AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #1 Skrevet 28. januar 2024 Ref en annen tråd hvor det står ting om hvorvidt man er stelt, velkledd el lign i journal. Har aldri stått noe om utseende mitt i noen journal, men derimot har det ofte stått "gode kognitive evner", " intelligent", "har gode resonneringsevner", "kunnskapsrik", "gode personlige kvaliteter som skjuler alvorsgrad av lidelsen", " belest" i alle journaler (ikke alt samtidig, men enten en eller flere av de uttrykkene). Betyr dette at jeg er en skikkelig uflidd smarting 😂 Anonymkode: 4a1e3...c34
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #2 Skrevet 28. januar 2024 Det betyr vel bare at du er hverken overpyntet eller slaskete, så de ikke føler behov for å nevne det. Har gått til fast psykolog som aldri skrev noe om det, og har vært på inntaksamtaler der det har vært nevnt. Anonymkode: ddb3e...317 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #3 Skrevet 28. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det betyr vel bare at du er hverken overpyntet eller slaskete, så de ikke føler behov for å nevne det. Har gått til fast psykolog som aldri skrev noe om det, og har vært på inntaksamtaler der det har vært nevnt. Anonymkode: ddb3e...317 Det kan forsåvidt stemme. Er veldig nøytral i "stilen" (ikke at jeg har noen stil). Anonymkode: 4a1e3...c34
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #4 Skrevet 28. januar 2024 Ville ha tolket det som at det ikke er noe å bemerke. I forbindelse med en akutt innleggelse på psykriatrisk og under en psykisk evaluering for depresjon på legevakten (var der for noe annet men de så at jeg var deprimert) så sto det "adekvat kledd" begge gangene, med flere observasjoner så klart. Ellers så har det aldri blitt nevnt noe med utsende og klær. Jeg har helt normal bekledning, jeans og genser. Verken pyntet eller slasks. Aldri avviket fra det. Hadde jeg gjort det, så hadde det nok blitt bemerket. Hadde jeg dukket opp i joggeklær, så tror jeg at psykologen hadde både kommentert det og skrevet om det. Han kommenterte at jeg hadde håret nede for første gang på 8 år for et par uker siden. Hårstrikket røk i bilen rett før timen. Han lurte på om jeg hadde krøllet håret for anledningen. Jeg har naturlige krøller, han har bare aldri sett dem 😅 De følger med på alt, og får med seg alt. Fordi de ser etter forandringer og "avvik". Anonymkode: 1bb2d...dc8 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #5 Skrevet 28. januar 2024 De skal bare skrive det som er relevant. Så tydeligvis er du såpass glup at det er verdt å nevne og ikke stygt eller pent nok kledd til å at det er nevneverdig🤭 Anonymkode: 18950...91a
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #6 Skrevet 28. januar 2024 Det er forskjell på journalføring i somatikk og psykiatri. Anonymkode: 9e6d6...4f9 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #7 Skrevet 28. januar 2024 26 minutter siden, AnonymBruker said: De skal bare skrive det som er relevant. Så tydeligvis er du såpass glup at det er verdt å nevne og ikke stygt eller pent nok kledd til å at det er nevneverdig🤭 Anonymkode: 18950...91a 😅Det er akkurat det jeg fiska etter, haha. Men, serr. Er det ikke rart at det står det i alle journaler? 7 stk over 25 år. Må bare sies at jeg har klart meg særs dårlig i livet, allikavel. Så ikke at det har hjulpet meg noe særlig. Ts Anonymkode: 4a1e3...c34
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #8 Skrevet 28. januar 2024 46 minutter siden, AnonymBruker said: Det er forskjell på journalføring i somatikk og psykiatri. Anonymkode: 9e6d6...4f9 Hvordan da? Kan du si noe mer om det? Ts. Anonymkode: 4a1e3...c34
