Gå til innhold

Er kvinneguiden et ekkokammer?


Barbara267

Anbefalte innlegg

Barbara267

Hei. Jeg har lenge vært en aktiv leser av kvinneguiden og har funnet mye hjelp i andres «utfordringer».

Som en litt annerledes lørdagskveld bestemte jeg meg for å lese noen spørsmål høyt for min samboer, noen ble til flere før han til slutt sier «Jeg tror verden hadde vært et bedre sted uten slike forum. Hadde jeg som (værtfall tror jeg) har et sundt og godt forhold lest alt dette, hadde jeg lagt meg med mange flere bekymringer en jeg hadde i utgangspunktet. Får til noen tråder faktisk litt ekkokammer-feeling»

Hvilke tanker har dere til dette? Jeg hadde aldri tenkt slik på det før, jeg kjenner meg ikke igjen slik han beskriver det men…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, både og 😊

Av og til tenker jeg det, men samtidig har jeg hatt jeg vært innom mange nyttige tråder her inne. Av og til blir jeg sjokkert av tråder her inne, men samtidig ikke, fordi samfunnet vårt rommer så mye rart, både av oppfatninger og veivalg. Det er noe av det jeg tar med meg fra lesingen også, at folk nødvendigvis ikke tenker som meg i situasjoner som for meg er opplagt osv. Kanskje litt klisjé å skrive det, men det gir meg større forståelse for kompleksiteten i folks liv generelt.

Min samboer vet det er mye rart her, og jeg leser innimellom de merkeligste trådene til han for en god latter. Likevel er han mer fast i sine meninger enn meg. Jeg liker å sette meg inn i ulike perspektiver i større grad/på en annen måte. 😄 Blir vel mer ekkokammer om man ikke tar en del med en klype salt, eller om man svelger meningene til folk rått og løper den veien vinden i tråden blåser 🙈

Anonymkode: f639a...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke kg er et ekkokammer tvert derimot. Det er et forum fullt av polarisering, ulike skjebner, tanker og meninger. Det er svært skjeldent at alle tenker helt likt her inne men at det gjerne er grupperinger. "Oss" vs "de" mentalitet føler jeg oftere her inne i mange saker. Og en vil alltid befinne seg i begge gruppene over tid. Det er svært skjeldent nyansert på en måte, men med en rekke spissformuleringer men det tror jeg det blir i et hvert diskusjonsforum hvor en kan diskutere med litt andre svar enn "ja jeg liker krig og fred og politikk og sånn jeg" svada svar. Kvinneguiden er jo et ganske stort forum, med mange ulike temaer, mennesker og meningerer hvor de fleste temaene er åpen for diskusjon. 

Det kan tidvis være mye rart her inne men verden er også en rar plass å eksistere i. Og det finnes så mange forskjellige liv og normalitet er en illusjon, for det som er normalt for edderkoppen er kaos for fluen. Så det handler om perspektiv og fra hvilket ståsted en selv ser situasjonen.

Også tar nok noen kg alt for blodseriøst mens andre ikke tar kg seriøst i det hele tatt. Selv tar jeg kg for et underholdningsfullt tidsfordriv og er ikke en plass jeg invisterer de store følelsene mine i. Jeg ville aldri opprettet en tråd der jeg søkte trøst eller råd viss jeg var full i sorg eller hadde store problemer av noe slag. Det ville vært for sårbart for meg.  Men jeg liker godt å diskutere, komme med råd eller synspunkter. Jeg sitter kanskje ikke på fasiten men jeg sitter kanskje på en måte å gjøre ting på, en mening og en ytring som kan være vel så viktig som sidemannen sin kanskje, og vica versa 

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen underforum er mer ekkokammer enn andre. Rampelys vinner vel der i så måte.

Anonymkode: ce110...cb1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bærer til tider preg av ekkokammer, ja. Det er en del virkelighetsfjerne oppfatninger som blir en realitet her inne, og kun her inne.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Noen underforum er mer ekkokammer enn andre. Rampelys vinner vel der i så måte.

Anonymkode: ce110...cb1

Haha ja, det var min første tanke og 🤣🤣 Hvordan er det mulig å diskutere andre folk/bedrifter i en slik loop? Hverken bedriftene/influenceren endrer seg og dermed heller ikke innleggene der 🤣🤣 

Anonymkode: 60933...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, KG bærer preg av ekkokammer effekt. Men ulikt andre ekkokammer er det flere ekko og frekvenser (meninger), dermed blir det veldig fort mye støy og alle finner støtte for sine meninger. Kombiner det med at man som AB kan fronte de mest polariserende meninger... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I aller høyeste grad ett ekkokammer, mye kvinnelige incels her som sitter hele dagen og hater menn. Det handler ikke om fakta, kun følelser og politisk korrekthet 😂😂 God underholdning, men lite konstruktivt.

Anonymkode: 6193e...822

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tristeste eksempelet på ekkokammer er at det ser ut til å være en slags vedtatt sannhet her inne om at single damer over 40 ikke kan få et nytt forhold. Jeg har et stort nettverk og jobber på en stor sykehusavdeling, og ser jo stadig at kvinnelige bekjente og kolleger over 40 (og over 50) finner seg oppegående menn på sin egen alder. Hvis jeg prøver å skrive det i en tråd for å gi håp til den triste, single damen som har opprettet tråden, er det alltid noen som svarer at jeg tar feil, det må være et ytterst sjelden tilfelle, eller at mannen ikke kan være normal. På KG må kvinner over 40 dø alene (evt med 16 katter), mens menn på samme alder kan velte seg i slanke, langbeinte blondiner. IRL innleder folk på samme alder forhold til hverandre gjennom hele livsløpet, selv om det kanskje tar litt lenger tid å finne den rette jo eldre man blir. 

Anonymkode: 5646d...1c7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I aller høyeste grad ett ekkokammer, mye kvinnelige incels her som sitter hele dagen og hater menn. Det handler ikke om fakta, kun følelser og politisk korrekthet 😂😂 God underholdning, men lite konstruktivt.

Anonymkode: 6193e...822

Dette innlegget viser nettopp at det ikke er et ekkokammer. I et ekkokammer er alle enige, og uenighet tåles ikke. Som fb-grupper der moderatorer sletter innlegg med motforestillinger mot rådende konsensus. Her inne krangler jo folk så busta fyker, det er nettopp ikke et ekkokammer.

Anonymkode: 94d1d...869

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det tristeste eksempelet på ekkokammer er at det ser ut til å være en slags vedtatt sannhet her inne om at single damer over 40 ikke kan få et nytt forhold. Jeg har et stort nettverk og jobber på en stor sykehusavdeling, og ser jo stadig at kvinnelige bekjente og kolleger over 40 (og over 50) finner seg oppegående menn på sin egen alder. Hvis jeg prøver å skrive det i en tråd for å gi håp til den triste, single damen som har opprettet tråden, er det alltid noen som svarer at jeg tar feil, det må være et ytterst sjelden tilfelle, eller at mannen ikke kan være normal. På KG må kvinner over 40 dø alene (evt med 16 katter), mens menn på samme alder kan velte seg i slanke, langbeinte blondiner. IRL innleder folk på samme alder forhold til hverandre gjennom hele livsløpet, selv om det kanskje tar litt lenger tid å finne den rette jo eldre man blir. 

Anonymkode: 5646d...1c7

De meningene der er det jo en del menn som hyler høyt om i alle tråder :) De fleste kvinner og de fleste alminnelige menn ser jo rundt seg daglig at folk i alle aldre finner nye kjærester.

Anonymkode: 94d1d...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbara267 skrev (7 timer siden):

Hei. Jeg har lenge vært en aktiv leser av kvinneguiden og har funnet mye hjelp i andres «utfordringer».

Som en litt annerledes lørdagskveld bestemte jeg meg for å lese noen spørsmål høyt for min samboer, noen ble til flere før han til slutt sier «Jeg tror verden hadde vært et bedre sted uten slike forum. Hadde jeg som (værtfall tror jeg) har et sundt og godt forhold lest alt dette, hadde jeg lagt meg med mange flere bekymringer en jeg hadde i utgangspunktet. Får til noen tråder faktisk litt ekkokammer-feeling»

Hvilke tanker har dere til dette? Jeg hadde aldri tenkt slik på det før, jeg kjenner meg ikke igjen slik han beskriver det men…

Helt enig med deg. Må også legge til at enkelte administratorer og moderatorer på KG er elendige. Noen av de oppfører seg som en first price utgave av politiet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KG er i aller høyeste grad et ekkokammer.

Derfor er det viktig å være en motvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med @skreppamedleppa. Det er først og fremst veldig polarisert, og en diskusjonsform som kan gjøre at folk blir "radikalisert".

Samtidig så kommer det inntrykket litt av at de mest ekstreme tar veldig mye plass. Det er mange gode svar, men naturlig nok reagerer folk mest på de drøye svarene. Det er de drøye svarene som skaper lange tråder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever ikke at det er et ekkokammer. 

Tvert imot, det er mye uenighet. Det er en av årsakene til at jeg synes det er litt interessant å være her. Med mine venner blir det fort litt ekkokammer siden man jo finner folk som er like en selv, mens her på KG så får jeg en litt bredere forståelse for flere typer mennesker og holdninger og meninger enn bare min indre sirkel.

Nå er jeg ikke noe særlig på Rampelys da, som blir trukket frem som eksempel på ekkokammer lengre over. 

Men rundt f.eks. politikk og aktuelle saker er det jo meningsforskjeller, noen ganger til det ekstreme. 

Også på samlivsforumet, som jeg antar er det du leste fra. Det er veldig forskjellige meninger rundt sex i et forhold for eksempel, noen mener det er limet og andre mener du må ha svekkede sjelsevner om du er så sykt opptatt av sex.

Og en evig gjenganger der er også den gode gamle menn vs kvinner- diskusjonen.

Anonymkode: b4e19...0b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns "kjør debatt" trådene er triste da det virker som noe er funnet på.. samtidig er det mange som står i kriser og trenger hjelp fordi de blir stalket ol. 

Anonymkode: ef0c0...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Barbara267 skrev (7 timer siden):

Hvilke tanker har dere til dette? Jeg hadde aldri tenkt slik på det før, jeg kjenner meg ikke igjen slik han beskriver det men…

Mulig. Men jeg synes det er en forfriskende motpol til mange andre ekkokammer som reddit og kommentarfeltet på instagram.

Anonymkode: 5db8b...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt et ekkokammer. Har aldri truffet på slike meninger og holdninger i det virkelige livet. Kg representerer ikke den gjennomsnittlige nordmann får jeg håpe;-)

Anonymkode: 1b975...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ClausSaus skrev (12 minutter siden):

KG er i aller høyeste grad et ekkokammer.

Derfor er det viktig å være en motvekt.

Hvis det hadde vært et ekkokammer, ville det ikke vært MULIG å komme til orde som motvekt.

Anonymkode: 94d1d...869

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er et ekkokammer på enkelte felt. Har ikke skjønt poenget med å gjenta samme mening som annet medlem akkurat har ytret da det ikke gir noe bidrag i debatten. folk skriver bare for å skrive. 
Det som er fint med kvinneguiden er at det er et relativt anonymt forum og folk sier akkurat det de mener. (Om det ikke er trolling da). På facebook er det få oppegående mennesker som ytrer seg offentlig om alvorlige/seriøse tema. Der er det livets harde skole gjengen som regjerer. På instagram er det vel meg «go with the flow» kommentarer er mitt inntrykk. Lik eller hold kjeft.

Men på KG får jeg et inntrykk av at det er mange damer som har innstillingen «alle menn er idioter» holdning og damer er mye bedre f.eks. Det blir jeg litt overrasket over siden de fleste finner seg en mannlig partner. Menn blir fremstilt som en stereotyp homogen art.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...