Gå til innhold

Hvilken bil er status?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

newman01 skrev (På 30.1.2024 den 8.12):

MC koster jevnt over 5-6000 i året, trafikkforsikringsavgift bil 3000, hund 5-7000, etpar tusen for innbo og reiseforsikring 2-3000 i året. Det er ikke mye til overs for mer enn ansvarsforsikring igjen på det budsjettet ditt... 

Trafikkforsikringsavgift er forresten høyere på elbil enn fossil for tiden

Har 75% bonus på kjøretøyene, kanskje Teslafantomet har lite bonus? 
Mine kjøretøy er kaskoforsikret. 

Anonymkode: 7b275...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min 2019 RAV4 AWD er ikke et statusobjekt, men en trivelig, funksjonell og driftssikker bil. Før jeg ble skilt hadde vi bl.a. en Tesla S var det motsatte av et statusobjekt. 

Jeg kommer fra en bilfamilie og synes merkelige og sjeldne biler gir status. Har en bror som kjører GR Yaris, en bil alle med peiling på bil nikker anerkjennende til. Han har også en eldre Land Cruiser som jeg synes er dritkul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapt.Chat skrev (På 30.1.2024 den 17.12):

Det kommer kanskje an på hvem du ønsker å vise din status til. I eksemplet jeg gir så har personen tatt den et skritt videre og ønsker kun å vise status til den som forstår hva som ligger bak den litt anonyme bilen. Så her kan du si at det gir status å ikke flashe status til alle og enhver, og hvor det å flashe status blir sett på som lavstatus eller harry om du vil.

Du misforstår spørsmålet. Her er det ikke snakk om hva BMW-kjennere ser etter, snarere hvilke biler allmenheten snur seg etter. Og det er ikke en tilfeldig 500-serier, ei heller bygdeharry Audier. Vi snakker Bentley og Ferrari. Intet mindre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym11223344 skrev (56 minutter siden):

Du misforstår spørsmålet. Her er det ikke snakk om hva BMW-kjennere ser etter, snarere hvilke biler allmenheten snur seg etter. Og det er ikke en tilfeldig 500-serier, ei heller bygdeharry Audier. Vi snakker Bentley og Ferrari. Intet mindre.

Kanskje jeg misforstår spørsmålet etter din definisjon.

Du sier at kriteriet er at allmenheten skal snu seg etter bilen, det er jeg nødvendigvis ikke enig i. Folk snur seg etter så mye rart, og ikke nødvendigvis for at det er et status symbol. Folk vil snu seg etter en Ferrari, men det er for at den er sjelden og du vil kanskje undres på hvem i pokker kjører rundt i en slik bil. Og folk som kjører rundt i en slik bil, vil bli sett på en som ønsker "status" koste hva det koste vil, jeg vil ha oppmerksomhet og vil vise at jeg har penger, mange ville kanskje tenkt "nyrik".

Du har satt likhetstegn mellom status og prisen på bilen, altså at pengene gir automatsik status. Men jeg vil si at en persons sosiale status har videre kriterier, og kan gjenspeile utdanning, stilling, inntekt og aktelse i samfunnet. Og da vil jeg si at å kjøre rundt i en bil som skriker etter oppmerksomhet kanskje betyr at du har misforstått mange sosiale koder, og det og ikke klare å tilpasse seg omgivelsene, det kan bli sett på som lavstatus.

Og det med BMW`en var et eksempel, kan være en hvilken som helst bil som ikke skriker "se på meg" men er en dyr kvalitetsbil som sier at personen som kjøpte den har basert sitt bilvalg på kjørekomfort og kvalitet, og ikke oppmerksomhetsfaktor.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapt.Chat skrev (19 minutter siden):

Kanskje jeg misforstår spørsmålet etter din definisjon.

Du sier at kriteriet er at allmenheten skal snu seg etter bilen, det er jeg nødvendigvis ikke enig i. Folk snur seg etter så mye rart, og ikke nødvendigvis for at det er et status symbol. Folk vil snu seg etter en Ferrari, men det er for at den er sjelden og du vil kanskje undres på hvem i pokker kjører rundt i en slik bil. Og folk som kjører rundt i en slik bil, vil bli sett på en som ønsker "status" koste hva det koste vil, jeg vil ha oppmerksomhet og vil vise at jeg har penger, mange ville kanskje tenkt "nyrik".

Du har satt likhetstegn mellom status og prisen på bilen, altså at pengene gir automatsik status. Men jeg vil si at en persons sosiale status har videre kriterier, og kan gjenspeile utdanning, stilling, inntekt og aktelse i samfunnet. Og da vil jeg si at å kjøre rundt i en bil som skriker etter oppmerksomhet kanskje betyr at du har misforstått mange sosiale koder, og det og ikke klare å tilpasse seg omgivelsene, det kan bli sett på som lavstatus.

Og det med BMW`en var et eksempel, kan være en hvilken som helst bil som ikke skriker "se på meg" men er en dyr kvalitetsbil som sier at personen som kjøpte den har basert sitt bilvalg på kjørekomfort og kvalitet, og ikke oppmerksomhetsfaktor.

Du surrer. Men jeg skjønner deg. Jeg har hatt noen fine biler, som jeg fikk masse skryt av på servicer, men min dame og stedatter, eller deres familie, eller min mor osv, ante ikke at de var "fine".

Samme med klokker. Jeg spør min dame om min nye klokke er fin, hun ser på den, og ser ikke forskjell på den jeg hadde på i går.

Så status må være noe folk snur seg etter, eller legger merk til (klokke) feks. Og tenke at, oj, den var fin, og den koster nok mye. Det gjør man ikke etter en bmw, eller MB, men RR automatisk.

Og med Honqui snur bare folk seg et brøkdels av et sekund, før de ser at, oj, det var bare Honqui ja, så da er wannabe frue ute på tur ja 😂

Anonymkode: fb726...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.1.2024 den 22.39):

Bentley 

Anonymkode: 7b348...c2b

Hun var fortsatt pertentlig i Bentley, og han var en kuk i Buick…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du surrer. Men jeg skjønner deg. Jeg har hatt noen fine biler, som jeg fikk masse skryt av på servicer, men min dame og stedatter, eller deres familie, eller min mor osv, ante ikke at de var "fine".

Samme med klokker. Jeg spør min dame om min nye klokke er fin, hun ser på den, og ser ikke forskjell på den jeg hadde på i går.

Så status må være noe folk snur seg etter, eller legger merk til (klokke) feks. Og tenke at, oj, den var fin, og den koster nok mye. Det gjør man ikke etter en bmw, eller MB, men RR automatisk.

Og med Honqui snur bare folk seg et brøkdels av et sekund, før de ser at, oj, det var bare Honqui ja, så da er wannabe frue ute på tur ja 😂

Vet ikke hvem som surrer, jeg mener at statussymboler forteller noe om eieren og verdiene til denne, og som jeg sa, det er ikke bare penger og bling faktor som avgjør.

Eksempelvis om du møter opp på en skoleforestilling til barnet ditt og du kommer i en svindyr minkpels, dyr klokke og smykker, så tror jeg ikke de andre tenker, her kommer en med høy status.

Googlet litt og så på hva ekspertene har uttalt om bil og status.

Hos den oppvoksende generasjon er det ikke nødvendigvis slik at du høster kred og høy status ved å skli gjennom nabolaget i to tonn overveldende SUV-luksus.

Det kan like gjerne være tvert imot. For en ny generasjon forbrukere har andre verdinormer, og vektlegger helt andre faktorer, noe som spenner ben på det tradisjonelle statushierarkiet, mener biladministrasjons- og rådgivningsselskapet LeasePlan.

- Og det gir store utslag i forhold til hva som oppfattes å være status innen bil. Det er ikke lenger nødvendigvis en sammenheng mellom premium og status. Det kan være standardmerker og modeller som gir høyere status enn premium-modeller, hevder markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan.

Anonymkode: 41815...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/29/2024 at 11:21 PM, HemmeligSpion said:

Litt som med vann og branding. Imsdal og Olden er liksom sånn basic bitch vann, men shower du opp med en VOSS-vannflaske DA er du høystatus da! Men det er fortsatt vann.

Hæææh? For noe tull 10301B68-2E31-44C7-83B1-38BA023A4B5F.gif.4b5e6de3c557f8b064a1873bc1a57e5f.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vet ikke hvem som surrer, jeg mener at statussymboler forteller noe om eieren og verdiene til denne, og som jeg sa, det er ikke bare penger og bling faktor som avgjør.

Eksempelvis om du møter opp på en skoleforestilling til barnet ditt og du kommer i en svindyr minkpels, dyr klokke og smykker, så tror jeg ikke de andre tenker, her kommer en med høy status.

Googlet litt og så på hva ekspertene har uttalt om bil og status.

Hos den oppvoksende generasjon er det ikke nødvendigvis slik at du høster kred og høy status ved å skli gjennom nabolaget i to tonn overveldende SUV-luksus.

Det kan like gjerne være tvert imot. For en ny generasjon forbrukere har andre verdinormer, og vektlegger helt andre faktorer, noe som spenner ben på det tradisjonelle statushierarkiet, mener biladministrasjons- og rådgivningsselskapet LeasePlan.

- Og det gir store utslag i forhold til hva som oppfattes å være status innen bil. Det er ikke lenger nødvendigvis en sammenheng mellom premium og status. Det kan være standardmerker og modeller som gir høyere status enn premium-modeller, hevder markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan.

Anonymkode: 41815...1c4

Det var vel akkurat det jeg sa? Ingen legger merke til "bling", altså klokke, bmw, mb osv? 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var vel akkurat det jeg sa? Ingen legger merke til "bling", altså klokke, bmw, mb osv? 🙄

Nei, men du sier at den almenne befolkningen måtte snu seg etter bilen om den skulle ha status, og du nevnte Bentley og Ferrari. Så vi må nok enes om og være uenig på hva status er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...