Gå til innhold

Kroniske skuldersmerter.Hva hjelper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lang historie kort. Smerter sv og på i åresvis. Gått til alt som finnes av behandlere (tatt triggerpunkt, fått nåler, massasje osv osv). Fått treningsprogram. Prøvd det meste av reseptfrie medikament og salver. Ingenting hjelper. Nå har jeg så vondt at jeg ikke får sovet om natta. Fra skuldra og ned armen. Venter på å få henvisning til røntgen. Men min kiropraktor mener det er trange forhold i skuldra som forårsaker smertene. 

Anonymkode: 4b2b9...4b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Riktig/ordentlig madrass og hodepute. Dette er SÅ viktig for skuldre/nakke/rygg. 

Anonymkode: 84a54...de0

• Liker 2
Skrevet

Jeg har samme problem som deg ts. Ingenting hjelper. Hos meg er det den ene siden som er kronisk vond og i de verste periodene begynner også venstre da jeg må bruke den mere enn høyre.

Anonymkode: ea5e4...978

Skrevet

Kortison sprøyter da? Må selv ta det 4-6 ganger i året.

Anonymkode: 493d3...9d1

Skrevet

Mine problemer startet etter jeg kjøpe ny sofa. Den er helt grusom å sitte i, og jeg har hatt vondt i begge skuldre siden den gangen. Det blir ny sofa her snart, kunne sikkert kjøpt to nye for alle pengene jeg har brukt på behandling det siste året...

Anonymkode: 2f217...d0f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mine problemer startet etter jeg kjøpe ny sofa. Den er helt grusom å sitte i, og jeg har hatt vondt i begge skuldre siden den gangen. Det blir ny sofa her snart, kunne sikkert kjøpt to nye for alle pengene jeg har brukt på behandling det siste året...

Anonymkode: 2f217...d0f

Sofa? Det var rart.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Sofa? Det var rart.

Nei det er ikke rart. Sitter/ligger man veldig feil, så påvirker det muskulatur og gir spenninger i kroppen. Samme gjelder seng/hodepute. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har hatt det samme. Prøvd det samme. Ingenting hjalp.

Nå er jeg helt frisk. begynte å bevege skulderen helt rolig, som i et treningsprogram. 5 min pr dag. Så litt lengre, 10 min kanskje. Deretter med litt strikkmotstand. Senere med litt vekt, 500g, 1kg. Bevegelse, bevegelse, forskjellig type. Så hang jeg i ribbevegg, 30-60s pr dag, hjalp veldig. Enkel vektstang, enkle øvelser, stadig mer vekt.

Oppsummert: Fra å ha smerter med skulderen helt i ro, er jeg nå 2-3 år senere helt frisk, gjør omfattende treningssenter-program for overkroppen flere ganger i uken. Bevegelse er nøkkelen. Skulderen blir ikke frisk av hvile.

Anonymkode: 1e776...f02

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei det er ikke rart. Sitter/ligger man veldig feil, så påvirker det muskulatur og gir spenninger i kroppen. Samme gjelder seng/hodepute. 

Seng skjønner jeg selvsagt, men sofa?

Skrevet

Jeg har hatt det samme. Prøvd det samme. Ingenting hjalp.

Nå er jeg helt frisk. begynte å bevege skulderen helt rolig, som i et treningsprogram. 5 min pr dag. Så litt lengre, 10 min kanskje. Deretter med litt strikkmotstand. Senere med litt vekt, 500g, 1kg. Bevegelse, bevegelse, forskjellig type. Så hang jeg i ribbevegg, 30-60s pr dag, hjalp veldig. Enkel vektstang, enkle øvelser, stadig mer vekt.

Oppsummert: Fra å ha smerter med skulderen helt i ro, er jeg nå 2-3 år senere helt frisk, gjør omfattende treningssenter-program for overkroppen flere ganger i uken. Bevegelse er nøkkelen. Skulderen blir ikke frisk av hvile.

Anonymkode: 1e776...f02

Ikke nødvendigvis. Smertene TS beskriver kan minne om "Frozen shoulder" og da skal man holde skulderen i ro til tilstanden har stabilisert seg. En skikkelig diagnostisering hos en legespesialist eller manuellterapeut er derfor det første TS bør be om. Røntgen, MR etc. sier lite eller ingenting. Det eneste som hjelper i den akutte fasen er sterke smertestillende og/eller kortisonbehandling i leddet. 

Når tilstanden har roet seg og er på vei tilbake stemmer det at man må trene opp bevegeligheten og styrken igjen, men ikke før. Da risikerer man at det bare blir verre. 

• Liker 2
Skrevet

Har du prøvd Linnex varmestiften apoteket har? 

Ca 400 kr uten resept. 

Anonymkode: 9f363...d6f

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Seng skjønner jeg selvsagt, men sofa?

Ja. Man sitter og ligger i sofa. Hvis sofaen er for dyp, for myk, fjærer som gnager, så fører dette åpenbart også til at man spenner seg/får kroppslige plager. Min sofa er altfor dyp, og jeg må bygge opp med puter for å få ryggstøtte. Gjør jeg ikke dette, så går ryggen i lås. 

• Liker 1
Skrevet
Leo skrev (22 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. Smertene TS beskriver kan minne om "Frozen shoulder" og da skal man holde skulderen i ro til tilstanden har stabilisert seg. En skikkelig diagnostisering hos en legespesialist eller manuellterapeut er derfor det første TS bør be om. Røntgen, MR etc. sier lite eller ingenting. Det eneste som hjelper i den akutte fasen er sterke smertestillende og/eller kortisonbehandling i leddet. 

Når tilstanden har roet seg og er på vei tilbake stemmer det at man må trene opp bevegeligheten og styrken igjen, men ikke før. Da risikerer man at det bare blir verre. 

Jeg har hatt plagene sikkert i ti år nå. På og av. Værken kiropraktor eller naprapat har vært inne på «frozen shoulder»…

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har hatt plagene sikkert i ti år nå. På og av. Værken kiropraktor eller naprapat har vært inne på «frozen shoulder»…

Det hadde jeg også, men når det til slutt ble så vondt som du beskriver i den ene armen, samtidig som jeg nesten ikke kunne bevege den, ble jeg diagnostisert av en spesialist i ortopedi. Men det er jo du som kjenner dine smerter best så det var bare ment som et tips. Ivrige allmennleger, fysioterapeuter etc. kan av og til gjøre mer skade enn gavn noen ganger fordi de insisterer på å belaste det som gjør vondt. 

Skrevet

Den ser jeg ja. Nei klarer selv å ligge toppen 20 min i sofaen. Ryggen låser seg ikke men har et gammelt brudd og to ødelagte skiver med påfølgende svai. I mange år måtte jeg bruke sponplate under en tynn overmadrass i senga. 

Men aldri fått vondt i skuldrene,jo kanskje om jeg bruker armlenet mer enn 15 minutter...

Skrevet
Leo skrev (39 minutter siden):

Det hadde jeg også, men når det til slutt ble så vondt som du beskriver i den ene armen, samtidig som jeg nesten ikke kunne bevege den, ble jeg diagnostisert av en spesialist i ortopedi. Men det er jo du som kjenner dine smerter best så det var bare ment som et tips. Ivrige allmennleger, fysioterapeuter etc. kan av og til gjøre mer skade enn gavn noen ganger fordi de insisterer på å belaste det som gjør vondt. 

Skal prøve å få henvisning til Ortoped nå. Takk for tips .Hvor lenge måtte du vente med å komme inn?

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skal prøve å få henvisning til Ortoped nå. Takk for tips .Hvor lenge måtte du vente med å komme inn?

TS

Jeg ga opp å vente i det offentlige fordi jeg hadde så vondt at det var bare svært sterke smertestillende som tok toppene, så jeg gikk privat (Aleris). Jeg mener imidlertid å huske at det var ca. et halvt års ventetid, men det kan jo sikkert variere fra sted til sted, alvorlighetsgrad etc. 

Skrevet
Leo skrev (7 minutter siden):

Jeg ga opp å vente i det offentlige fordi jeg hadde så vondt at det var bare svært sterke smertestillende som tok toppene, så jeg gikk privat (Aleris). Jeg mener imidlertid å huske at det var ca. et halvt års ventetid, men det kan jo sikkert variere fra sted til sted, alvorlighetsgrad etc. 

skjønner.huff,det er non dyrt,kan jeg spørre hvor mye du betalte og hvor mange ganger du var der?

Skrevet

skjønner.huff,det er non dyrt,kan jeg spørre hvor mye du betalte og hvor mange ganger du var der?

Hos ortopeden var jeg bare en gang og det kostet ca. 2.000 kroner. Han stilte diagnosen og henviste meg videre til en som satte kortison og smertestillende direkte i leddet (røntgenassistert). Sistnevnte er det vel ikke så mange av, og det er dyrt, men en manuellterapeut som har spesialisert seg på dette kan også fungere. Hvis det da altså er frozen shoulder du har. 

Skrevet

Jeg var plaget i nesten 15 år. 
Hos meg var det for trangt i skulderleddet, som førte til en kronisk irritasjon. 

Løsningen min ble en ny fastlege som satt en kortisonsprøyte, deretter ble det satt sammen en treningsplan i samarbeid mellom en PT og en naprapat. PT fulgte meg opp på treninger, mens naprapat ga behandlinger i mellom. 
I tillegg byttet jeg ut til tempur-pute og madrass. 

Forklaringen jeg fikk var at musklene måtte bygges opp veldig sakte og korrekt, for å støtte opp skulderleddet slik at det ble bedre plass. 
Trente jeg for mye eller for lite, så blusset irritasjonen opp og skuldra ble betent igjen. 

Alt av fysioterapeuter, ortopeder og leger hadde bare sagt at jeg måtte leve med smertene. 
Nå har jeg vært smertefri 3 år, takket være fastlege, naprapat og PT som genuint ville hjelpe meg. 
Men jeg må fortsatt være nøye på å følge opp med trening hele tiden, og jeg blir øm i skuldra om jeg sover noen netter på feil pute, eller om det går for lang tid uten trening. 

Anonymkode: c2340...7e1

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...