Gå til innhold

Angst for gynekolog.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff ja, jeg kjenner på samme frykt. Er 27 og vet at jeg bør ta den prøven, men jeg tør ikke... Jeg er så nervøs og ukomfortabel, jeg føler meg jo knapt komfortabel naken foran partner. Noen som vet hvordan man går frem med å finne privat gynekolog?

Anonymkode: 0fe1d...16c

• Hjerte 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Huff ja, jeg kjenner på samme frykt. Er 27 og vet at jeg bør ta den prøven, men jeg tør ikke... Jeg er så nervøs og ukomfortabel, jeg føler meg jo knapt komfortabel naken foran partner. Noen som vet hvordan man går frem med å finne privat gynekolog?

Anonymkode: 0fe1d...16c

https://www.aleris.no/gynekolog/

Anonymkode: 1481a...2fd

Skrevet

Jeg er 27 år selv og har vært evinnelig mange turer til gyn grunnet min nå diagnostiserte IVF og fertilitetsutfordringer. Har gått en del offentlig, men det er litt sånn som noen skriver her at det kan variere hvem man møter der for å si det sånn. Noen er veldig dyktige med folk, men ikke alle. Hos noen har jeg tenkt at det er enda godt jeg ikke er redd for gynekologisk undersøkelse. 

Det siste året har jeg gått privat på Aleris for fertilitetsutredning, og nå har jeg blitt så glad i gynekologen min at jeg synes det er helt forferdelig at jeg ikke skal gå til henne mer! Så det kan jo være en idé det å gå privat hvis du har råd.

Anonymkode: 593f7...10c

Skrevet

Jeg går til en privat gynokolog som omtrent alle jeg kjenner lovpriser. Aldri opplevd en lege med så godt rykte før. Og hun er virkelig fantastisk! Så jeg vil si det er verdt å høre litt rundt og finne noen som er flinke. 

Anonymkode: 48171...74a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har alltid slitt noe ekstremt med gynekologisk undersøkelse. Jeg er 25 og har vert 2ganger. Og begge ganger grått før timen i det hele tatt hadde starta og buksa fortsatt på. Jeg klarer ikke kontrollere det. Jeg blir stressa over lukt, om den er fæl, utseende, er det litt mer enn normalt? alt mulig. Nå må jeg begynne å tenke på livmorhalsprøve, men jeg vil heller bli waterboarda enn å ligge i den stolen igjen. (Det er dønn seriøst ) 
det jeg vil frem til er, - har noen noe tips/råd? Hvordan kommer jeg meg forbi denne irrasjonelle frykta? Jeg veit jo at alle ser annerledes ut men allikevel på en måte…

Hilsen livredd «jente»

Anonymkode: 41b81...628

Jeg tenker at de garanter har sett verre, tenk alt de ser og lukter i løpet av sin karriere. Syntes ikke det er behagelig, men er gjort på 10 min. Pleier ha på meg noe lang overtil så jeg slipper se mer selv ligge å skreve. Livnorhalsprøve er over på ett halvt minutt. 

Anonymkode: 803dd...85f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker at de garanter har sett verre, tenk alt de ser og lukter i løpet av sin karriere. Syntes ikke det er behagelig, men er gjort på 10 min. Pleier ha på meg noe lang overtil så jeg slipper se mer selv ligge å skreve. Livnorhalsprøve er over på ett halvt minutt. 

Glemte å skrive, jeg pleier ha med meg våtservietter og vasker med  nedentil på toalettet ved gynekologkontoret før jeg går inn til timen. Just in case lukt eller utflod. Da føler jeg meg fresh nok. 

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Du er ikke alene om å føle det slikt. Jeg er i førtiårene og har ikke tatt prøve eller undersøkelse der siden ungdomsårene. Har ikke hatt forhold på mange år så har ikke vært så bekymra men føler jeg kanskje bør gjøre det men gruer meg noe voldsomt, samt at jeg har mann som fastlege. Går det ann å oppsøke gynekologer direkte som er damer?

Anonymkode: 1513c...3e8

Gå privat og velg gynekolog. 

Anonymkode: ad153...0cc

Skrevet

Jeg har vært så mye hos gynekolog at jeg er fullherdet (har hatt mye plager og har endometriose). Jeg syns også det var verre de første gangene. Nå bryr jeg meg ingenting. Niks og nada. Tenk over hvor mange underliv en gynekolog har sett. Unge, voksne og gamle. Se for deg kvinner med funksjonsnedsettelser og sykdom som ikke kan "vedlikeholde" området slik mange gjør. De kan selvsagt være like hygieniske som andre, men det er ikke dåsepynting som står øverst på min plakat hvert fall. Jeg er opptatt av renslighet, men der stopper det. Det får bare se ut som det gjør. Den siste som bryr seg er gynekologen. De skal sjekke om du er frisk. Om de kan hjelpe deg med noe. Det er klinisk og profesjonelt. Og btw, hvis man lukter vondt nedentil er det som regel pga sykdom/infeksjon. Det er veldig uvanlig å lukte vondt uten grunn. Så hvis det lukter fælt av deg bør du hvert fall gå og få det sjekket (jeg tror ikke du gjør det, de fleste lukter helt normalt. Man bare tror at man gjør det.)

Det er samfunnet rundt oss som lager tåpelige forestillinger om at man skal lukte blomster i hver eneste sprekk, være fin i rumpa og alle andre steder. Helt latterlig. Håper min likegyldige holdning til dette hjelper deg litt på vei, hehe. Jeg har faktisk rett også.....

Hvis vi visste hvor i landet du bor (område) kunne en eller annen anbefalt deg noen. Jeg kunne anbefalt min gyn. Hun er den beste jeg har hatt (og jeg har vært hos mange). Så flink og tar seg god til å lytte til det du har å si. Undersøkelsene gjøres så behagelig som mulig. 

Si fra om angsten din og hva du tenker på. Gynekologene forstår det, for de opplever dette hele tiden. Kvinner tror de må ha et imponerende underliv for å gå til lege. De fleste er helt fine nedentil. Men, man er ikke ALLTID fin nedentil. Noen ganger har man åpne sår og byller. Da har man et problem og trenger hjelp. Det er ikke fint å ha åpne sår og byller i ansiktet heller, men man lar ikke være å gå til legen av den grunn. 

Lykke til med dette, jeg tror virkelig det går bedre etter hvert for deg. Prøv igjen, vær åpen om hva du tenker og pust med magen. Det går bra!

Anonymkode: 36d5a...621

• Hjerte 1
Skrevet

Si til legen eller gynekologen at du er ukomfortabel. De er kjempeflinke til å hjelpe folk med sånne ting om de er opplyst om det og det er kjempevanlig at folk hater det.

Anonymkode: 198e4...2d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er mange som syns gynekologiske undersøkelser er ubehagelige fra før, og syns det er rart å dra til fastlegen som man går til mye med. Jeg ville personlig valgt en privat gynekolog som man betaler for tjenesten hvis man har råd; da er man mer sikret en god kundeopplevelse og service. 

Ja men det er veldig synd å kategorisk si at man ikke må tenke på å gjøre det hos fastlege eller i det offentlige. I store deler av landet er det jo ingen private gynekologer, det må jo stenges fødeavdelinger pga får ikke tak i gynekologer og jordmødre. Er haugevis av fastleger som gjør dette på daglig basis og mange steder er det er ingen alternativ. Ikke gjør kvinner utrygge på det tilbudet. 

Anonymkode: 2858f...b7c

• Liker 3
Skrevet

Hvis du liker og føler deg trygg på fastlegen din, kan du like godt ta undersøkelsen der. Jeg har vært både til sjekk hos fastlege og til gynekologer opp gjennom årene, og det er ikke så stor forskjell.

Om du dusjer eller vasker deg grundig før du skal til undersøkelse, trenger du ikke å være bekymret for noe, om du ikke er syk. De fleste dusjer eller vasker seg daglig, og med jevn og god hygiene vil du aldri lukte spesielt vondt.

Anonymkode: 49f1f...3a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja men det er veldig synd å kategorisk si at man ikke må tenke på å gjøre det hos fastlege eller i det offentlige. I store deler av landet er det jo ingen private gynekologer, det må jo stenges fødeavdelinger pga får ikke tak i gynekologer og jordmødre. Er haugevis av fastleger som gjør dette på daglig basis og mange steder er det er ingen alternativ. Ikke gjør kvinner utrygge på det tilbudet. 

Enig. Mange kvinner er ikke en gang opplyst om at fastlege kan ta celleprøve på en helt vanlig legetime. Mange tar ikke celleprøver, som anbefalt, pga det blir for mye styr og kostnader med gynekolog. 

Anonymkode: 198e4...2d3

• Liker 2
Skrevet

Bare tenk at du gjør det får din egen del 😊 legen bryr seg ikke åssen man ser ut 😊 jeg må selv å ta den celleprøven i år , jeg smågruer meg hver gang men går like greit hver gang å 😅 jeg går til min fastlege å forteller henne hver gang at jeg har gruet meg å ho har full forståelse får det 😊

Anonymkode: fab07...f74

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du er ikke alene om å føle det slikt. Jeg er i førtiårene og har ikke tatt prøve eller undersøkelse der siden ungdomsårene. Har ikke hatt forhold på mange år så har ikke vært så bekymra men føler jeg kanskje bør gjøre det men gruer meg noe voldsomt, samt at jeg har mann som fastlege. Går det ann å oppsøke gynekologer direkte som er damer?

Anonymkode: 1513c...3e8

Du kan be om kvinnelig lege 😊

Anonymkode: fab07...f74

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Er det å gjøre kvinner utrygg på tilbudet å si at hvis man kan, ville man valgt privat? Man får faktisk det kan betaler for. Enkelt og greit. 

• 10 måneder senere...
Skrevet

Hei , det finnes gynekologer, private, som kan hjelpe deg med sedasjon i samarbeid med anestesileg. Dersom du tror at det hjelper deg for å få gjennomført en undersøkelse kan det være lurt å sjekke opp?

Skrevet

HPV hjemmetest. Er den negativ slipper du GU. 

Anonymkode: 3b6f0...564

Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for innlegg av signert helsepersonell, medisintips, latterliggjøring og svar til dette 

Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Skrivefeil
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.1.2024 den 13.25):

Jeg har opplevd det motsatte. Vanligvis har jeg fått gynekologisk undersøkelse i narkose pga traumer. Men hadde utvendig sår, og ble enig med legen at han kun skulle se på de utvendig sårene. Kun se. Endte med at han gjennomførte full gynekologisk undersøkelse, mens jeg lå å sa nei og gråt. Jeg hulkgråt! Sykepleieren i rommet var så feig at hun bare gikk ut av rommet. Hun så jeg gråt. Hun hørte jeg sa nei. Fikk kommentar etterpå at legen mente jeg ikke hadde angst. til info jeg er ufør pga psykiske problemet deriblant ptsd grunnet vold og overgrep. Var så kvalm og i panikk når jeg kjente hendene hans i underlivet mitt. Jeg kommer aldri til å ta noe gynekologisk undersøkelse igjen. Aldri! Den som gjennomførte undersøkelsen var en mannlig overlege på ett sykehus på Østlandet. 

Anonymkode: 44b97...5b9

Regner med du selvfølgelig meldte denne legen inn? Dette er jo syk oppførsel av legen. 

Anonymkode: b0bd9...94b

AnonymBruker
Skrevet

Gå til en gynekolog som er liketil, lett å snakke med og som er kjent for å være god på relasjon, (small talk, inntone seg hvert enkelt menneske og som er varm). Gynekologer er som alle mennesker , ulike. Så finn en som det er lett å bli trygg på. Da glemmer man seg selv. 

Anonymkode: da647...6eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...