Gå til innhold

Bytte navn 'uten grunn'


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil bytte etternavn. Har navn med bindestrek, veldig kjedelig -sen navn som har opphav fra begge sider.

Morsside: svak tilknytning, vi så hverandre max 1 gang i mnd gjennom tenårene fordi hun flyttet langt bort for å gifte seg med ny mann.

Farsside: helt grei tilknytning, vi har en vennlig tone, men han har aldri f.eks sagt at han elsker meg, vi klemmer aldri, osv. Så den ekstra "familiedimensjonen" er der ikke.

Jeg føler veldig liten tilknytning til etternavnet mitt med andre ord, i tillegg til at jeg assosierer det med en versjon av meg selv jeg ikke vil være; hun som slet med depresjon, angst, og suicidale tanker i tenårene (jeg er 20 nå).

Å bytte navn ville gitt meg en "fresh" start, føler jeg. Samtidig føler jeg at det er ikke grunn nok til at familien min ville tilgitt det.
Selv om vi ikke er nære, ser jeg jo foreldrene mine nå og da, og jeg vet ikke hvordan jeg skal legge frem at jeg vil/har byttet navn på. Det er jo garantert noe de vil ta personlig.

Jeg må også nevne at det navnet jeg vil ta har jeg funnet opp. Det er ingen andre som har navnet i verden, og det er ingen Google-søk som kommer opp når man taster det inn i søkemotoren. Derfor vil jeg heller ikke skrive det inn her på forumet.
Alt jeg vil si er at jeg har tatt inspirasjon fra adelsnavn og gamle norsk-danske etternavn. Så navnet 'passerer', men folk vil nok registrere at det ikke er så vanlig når de hører det for første gang.

Noen med erfaringer her inne?

Anonymkode: d4662...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil bytte etternavn. Har navn med bindestrek, veldig kjedelig -sen navn som har opphav fra begge sider.

Morsside: svak tilknytning, vi så hverandre max 1 gang i mnd gjennom tenårene fordi hun flyttet langt bort for å gifte seg med ny mann.

Farsside: helt grei tilknytning, vi har en vennlig tone, men han har aldri f.eks sagt at han elsker meg, vi klemmer aldri, osv. Så den ekstra "familiedimensjonen" er der ikke.

Jeg føler veldig liten tilknytning til etternavnet mitt med andre ord, i tillegg til at jeg assosierer det med en versjon av meg selv jeg ikke vil være; hun som slet med depresjon, angst, og suicidale tanker i tenårene (jeg er 20 nå).

Å bytte navn ville gitt meg en "fresh" start, føler jeg. Samtidig føler jeg at det er ikke grunn nok til at familien min ville tilgitt det.
Selv om vi ikke er nære, ser jeg jo foreldrene mine nå og da, og jeg vet ikke hvordan jeg skal legge frem at jeg vil/har byttet navn på. Det er jo garantert noe de vil ta personlig.

Jeg må også nevne at det navnet jeg vil ta har jeg funnet opp. Det er ingen andre som har navnet i verden, og det er ingen Google-søk som kommer opp når man taster det inn i søkemotoren. Derfor vil jeg heller ikke skrive det inn her på forumet.
Alt jeg vil si er at jeg har tatt inspirasjon fra adelsnavn og gamle norsk-danske etternavn. Så navnet 'passerer', men folk vil nok registrere at det ikke er så vanlig når de hører det for første gang.

Noen med erfaringer her inne?

Anonymkode: d4662...543

Hvis du vil bytte navn kan du ikke gjør det ? Hvorfor skal du bry deg om hva andre måtte mene ? Jeg var født med dobbelt navn. I voksen alder fjernet jeg det ene i folkeregisteret. Ja det kom reaksjoner i starten men det var fort glemt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorma skrev (4 minutter siden):

Hvis du vil bytte navn kan du ikke gjør det ? Hvorfor skal du bry deg om hva andre måtte mene ? Jeg var født med dobbelt navn. I voksen alder fjernet jeg det ene i folkeregisteret. Ja det kom reaksjoner i starten men det var fort glemt.

 

Jeg håper jeg har samme erfaring i så fall.

En dimensjon her er at jeg håper å starte på universitetet nå i høst og vil gjerne ha "sakene i orden" til da. 

Jeg ser heller ikke et behov for å fortelle foreldrene mine om det; men jeg er redd det er mulig å finne ut av det på en eller annen måte? Jeg tror jeg kommer til å trenge finansiell hjelp fra dem for å klare meg (ikke snakk om mye) de første mnd, så er redd de trekker tilbudet hvis de får vite jeg har byttet navn...

Anonymkode: d4662...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg håper jeg har samme erfaring i så fall.

En dimensjon her er at jeg håper å starte på universitetet nå i høst og vil gjerne ha "sakene i orden" til da. 

Jeg ser heller ikke et behov for å fortelle foreldrene mine om det; men jeg er redd det er mulig å finne ut av det på en eller annen måte? Jeg tror jeg kommer til å trenge finansiell hjelp fra dem for å klare meg (ikke snakk om mye) de første mnd, så er redd de trekker tilbudet hvis de får vite jeg har byttet navn...

Anonymkode: d4662...543

Må du fortelle de det ? Tror at for å få minst mulig reaksjoner så kan det være lurt og gjøre det i det "skjulte" uten å informere. Om de finner utav det en gang så sier du bare "ja jeg fjernet eller byttet det for en stund tilbake".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg håper jeg har samme erfaring i så fall.

En dimensjon her er at jeg håper å starte på universitetet nå i høst og vil gjerne ha "sakene i orden" til da. 

Jeg ser heller ikke et behov for å fortelle foreldrene mine om det; men jeg er redd det er mulig å finne ut av det på en eller annen måte? Jeg tror jeg kommer til å trenge finansiell hjelp fra dem for å klare meg (ikke snakk om mye) de første mnd, så er redd de trekker tilbudet hvis de får vite jeg har byttet navn...

Anonymkode: d4662...543

Du MÅ jo ikke gjøre det akkurat i dag. Husk at du må skaffe nytt pass(koster penger), førerkort etc, så det er greit å gjøre det når timingen er god. 

Anonymkode: 6df36...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du MÅ jo ikke gjøre det akkurat i dag. Husk at du må skaffe nytt pass(koster penger), førerkort etc, så det er greit å gjøre det når timingen er god. 

Anonymkode: 6df36...40c

Det er jo på universitetet / i min alder man får sine første ordentlig seriøse jobber og ofte livslange venner. Jeg føler det er lettere å gjøre det nå, før jeg har tatt det spranget, enn etterpå, når studievenner og arbeidsgivere får vite det, og det gamle navnet mitt allerede er satt som støpt i utallige nye systemer..

Anonymkode: d4662...543

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg, mannen og barna byttet fra et sjeldent etternavn da en nær slektning ble dømt for grove overgrep. Har ingen interesse av å assosieres med det mennesket.

Da tok vi et navn ingen andre i Norge har.

Anonymkode: 9dd63...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just do it! Jeg har også byttet etternavn. Er kjempeglad for det.

Anonymkode: ab25a...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo på universitetet / i min alder man får sine første ordentlig seriøse jobber og ofte livslange venner. Jeg føler det er lettere å gjøre det nå, før jeg har tatt det spranget, enn etterpå, når studievenner og arbeidsgivere får vite det, og det gamle navnet mitt allerede er satt som støpt i utallige nye systemer..

Anonymkode: d4662...543

Nei, det er faktisk ikke så farlig. Det er ikke noe problem å bytte navn selv om du har venner, går på universitetet, har jobb eller noe annet. Hva tror du folk som bytter navn når de gifter seg gjør? Mister hele karrieren på grunn av et navn? Flere jeg studerte med byttet jo navn under studiene fordi de giftet seg. En annen ville ha et ekstra fornavn(det noen uriktig kaller mellomnavn) og spurte andre i kullet på studie om input som hva som kunne passe med fornavnet hennes. Hadde ingen påvirkning på hverken venner eller karriere. Folk bryr seg faktisk ikke så mye om hva du driver med som du tror.

Anonymkode: 6df36...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er så viktig for deg er det ikke noe i veien for å søke om å bytte. Det tar 2 min å få unnagjort. Du behøver ikke å si noe til noen om du ikke vil, men de ser jo det folkeregistrerte navnet ditt om de vippser deg. 

Anonymkode: bb880...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om det er så viktig for deg er det ikke noe i veien for å søke om å bytte. Det tar 2 min å få unnagjort. Du behøver ikke å si noe til noen om du ikke vil, men de ser jo det folkeregistrerte navnet ditt om de vippser deg. 

Anonymkode: bb880...9f4

Ja, tenkte på vipps. Tenkte kanskje å avinstallere appen, eller få nytt simkort og bruke appen kun med de som vet om navnet mitt fra før, også fortelle foreldrene mine at de bare må overføre via bank. De kan det allerede så jeg føler ikke overgangen der ville blitt for stor...

Anonymkode: d4662...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare gjør det. Men siden du skriver at det er et navn du har funnet på, ville jeg tatt en "sanity check" med noen du stoler på først. Hvis du er ung og i begynnelsen av karrieren, er det dumt å ha et etternavn som lyser "funnet på selv" og kan gjøre at du framstår som useriøs. 

Anonymkode: ce8fa...6c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...