Gå til innhold

Har du en god salat oppskrift?

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å prøve ut noen nye og gode salater. Har funnet på et par selv. Men har litt lett for å velge med samme type ingredienser.  

Men ofte er det jo sammensetninfen som blir god.

Hvilken salat er din favoritt? 

Anonymkode: 0ad57...8cb

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1745487-har-du-en-god-salat-oppskrift/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tabbouleh er en av mine favoritter. Jeg syns den passer til det meste, men at den også er god alene med brød ved siden av. 

En annen favoritt er fattoush, den spiser jeg gjerne med falafler ved siden av. Hvis jeg ikke gidder å lage falafler selv, så er de fra Hälsans Kök gode.

• Liker 1

Jeg elsker pastasalat, kyllingsalat, fruktsalat, tunfisksalat, eggesalat, rekesalat, salade nicoise, bladsalat, isbergsalat, hjertesalat, agurksalat, gulrotsalat, skinkesalat, bulgursalat. Tar utgangspunkt i oppskrifter jeg finner og modifiserer dem til hva jeg liker.

Anonymkode: 1f457...098

Salatbase, det billigste du finner.

Noe av dette: mais, rødløk, paprika, tomat, belgvekster som kikerter, kidney, bønner, linser du koker opp selv.

Couscous, pasta, bulgur eller falafel etc

Skinke, tofu, egg, spekeskinke, artisjokk, vegetar som ligner på kjøtt etc (jeg har ikke så sansen for det siste, men lell)

Nøtter, frø, hampfrø

Dressing:

Chili, avokado, sitron, pepper, sennep/honning (prøver å unngå alt som inneholder sulfitt, vet ikke hvorfor), hvitløk/chili, lime/hvit pepper. Unngå olje, balsamico og ferdig-dressinger.

Sitrus kan også være godt i salater, for eksempel biter av kiwi, appelsin og sitron. Rødbete-saft.

Hoia skrev (13 minutter siden):

Salatbase, det billigste du finner.

Noe av dette: mais, rødløk, paprika, tomat, belgvekster som kikerter, kidney, bønner, linser du koker opp selv.

Couscous, pasta, bulgur eller falafel etc

Skinke, tofu, egg, spekeskinke, artisjokk, vegetar som ligner på kjøtt etc (jeg har ikke så sansen for det siste, men lell)

Nøtter, frø, hampfrø

Dressing:

Chili, avokado, sitron, pepper, sennep/honning (prøver å unngå alt som inneholder sulfitt, vet ikke hvorfor), hvitløk/chili, lime/hvit pepper. Unngå olje, balsamico og ferdig-dressinger.

Sitrus kan også være godt i salater, for eksempel biter av kiwi, appelsin og sitron. Rødbete-saft.

Jeg er ikke helt konsekvent, kjøper ofte ferdig-dressinger.

Annonse

Mangosalat er godt til asiatisk og mexicansk mat. Skjær mango,avokado og agurk i terninger,smak til med limesaft,finhakket chili,salt og pepper. 

Her er det best med litt hard mango og avokado, slik at det ikke blir helt mos. 

Anonymkode: 4ae70...d04

Scampisalat 🤩 sprø crispisalat, rødløk, cherrytomater og agurk skjæres opp, scampi (tint, sånn at den ikke slipper væske) legges i form, marineres i sweet chilisaus, stekes i stekeovn noen minutter, blandes i salaten sammen med et beger fetaost med chili eller soltørket tomat i. Kjøp gresk dressing (3 pk.pulver), bland i mager kesam som du har på siden, og server med hvitløksbrød eller focaccia ☺️

Couscous salat (stor porsjon)

3 dl couscous

Koker opp 5 dl vann og blander med couscousen med hvitløkspulver, salt, gurkemeie, timian og en ss smør.

Bland godt og dekk til meg lokk og la stå i 5 min.

Vask av en boks kikerter og stek i panna med ønskede krydder (jeg bruker hvitløk, salt, chilli og spisskummen) eller 5 min i airfryer.

Mens couscousen står kutter jeg opp i smått:

2-3 stilker selleri

1 rød paprika

1 chilli/jalapeno

2-3 stilker vårløk

1/2 rødløk 

1 bunt ferske urter, jeg pleier å bruke koriander men både bladpersille eller basilikum er også kjempe godt.

Rør godt i couscousen og helle over litt olivenolje.

Bland den med alle grønnsakene og kikertene, en boks fetaost og hell over saften av en sitron eller to lime.

Krydre med salt, hvitløkspulver og drisle balsamico (helst den kremete) over og smak til.

Anonymkode: 6fb0c...e21

Du kan jo bruke hva du vil med couscousen (jeg har ofte oppi rester av rå brokkoli/blomkål eller hva ellers jeg har i kjøleskapet).

De grønnsakene jeg har skrevet opp syntes jeg er essensielle for å få det skikkelig crunchy og riktig smak.

Jeg må si jeg bruker mye de samme grønnsakene, men har prøvd å utvide litt i det siste. 
Jeg liker å tenke på følgene: 

• Grønt: bok/pak choi, spirer, spinat, grønnkålmiks.
  • Karbs: ofte kokte/bakte poteter/søtpoteter her, men liker også flaskegresskar, bokhvete, quinoa, osv
  • Protein: Nesten alltid noe edamamebønner PLUSS noe annet. Det jeg finner rimelig, har i fryseren, eller bare har lyst på. Seitan og tofu er favoritter.
  • Sprøtt: agurk, og paprika går det mest av, men en har også ting som frø, kjerner, og evt krutonger.
  • Fett: oftest avocado her, men også f.eks oliven, og en sjelden gang soltørkede tomater i olje.
  • Mer fyll/variasjon: jeg elsker grønnsaker så jeg har normalt mye ulikt i: aspargesbønner, bakt eller strimlet squash, agurk, paprika, tomat, avocado, edamamebønner, stekt sopp, kokt eller revet gulrot, dampet brokkoli, mais, spinat/grønnkålmiks/spirer/pak choi (en eller flere), rødkål (fra pakke), mango, og sikkert annet (noe alt nevnt annet sted). 
  • Topping: sennep, bananapeppers, oliven, av og til Oatly imat rømme. Jeg er ikke glad i dressing, så jeg dropper det, og bruker hovedsaklig kun sennep, men hender om jeg har Oatly sin rømme igjen fra annet at jeg bruker av den. Jeg tåler ikke melk. 

Jeg liker at salaten har godt med volum, og har mange ulike farger, så tenker på det når jeg lager den. 

IMG_3193.jpeg

IMG_3192.png

IMG_3191.jpeg

• Liker 1
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Mangosalat er godt til asiatisk og mexicansk mat. Skjær mango,avokado og agurk i terninger,smak til med limesaft,finhakket chili,salt og pepper. 

Her er det best med litt hard mango og avokado, slik at det ikke blir helt mos. 

Anonymkode: 4ae70...d04

Neinei. Du har misforstått. Ingen. Hverken i Asia eller latin Amerika serverer hard mango eller avokado 😅 De skal være modne, ikke minst skal mangoen være søt og fyldig. 

Anonymkode: aa7e7...f8a

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Neinei. Du har misforstått. Ingen. Hverken i Asia eller latin Amerika serverer hard mango eller avokado 😅 De skal være modne, ikke minst skal mangoen være søt og fyldig. 

Anonymkode: aa7e7...f8a

Ikke meg du siterer, men: Det stemmer jo ikke. Green mango som ingrediens i salat er da ganske vanlig flere steder i Sørøst-Asia?

https://en.wikipedia.org/wiki/Mango

Sitat

Raw green mangoes can be sliced and eaten like a salad. In most parts of Southeast Asia, they are commonly eaten with fish sauce, vinegar, soy sauce, or with a dash of salt (plain or spicy) – a combination usually known as "mango salad" in English.

In the Philippines, green mangoes are also commonly eaten with bagoong (salty fish or shrimp paste), salt, soy saucevinegar or chilis.

https://www.bestrecipes.com.au/recipes/green-mango-salad/3guzwr63

https://www.thespruceeats.com/thai-green-mango-salad-recipe-3217675

Anonymkode: bedc8...3a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...