Gå til innhold

Norge velger å fortsette å støtte UNRWA.

NatNat

Anbefalte innlegg

Brutex skrev (26 minutter siden):

Vesten har en vesentlig del av ansvaret for konflikten og har et ekstra ansvar for konsekvensen av denne.

Det virker som om det ekstra vanskelig for vesten å være nøytral her. En grunn er jødenes spesielle plass i den dominerende religionen i vesten. Forestillingen er at når jødende vender tilbake til Israel så er endetiden nær og alle sympatiserer med riktig religion kommer til himmel. Den andee forstyrrende faktoren er vestens dårlige samvittighet. Jøder var nektet adgang til Norge og flere andre land. Jøder fikk ikke eie eiendom. Når de ble forfulgt av nasistene så var det få land som ville ta i mot de. Så etter krigen, med svært dårlig samvittighet ville vesten gi jødene et eget land. Da valgte de å gi bort et land som tilhørte noen andre. Det mest rimelige hadde selvfølgelig vært om jødene fikk en del av Tyskland og ikke at man gav bort noe som tilhører noen andre.

Vestens antisemittisme gjennomsyrer også responsen på denne krigen, at tusenvis av mennesker krever utestengelse av Israel fra alt mulig etter den største massakren på jøder siden Holocaust, og sammenligner Israels angrep mot Hamas med Russlands uprovoserte anrgepskrig i Ukraina er jødehat

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

37 minutter siden, Topsi said:

Vestens antisemittisme gjennomsyrer også responsen på denne krigen, at tusenvis av mennesker krever utestengelse av Israel fra alt mulig etter den største massakren på jøder siden Holocaust, og sammenligner Israels angrep mot Hamas med Russlands uprovoserte anrgepskrig i Ukraina er jødehat

I både Israels og Ukrainas tilfelle er det snakk om angrepskrig satt i gang av totalitære makter som ikke anerkjenner disse landenes rett til å eksistere som selvstendige nasjoner. Rundt om på sosiale medier ser jeg mange eksempler på støtteerklæringer som sendes mellom israelere og ukrainere.

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er lett å finne kritikere til Israel, det er et demokrati. Ingen blir drept for å kritisere Israel. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (1 time siden):

Klart det er lett å finne kritikere til Israel, det er et demokrati. Ingen blir drept for å kritisere Israel. 

Sprøtt å tenke på hvor nærme de var å miste det, heldigvis rakk ikke Netanyahu å endre grunnloven før valget og bli Putin.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Ichiko said:

Personlig har jeg ingenting i mot at jøder bosetter seg i Europa. Men hvorfor skal majoriteten av Israels over 7 millioner jøder, som er av ikke-europeisk opphav, fordrives til et kontinent der hverken de eller deres slekt noensinne har bodd?

Fordrive millioner av jøder til den islamske verden der deres slekt en gang levde?

Vi kan jo ta i mot dem også, men med din logikk må vi bare sende ut den 9% andelen av befolkningen i Tyskland som er av ikke-europeisk bakgrunn - ca. 7,5 millioner, faktisk omtrent samme antall som Israels jøder - for at det skal bli rettferdig. Hvem skal vi begynne med, synes du?

Du siterer meg men jeg forstår ikke noe av ditt innlegg, hva det har med hva jeg skrev å gjøre, og jeg forstår heller ikke hva du spør meg om.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en reportasje, UNRWA sin reaksjon var at det største problemet var at IDF var i hovedkvarteret deres, like what?????

Den israelske hæren okkuperer vårt største UNRWA-hovedkvarter, sier Touma, som svar på de siste israelske beskyldningene.

– Det er det som er opprørende, tilføyer hun.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/5B1XAz/israel-viste-fram-tunneler-under-unrwas-hovedkvarter

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Topsi skrev (6 timer siden):

Dere som mener at Israel har lov til å angripe slik de nå gjør: De palestinerne som nå opplever å se sine barn drept av Israelsk bombing og som aldri har hatt noe med Hamas å gjøre, hvilken hevn synes dere at det er riktig skal få ta mot Israel? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel skrev (18 minutter siden):

Dere som mener at Israel har lov til å angripe slik de nå gjør: De palestinerne som nå opplever å se sine barn drept av Israelsk bombing og som aldri har hatt noe med Hamas å gjøre, hvilken hevn synes dere at det er riktig skal få ta mot Israel? 

Hvorfor er du opptatt av hevn?

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Gabriel said:

khamas har sagt at dem skal gjenta syvende oktober igjen og igjen. Er du villig til å la khamas drepe og voldta igjen og igjen?

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (2 timer siden):

Hvorfor er du opptatt av hevn?

Er ikke opptatt av hevn.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (Akkurat nå):

khamas har sagt at dem skal gjenta syvende oktober igjen og igjen. Er du villig til å la khamas drepe og voldta igjen og igjen?

Nei selvfølgelig ikke. Og jeg er heller ikke villig til å la Israel drepe 10000 palestinske barn.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gabriel said:

Nei selvfølgelig ikke. Og jeg er heller ikke villig til å la Israel drepe 10000 palestinske barn.

Så hva er ditt forslag til å forhindre at khamas gjentar syvende oktober igjen og igjen?

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (Akkurat nå):

Så hva er ditt forslag til å forhindre at khamas gjentar syvende oktober igjen og igjen?

Det er det ikke min oppgave å finne ut av. Men hva de gjør nå er opplagt feil. Det er feil overfor de uskyldige som rammes. De skaper også med dette enorme sikkerhetsmessige problemer for seg selv på lang sikt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Gabriel said:

Det er det ikke min oppgave å finne ut av. Men hva de gjør nå er opplagt feil. Det er feil overfor de uskyldige som rammes. De skaper også med dette enorme sikkerhetsmessige problemer for seg selv på lang sikt.

Hvorfor er det feil å fjerne khamas?

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel skrev (28 minutter siden):

Det er vanlig høflighet at om man skal kritisere andres valg og fremgangsmåte så har man et alternativ å vise til.

Om ikke blir det bare tom kritikk.

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (6 timer siden):

Det er vanlig høflighet at om man skal kritisere andres valg og fremgangsmåte så har man et alternativ å vise til.

Om ikke blir det bare tom kritikk.

Nei. Når jeg forteller rørleggeren at det lekker fra koblingen er det uhøflig om jeg forteller han/henne hva han/hun skal gjøre for å fikse det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Duraton skrev (6 timer siden):

Hvorfor er det feil å fjerne khamas?

Det er ikke nødvendigvis feil å fjerne Hamas. Det er feil å drepe 10000 barn.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel skrev (3 minutter siden):

Nei. Når jeg forteller rørleggeren at det lekker fra koblingen er det uhøflig om jeg forteller han/henne hva han/hun skal gjøre for å fikse det.

Hvis du stiller deg opp og forteller rørleggeren at det hen gjør er feil og uakseptalt og hen spør deg hvordan det skal gjøres, og du svarer med "aner ikke - har ikke peiling på dette jeg", må du forvente et irritert blikk.

Endret av Hank Amarillo
  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel skrev (3 minutter siden):

Det er ikke nødvendigvis feil å fjerne Hamas. Det er feil å drepe 10000 barn.

Hvor mange palestinske barn ville det vært 'rett' å drepe da, for å fjerne Hamas?

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel skrev (24 minutter siden):

Det du gjør er jo å la vannet lekker fordi du ikke vil ha rørlegger 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...