Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt hvor denne tråden passer inn. Vi bor i Norge. Et land med snø og vinter. Er egentlig sjokkert over alle advarslene ang vær. Ok, syd har fått mye snø. Østlandet får advarsler hele tiden. Vi bor i Norge folkens. Vi får snø og uvær. Ingen nyhetsvarsel forteller om snø i Kautokeino. Miljøpolitikk sier at der skal være gassbusser. De tar ikke høyde for at vi bor i Norge. Resultat er at busser går ikke. Miljøpartiene skjønner ikke at vi bor i Norge, et vinterklima. Dette er ikke et innlegg som skal kritisere miljøpartiene. De gjør mye fint. Det er varslet tåke i morgen. Jeg tenker ok. Ved tåke må du ta hensyn. Jeg har kjørt bil siden jeg var 18 år. En mannsalder. Kjørt over fjell, tåke, snøstorm mm. Man må tilpasse seg. Ved dårlige forhold tar man tiden det tar. Er Østlandet en annen verden?  

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Østlandet er i Norge. Det ligger rett utenfor Bergen. Ikke så langt fra Hammerfest.

Anonymkode: e7afa...b4f

• Liker 8
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Østlandet er i Norge. Det ligger rett utenfor Bergen. Ikke så langt fra Hammerfest.

Anonymkode: e7afa...b4f

Akkurat hva jeg tenkte 🤣🤣🤣

• Liker 1
Skrevet

51% av norges befolkning bor på østlandet, 2,8 millioner. Det er nok grunnen til at det fokuseres litt ekstra på akkurat den landsdelen. 

Anonymkode: 7d449...5bd

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Helene skrev (12 minutter siden):

Vet ikke helt hvor denne tråden passer inn. Vi bor i Norge. Et land med snø og vinter. Er egentlig sjokkert over alle advarslene ang vær. Ok, syd har fått mye snø. Østlandet får advarsler hele tiden. Vi bor i Norge folkens. Vi får snø og uvær. Ingen nyhetsvarsel forteller om snø i Kautokeino. Miljøpolitikk sier at der skal være gassbusser. De tar ikke høyde for at vi bor i Norge. Resultat er at busser går ikke. Miljøpartiene skjønner ikke at vi bor i Norge, et vinterklima. Dette er ikke et innlegg som skal kritisere miljøpartiene. De gjør mye fint. Det er varslet tåke i morgen. Jeg tenker ok. Ved tåke må du ta hensyn. Jeg har kjørt bil siden jeg var 18 år. En mannsalder. Kjørt over fjell, tåke, snøstorm mm. Man må tilpasse seg. Ved dårlige forhold tar man tiden det tar. Er Østlandet en annen verden?  

I Kautokeino har de ihvertfall ett sted å måke snøen.

Anonymkode: e84c5...a67

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har bodd halve livet i Nord-Norge og nå mange år på Østlandet og jeg forstår selvfølgelig at er det veldig mye vanskeligere med snø og uvær når flere hundre tusen mennesker skal komme seg rundt i trafikken enn når 100 eller 1000 skal det. Dette bør til og med "nordlendinger" som aldri har vært utenfor landsdelen forstå.

Anonymkode: 32fe1...d31

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Helene skrev (26 minutter siden):

wtf??????????????????????????????????????????????????????????? Hvem spør?????????????????????????????????????????????? Seriøst???????????????????????????? 

• Liker 1
Skrevet
Helene skrev (5 timer siden):

Jeezes! SÅ vanskelig å skjønne? 🙄
Mon tro om det er motorveiene, trikkene, togene eller leddbussene - eller de 150 000 bilene på veiene i tettbygde områder til enhver tid - bygdefolk, nordvestlendinger, finnnmarkinger og nordlendingene håndterer bedre enn Oslo? 😅
Forskjellen er at i bygdenorge, nord-Norge, Finnmark og nordvestlandet bor det ikke en million mennesker på et område knapt større enn en enkeltkommune. Noen skjønner ikke at f.eks Drammen har like mange innbyggere som Finnmark. At det finnes kommuner i Nord-Norge med færre innbyggere enn borettslag på Ammerud. At det bor flere mennesker i Heggedal (ei lita grend i Asker, 5697, i 2021) enn i Kirkenes, (3404, 1. Jan 2023).
Legg til at i nord-Norge osv er dette så dagligdags at brøyteberedskapen MÅ være helt toppa for at samfunnet der oppe ikke skal stoppe opp ukentlig hver vinter. Her nede koster det altfor mye å ha samme beredskap for én random dag innimellom.

