AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #21 Skrevet 28. januar 2024 Helene skrev (12 minutter siden): Jeg må bare le. Jeg er nordlending i bunn. Har bodd i Trøndelag i en mannsalder. Nå bor jeg på Østlandet. Jeg har kjørt på vinterføre i flere år. Tåke, snø, vinterføre. Er østlendinger dumme? Har du førerkort? Er der meg du spør? For ja, jeg har kjørt bil over hele landet i 40 år. Og jeg har lært meg at ikke alt vær er godt kjørevær. Jeg legger ikke ut på veiene når det blåser orkan styrke hvis ikke det står om liv og helse. Jeg kjører ikke på speilblank holke hvis jeg ikke absolutt må. Jeg insisterer ikke på å kjøre fornøyelsestur når jeg vet at brøytemannskapene sliter med å holde veiene åpne. Og når det gjelder tåke, når jeg går ut døra og ikke ser mer enn 2 meter foran meg så vet jeg at det ikke er forsvarlig å sette meg bak rattet uansett om jeg beregner ekstra tid. Det handler om å ta hensyn, tenke på fellesskapet, og ikke bare tenke på seg selv og sitt. (Jeg er forresten ikke østlending) Anonymkode: 49df5...311 2
Helene Skrevet 28. januar 2024 Forfatter #22 Skrevet 28. januar 2024 Jeg spør ikke deg. Er irritert over nyheter. Østlandet har snø og tåke. Lever vi ikke i Norge?
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #23 Skrevet 28. januar 2024 Helene skrev (31 minutter siden): Jeg spør ikke deg. Er irritert over nyheter. Østlandet har snø og tåke. Lever vi ikke i Norge? Det virker utrolig vanskelig å skjønne at det kan bli problemer når en drøy million skal forflytte seg over et lite område i en kortere periode (type rushtid)? Samtidig som snøen skal måkes bort og helst fjernes.. jeez! Anonymkode: f4f5c...076 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #24 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): 51% av norges befolkning bor på østlandet, 2,8 millioner. Det er nok grunnen til at det fokuseres litt ekstra på akkurat den landsdelen. Anonymkode: 7d449...5bd Sukk! Det fokuseres på Det Sentrale Østlandet og det finns noe av Østlandet nord for det som sjelden får fokus. Anonymkode: 2ddac...eb5
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #25 Skrevet 28. januar 2024 Det bor nok også flere nordlendinger i Oslo-området/sentrale østlandet enn det gjør i nord-Norge, omtrent... ?😂🤣 Anonymkode: f4f5c...076
kaarebjarne Skrevet 28. januar 2024 #26 Skrevet 28. januar 2024 Helene skrev (16 timer siden): Ingen nyhetsvarsel forteller om snø i Kautokeino. Hva skal man med nyhetsvarsel på steder det ikke bor folk? For å sette det i perspektiv: på alle hverdager pendler det like mange folk inn til Oslo, som det bor folk i Bergen eller Trondheim. Det finnes intet annet sted i Norge som er i nærheten av sammenliknbart med Stor-Oslo når vi snakker trafikkbilde. Har man ikke erfart Oslo i snøvær, hålke etc., så må man rett og slett holde kjeft. For om en bil sperrer hovedveien i Kautokeino, så er det fire mann og noen reinsdyr som står i kø. Om én retning på E6 eller E18 blir sperret i rushen, så er det tusenvis som påvirkes. Men klart, man må jo ha litt mer intelligens enn det som kreves for å låse opp ei dør, for å forstå dette. 2 1 1
enkefru Skrevet 28. januar 2024 #27 Skrevet 28. januar 2024 Helene skrev (16 timer siden): Ingen nyhetsvarsel forteller om snø i Kautokeino. Av åpenbare årsaker! Ikke er det så veldig trafikkert der, ei heller bor det så mange folk der… 1
Helene Skrevet 28. januar 2024 Forfatter #28 Skrevet 28. januar 2024 Men lurer på en sak. Ja det bor mange mennesker på Østlandet. Hvorfor er det da ikke brøytemannskap og busser som klarer Norges klima?
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #29 Skrevet 28. januar 2024 Helene skrev (4 minutter siden): Men lurer på en sak. Ja det bor mange mennesker på Østlandet. Hvorfor er det da ikke brøytemannskap og busser som klarer Norges klima? Som tidligere nevnt så kan man ikke dimensjonere brøytekapasiteten for noen få ekstremdager i løpet av et år. Hvem mener du skulle betalt for en slik beredskap? Anonymkode: 32fe1...d31 3 3
Helene Skrevet 28. januar 2024 Forfatter #31 Skrevet 28. januar 2024 Vi bor i Norge. Selvfølgelig har vi vinter. Der kommer tåkevarsler, snømengder i perioder. Glatt føre. Dette er ikke nytt. Hvert år kommer dette. Hvert år. Man kunne ha backup ang brøytemannskap. Jeg bor nå selv på Østlandet. Jeg kan å kjøre bil på vinterføre. Snøføre er egentlig godt å kjøre på. Finnes ikke redd for tåke og snøfall. Østlendinger er pyser. Sett ned farten og kjør etter forhold.
powerpuffen Skrevet 28. januar 2024 #32 Skrevet 28. januar 2024 (endret) Helene skrev (12 timer siden): Nå er det mere tetthet av befolkning sør for polarsirkelen. Men jeg tenker, er folk dumme? Vi bor i Norge. Varsel om tåke. Hallo hvor har du fått sertifikatet? Vi bor i Norge, selvfølgelig blir det snø. Helene skrev (4 timer siden): Jeg må bare le. Jeg er nordlending i bunn. Har bodd i Trøndelag i en mannsalder. Nå bor jeg på Østlandet. Jeg har kjørt på vinterføre i flere år. Tåke, snø, vinterføre. Er østlendinger dumme? Har du førerkort? Vel, jeg er også nordlending i bunn, og bor på østlandet. Jeg har også kjørt bil på glatte vinterveier i flere år i nord. I Oslo gjør jeg ikke det. Det er ikke fordi jeg er pysete, men jeg orker ikke timesvis med kø fordi 1 bil har stanset eller krasjet og så stopper absolutt hele Oslos trafikkbilde opp og jeg må stå timesvis i kø. Jeg har 0 problemer med å forstå hvorfor det er problematisk på Østlandet, og jeg blir smålig irritert av mitt eget folkeslag som frynser på nesa når det meldes om traffikale problemer i hovedstaden. Det har ingenting med et større brøytemannskap å gjøre.. Det handler om at veiene og infrastrukturen ikke er bygget for en million mennesker og flere hundre tusen biler. Det skaper køer selv på en varm sommerdag. Hva tror du skjer hvis det er én ulykke når du har passert ring 3? Alt stopper opp i nærmest hele Oslo. Mange kjører piggfritt på grunn av piggdekkavgiften, og det polerer veiene og gjør dem speilglatte. El-bussene tåler ikke kulde og det skaper stans i trafikken. Det er ikke mindre en 16.000 bussavganger om dagen i Oslo. Det er ikke det at oslo-folk ikke tåler 1,5 cm med snø. Vi er rett og slett for mange om beinet.... Endret 28. januar 2024 av powerpuffen 2 4
Helene Skrevet 28. januar 2024 Forfatter #33 Skrevet 28. januar 2024 Du har helt rett. Hvorfor skal man ha elbusser i Norge? Dette er ikke tilpasset klimaet vårt. Jeg ser hva du mener. Jeg er tilhenger av å ta vare på miljøet. Men dette går ut over hverdagen til folk. Vi bor i Norge for F. Vi har vinter. Dette kommer ikke til å endre seg. Vi får vinter hvert år.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #34 Skrevet 28. januar 2024 1 hour ago, Helene said: Du har helt rett. Hvorfor skal man ha elbusser i Norge? Dette er ikke tilpasset klimaet vårt. Jeg ser hva du mener. Jeg er tilhenger av å ta vare på miljøet. Men dette går ut over hverdagen til folk. Vi bor i Norge for F. Vi har vinter. Dette kommer ikke til å endre seg. Vi får vinter hvert år. Det er ikke elfremdriften som er hovedårsaken til problemet. Det er busstypen; lange busser med drift på midtre aksling som ikke har nok marktrykk for å få grep på glatta. Her i Fredrikstad har vi andre typer elbusser og de har ikke hatt noen problemer i kulda eller med å komme seg frem. Det har vært mange busser i grøfta men det har ikke noe med eldriften å gjøre. Anonymkode: 839f2...5a7 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #35 Skrevet 28. januar 2024 Helt enig i at det ikke skal være nødvendig med krisestemning når det kommer snø på Østlandet. Vi er vant til at det kommer snø, og de aller fleste takler dette helt fint. Problemet er at det er mange som kjører bil, tog, trikk, buss osv., og når det kuttes i kommunens budsjett for snøbrøyting og vi ikke har nok brøytebiler ute til å få snøen unna veiene. Spesielt de mindre veiene og fortauene er fulle av snø. Det er mange veier på Østlandet kontra oppe i Nord-Norge. Jeg har faktisk også en del venner som er oppvokst i Nord-Norge som syns det er mye kaldere og surere her på Østlandet, fordi det blåser selv om det er -15 til -20. De mener at vintrene ikke er noe bedre her enn oppe i nord. Kanskje det er noe i det... Anonymkode: 61ca2...214 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #36 Skrevet 28. januar 2024 Helene skrev (6 timer siden): Jeg spør ikke deg. Er irritert over nyheter. Østlandet har snø og tåke. Lever vi ikke i Norge? Her kan du lese om fly i nord ! Alt er kansellert. https://borsen.dagbladet.no/studio/borsenstudio/608?post=156021 Anonymkode: 16a48...177 5
Amossa Skrevet 28. januar 2024 #37 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Veiene og isen er glattere på østlandet enn på Vestlandet og Finnmark Anonymkode: 26b58...3a7 Ja, det er nok derfor de ikke bruker vinterdekk og kjettinger.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #38 Skrevet 1. februar 2024 Det kan ofte virke som om at folket der tror de ikke er del av Norge 🤔 Tilbake til saken…. Det å prioritere brøyting er viktig særlig når det bor så mange mennesker der. Det bør ille være en unnskyldning for at brøytingen er dårlig, det bør heller være en grunn til at brøyting og fremkommelighet er første pri. Klima i Oslo er velkjent, det bør virkelig ikke være sånn at snø på vinteren komme som julekvelden på kjærringa år etter år. Hva med å være litt forberedt når eventuelle problemer vil gjøre livet til så fryktelig mange vanskelig. At for eksempel Bergen ikke har så god brøyting er en ting, vi snakker om et par dager i året maks, før snøen regner vekk. Klima i Oslo gjør at det er mange dager byen vil gå i stå per år om de ikke har godt nok system på plass. Klart de må få orden på dette, det er vanskjøtsel av ansvaret sitt om de ansvarlige ikke greier å få dette på plass. Anonymkode: 7d5f7...e6d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå