Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har en nyfødt som spesielt om natten virker til å ha et ekstra behov for samsoving. Jeg elsker å ha han hos meg, men jeg får ikke sove på denne måten, er redd for babyen og alt man må være forsiktig med mtp det. Hva gjør man egentlig? Må man bare trøste/amme så ofte det er behov å legge baby tilbake til sengen sin? Jeg forsøkte han inbabynest i sengen så jeg kunne legge meg helt inntil å trøste ved behov. Men det var heller ikke " godt nok". Og så har jeg lest man ikke skal ha babynest i sengen, som også stresser meg litt, selvom jordmor ikke så noe problem i det. Noen som bruker dette? 

Anonymkode: 119c2...a4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sov ikke på et halvår, det var min løsning 🙈

Anonymkode: e7811...86d

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hei, jeg har en nyfødt som spesielt om natten virker til å ha et ekstra behov for samsoving. Jeg elsker å ha han hos meg, men jeg får ikke sove på denne måten, er redd for babyen og alt man må være forsiktig med mtp det. Hva gjør man egentlig? Må man bare trøste/amme så ofte det er behov å legge baby tilbake til sengen sin? Jeg forsøkte han inbabynest i sengen så jeg kunne legge meg helt inntil å trøste ved behov. Men det var heller ikke " godt nok". Og så har jeg lest man ikke skal ha babynest i sengen, som også stresser meg litt, selvom jordmor ikke så noe problem i det. Noen som bruker dette? 

Hvor nyfødt er babyen?

Svøping fungerte best de første ukene hos oss, deretter gikk vi over til sovepose. Bruker babyen smokk?

Hvor stor seng har babyen?
Vi byttet til en liten sprinkelseng (typ fra 0-6 mnd) 

Anonymkode: 6df92...03d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor nyfødt er babyen?

Svøping fungerte best de første ukene hos oss, deretter gikk vi over til sovepose. Bruker babyen smokk?

Hvor stor seng har babyen?
Vi byttet til en liten sprinkelseng (typ fra 0-6 mnd) 

Han er bare 1 uke. Så er klar over det er early days. Har ikke begynt med smokk. Har bestilt sovepose. Han har nå baby dyne, men har også ullteppe jeg pleier å svøpe Han inn i. ( men får ikke det til å sitte sånn ordentlig, for er så løsstrikket ) Han har en vugge på hjul for de aller minste. Men denne har han ikke sove i. Men skal prøve i natt. Problemet mitt er at jeg ikke kan opp og ned av sengen for mye ennå, da han er keiser baby. Så blir nok bedre etterhvert uansett når jeg er bedre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Han er bare 1 uke. Så er klar over det er early days. Har ikke begynt med smokk. Har bestilt sovepose. Han har nå baby dyne, men har også ullteppe jeg pleier å svøpe Han inn i. ( men får ikke det til å sitte sånn ordentlig, for er så løsstrikket ) Han har en vugge på hjul for de aller minste. Men denne har han ikke sove i. Men skal prøve i natt. Problemet mitt er at jeg ikke kan opp og ned av sengen for mye ennå, da han er keiser baby. Så blir nok bedre etterhvert uansett når jeg er bedre. 

Vi introduserte smokk på dag 2, opplevde at babyen hadde veldig sugebehov , og sov veldig bra med smokk. 

Ift keisersnitt forstår jeg det er vanskelig, her måtte mannen stå opp og løfte baby over til meg for amming, og tilbake i sengen etterpå. 

Ullteppe til svøping funker dårlig, hørtes også veldig varmt ut? Bruker du dyne i tillegg til ullteppe og pysj/klær?

Du kan bruke en tynn pysj(jeg foretrekker ullpysj med Silke/ bambus på innsiden), og et svøpeteppe😊 

En uke er ikke lenge, så det går seg nok litt mer til etterhvert. Noen babyer finner ikke roen om det er for mye luft rundt de, husk at babyen har ligget inni magen din i lang tid, så det er uvant å være utenfor magen og føle seg liten i en stor verden. Derfor er det også greit med en mindre seng til babyen, eventuelt en bedside crib?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi introduserte smokk på dag 2, opplevde at babyen hadde veldig sugebehov , og sov veldig bra med smokk. 

Ift keisersnitt forstår jeg det er vanskelig, her måtte mannen stå opp og løfte baby over til meg for amming, og tilbake i sengen etterpå. 

Ullteppe til svøping funker dårlig, hørtes også veldig varmt ut? Bruker du dyne i tillegg til ullteppe og pysj/klær?

Du kan bruke en tynn pysj(jeg foretrekker ullpysj med Silke/ bambus på innsiden), og et svøpeteppe😊 

En uke er ikke lenge, så det går seg nok litt mer til etterhvert. Noen babyer finner ikke roen om det er for mye luft rundt de, husk at babyen har ligget inni magen din i lang tid, så det er uvant å være utenfor magen og føle seg liten i en stor verden. Derfor er det også greit med en mindre seng til babyen, eventuelt en bedside crib?

Tror det er på tide å introdusere smokk da, for han virker å til å ha veldig sugebehov.  Det er ikke veldig varmt på soverom, derfor ull og dyne. ( de hadde det på sykehuset også, så tok det derfra ). Ull er jo også pustende. Han ligger i en body, stort sett. Men kan prøve et vanlig bomussteppe å svøpe. Han sov nå noen timer i vuggen. Den er ikke stor som sagt. Men han har nok et sikkerhetssbehov! Skjønner jo hvor de kommer fra 😉, men han har til nå virket mer urolig på natten, med å da skulle opp til meg, enn på dagtid. Da kan han fint ligge lenge i Neste sitt.. men kan være tilfeldig at det er natt/dag? 

Skrevet

Amme når barnet ber om det, og så legge barnet tilbake i vugga igjen.  Rap barnet først, og det er letter å legge det fra seg mens det sover.  Hold hjerne den ene hånden på barnet når du har lagt det ned og vugg forsiktig i vugga. Å «hysje» rolig kan og være effektivt 😊.  Så små har ikke noe ordentlig døgnrytme, den kan være motsatt av din foreløpig. Det kommer seg etterhvert.  Ville prøvd smokk snart ja, men ikke sikkert han vil ha den heller.  Noen babyer trenger mye nærhet, har mange oppvåkninger, og det kan vare lenge.  Det er helt greit det også, selv om det er tungt for deg.  Prøv å ikke la deg stresse av hva barnet burde i følge andre (bør sove i egen seng, sovne selv osv osv).  Følg magefølelsen og morsinnstinktet, og ikke jaget etter hvordan ting burde være ❤️.  Pappaen må nok bidra på natta når du har behov, om det så bare er for å rape og legge ned barnet igjen.  Kanskje dere må sove litt på skift og.  Finn 2-3 rolige sanger du synger for barnet mens du raper og roer barnet i forbindelse med at han skal sove, da vil dette fungere mer og mer som trøst også.

• Liker 1
Skrevet
Tullelu skrev (4 timer siden):

Amme når barnet ber om det, og så legge barnet tilbake i vugga igjen.  Rap barnet først, og det er letter å legge det fra seg mens det sover.  Hold hjerne den ene hånden på barnet når du har lagt det ned og vugg forsiktig i vugga. Å «hysje» rolig kan og være effektivt 😊.  Så små har ikke noe ordentlig døgnrytme, den kan være motsatt av din foreløpig. Det kommer seg etterhvert.  Ville prøvd smokk snart ja, men ikke sikkert han vil ha den heller.  Noen babyer trenger mye nærhet, har mange oppvåkninger, og det kan vare lenge.  Det er helt greit det også, selv om det er tungt for deg.  Prøv å ikke la deg stresse av hva barnet burde i følge andre (bør sove i egen seng, sovne selv osv osv).  Følg magefølelsen og morsinnstinktet, og ikke jaget etter hvordan ting burde være ❤️.  Pappaen må nok bidra på natta når du har behov, om det så bare er for å rape og legge ned barnet igjen.  Kanskje dere må sove litt på skift og.  Finn 2-3 rolige sanger du synger for barnet mens du raper og roer barnet i forbindelse med at han skal sove, da vil dette fungere mer og mer som trøst også.

Ikke alle som har en pappa/partner... 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ikke alle som har en pappa/partner... 😊

Alle barn i verden har en pappa.

Anonymkode: 20451...8b6

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle barn i verden har en pappa.

Nei. Alle har en mann som har gitt sperm til egget de har opphav i. Noen menn blir aldri pappa. I tillegg er det selvfølgelig noen som mister pappaen sin tidlig. 

Anonymkode: 92cdf...166

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Alle har en mann som har gitt sperm til egget de har opphav i. Noen menn blir aldri pappa. I tillegg er det selvfølgelig noen som mister pappaen sin tidlig. 

Om ikke alle barn har en pappa, så har ikke alle barn en mamma.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Om ikke alle barn har en pappa, så har ikke alle barn en mamma.

Alle barn har ikke en mamma heller, nei. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg samsov med mine 2 eldste fra dag én 🥰

Sistemann var tydeligvis ikke samme typen, hun sov best i egen seng 😊

Anonymkode: 1494b...79b

Skrevet

Sikkert et upopulært råd, men jeg ville ha vent baby til å sove i egen seng (tett inntil din) og i vogn fra første stund. Ellers kan du få en babyperiode som blir forferdelig slitsom. Spør om gode råd på helsestasjonen. Jeg var heldig, og hadde en som sov uten å være klistret til meg. Så permisjonstiden var som en ferie. Koselige, lange trilleturer, og mye tid til å gjøre husarbeid og slappe av. Sier ikke at det går med alle babyer, men mener at det er viktig å prøve. Blir først baby vant til å bare sove tett inntil deg, så er du veldig låst.

Anonymkode: ed091...d8f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Alle barn har ikke en mamma heller, nei. 

Nettopp, nei. Da har vi forskjellige syn på verden, men da er det oppklart.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nettopp, nei. Da har vi forskjellige syn på verden, men da er det oppklart.

Alle kan skape et barn. Det er det enkleste. Ikke alle er eller blir hverken en mamma eller pappa. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Alle kan skape et barn. Det er det enkleste. Ikke alle er eller blir hverken en mamma eller pappa. 

Det er din definisjon på en mamma eller pappa. Jeg har en annen definisjon. Det er greit, og avklart.

Skrevet

Babyen min har sovet med meg fra første dag han ble født og han er 9 måneder idag. Har en god seng plass til meg og han. Legger store sofaputer på siden, merker med engang han våkner. Ja han sparker meg mye, men det er verdt det ❤️ plutselig så vokser dem og ikke skal sove ved deg mer. Alltid koselig p morningen når dem våkner og ruller seg til deg❤️ faren sover ikke i vår seng. Det blir så mye snakk om å ikke gjør han avhengig, avhengig av hva? Av den tryggheten at han sover nærme meg? Jeg våkna automatisk når jeg hadde han ved meg når han vr liten også. Er nok lettere for deg også ❤️ ville gjort det i starten så får du bare se. 

Gjest Gapatrosten
Skrevet

Med nyfødt baby er det lett å tro at alt du gjør nå, vil få store og langvarige konsekvenser. Sånn er det ikke, du kan trygt gjøre det som føles greit og bra – enten funker det (da trenger du ikke endre noe), eller så funker det ikke (og da kan ting endres). Samsoving er trygt* hvis du er ikke-røyker og ikke ruser deg. Og det kan gi deg mye god søvn, ettersom ammehormonene er verdens mest vidunderlige sovemiddel. Jeg ble helt hekta da jeg hadde ammebabyer, har aldri sovet så godt hverken før eller seinere. Med andre ord: Har du fast madrass og senga står inntil veggen, kan du legge babyen innerst, legge deg ved siden av og ha nattåpen mammakafé. Det er en stor fordel å nattamme med tanke på melkeproduksjonen, og det kan være spesielt viktig for deg som har hatt ks. Lykke til!

* Referanse: https://www.ullevalkiropraktor.no/trygg-samsoving/

Skrevet
Nonish91 skrev (2 timer siden):

Babyen min har sovet med meg fra første dag han ble født og han er 9 måneder idag. Har en god seng plass til meg og han. Legger store sofaputer på siden, merker med engang han våkner. Ja han sparker meg mye, men det er verdt det ❤️ plutselig så vokser dem og ikke skal sove ved deg mer. Alltid koselig p morningen når dem våkner og ruller seg til deg❤️ faren sover ikke i vår seng. Det blir så mye snakk om å ikke gjør han avhengig, avhengig av hva? Av den tryggheten at han sover nærme meg? Jeg våkna automatisk når jeg hadde han ved meg når han vr liten også. Er nok lettere for deg også ❤️ ville gjort det i starten så får du bare se. 

Vi samsover enda, ungen er 3 år😊

Vi startet ikke med samsoving før babyen var 3-4 mnd😅

Syns det er veldig greit å samsove, og gjør det definitivt enklere for meg på natten så jeg slipper å stå opp om ungen blir tørst, gråter eller våkner. I tillegg føler han seg mye tryggere når han ligger inntil oss, han oppsøker oss i søvne om han har mareritt, og roer seg så fort han legger seg inntil meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...