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #9 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): 😅Det er akkurat det jeg fiska etter, haha. Men, serr. Er det ikke rart at det står det i alle journaler? 7 stk over 25 år. Må bare sies at jeg har klart meg særs dårlig i livet, allikavel. Så ikke at det har hjulpet meg noe særlig. Ts Anonymkode: 4a1e3...c34 🤭 Skjønte det, selv om det ikke står ett knyst om intelligens i mine journaler!😂 Nei. Jeg syns ikke det er rart. Jeg regner meg selv som helt gjennomsnittelig så det gir mening at det er blåst for info om det i min journal. Du er tydeligvis ove snittet. Anonymkode: 18950...91a 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #10 Skrevet 28. januar 2024 22 minutter siden, AnonymBruker said: 🤭 Skjønte det, selv om det ikke står ett knyst om intelligens i mine journaler!😂 Nei. Jeg syns ikke det er rart. Jeg regner meg selv som helt gjennomsnittelig så det gir mening at det er blåst for info om det i min journal. Du er tydeligvis ove snittet. Anonymkode: 18950...91a Har siste årene begynt å lure om jeg har en bakgrunn som gjør at psykologene har vært overrasket over at jeg faktisk ikke er tilbakestående, hahaha. Men som sagt, hjalp meg ikke en dritt. Er trygda og alvorlig psykisk syk, men klarer visst å skjule det til en viss grad. Ts. Anonymkode: 4a1e3...c34
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #11 Skrevet 28. januar 2024 Det handler nok mest om vanene til behandler og hvilke forhåndslagrede fraser de bruker. Før skrev jeg aldri noe om det, nå jobber jeg et sted der standardfrasen inneholder bl.a. "normalt stelt og kledd", så da kommer det med og jeg skriver det også når jeg ikke bruker frasene. Anonymkode: 8612f...217
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #12 Skrevet 28. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det handler nok mest om vanene til behandler og hvilke forhåndslagrede fraser de bruker. Før skrev jeg aldri noe om det, nå jobber jeg et sted der standardfrasen inneholder bl.a. "normalt stelt og kledd", så da kommer det med og jeg skriver det også når jeg ikke bruker frasene. Anonymkode: 8612f...217 Ok, så du er psykolog? Tror du det er bemerket kognitive evner fordi jeg tilhører en befolkningsgruppe som ofte ikke har så mye skolemestring? Ts. Anonymkode: 4a1e3...c34
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #13 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ok, så du er psykolog? Tror du det er bemerket kognitive evner fordi jeg tilhører en befolkningsgruppe som ofte ikke har så mye skolemestring? Ts. Anonymkode: 4a1e3...c34 Det tror jeg ikke man har lov til å si man er her, men jeg jobber med noe der det er relevant hvertfall ja 😄 Og nei egentlig ikke, i hvilke sammenhenger er det kommentert? Hvis det er vanlige terapisamtaler synes jeg det er rart, men hvis det er i inntakssamtale, diagnostisk vurdering, epikrise ol. er det nok bare noe som er naturlig å nevne fordi det er fremtredende ved deg. Anonymkode: 8612f...217
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #14 Skrevet 28. januar 2024 Det kommer veldig an på psykologer og på hvor de jobber. Det absolutt dummeste jeg har fått i journalen var en psykolog som skrev hver gang at jeg ikke hadde virkelighetsbrist eller utviste psykoser. Jeg har aldri hatt noen slike problemer og for meg virket det like tåpelig som at hun skulle skrive hver gang at jeg møtte opp med klær. Jeg tok det opp med vedkommende og hun sa at hun var pliktig til å skrive det hver gang (men det var bare tull for en annen psykolog på samme arbeidsplass skrev ikke noe om dette). Men hun forsvarte seg med at hun skrev jeg IKKE var det og sånn sett var det jo et "ikke tema" mente hun. Men viss det var et "ikke tema" hadde hun heller aldri trengt å fokusere på det. Andre psykologer er opptatt av fysisk utsende andre er igjen opptatt av å repetere kognitive evner. Det virker som de finner sine repeterende nisjer og holder seg til det. Anonymkode: 17b96...13d 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #15 Skrevet 28. januar 2024 Eller er du kanskje en av de som har lest deg mye opp på ting og deler en del av det? Anonymkode: 8612f...217
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #16 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det handler nok mest om vanene til behandler og hvilke forhåndslagrede fraser de bruker. Før skrev jeg aldri noe om det, nå jobber jeg et sted der standardfrasen inneholder bl.a. "normalt stelt og kledd", så da kommer det med og jeg skriver det også når jeg ikke bruker frasene. Anonymkode: 8612f...217 Beklager for at jeg kupper tråden her men dette er nok sikkert spørsmål flere lurer på. Hva er normalt å skrive i journal? Kan du skrive noe fiktivt? Hva er for mye og hva er passe av informasjon? Hva bør man IKKE skrive når man vet at andre kan ha tilgang til journalen med tanke på taushetsplikt? Dersom man opplever at noe er uprofesjonelt i relasjonen og/eller finner ut at man har fått feil terapi for problemet i flere år, hva skjer da? Man får hjelp av en grunn, men er det normalt å kun vektlegge personens negative sider? Eller kan man skrive noe positivt? Eller bør den være nøytral? Anonymkode: 1101c...bb2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #17 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ok, så du er psykolog? Tror du det er bemerket kognitive evner fordi jeg tilhører en befolkningsgruppe som ofte ikke har så mye skolemestring? Ts. Anonymkode: 4a1e3...c34 Jeg er ikke psykolog, men har også fått slike bemerkninger, både muntlig og i journalnotat. Jeg har mastergrad, så tror ikke det har noe å si om de har fordommer eller lignende basert på utdanning, økonomi osv. Det ville jo i så fall være relativt uprofesjonelt. Anonymkode: 8a73c...f57
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #18 Skrevet 28. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Eller er du kanskje en av de som har lest deg mye opp på ting og deler en del av det? Anonymkode: 8612f...217 Jeg skjønner ikke hva du mener? Som sagt så har jeg ikke fått til noe særlig livet. Har gått igjennom div journaler fra 7 møter med psykisk helsevern. Syntes det var vittig, med tanke på hvor dårlig det har gått, at det har stått dette over 25 år. Hadde du møtt meg hadde du trodd jeg var en lett tilbakestående person. Ts. Anonymkode: 4a1e3...c34
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #19 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): [...] Det absolutt dummeste jeg har fått i journalen var en psykolog som skrev hver gang at jeg ikke hadde virkelighetsbrist eller utviste psykoser. Jeg har aldri hatt noen slike problemer og for meg virket det like tåpelig som at hun skulle skrive hver gang at jeg møtte opp med klær. Jeg tok det opp med vedkommende og hun sa at hun var pliktig til å skrive det hver gang (men det var bare tull for en annen psykolog på samme arbeidsplass skrev ikke noe om dette). Men hun forsvarte seg med at hun skrev jeg IKKE var det og sånn sett var det jo et "ikke tema" mente hun. Men viss det var et "ikke tema" hadde hun heller aldri trengt å fokusere på det. Anonymkode: 17b96...13d Det stemmer som psykologen din sa at hvis man skal følge retningslinjene og ha ryggen dekket skal man alltid vurdere om det fremkommer indikasjon på alvorlig psykisk lidelse (f.eks. psykose, alvorlig depresjon). Så er noen mer slappe på det og kommenterer det ikke. Men alt som ikke er dokumentert er regnet som ikke gjort, så unnlater man å skrive det og det skjer noe kan man tas for å ikke ha vurdert det (selv om det kanskje er åpenbart fordi det ikke er relevant). Anonymkode: 8612f...217
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #20 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det stemmer som psykologen din sa at hvis man skal følge retningslinjene og ha ryggen dekket skal man alltid vurdere om det fremkommer indikasjon på alvorlig psykisk lidelse (f.eks. psykose, alvorlig depresjon). Så er noen mer slappe på det og kommenterer det ikke. Men alt som ikke er dokumentert er regnet som ikke gjort, så unnlater man å skrive det og det skjer noe kan man tas for å ikke ha vurdert det (selv om det kanskje er åpenbart fordi det ikke er relevant). Anonymkode: 8612f...217 Hva menes dersom man opplever at pasient har virkelighetsbrist? Er det alltid indikasjon på noe alvorlig? Dersom man skriver at man opplever pasient har virkelighetsbrist pga. religion og livssyn hvor behandler er ateist, hva da? Anonymkode: 1101c...bb2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå