Gå til innhold

Adhd voksen? Symptomer…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her kjente jeg meg veldig igjen. Helt siden min sønn fikk diagnosen og jeg leste mye om temaet har jeg kjent på «det forklarer jo så mange av mine utfordringer». Mannen sa det samme etter vi hadde vært på kurs.. og idag sa faktisk sønnen min på 10 år etter jeg «klikket» litt, «mamma, kanskje du også skal gå på bup og sjekke om du har adhd»🙈 Jeg kjenner meg ekstremt mye igjen i han mht dårlig regulerering av følelser, spesielt tristhet og sinne, og vi to trigger hverandre helt enormt. Men min største utfordring er nok dette med tankekjør og avvisning, jeg kan bli helt knust og det ødelegger så mye av min hverdag. Og når jeg har mensen ville jeg bare gå under jorden. Å få ting gjort hvis jeg har god tid er helt umulig, prokrastinerer så det holder og huset ser bomba ut. Det som funker best er å ha det travelt, helt til jeg går på en smell og bare vil ligge i senga…

Som barn var jeg veldig stille og følte meg sosialt utilpass på skolen, men var passe skoleflink så klarte meg sånn sett ok faglig. Har alltid tenkt at det stemmer ikke med adhd, men nå har jeg lært at jeg mest sannsynlig maskerte. Har alltid hatt en indre uro, som jeg stiller med pirking i huden, hårnapping osv.  Jeg har ikke fått diagnosen, men akkurat som jeg har funnet litt ro i meg selv når jeg tenker at «jeg er ikke gal, jeg har sikkert bare adhd»❤️

Jeg har ingen tro på at fastlegen vil sende henvisning, mht hvor vanskelig han var da jeg ville sønnen skulle utredes. Så tar gjerne imot tips mht privat utredning i Rogaland hvis noen har det😊

Anonymkode: 5bdbe...f05

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Her kjente jeg meg veldig igjen. Helt siden min sønn fikk diagnosen og jeg leste mye om temaet har jeg kjent på «det forklarer jo så mange av mine utfordringer». Mannen sa det samme etter vi hadde vært på kurs.. og idag sa faktisk sønnen min på 10 år etter jeg «klikket» litt, «mamma, kanskje du også skal gå på bup og sjekke om du har adhd»🙈 Jeg kjenner meg ekstremt mye igjen i han mht dårlig regulerering av følelser, spesielt tristhet og sinne, og vi to trigger hverandre helt enormt. Men min største utfordring er nok dette med tankekjør og avvisning, jeg kan bli helt knust og det ødelegger så mye av min hverdag. Og når jeg har mensen ville jeg bare gå under jorden. Å få ting gjort hvis jeg har god tid er helt umulig, prokrastinerer så det holder og huset ser bomba ut. Det som funker best er å ha det travelt, helt til jeg går på en smell og bare vil ligge i senga…

Som barn var jeg veldig stille og følte meg sosialt utilpass på skolen, men var passe skoleflink så klarte meg sånn sett ok faglig. Har alltid tenkt at det stemmer ikke med adhd, men nå har jeg lært at jeg mest sannsynlig maskerte. Har alltid hatt en indre uro, som jeg stiller med pirking i huden, hårnapping osv.  Jeg har ikke fått diagnosen, men akkurat som jeg har funnet litt ro i meg selv når jeg tenker at «jeg er ikke gal, jeg har sikkert bare adhd»❤️

Jeg har ingen tro på at fastlegen vil sende henvisning, mht hvor vanskelig han var da jeg ville sønnen skulle utredes. Så tar gjerne imot tips mht privat utredning i Rogaland hvis noen har det😊

Anonymkode: 5bdbe...f05

Når din sønn har diagnosen vil det være enklere for deg å få gjennom utredning. Adhd er arvelig. 

Anonymkode: aeeec...2de

• Nyttig 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg er 41 og tok utredning privat nå i januar. Hurigpakke på adhd klinikken i Haugesund. Kostet 25000, men veldig effektivt. Diagnose og medisiner samme dag. Måtte fylle ut en god del skjemaer og sende i Digipost et par uker før. Denne pakken passer bra for voksne med tydelige adhd symptomer.  Jeg var kommet til et sted der jeg rett og slett ikke fungerte lenger. Går nå på medisiner, Ritalin 40 meg pr dag. Hjelper mye. Hadde masse bivirkninger tre første uker. Men nå har jeg nesten ingen. Ritalin og lisdeksamfetamin er de mest vanlige medisinene for adhd. De virker litt forskjellig. Sliter du med angst og depresjon er ofte ikke Ritalin egnet. Men for meg som sliter med fullt hode og tusen ting på en gang, lett distrahert og ukonsentrert og i perioder hyper fungerer den bra. Jeg får klarhet i hodet, føler meg rolig og ikke stressa. Går løs på arbeidsoppgaver uten å overtenke og prokastinere. Får også mer energi av de. Men de gjør meg ikke mer hyper, men gir mer energi til å fullføre ting uten å bli distrahert like lett. 

min hyperaktivitet går mye på overdreven skravling og oversharing, sier stadig  og som ikke burde vert sagt pga ekstremt impulsiv.. plukker på ting, gynger, river øyevipper, prikker og trommer med fingre… 

dette er blitt bedre på medisiner. Kan godt være effekt forsvinner etterhvert,. Har hørt mange si kroppen tilvennes og effekt avtar etter ett til to år. men da kan jeg prøve lisdexamfetamin og bytte tilbake til Ritalin om det mister effekt. 

jeg er veldig glad for at jeg fikk råd til å ta utredning privat nå. Har ønsket i flere år. Men legen sa at voksne ikke får utredning om de er i jobb. Det er kapasitetsproblemer og allerede ett års venting. Men får du komme til dps tar det laaang tid og utredningen er ikke effektiv slik som ved å ta det privat. Privat gjøres stort sett på 4 konsultasjoner om du har dobbeltimer. Og i enkelte tilfeller som dagsutredning. 

Anonymkode: 04b52...a60

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...