Gå til innhold

Spist for mye eller lite?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går på mysimba for å gå ned I vekt. Har lite matlyst og er litt kvalm. Men vet ikke om jeg spiser for mye eller lite. Maten i dag er frokost: ett knekkebrød med egg, lunsj ett knekkebrød med kalkunpålegg, tomat, agurk og ett halvt eple, middag: en tallerken grønnsaksuppe med pølse og til kveldsmat tenkte jeg ett knekkebrød med banan. Er dette for mye hvis jeg skal gå ned i vekt? 

Anonymkode: 201e1...9b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mange kalorier spiser du til daglig, i gjennomsnitt? Hvor høy er du? Hvor mye veier du? Er du mann eller kvinne?

Anonymkode: f4828...ad3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor mange kalorier spiser du til daglig, i gjennomsnitt? Hvor høy er du? Hvor mye veier du? Er du mann eller kvinne?

Jeg har aldri telt kalorier. Men har vært veldig glad i søtsaker før, men det spiser jeg ikke nå 

168 høy, 104 kilo og kvinne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg går på mysimba for å gå ned I vekt. Har lite matlyst og er litt kvalm. Men vet ikke om jeg spiser for mye eller lite. Maten i dag er frokost: ett knekkebrød med egg, lunsj ett knekkebrød med kalkunpålegg, tomat, agurk og ett halvt eple, middag: en tallerken grønnsaksuppe med pølse og til kveldsmat tenkte jeg ett knekkebrød med banan. Er dette for mye hvis jeg skal gå ned i vekt? 

Du må regne på kaloriene. Umulig å fortelle deg om du spiser for mye

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorma skrev (1 minutt siden):

Du må regne på kaloriene. Umulig å fortelle deg om du spiser for mye

Er det ikke vanskelig å regne ut kalorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, høres ikke for mye ut. 

Anonymkode: 32250...6df

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har aldri telt kalorier. Men har vært veldig glad i søtsaker før, men det spiser jeg ikke nå 

168 høy, 104 kilo og kvinne 

Du kan beregne sånn cirka hvor stort kaloriunderskudd du har hatt, ved å se på hvor mye har du gått ned, på hvor lang tid.

Men det er lettere å overvåke inntaket. Har du vurdert å telle kalorier, en stund, for å bli kjent med normale porsjoner? Rundt 2000 per dag burde være passe for deg, der du er nå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det ikke vanskelig å regne ut kalorier?

Ikke vanskelig men tidkrevende. Det er eneste måten å finne utav om det blir spist for mye kalorier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan beregne sånn cirka hvor stort kaloriunderskudd du har hatt, ved å se på hvor mye har du gått ned, på hvor lang tid.

Men det er lettere å overvåke inntaket. Har du vurdert å telle kalorier, en stund, for å bli kjent med normale porsjoner? Rundt 2000 per dag burde være passe for deg, der du er nå. 

1500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, høres ikke for mye ut. 

Anonymkode: 32250...6df

Hvordan kan du si det ? Vet du hvilke knekkebrød, pålegg, hvor mange egg og lignende TS har på knekkebrødet ? Vet du innholdet i grønnsaksuppen ? Mye kalorier og sukker i både eple og banan. Mye raske karbohydrater

Endret av Dorma
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter, du har ikke spist for mye hvis du har gått ned i vekt. Du har heller - definitivt - ikke spist for lite hvis du ikke har gått ned mer enn 1 kg per uke over noen uker.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorma skrev (7 minutter siden):

1500

Vil du at hun skal sprekke, eller tar du for gitt at hun kommer til å jukse? Med et moderat kaloriunderskudd vil hun ha en reell sjanse, istedenfor å gi opp (kanskje dette er det siste forsøket for operasjon vurderes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du at hun skal sprekke, eller tar du for gitt at hun kommer til å jukse? Med et moderat kaloriunderskudd vil hun ha en reell sjanse, istedenfor å gi opp (kanskje dette er det siste forsøket for operasjon vurderes).

Tenker at siden TS ikke teller kalorier så er det bedre og ha et mål om 1500 da det og ta kaloriunderskudd på øyemål sjelden fungerer. Man spiser som regel mer i antall Kcal en hva man faktisk er klar over

Endret av Dorma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Lifesum kan du legge inn hva du har spist og få opp antall kalorier. 
Trenger ikke betale for å bruke appen. 

Anonymkode: abb98...3a0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 husmann knekkebrød inneholder 43 kcal x3 = 129 kcal

1 kokt egg= ca 85 kcal

Kalkunpålegg= ca 15 kcal per skive

Tomat= ca 3 kcal per skive 

Agurk= ca 1 kcal per skive

Eple= ca 30- 45 kcal for er halvt 

Pølse= kjøttpølse ca 200 kcal per 100 gram, grillpølse 222 kcal per 100 gram.

Grønnsaksuppe= ca 90-100 kcal per 300 ml. 

Banan= ca 100 kcal per banan

Så det kommer helt an på hva slags suppe og hvor mye pølse det er i. Bruker du smør? Osv MEN sannsynligheten for at du spiser for lite er stor. Dette er tatt ifra lifesum appen, der kan man legge inn gratis. Ha en vekt og vei maten hvis du vil telle kalorier nøyaktig. 

Anonymkode: 7e6ac...03f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ned i vekt og har nå gått ned 1 kg på 1 uke, og jeg har spist 2000 kalorier hver dag. Kombinert med to styrketreninger på treningssenter og gått turer. 
Jeg fokuserer på å spise godt med proteiner, fett fra nøtter og karbohydrater fra gode kilder som grønnsaker, nøtter, frukt og litt potet. 
jeg sier ikke hva du skal gjøre, men kanskje ta kontakt med noen som kan hjelpe deg å sette opp en matplan slik at du ikke blir feilernært, mat er bensinen til kroppen! 

Anonymkode: f5d87...65f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Dorma skrev (7 minutter siden):

Tenker at siden TS ikke teller kalorier så er det bedre og ha et mål om 1500 da det og ta kaloriunderskudd på øyemål sjelden fungerer. Man spiser som regel mer i antall Kcal en hva man faktisk er klar over

Poenget med å beregne et kalorimål basert på høyde, vekt, kjønn er at man skal ta inn et passende antall kalorier, og da må man planlegge/loggføre inntaket nøyaktig/korrekt. 

Det finnes alternativer hvis man ikke vil telle kalorier. Man trenger ikke ty til "tenk på et tall".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med å beregne et kalorimål basert på høyde, vekt, kjønn er at man skal ta inn et passende antall kalorier, og da må man planlegge/loggføre inntaket nøyaktig/korrekt. 

Det finnes alternativer hvis man ikke vil telle kalorier. Man trenger ikke ty til "tenk på et tall".

Nei det finnes ikke alternativer. Enten teller man eller så er det bare er sjanse spill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å trene hardt hvis du er så tung. Ser ut som du spiser ca 1000 kcal, litt avhengi av type smør og hva du drikker. Du bør ligge rundt 15000. Ville snakket med legen.

Anonymkode: 364aa...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du må endre hverdagen din. Glem kalorier. Gjør små endringer som er å leve med. Spis med god samvittighet. Snavel eller godis, bruk nøtter eller bær. Spis jevnlig. Når du er sulten, ikke ty til potetgull. Ta en skive brød istedenfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...