Gå til innhold

Tips til bil, budsjett 100.000?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I løpet av mine 7 år med sertifikatet har jeg bare hatt én bil, min trofaste følgesvenn, mercedes E klasse 270cdi. Det har vært lite feil med den, i tillegg har jeg en far som driver med mercedes og har derfor fått hjelp av ham når det har vært noe. Generelt er den ikke noe særlig på vinterføre, men tross det så elsker jeg den bilen, og skulle gjerne hatt den livet ut.

Men nå er det plutselig blitt mange veldig store problemer på kort tid, baller liksom bare på seg mer og mer og kostadene for reperasjonene begynner å få meg til å innse at vi heller bør kikke på ny (brukt)bil. 

Ønsker helst budsjett mellom 50-100.000. Skal jeg først bytte bil føler jeg firehjulstrekk er et must. Kjører mye på dårlige veier, bor i nord så er mye dårlig føre. Mye småkjøring men også en del langkjøring. 

Må være automat. Familie på 2 voksne og 2 barn i alder 8 og 12 år. 

Noen tips?

Anonymkode: 3b86a...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barna dine vokser ut av småbilklassen hvert øyeblikk. Budsjettet og kravene dine gjør dette vanskelig. Du får ikke en fornuftig elbil. Kanskje en Mazda CX5 - her er mange med motorfeil, om faren din kan fikse slikt - eller en Citroën C4 Grand Picasso.

Anonymkode: 2e97c...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva foreslår faren din?

Anonymkode: d209c...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

 en Citroën C4 Grand Picasso.

Anonymkode: 2e97c...f50

Brukt fransk? Noooooo sireeeee. 

Anonymkode: e6720...0dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Brukt fransk? Noooooo sireeeee. 

Anonymkode: e6720...0dc

Helt greie og billige biler. Helt til de må på verksted. 

Anonymkode: 49ea2...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.1.2024 den 18.49):

Helt greie og billige biler. Helt til de må på verksted. 

Anonymkode: 49ea2...315

I de siste bruktbilundersøkelsene er Peugeot blant de mest driftssikre bilene. Lenge siden franske biler var dårlige. 

Anonymkode: df3cd...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så lavt budsjett og krav til firehjulstrekk og en viss størrelse, må du kjøpe en relativt gammel bil. Da er risikoen der for at du kjøper deg et nytt pengesluk som må repareres. Ville derfor vurdert en Toyota hvis jeg var deg. Corolla, for eksempel. Men realiteten er at uansett merke, så trenger du litt flaks her. 

Anonymkode: c8cf3...7e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes E klasse er i utgangspunktet skuddsikre biler om de får vedlikehold og service.  Nå skriver ikke du hva som må repareres , men en E Klasse som ikke er opprusta kan det lønne seg å reparere og oppgradere ved behov.  En bruktbil til 50 000 kroner kan være en tvilsom affære om du ikke selv kan skru.  For ordens skyld, jeg har E klasser og har hatt dem lenge. 

Endret av Merlin
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fryktelig fornøyd med mine VW Tiguan'er. Har to, en fra 2012 og en fra 2016. 

Den eldste er nok i din prisklasse, og det finnes flere til salgs på finn.

Den har firehjulsdrift, automat, høy bakkeklaring, en sitter ganske høyt og ser dermed over brøytekanter, og er behagelig å kjøre både på grusvei og asfalt. God plass inni til folk og bagasje. 

Har ikke hatt noen "store" reparasjoner på den eldste, til tross for god kjørelengde (240 000). Det som har gått i stykker er fjeringa bak, noe som antagelig skyldes mye kjøring på dårlig vei. Har ellers hatt bytte av det vanlige, som bremseklosser, glødeplugger og slikt, utenom det som blir fikset på servicer. 

Anonymkode: 8c2c1...e3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.1.2024 den 20.28):

I løpet av mine 7 år med sertifikatet har jeg bare hatt én bil, min trofaste følgesvenn, mercedes E klasse 270cdi. Det har vært lite feil med den, i tillegg har jeg en far som driver med mercedes og har derfor fått hjelp av ham når det har vært noe. Generelt er den ikke noe særlig på vinterføre, men tross det så elsker jeg den bilen, og skulle gjerne hatt den livet ut.

Men nå er det plutselig blitt mange veldig store problemer på kort tid, baller liksom bare på seg mer og mer og kostadene for reperasjonene begynner å få meg til å innse at vi heller bør kikke på ny (brukt)bil. 

Ønsker helst budsjett mellom 50-100.000. Skal jeg først bytte bil føler jeg firehjulstrekk er et must. Kjører mye på dårlige veier, bor i nord så er mye dårlig føre. Mye småkjøring men også en del langkjøring. 

Må være automat. Familie på 2 voksne og 2 barn i alder 8 og 12 år. 

Noen tips?

Anonymkode: 3b86a...986

Det sikreste i forhold til uforutsette utgifter er jo en toyota som er noen år gammel, driftsikkert og lite tull. Kjøper du tysk bil til under 100 k så risikerer du jevnlig med HØYE kostnader, både høye delepriser mye elektronikk som kan ryke der.

Anonymkode: 53f3d...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2024 den 14.14):

I de siste bruktbilundersøkelsene er Peugeot blant de mest driftssikre bilene. Lenge siden franske biler var dårlige. 

Anonymkode: df3cd...da0

Hvilke bilundersøkelse er det??? Jeg har hatt en del nye peugeot som firmabiler, de er relativt ofte p verksted. De franske bilene er fortsatt søppel! Har aldri sett en undersøkelse der de har kommet bra ut på driftssikkerhet,så fint om du legger ut link.

Anonymkode: 53f3d...54a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som en skrev over her, Lexus kan være et alternativ.

Ellers ville jeg som vanlig anbefale Mercedes C-klasse med firer diesel (200/220/250), vinteregenskapene er avhengige av dekkene du setter på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...