Gå til innhold

Rike, men gjerrige folk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver et lite enkeltmannsforetak  og noe jeg har opplevd mye gjennom årene er at dem som alltid skal krangle om pris har til felles at de absolutt ikke har dårlig råd. De mer ordinære folka og også dem som ikke sitter godt i det er helt motsatt, krangler aldri om pris og betaler som dem skal. Det er ganske spesielt å krangle med folk i merkeklær som kommer i dyre biler og er brune etter en av sine mange ferieturer som dem har i løpet av året. Nylig hadde jeg en situasjon hvor jeg nok en gang kom i krangel med to kunder da de hadde betalt meg langt under beløpet jeg skulle ha på en faktura. Da jeg ringte og opplyste om det resterende beløpet og om de kanskje hadde tastet feil så ble vedkommende sint og sa han hadde overført beløpet som var det samme som en han kjente tok betalt for samme tjeneste. Her snakker man hva en person tar betalt for svart arbeid og sammelignet altså dette med mitt enkeltmannsforetak hvor jeg betaler både skatt og moms! Da jeg reagerte på dette så svarte han at min tone ville han ha seg frabedt og slang på! Resterende beløp har fortsatt ikke kommet inn og jeg tviler på at det kommer, dette kommer nok til å ende med inkassokrav.

Jeg er bare så mektig lei av dette, men siste har jeg ikke opplevd før heldigvis, dette tok kaka. 
Ps: Nei, dette er ikke snakk om luksusfellen folk som egentlig har masse gjeld, de det gjelder er godt kjent her jeg bor, suksessfulle og godt bemidlet.

Er det andre som har lignende opplevelser?

Anonymkode: 9756b...7a6

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. De rike er mest gniene, gjerrige og vanskelige å ha med å gjøre. Men det er vel derfor de har blitt rike , tenker jeg. Det er selvsagt unntak, med det er langt mellom dem.

Anonymkode: c9d54...ec9

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke at noen har betalt mindre når faktura først er utstedt, men jeg opplever ofte at den type mennesker ofte er ute etter en god deal. Nesten som det går sport i det. Spesielt hvis dem kjøper flere ting spør de ofte etter en god pris. 

Jeg tror det er forskjell mellom tjeneste- og varemarkedet. Leverer man tjenester så ønsker folk oftere å forhandle på pris. Jeg har kommet dithen at hvis folk ikke ønsker å betale det det koster får dem gå ett annet sted. Å ha selvtillit rundt prisingen er viktig ovenfor kunde. 

I ditt tilfelle ville jeg bare sagt at hvis han var uenig i prissettingen måtte klagen kommet før tjeneste var levert. Nå skal faktura betales i sin helhet.  

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har nok sett for mye på Ebenezer Scrooge :D 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med rike mennesker, men vet om rike selskaper som bruker makten sin overfor leverandører for å slippe å betale hele regningen. Har man mye penger har man både råd til advokat og å la konflikten pågå lenge. Er man en med dårlig råd så må man kanskje bare godta at kunden betaler 80 prosent i dag fremfor 100 % etter at saken har vært i retten. 

Anonymkode: 7a63b...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt samme erfaring. Driver også et enkeltpersonforetak, hvor jeg tilbyr en undervisningstjeneste. Kundene betaler for et semester. De er faste kunder gjennom mange år, og alle vet når fakturaen kommer, og hvilken pris som skal betales. Det er de rike, med to overlegelønninger, som alltid ber om å få betale fakturaen over to mnd. Jeg har tre kunder fra familier hvor begge to er overleger. Så har vi de med helt vanlige  lønninger, som alltid betaler hele fakturaen på fristen. De planlegger og legger av litt og litt i god tid. Det kunne fiiint de overlegene gjort også, hvorfor skal det være så mye mer vanskelig å begynne å sette av penger en mnd tidligere, sånn at beløpet var klart til fristen, enn å måtte dele opp beløpet og betale halvparten en mnd over fristen? Jeg klør meg i hodet, men gidder aldri diskutere det.

Anonymkode: 07f7e...f9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min far er rik. Eier millioner. Men han deler ikke. Gjerrig. Min søster og meg sliter noe økonomisk. Ok, vi klarer oss. Vi er kjempegod ang økonomi.  Men far sittet på penger. Ingen forståelse for å hjelpe sine barn. Jeg har skjønt dette for mange år siden. Man må klare deg selv. Du er den du er. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derimot deler jeg. Har lært av min far hvordan ikke gjøre det. Jeg har så jeg greier meg. Jeg deler alt jeg har med mitt barn. Nå er barnet voksent så det er ikke tulleringte hun trenger. Baker brød til oss, låner ut bilen til henne ved behov og lingnende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme erfaring her. Eierne av bedriften jeg jobber i er stinn av gryn. De er en av de store hanene i byen her. Men de skal også ha alt billigst mulig, bruker aldri ei krone mer på å få noe ekstra fint, etc. Det eneste de bruker penger på er bilene sine og hyttene sine. Alt vedrørende bedrift og dagligdagse ting skal være der kjipeste, billigste dritet.

Og sånn har de alltid vært. De går virkelig inn for det der med at de ikke blir rike av å bruke penger, og skal sikkert ha eggerøre uten å knuse egg 😂

Anonymkode: 7d63f...be9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som selvstendig er det to ting som er skestremt viktig, jobbtilbud og avtale skal være skriftlig og inneholde priser og de skal signeres/Aksepterers FØR man utfører jobben, da slipper du "krangle" så mye.. 

Anonymkode: 6f3be...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her gjelder ikke alle rike, men som regnskapsfører så kjenner jeg veldig godt igjen mennesketypen. 

Folk som sitter med flere titalls millioner på konto, men skal krangle om at de skal ha med et fradrag på et par hundre kroner jeg ikke mener de har rett til.

Anonymkode: b7bc3...910

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det her gjelder ikke alle rike, men som regnskapsfører så kjenner jeg veldig godt igjen mennesketypen. 

Folk som sitter med flere titalls millioner på konto, men skal krangle om at de skal ha med et fradrag på et par hundre kroner jeg ikke mener de har rett til.

Anonymkode: b7bc3...910

Det er fordi de forsvarer prinsippene som har gitt dem god økonomi. De sitter ikke og gnur på pengene slik mange tror om rike mennesker. Men de har prinsipper de er nøye med, alt skal være riktig. De slenger ikke kronestykker hit og dit bare fordi det er så små beløp, det er en holdning som det er smart å holde fast ved. Men, enkelte er ikke fleksible nok til å se når de passerer grensen for det som blir tåpelig.

Anonymkode: 9cfbf...3ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er fordi de forsvarer prinsippene som har gitt dem god økonomi. De sitter ikke og gnur på pengene slik mange tror om rike mennesker. Men de har prinsipper de er nøye med, alt skal være riktig. De slenger ikke kronestykker hit og dit bare fordi det er så små beløp, det er en holdning som det er smart å holde fast ved. Men, enkelte er ikke fleksible nok til å se når de passerer grensen for det som blir tåpelig.

Anonymkode: 9cfbf...3ac

Som utdannet regnskapsfører så vet jeg bedre enn de hva som kan fradragsføres og ikke. Det handler ikke om å være nøye og korrekt. Men du har riktig at det er en holdning og at beløpene i seg selv ikke er så viktig.

 

Anonymkode: b7bc3...910

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De rike har 9 kr og spare for å få den siste kroner men de med dårlig råd har bare 1 kr så hva har de å spare til. ord til ettertanke og at det er bare slik det er. Ikke noe stresse seg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (På 29.1.2024 den 1.28):

Min far er rik. Eier millioner. Men han deler ikke. Gjerrig. Min søster og meg sliter noe økonomisk. Ok, vi klarer oss. Vi er kjempegod ang økonomi.  Men far sittet på penger. Ingen forståelse for å hjelpe sine barn. Jeg har skjønt dette for mange år siden. Man må klare deg selv. Du er den du er. 

Du får jo din pliktarv når den tid kommer. I mellomtiden må du og din søster skape din egen vei og rikdom. Det nytter ikke å være bitter fordi fin far ikke vil dele sin rikdom. 

Anonymkode: 7c7b7...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.1.2024 den 0.40):

Hei!

Jeg driver et lite enkeltmannsforetak  og noe jeg har opplevd mye gjennom årene er at dem som alltid skal krangle om pris har til felles at de absolutt ikke har dårlig råd. De mer ordinære folka og også dem som ikke sitter godt i det er helt motsatt, krangler aldri om pris og betaler som dem skal. Det er ganske spesielt å krangle med folk i merkeklær som kommer i dyre biler og er brune etter en av sine mange ferieturer som dem har i løpet av året. Nylig hadde jeg en situasjon hvor jeg nok en gang kom i krangel med to kunder da de hadde betalt meg langt under beløpet jeg skulle ha på en faktura. Da jeg ringte og opplyste om det resterende beløpet og om de kanskje hadde tastet feil så ble vedkommende sint og sa han hadde overført beløpet som var det samme som en han kjente tok betalt for samme tjeneste. Her snakker man hva en person tar betalt for svart arbeid og sammelignet altså dette med mitt enkeltmannsforetak hvor jeg betaler både skatt og moms! Da jeg reagerte på dette så svarte han at min tone ville han ha seg frabedt og slang på! Resterende beløp har fortsatt ikke kommet inn og jeg tviler på at det kommer, dette kommer nok til å ende med inkassokrav.

Jeg er bare så mektig lei av dette, men siste har jeg ikke opplevd før heldigvis, dette tok kaka. 
Ps: Nei, dette er ikke snakk om luksusfellen folk som egentlig har masse gjeld, de det gjelder er godt kjent her jeg bor, suksessfulle og godt bemidlet.

Er det andre som har lignende opplevelser?

Anonymkode: 9756b...7a6

Ja jeg hadde en kjøper på FINN som prutet ned hundre kroner på varen. Ble overrasket da vedkommende kom kjørende i en splitter ny Porsche 😂

Anonymkode: 46fd7...039

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk klarer vel ikke å være RIKE samtidig som de er veldig generøse. :nisseblunk:   

Anonymkode: 129df...143

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.2.2024 den 9.40):

Du får jo din pliktarv når den tid kommer. I mellomtiden må du og din søster skape din egen vei og rikdom. Det nytter ikke å være bitter fordi fin far ikke vil dele sin rikdom. 

Anonymkode: 7c7b7...cbc

Jeg ser at jeg kan virke bitter i mitt innlegg. Det er jeg ikke. Det er mange år siden jeg slo meg til ro med tingenes tilstand. Både min søster og meg har greid oss godt. Vi begge eier egne boliger, bygd opp EK uten menn eller hjelp fra familie. Om jeg føler noe, så er det stolthet over hva vi har fått til. Tror faktisk vi kan takke vår far, eller den manglende hjelp, for å bite tennene sammen og klare oss selv. Men den økonomiske sansen har vi fått fra han. Gode økonomiske gener. 

Pliktarven kommer ikke meg tilgode. Jeg er for gammel til å dra nytte av den. Foreldre lever fortsatt i beste velgående heldigvis. Men min datter kommer til å dra fordel. Jeg har begynt å tenke på hvordan overføre verdier til henne. På papiret er jeg rik. Halvparten av min formue kommer kun fra meg, den andre delen fra arv etterhvert.  

Men jeg lever i dag. Jeg er gjerrig på en måte. Jeg betaler alt av faste utgifter først. Så skal det spares. Buffer, sparing til oppgraderinger i hjemmet, og feriekonto. Det som blir til overs deler jeg med datteren. Det er min stabile og forutsigbare hverdag først. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...