AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #21 Del Skrevet 30. januar 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: For oss tok det et år fra henvisning til oppstart. Vil anbefale ts privat, vi gikk privat tilslutt og er endelig gravid etter mange forsøk over LANG tid i det offentlige. Det offentlige var heller ikke villig til å endre medisiner eller utrede oss for habituell abort. Når jeg gikk privat hørte de på mine tanker og meninger, og jeg er endelig gravid. Angrer på at vi sløste bort mange år med venting i det offentlige iallfall Anonymkode: d98ae...512 Samme her. I det offentlige er de også kjemepgode på å nedjustere hormoner for de vil ha full kontroll. I det private vurderte de det ikke engang. Sparte tid, kropp og hjerne for det. Anonymkode: 2519e...5dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene90 Skrevet 30. januar 2024 #22 Del Skrevet 30. januar 2024 Jeg tenker at dette er noe dere må finne en ordning på dere imellom - uavhengig av hva andre gjør/mener. Jeg kan forstå hva han mener, men tenker også at dersom han ønsker barn så må han nok kanskje inngå et kompromis og la dere komme i gang nå og ikke vente 2 år.. 2 år er lenge å vente bare for at ting skal være 50/50. Vi har delt økonomi så her har alt gått fra samme konto. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #23 Del Skrevet 31. januar 2024 Jeg er 35 år og har lav amh og jeg er 100% enig med deg, TS. Her må dere bare kjøre på med en gang før det er for sent! Du må prøve å forklare han at med såpass lave eggreserver, så har man ikke tiden på sin side - man vet heller ikke om amh'en holder seg stabil de neste årene, eller om den vil synke drastisk. Noen kvinner er nemlig kjempeuheldige, og kan oppleve at den synker kjempemasse på kort tid. Slike historier har jeg lest masse av mens jeg har vært på min lav amh/ivf-reise. Har man lav amh så er hvert minste lille egg dyrebart. Og er man over 30 i tillegg så er hvert år like dyrebart også. Jeg og min samboer er forøvrig i samme situasjon. Han brukte all sin egenkapital på bolig, mens jeg har sparepenger til overs. Min samboer er 100% komfortabel med at jeg legger ut for behandlingen nå. Ellers i hverdagen prøver vi å bidra likt på det aller meste. Men jeg har tatt ganske mange store utgifter med mine sparepenger (bil, møbler, etc) fordi han rett og slett har ikke hatt de pengene. Vi har da laget en nedbetalingsplan mellom oss, hvor han overfører noen slanter til meg hver måned. Akkurat nå er nedbetalingen satt på pause fordi jeg har lyst til at han skal spare opp penger til å ta sertifikat. Og det er helt ok. Selv om jeg ser at han synes det er småkjipt så er det til det beste. Vi er et par. Vi skal være sammen til vi blir gamle og grå. Det vil komme en tid der han vil bidra mer enn meg på ting. Men den tiden er ikke nå. Hvis din samboer ikke lar seg rikke så vis han litt av konsekvensene ved å vente to år. Vis han litt statistikk. IVF suksessraten etter alder og etter amh. Risikoen ved å vente er at det kan bli dyrere. Dyrere fordi man trenger flere runder med egguthenting eller høyere dose med medisiner. Hva om det i værste fall viser seg å bli dobbelt så dyrt om to år, skal han fortsette og spare penger og utsette prosessen? Anonymkode: 128b4...86d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #24 Del Skrevet 31. januar 2024 Hvis dere har tid til å spare, hvorfor ikke bare gå offentlig? Har en nydelig sønn takket være offentlig ivf. Graviditeten satt på første forsøk 🤩 Husk at det er ikke bare behandlingen som koster. Det er egenandeler på medisin og på ca 20 000 Anonymkode: 366eb...bf4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #25 Del Skrevet 31. januar 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er 35 år og har lav amh og jeg er 100% enig med deg, TS. Her må dere bare kjøre på med en gang før det er for sent! Du må prøve å forklare han at med såpass lave eggreserver, så har man ikke tiden på sin side - man vet heller ikke om amh'en holder seg stabil de neste årene, eller om