Gå til innhold

Psykolog og kompetanse

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sikkert, men det er jo ikke det jeg lurer på. Jeg snakker ikke om dps, men alle psykologer med driftsavtale/ offentlige.

Anonymkode: 0c688...63c

Det er dps som mottar alle henvisninger, selv når du blir henvist til avtalespesialist. De vurderer om du har rett på behandling og de velger hvilken behandler du henvises til. Du har lov til å komme med ønsker, så du kan be fastlegen skrive noe om metodene du ønsker i henvisningen og håpe det blir tatt hensyn til. 

Anonymkode: 3d2bd...281

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes ingen offentlig liste, så her er det å ta kontakt å spørre evt. Ganske saftig å skulle ha ISTDP, EFT og EMDR da? På min lokale DPS har de fleste psykologene EMDR, men ingen har ISTDP, og bare noen få EFT. 

Anonymkode: be701...884

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ganske saftig å skulle ha ISTDP, EFT og EMDR da? På min lokale DPS har de fleste psykologene EMDR, men ingen har ISTDP, og bare noen få EFT. 

Behøver ikke være samme person :) Men leter etter noen som kan og bruker de metodene. 

På min lokale DPS er det forøvrig ingen som kan EMDR og ingen som kan ISDTP, hvis jeg skal tro mine kilder. Men skulle gjerne hatt en oversikt over ansatte og kompetanse, hvis de går over til å jobbe privat vil den jo komme. 

Får nesten inntrykk av at de som jobber offentlig er dårligere og har lavere kompetanse enn de som jobber privat, er det sånn? At de flinke kan jobbe for seg selv, mens de andre må ta til takke med det offentlige (og dertil lavere lønn)?

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Behøver ikke være samme person :) Men leter etter noen som kan og bruker de metodene. 

På min lokale DPS er det forøvrig ingen som kan EMDR og ingen som kan ISDTP, hvis jeg skal tro mine kilder. Men skulle gjerne hatt en oversikt over ansatte og kompetanse, hvis de går over til å jobbe privat vil den jo komme. 

Får nesten inntrykk av at de som jobber offentlig er dårligere og har lavere kompetanse enn de som jobber privat, er det sånn? At de flinke kan jobbe for seg selv, mens de andre må ta til takke med det offentlige (og dertil lavere lønn)?

Her lyser det fordommer. Private behandlere kan vurdere selv hvor lenge de gir behandling, dps behandlere er avhengig av at ledelsen er enig, de har større press på å bli ferdig med pasienter og ta inn nye. Det påvirker hva slags behandling er kan og vil gi. Om du ønsker spesifikt en konkret behandlingsmetode kan du gå helprivat. Da kan du stille då mange krav du vil, om det er det som hjelper deg gjenstår å se. Jeg er enige med i tråden her som skriver at relasjonen har mer å si enn valg av metode. Mye forskning støtter og det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Her lyser det fordommer.

Prøver egentlig bare å stille spørsmål. Men virker ikke som noen vet hvorfor offentlige psykologer ikke oppgir kompetanse mens private gjør det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Prøver egentlig bare å stille spørsmål. Men virker ikke som noen vet hvorfor offentlige psykologer ikke oppgir kompetanse mens private gjør det. 

Det er fordi de ikke trenger det. De pasientene som er oppsatt på at deres behandler skal beherske visse metoder, er også villige til å betale for dette. Private behandlere får ikke pasienter tildelt, de må reklamere for seg selv for å tiltrekke pasienter.

Som allerede sagt, relasjonen og det å føle seg sett og forstått er det viktigste, og det at behandler innehar den "korrekte" kompetansen, bidrar til at pasienten føler seg sett og forstått.

Det er ingen motsetninger, og det er ikke noe mer komplisert enn det. 

Anonymkode: e1520...cff

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er fordi de ikke trenger det. De pasientene som er oppsatt på at deres behandler skal beherske visse metoder, er også villige til å betale for dette. Private behandlere får ikke pasienter tildelt, de må reklamere for seg selv for å tiltrekke pasienter.

Som allerede sagt, relasjonen og det å føle seg sett og forstått er det viktigste, og det at behandler innehar den "korrekte" kompetansen, bidrar til at pasienten føler seg sett og forstått.

Det er ingen motsetninger, og det er ikke noe mer komplisert enn det. 

Hvordan fungerer det som terapi. "jeg forstår at du har gått gjennom mye vondt" kan vel ikke være terapi? 

Anonymkode: 3bb88...964

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan fungerer det som terapi. "jeg forstår at du har gått gjennom mye vondt" kan vel ikke være terapi? 

Hvem er det som skriver at det er det som menes med at relasjonen er viktigst? Du kan stille då mange spørsmål du ønsker, men med den kravlisten  du har må du gå privat for å få den oppfylt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Relasjon mellom mennesker er viktig, men relasjon i en profesjonell setting hviler på kompetanse, derfor er det rart at offentlige behandlere ikke er åpne om kompetansen de har. 

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Mange psykologer bruker dette i terapi i alle fall. Jeg regner med de vil anerkjenne og validere følelsene til klienten. 

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hvem er det som skriver at det er det som menes med at relasjonen er viktigst? Du kan stille då mange spørsmål du ønsker, men med den kravlisten  du har må du gå privat for å få den oppfylt. 

Se på kodene, den du svarer er ikke ts (meg). Jeg har forøvrig ingen «kravliste», men ønsker om kompetanse fordi jeg gjerne vil teste den metoden. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Relasjon mellom mennesker er viktig, men relasjon i en profesjonell setting hviler på kompetanse, derfor er det rart at offentlige behandlere ikke er åpne om kompetansen de har. 

Mange psykologer bruker dette i terapi i alle fall. Jeg regner med de vil anerkjenne og validere følelsene til klienten. 

Se på kodene, den du svarer er ikke ts (meg). Jeg har forøvrig ingen «kravliste», men ønsker om kompetanse fordi jeg gjerne vil teste den metoden. 

De offentlige behandlerne er åpne om sin kompetanse og metode om du spør dem. De annonserer det ikke på nettsider eller andre offentlige  kanaler fordi det ikke gjøres i det norske helsevesenet. Det er heller ikke mulig for pasienter og bestille den og den behandlingen i det offentlige. Dersom du ønsker å prøve ut de konkrete metodene du skriver om her har du mulighet til å gå privat. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nei, jeg tror absolutt ikke at one size fits all. Men jobber med terapiforskning, og det er dessverre mest økonomiske insentiver som gjør at det nå finne 150+ bokstavmetoder innen psykologi. Mens det fortsatt viser seg at det å bli lyttet til, utfordret og forstått, er det som hurtigst hjelper.

Selv om det selvsagt er kjedelig at ikke manualer med spesifikke måter å spørre på, eller bestemte måter å bevege øynene på, hjelper så kjapt som det loves. Klassisk samtaleterapi ftw!

Anonymkode: a415b...6c8

Hjelper skikkelig å sitte å retraumatisere seg selv en gang i uken 😍 beste terapiformen det. 

Anonymkode: bf2fe...9ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...