Anonymkode: f4f5c...076

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Veiene og isen er glattere på østlandet enn på Vestlandet og Finnmark

Anonymkode: 26b58...3a7

• Liker 1
Skrevet

Litt større befolkningstetthet og betraktelig mer trafikk på østlandet kanskje? 
-synes forøvrig denne tråden kanskje er litt sånn "late for the party"-ish 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Nå er det mere tetthet av befolkning sør for polarsirkelen. Men jeg tenker, er folk dumme?  Vi bor i Norge. Varsel om tåke. Hallo hvor har du fått sertifikatet? Vi bor i Norge, selvfølgelig blir det snø. 

Skrevet

Så fint at banen og trikken fortsatt går i Kautokeino når det snør da.

Anonymkode: bd15b...125

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Helene skrev (6 minutter siden):

Nå er det mere tetthet av befolkning sør for polarsirkelen. Men jeg tenker, er folk dumme?  Vi bor i Norge. Varsel om tåke. Hallo hvor har du fått sertifikatet? Vi bor i Norge, selvfølgelig blir det snø. 

Du som er smart kan jo da fortelle oslo hvor de skal gjøre av all snøen som kommer på et par dager du da 

Anonymkode: f8543...487

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Helene skrev (11 minutter siden):

🤦‍♀️

Anonymkode: f4f5c...076

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så fint at banen og trikken fortsatt går i Kautokeino når det snør da.

Anonymkode: bd15b...125

for ikke å snakke om toget 💪🏼

Anonymkode: f8543...487

• Liker 2
Skrevet
Helene skrev (13 minutter siden):

Alle vet jo at det blir snø. Hva hjelper det mener du? Er det slik at straks man vet at det blir snø så forsvinner den?

Anonymkode: 32fe1...d31

• Liker 2
Skrevet
Helene skrev (37 minutter siden):

Som ufør (bor på østlandet) kan jeg mer eller mindre planlegge når jeg skal handle eller eventuelt gjøre noe annet (helsa kan stoppe planen for meg). En av mine foreldre lever fortsatt og er pensjonist. H*n kan også vurdere hvilken dag bilen skal brukes. Det at vi og flere i samme situasjon kanskje holder oss unna veiene på de dagene det er størst utfordringer gjør i alle fall ikke skade. Værvarsel og eventuelle farevarsler gjør det lettere å planlegge.

Siden et av svarene her nevnte Ammerud. Jeg vokste opp der på 70-tallet. Nå er det mange flere hus der og det er blitt veldig tettbebygd med små tomter. Det er en enda større vekst i bilparken enn boligmassen. Før hadde en familie en bil, om de i det hele tatt hadde det. Alle kjørte med piggdekk om vinteren, nå kjører de fleste piggfritt - og noen dager blir snøen i veien nesten polert. Parkering var altså mye lettere (nå må mange kjøre mye lengre for å finne en åpen plass - det gir mer trafikk på allerede smale veier), måking var mye lettere - for det var mulig å lage store snøhauger mange steder. Sist jeg var der så jeg de lempet snøen på lastebiler for bortkjøring og det var parkering forbudt pga snørydding. Som barn gikk vi til det meste, nå er alt arrangert annerledes og mange unger må kjøres hit eller dit. 

Anonymkode: 176c8...c2f

• Liker 1
Skrevet

En ting som har irritert meg mye er at de måker ned til holka og ikke strør eller salter. Litt snø i veibanen er da bedre når vi kommer med våre piggfrie vinterdekk.

Anonymkode: e84c5...a67

Skrevet
Helene skrev (13 timer siden):

Ingen nyhetsvarsel forteller om snø i Kautokeino. 

Fremdeles ikke snøvarsel i Kautokeino, men nå er det meldt uvanlig vær i nordnorge, og dermed blir det en nyhetssak også

(Alle linkene handler om samme sak)

https://www.dagbladet.no/nyheter/ekstremt-varsel-aldri-sett/80889404

https://www.tv2.no/storm/varsler-kraftig-uvaer-i-nord-norge-ekstremt-heftig/16413948/

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mQkqwL/17-veier-stengt-i-finnmark

I tillegg er det utstedt flere farevarsler for områdene som er berørt.

Så det er nok ikke bare østlandet som blir nyhetssak ved uvanlig vær. 

Anonymkode: 49df5...311

• Liker 3
Skrevet

Jeg må bare le. Jeg er nordlending i bunn. Har bodd i Trøndelag i en mannsalder. Nå bor jeg på Østlandet. Jeg har kjørt på vinterføre i flere år. Tåke, snø, vinterføre. Er østlendinger dumme?  Har du førerkort?  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...