den vil synke drastisk. Noen kvinner er nemlig kjempeuheldige, og kan oppleve at den synker kjempemasse på kort tid. Slike historier har jeg lest masse av mens jeg har vært på min lav amh/ivf-reise. Har man lav amh så er hvert minste lille egg dyrebart. Og er man over 30 i tillegg så er hvert år like dyrebart også. Jeg og min samboer er forøvrig i samme situasjon. Han brukte all sin egenkapital på bolig, mens jeg har sparepenger til overs. Min samboer er 100% komfortabel med at jeg legger ut for behandlingen nå. Ellers i hverdagen prøver vi å bidra likt på det aller meste. Men jeg har tatt ganske mange store utgifter med mine sparepenger (bil, møbler, etc) fordi han rett og slett har ikke hatt de pengene. Vi har da laget en nedbetalingsplan mellom oss, hvor han overfører noen slanter til meg hver måned. Akkurat nå er nedbetalingen satt på pause fordi jeg har lyst til at han skal spare opp penger til å ta sertifikat. Og det er helt ok. Selv om jeg ser at han synes det er småkjipt så er det til det beste. Vi er et par. Vi skal være sammen til vi blir gamle og grå. Det vil komme en tid der han vil bidra mer enn meg på ting. Men den tiden er ikke nå. Hvis din samboer ikke lar seg rikke så vis han litt av konsekvensene ved å vente to år. Vis han litt statistikk. IVF suksessraten etter alder og etter amh. Risikoen ved å vente er at det kan bli dyrere. Dyrere fordi man trenger flere runder med egguthenting eller høyere dose med medisiner. Hva om det i værste fall viser seg å bli dobbelt så dyrt om to år, skal han fortsette og spare penger og utsette prosessen? Anonymkode: 128b4...86d Jeg vil bare gi et annet perspektiv, så man ikke har helt hetta pga AMH. Min AMH økte på to år. Overlegen sa at AMH er ikke et spesielt godt mål på noe, i seg selv. Og mange kvinner blir skremt av det. Det er en totalpakke, ikke kun AMH som har noe å si. Anonymkode: 2519e...5dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #26 Del Skrevet 31. januar 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Hvis dere har tid til å spare, hvorfor ikke bare gå offentlig? Har en nydelig sønn takket være offentlig ivf. Graviditeten satt på første forsøk 🤩 Husk at det er ikke bare behandlingen som koster. Det er egenandeler på medisin og på ca 20 000 Anonymkode: 366eb...bf4 Fordi offentlig er utmattende, slitsomt og lite tilpasset individet ofte. Anonymkode: 2519e...5dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #27 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg vil bare gi et annet perspektiv, så man ikke har helt hetta pga AMH. Min AMH økte på to år. Overlegen sa at AMH er ikke et spesielt godt mål på noe, i seg selv. Og mange kvinner blir skremt av det. Det er en totalpakke, ikke kun AMH som har noe å si. Anonymkode: 2519e...5dd Du har helt rett. Amh varierer mer enn man tidligere har trodd, spesielt når man er litt eldre, og jeg har selv (heldigvis) opplevd at min amh har økt. Ikke mye, men litt. Du har helt rett i at det ikke gir det totale bildet, men det gir fortsatt et ganske bra bilde på hva man kan forvente av resultat under en IVF behandling. Jeg kjører egentlig bare på med alle argumenter jeg har, slik at TS kan nå fram til samboeren sin. For jeg synes at å håpe og tro at amh vil øke eller holde seg stabilt i to år, er skikkelig naivt. Statistisk sett, så synker amh med 1,1pmol hvert år fram til man er 35. Hvis TS hypotetisk sett har en lav amh på la oss si 3pmol/l akkurat nå, så er det en høy sannsynlighet for at når hun er 35, så er hennes amh på under 1 pmol/l. Da kan man forvente å få ut bare 1-2 egg, kontra 4-ish. Men man kan også forvente at det kanskje ikke blir noe egguthenting i det hele tatt. (Til sammenligning vil en kvinne med normal amh på rundt 20, få ut rundt 12 egg). Med lav amh kan man også forvente at FSH stiger, og man kan risikere at man responderer dårligere på hormoner. IVF handler om tall. Leste nylig en fertilitetsleges anbefaling for hvor mange egg man burde hente ut for å få to barn i en alder av 35. Det var 15 modne egg for å skape 4 embryo, hvorav halvparten av disse mest sannsynlig har kromosomfeil. Så har man lav amh så er hvert lille egg man får ut, veldig, veldig dyrebart og jo yngre man er jo bedre kvalitet er det på eggene. Det er ikke meningen å skremme noen med det jeg skriver - men jeg skulle selv ønske at jeg tok mer ansvar for min egen fertilitet tidligere, enn nå. Hadde jeg vist at jeg hadde lav amh da jeg var 33, hadde jeg ikke nølt med noenting. Tror jeg t.o.m ville tatt opp et lån. TS, en annen mulighet du har er det offentlige. I Norge er det fritt sykehusvalg og du kan dermed søke deg til St.Olavs, som er veldig flinke på IVF. De har ikke like lange ventelister som riksen. Reise og opphold vil nok koste litt og muligens dekker helfo deler av dette, men jeg vil anta at det er billigere enn å gå privat. Anonymkode: 128b4...86d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #28 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg vil bare gi et annet perspektiv, så man ikke har helt hetta pga AMH. Min AMH økte på to år. Overlegen sa at AMH er ikke et spesielt godt mål på noe, i seg selv. Og mange kvinner blir skremt av det. Det er en totalpakke, ikke kun AMH som har noe å si. Anonymkode: 2519e...5dd Hvor mye opplevde du forresten at amh'en din økte? Anonymkode: 128b4...86d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #29 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Fordi offentlig er utmattende, slitsomt og lite tilpasset individet ofte. Anonymkode: 2519e...5dd Jeg har gått igjennom offentlig ivf og er sterkt uenig i dette. Greit nok at man ikke blir dikket og dullet med, men de er dyktige og tilpasser absolutt. Det gjorde de uten tvil for oss. Anonymkode: 366eb...bf4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene90 Skrevet 1. februar 2024 #30 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Fordi offentlig er utmattende, slitsomt og lite tilpasset individet ofte. Anonymkode: 2519e...5dd Dette stemmer ikke over alt.. Spørs nok MYE hvor man hører til. Opplever offentlig som helt supert - ikke hatt noen problemer eller forsinkelser eller noe offentlig. Noen er mest fornøyd offentlig, noen er mest fornøyd privat - og noen er misfornøyde begge steder. Ingen hemmelighet f.eks at svært mange er misfornøyde med Riksen - men vi har fritt sykehusvalg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #31 Del Skrevet 1. februar 2024 5 hours ago, AnonymBruker said: Hvor mye opplevde du forresten at amh'en din økte? Anonymkode: 128b4...86d Fra 1.2 til 9. Ble forøvrig gravid med IVF på første forsøk med første verdi, og naturlig gravid den andre gangen. Anonymkode: 2519e...5dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #32 Del Skrevet 1. februar 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har gått igjennom offentlig ivf og er sterkt uenig i dette. Greit nok at man ikke blir dikket og dullet med, men de er dyktige og tilpasser absolutt. Det gjorde de uten tvil for oss. Anonymkode: 366eb...bf4 3 hours ago, Helene90 said: Dette stemmer ikke over alt.. Spørs nok MYE hvor man hører til. Opplever offentlig som helt supert - ikke hatt noen problemer eller forsinkelser eller noe offentlig. Noen er mest fornøyd offentlig, noen er mest fornøyd privat - og noen er misfornøyde begge steder. Ingen hemmelighet f.eks at svært mange er misfornøyde med Riksen - men vi har fritt sykehusvalg. Det er selvfølgelig ulike opplevelser, men jeg tør å tippe det er mange færre positive enn negative i det offentlige. Vi fikk regelrett beskjed om at «det offentlige er et samlebånd, du skal inn og ut, du har ikke tid til spørsmål, ring heller senere, vær klar over det så du ikke blir skuffa». På første konsultasjon. Er ganske sikker mange flere er positive til det private fordi de driver kundeservice, og kundeopplevelse, de lever av det. Det gjør ikke det offentlige. Men det finnes nok noen i alle ytterkanter. Anonymkode: 2519e...5dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene90 Skrevet 1. februar 2024 #33 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er selvfølgelig ulike opplevelser, men jeg tør å tippe det er mange færre positive enn negative i det offentlige. Vi fikk regelrett beskjed om at «det offentlige er et samlebånd, du skal inn og ut, du har ikke tid til spørsmål, ring heller senere, vær klar over det så du ikke blir skuffa». På første konsultasjon. Er ganske sikker mange flere er positive til det private fordi de driver kundeservice, og kundeopplevelse, de lever av det. Det gjør ikke det offentlige. Men det finnes nok noen i alle ytterkanter. Anonymkode: 2519e...5dd Jeg har helt motsatt opplevelse fra de jeg har kontakt med rundtomkring i landet innen assistert befruktning. Mye av misnøyen er sentrert til deler av det offentlige på Østlandet. Og det er ikke største delen av landet jeg får svar innen 2t når jeg kontakter min offentlige klinikk - selv på helg. De er omtenksomme, tar hensyn, lar oss påvirke prosessen vi går igjennom og tilrettelegger så godt de kan. De har også god kapasitet. Ved negative forsøk har vi vært i gang fra neste syklus, og nye planer ligger klar samme dag som man er i kontakt med dem. Fra henvisning til første innsett for meg gikk det 5.5 mnd. For en nær venninne gikk det 3 mnd fra henvisning til uttak.. ja det er nok variabler - absolutt - men syns offentlig assistert befruktning får særdeles mye negativt omtale - ufortjent fordi det er samlebånd noen steder. Man betaler mer privat - og har dermed også høyere forventninger til hva behandling man får. Men jeg føler meg veldig prioritert og ivaretatt offentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #34 Del Skrevet 1. februar 2024 1 hour ago, Helene90 said: Jeg har helt motsatt opplevelse fra de jeg har kontakt med rundtomkring i landet innen assistert befruktning. Mye av misnøyen er sentrert til deler av det offentlige på Østlandet. Og det er ikke største delen av landet jeg får svar innen 2t når jeg kontakter min offentlige klinikk - selv på helg. De er omtenksomme, tar hensyn, lar oss påvirke prosessen vi går igjennom og tilrettelegger så godt de kan. De har også god kapasitet. Ved negative forsøk har vi vært i gang fra neste syklus, og nye planer ligger klar samme dag som man er i kontakt med dem. Fra henvisning til første innsett for meg gikk det 5.5 mnd. For en nær venninne gikk det 3 mnd fra henvisning til uttak.. ja det er nok variabler - absolutt - men syns offentlig assistert befruktning får særdeles mye negativt omtale - ufortjent fordi det er samlebånd noen steder. Man betaler mer privat - og har dermed også høyere forventninger til hva behandling man får. Men jeg føler meg veldig prioritert og ivaretatt offentlig. Kjempeflott at du føler det slik og har så god opplevelse, det er det de færreste jeg kjenner som har Anonymkode: 2519e...5dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene90 Skrevet 1. februar 2024 #35 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kjempeflott at du føler det slik og har så god opplevelse, det er det de færreste jeg kjenner som har Anonymkode: 2519e...5dd Da har vi ulik opplevelse basert på oss selv og de vi kjenner.. Noe som er helt normalt Kjenner dem som har startet privat også, og endt opp med å bytte.. Men syns det er veldig dumt at det offentlige ikke er mer samkjørt og like rutiner.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #36 Del Skrevet 1. februar 2024 1 hour ago, Helene90 said: Da har vi ulik opplevelse basert på oss selv og de vi kjenner.. Noe som er helt normalt Kjenner dem som har startet privat også, og endt opp med å bytte.. Men syns det er veldig dumt at det offentlige ikke er mer samkjørt og like rutiner.. Det er jeg enig i. At de har et felles mål, standarder og rutiner. Det kunne vært fint. Anonymkode: 2519e...5dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #37 Del Skrevet 1. februar 2024 Kan det hende han er usikker på om han er klar for barn NÅ? At han derfor ønsker å utsette det litt? Også bruker han dette med pengene som unnskyldning? Anonymkode: d399e...540 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå