Gå til innhold

Hjemme med sykt barn

Fremhevede innlegg

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, du kan bruke sykt barn 10 dager i strekk om du vil. Helt likt uansett arbeidsplass

Anonymkode: f4dca...dd9

Arbeidsgiver kan kreve legeerklæring fra dag 4 (om de tas i strekk)

Anonymkode: 5e72a...cc3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kanskje barnet skulle sove over hos noen venner?

Overnatting blant venner er ekstremt vanlig i helgene - og foregår jo kun når ungene er friske.

Makan altså... 

Anonymkode: a1e1e...927

Sier jeg også

Anonymkode: 3056c...a54

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Tipper sykt barn dag var planen hele tiden, men så ble det litt sabotert siden barnet faktisk ble syk litt før, men ikke i tilknyttning til natten han trengte fri.

Anonymkode: 55de8...4cd

Skjerp deg

Anonymkode: 3056c...a54

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Forstår bare ikke hvorfor det har noe med spørsmålet mitt å.gjøre. Kona kan ikke ha ungen i natt, og moren min kan ikke det heller. Hva som er årsaken har vell ikke noe betydning for mitt spørsmål?

Anonymkode: 6a07f...a30

Fordi hvis barnet hadde vært friskt, så hadde du vel ikke latt det være alene hjemme?

Anonymkode: 567e8...975

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kona skal ikke på noe fest i det hele tatt. Jeg skrev det at jeg mener det er feil å si at foreldre passer barnet sitt. Derfor jeg svarte at jeg vill ikke si at Kona passer barnet. 

Det er bare uaktuelt i dag for henne.

Anonymkode: 6a07f...a30

«Det er uaktuelt for meg å være med barnet mitt idag, så du får bruke sykt barn dager». Det er noe som skurrer her. Ingen bruker ordet uaktuell om å ta vare på sitt eget barn, med mindre det er noen planer bak det som man ikke vil dele. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uaktuelle? Som i - de er på jobb, eller bortreist, eller de har planer de ikke vil endre på?

Hva er det du vil oppnå her? Dårlig dag? Eller bare et behov for å angripe ts? Syk dag kan brukes til barn under 12 år. Barnevakt er greit på natt, men om barnet er syk er det ikke sikkert bestemor vil tørke spy eller deale med feber og sykt barn. Foreldre har rett på å pleie sykt barn, og barn trenger foreldrene sine når de er syk 

Anonymkode: e40b2...1f5

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er det du vil oppnå her? Dårlig dag? Eller bare et behov for å angripe ts? Syk dag kan brukes til barn under 12 år. Barnevakt er greit på natt, men om barnet er syk er det ikke sikkert bestemor vil tørke spy eller deale med feber og sykt barn. Foreldre har rett på å pleie sykt barn, og barn trenger foreldrene sine når de er syk 

Hvorfor er dette ufint å spørre om? Jeg syns det er spesielt- all den tid ts skulle på jobb i natt, hvor barnets egen mor omtales som aktuell. Jeg bryr meg ikke så mye om bestemor. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvorfor er dette ufint å spørre om? Jeg syns det er spesielt- all den tid ts skulle på jobb i natt, hvor barnets egen mor omtales som aktuell. Jeg bryr meg ikke så mye om bestemor. 

Uaktuell*

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Og barnet har en mor som pleier å oasse ved nattvakt, har fri, er frisk, ikke skal på fest eller er bortreist. Hvorfor kan ikke hun passe?

Syk barn da brukes når begge foreldrene er på jobb eller den som passet er syk. Her har TS ingen til å passe da mor har planer, det er bruken av syk barn dag da enkelte av oss reagerer på. For det er feil bruk.

Anonymkode: 55de8...4cd

Skrevet

Hvis barnet skulle hatt barnevakt i natt, så kan du bruke sykt barn dag. Vi lar ingen passe barna våre hvis de sannsynligvis er smittsomme.

Hvis mor er hjemme, men hun også er syk, så kan du også bruke sykt barn dag. Da er «barnepasser» syk.

Hvis mor er frisk, men skal på fest eller bare ikke gidder en slitsom natt alene, så er det ikke noe jeg ville ha gjort. Jeg mener likevel det er lov.

Vi undersøkte litt da jeg var i permisjon med minste, og alle ble syke om hverandre. En periode var begge barna og jeg syk, og da kan far være hjemme med sykt barn. Ikke bare fordi jeg var syk, men fordi jeg var i permisjon med et annet barn, visst nok.

Jeg syntes det nesten hørtes for slapt ut, men tok kontakt med arbeidstilsynet og fikk blant annet til svar at «Det er viktig å merke seg at retten til permisjon for å ta vare på et sykt barn er uavhengig av den andre forelderens situasjon». 

Nå spurte du i utgangspunktet om det er greit å ta ut en dag til nå etter så kort tid, og svaret på det er ja. Resten av svaret er mest til resten av tråden.

Anonymkode: 8a3b7...1cd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...