirer det når det blir varmt Anonymkode: 8402c...e8f Har vært inne på tanken, problemet er at temperaturen svinger sånn at jeg tror det hadde blitt kluss. Og blir fort 2 måneder med vekslende 10 pluss-minus, stående fukt og klink is. Til neste år skal jeg gjøre klart et passende område 😅 Hadde jeg hatt et overbygd område hadde jeg sådd i potter, så blir vel det og til neste år 😁 Prøver å holde igjen inne fordi det blir så mye, og så skranglete planter før de kan komme ut i juni en gang... Men spørs om jeg bare må slå meg løs! Anonymkode: e5e9a...3c3 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #12 Skrevet 31. januar 2024 Amossa skrev (13 timer siden): Jeg sådde blodbeger og riddersporer i forrige uke. I fjor var jeg altfor sent ute, og blodbegerne ble ikke så store som de kunne blitt. Jeg bredsår og har de stående under plast og lys. Vurderer å sette dem på varmekablene på badet for å få fart på veksten. Her er det storm og uvær. Da er det fint å bla i blomsterkataloger og drømme seg bort Jeg satte noen frø på varmekablene på badet ubder plantelys og det ble skikkelig full fart hehe. Jeg plantet blomster som skal stå inne, ellers hadde jeg nok fått problemer med å finne plass til de Anonymkode: 15d68...e7a 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #13 Skrevet 31. januar 2024 Dette må være uttrykk for et krampaktig overlevelsesinstinkt fra mennesker som bor i et forblåst og kaldt klima som ikke er skapt for liv. Tenk at på Gran Canaria går de nå ut i hagen, i sandaler og shorts, og steller sine grønnsaker, mens vi forsøker å få til noen livstegn krypende innimellom varmelamper og varmekabler i gulvet. Nordmenn er spesielle, og Norge er IKKE verdens beste land å bo i, men kanskje et av de bedre landene å holde ut i. Bare et lite skråblikk på dere med ivrige grønne fingre 🙂. Anonymkode: 94cc3...a04 2
skrue Skrevet 31. januar 2024 #14 Skrevet 31. januar 2024 (endret) 18 hours ago, AnonymBruker said: Det er nå man kan forkultivere, slå deg løs! Her står paprika, chili, tomat, agurk, squash, erter og dvergbønner på planen Anonymkode: 905fe...33f Paprika og chili er greit nå. Tomater kanskje om en måneds tid (tidligst) og agurker ofte ikke før i begynnelsen av mai. De to siste vokser raskt. Alt som sås nå må ha kraftig kunstig lys. Endret 31. januar 2024 av skrue 1
Gjest vintersolverv Skrevet 31. januar 2024 #15 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette må være uttrykk for et krampaktig overlevelsesinstinkt fra mennesker som bor i et forblåst og kaldt klima som ikke er skapt for liv. Tenk at på Gran Canaria går de nå ut i hagen, i sandaler og shorts, og steller sine grønnsaker, mens vi forsøker å få til noen livstegn krypende innimellom varmelamper og varmekabler i gulvet. Nordmenn er spesielle, og Norge er IKKE verdens beste land å bo i, men kanskje et av de bedre landene å holde ut i. Bare et lite skråblikk på dere med ivrige grønne fingre 🙂. Anonymkode: 94cc3...a04 Kanskje du ikke vet noe om dyrking. Vi starter plantene inne for å har de klare til det er vekstsesong. Tomater og paprika f.ex. trenger minst 3 måneder på å få modne frukter, så da må man tyvstarte inne med den korte sesongen vi har
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #16 Skrevet 1. februar 2024 vintersolverv skrev (20 timer siden): Kanskje du ikke vet noe om dyrking. Vi starter plantene inne for å har de klare til det er vekstsesong. Tomater og paprika f.ex. trenger minst 3 måneder på å få modne frukter, så da må man tyvstarte inne med den korte sesongen vi har Ikke flink selv nei . Morsomt med den iveren dere har. Anonymkode: 94cc3...a04 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #17 Skrevet 2. februar 2024 Jeg har sådd mikrotomater og basilikum under plantelys Dette kan du jo dyrke året rundt så lenge du har plantelys. https://tomatprat.no/collections/microbusktomater Du kan også så koriander, persille, oregano osv. Anonymkode: e12c9...19e 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #18 Skrevet 2. februar 2024 Har skikkelig lyst til å plante noe og la datteren min på 2.5 være med på prosessen.. Noen tips til hva som kan være gøy og relativt lett ? Har bare erfaring med tomater (og vannmelon (!)) tidligere. Tenker: Tomater Agurk, noen skrev her oppe at de vokser fort? Basilikum Gulrøtter Ranukler Dahlia Anonymkode: b7c20...271
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #19 Skrevet 3. februar 2024 12 hours ago, AnonymBruker said: Har skikkelig lyst til å plante noe og la datteren min på 2.5 være med på prosessen.. Noen tips til hva som kan være gøy og relativt lett ? Har bare erfaring med tomater (og vannmelon (!)) tidligere. Tenker: Tomater Agurk, noen skrev her oppe at de vokser fort? Basilikum Gulrøtter Ranukler Dahlia Anonymkode: b7c20...271 Jeg ville ventet med agurk, de vokser så fort at de raskt blir for store for vekstlyset. Men du kan plante i vinduet og ha "agurkgardin" litt senere når solen er sterk nok. Anonymkode: e12c9...19e 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #20 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har skikkelig lyst til å plante noe og la datteren min på 2.5 være med på prosessen.. Noen tips til hva som kan være gøy og relativt lett ? Har bare erfaring med tomater (og vannmelon (!)) tidligere. Tenker: Tomater Agurk, noen skrev her oppe at de vokser fort? Basilikum Gulrøtter Ranukler Dahlia Anonymkode: b7c20...271 Kanskje mikrogrønt kunne vært en ide? https://solhatt.no/produktkategori/mikrogront/ Anonymkode: 945e3...268 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå