Gå til innhold

Dine beste klestips til barnehagebarn🤩

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er ny barnehagemamma og vil gjerne samle noen tips fra dere med erfaringer nom klær og påkledning, alt fra helt spesifikke klær dere anbefaler eks barnehagevotten til Nøstebarn som jeg har skjønt er populær, eller å ikke bruke regntøy med fleece, kle barnet i ullundertøy inne om vinteren, kjøpe todelt sett isteden for heldress osv. 

Hva er dine beste tips?😊

Anonymkode: 54044...dce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke klær med fast hette. Greit å tenke at bleieskift ikke skal bli for vanskelig heller når man velger klær. Klær som er praktiske å leke i er det jeg tenker mest på når jeg kler på barnet.

Min erfaring etter et halvt år i barnehage er at klærne blir utrolig skitne i barnehagen, mye makrell i tomat-flekker osv. Så jeg har kjøpt en del billige basis-klær :) Går mye flere sett klær nå enn da jeg var i perm med barnet. Vi bruker ikke ull hver dag min blir så varm i det, har mange sett i bomull og noen i ull. Vi liker best ull med bambus på innsiden siden barnet lett får eksem. Mikser og matcher litt ull/bomull basert på værmelding. Her må man jo og se an barnet og innetemperatur i barnehagen deres da.

I vår barnehage foretrekker de vanlig regntøy og tilgjengelig mellomlag (ull eller fleece) over foret regntøy på sommer/høst/vår iallfall. Men ser en del barn i bhg har sånne vinter-regndresser fra Katnakken. Vi har mellomlag i strikk det funker bra for oss enn så lenge, og vinterdressen tåler også en del vann. 

Vi har noen vanlige votter fra Reflex som brukes mest, de har ullfor og 20000 vannsøyle og glidelås på siden, varme og myke. Bruker ellers hjemmestrikk og litt diverse tynne votter. Barnehagevotten fra Nøstebarn ser også fin ut, mulig vi tester den neste år eller til våren. Mitt barn liker ikke når vottene blir våte gjennom til fingrene da (selv om de er ull) så derfor har vi noen som er mer vanntette. Vottene vi har i bare ull opplever vi funker dårlig med snø da snøen fester seg på vottene. 

Balaclavalue med ull utenpå og noe annet inni og gjerne vindstopper på ørene har de fleste barna i vår barnehage. Det finnes billigere varianter enn Kivat som også er gode. 

Har inntrykk i noen barnehager at ting blir mye borte men i vår har vi ikke opplevd at noe har blitt borte. Men merker alt så godt jeg kan :)

Anonymkode: 58ee8...7f2

• Nyttig 2
Skrevet

Mitt råd er å ikke på død og liv skulle føle at en må løpe rundt og ha akkurat det og det merket, det og det plagget osv. som om barn som ikke har dette kommer til å ha det fælt og være dårlig stilt. 
Det finnes selvsagt klær med bedre kvalitet enn annet. Men det finnes mye. Så må ikke være eksakt akkurat det merket bare fordi en har hørt 2-3 bekjente og 5 på kvinneguiden anbefale det. 
Finner du noen votter som ser god ut i et merke så kan du Google og lese erfaringer på nettsider som selger de. Ut fra det ser du fort om det anbefales eller ikke.
Barn er også forskjellig og kan slite klær ulikt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg må også si at det finnes så mange meninger, at jeg tror en må erfare litt selv. Innetemperatur i barnehagen varierer litt. Vær- og føreforhold varierer litt etter hvor i landet en bor. Barnets fasong, hvor aktivt det er og hvor varmt det er av seg, varierer også. 

Selv har jeg alltid sendt mine i bare ullundertøy når det er minusgrader ute. Og så har de et tykt (strikket ull) og et tynt (tynn ull eller fleece) mellomlag tilgjengelig i barnehagen. Mens der jeg jobber selv, har de fleste barna ullundertøy under, og bomullstøy over når de kommer i barnehagen. En fordel med sistnevnte, er at det sparer ulltøyet for flekker og slitasje. Ulempene kan være at det blir for varmt inne, litt mer klumpete og mindre behagelig for barnet i noen tilfeller og at personalet ofte må ta av bomullstøyet og ta på et annet mellomlag for at det ikke skal bli for kaldt eller klumpete når barna skal ut. Om barnet skal ha ull under annet tøy inne, vil jeg anbefale på vegne av personalet i barnehagen å velge todelt ull og ikke hel dress :) 

Av votter må jeg bare nevne at vintervotter fra Kaxs oppdaget jeg på jobb, slik at jeg begynte å kjøpe de selv til mine da de var i småbarnsavdelingsalder. De er veldig lette og greie å få på, tommel på rett plass og alt, barna syns som regel de er ok å ha på, de er rimelige (og har nok ikke den beste holdbarheten før de blir slitt, men de har holdt gjennom noen vintersesonger likevel for oss). Nøstebarn barnehagevotter er det mange som bruker, og mange barn som liker, men de er dyrere. Noen barn blir kalde i dem, mange vottehatere liker og godtar dem, de faller av om de er for store, men sitter veldig fint om de er akkurat passe, er min erfaring.

Vi foretrekker uforet, todelt regntøy med mellomlag tilgjengelig der jeg jobber. Men de vinterregndressene til Kattnakken er gode (og dyre), og funker veldig bra til mange. Mitt ene barn blir alltid våt, og fikk til slutt en slik, med hell. Det andre har klart seg helt fint uten. Når det gjelder lue, anbefaler jeg å prøve før kjøp. Balaclava er fint. Men noen sitter f.eks. godt på noen barn, og sklir nedi øynene på andre barn, selv om de ellers passer. Det samme med sko, fordi passformen varierer. Når jeg har funnet en modell som funker fint, har jeg fortsatt å kjøpe den samme hver sesong til mine. Men jeg har selv to med helt ulike føtter, og ser godt at det som passer perfekt for ett barn, kan bli helt feil for et annet. 

Anonymkode: f7776...b98

• Nyttig 1
Skrevet

Mitt beste tips er å ha en regnbukse som kan tas utenpå vinterdressen. Enten en som kan justeres mye så den kan brukes med lite klær under også, eller en som er litt for stor. Barnet mitt har vinterdresser som tåler mye vann, men det er ikke nok de dagene uteområdet er fullt av store dammer med smeltevann. Senest i forrige uke hentet jeg hjem en veldig fornøyd to-åring som hadde svømt og rullet i smeltevannet. Og barnehagen var veldig glad for at utenpå-regnbuksa hang i skapet. 😅

Anonymkode: b1576...828

• Nyttig 1
Skrevet

Ikke kjøp dyre klær som du ikke ønsker skal bli ødelagt, flekkete og borte :) 

Anonymkode: 0a55e...ebe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...