Gå til innhold

Psykolog og kompetanse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvordan man kan finne ut hvilken kompetanse offentlige psykologer har, altså psykologer som jobber med driftsavtale eller på dps for eksempel. 

Private psykologer har gjerne listet opp metodene de bruker, men det gjør ikke offentlige. Jeg leter etter en som kan emosjonsfokusert terapi, istdp og emdr, men alle jeg har vært borti så langt praktiserer visst bare kognitiv terapi. 

Anonymkode: 0c688...63c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer på hvordan man kan finne ut hvilken kompetanse offentlige psykologer har, altså psykologer som jobber med driftsavtale eller på dps for eksempel. 

Private psykologer har gjerne listet opp metodene de bruker, men det gjør ikke offentlige. Jeg leter etter en som kan emosjonsfokusert terapi, istdp og emdr, men alle jeg har vært borti så langt praktiserer visst bare kognitiv terapi. 

Tror ikke du kan finne den infirmasjonen, men du kan jo søke opp vurderinger andre har gjort av leger eller psykologer. legelisten.no

Skrevet

Du kan ringe og forhøre deg. Men skjønner ikke hvorfor du er interessert i de nevnte metodene, det er personen som teller… ISTDP og emosjonsfokusert terapi har veldig mye dårligere evidens enn kognitiv terapi og det som kalles «fellesfaktorer». EMDR er å bevege øynene på en viss måte. Bare tull. Det er tillit og kontakt som er viktigst for terapi, at du går til noen du liker.

IMG_5136.jpeg

Anonymkode: a415b...6c8

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du kan ringe og forhøre deg. Men skjønner ikke hvorfor du er interessert i de nevnte metodene, det er personen som teller… ISTDP og emosjonsfokusert terapi har veldig mye dårligere evidens enn kognitiv terapi og det som kalles «fellesfaktorer». EMDR er å bevege øynene på en viss måte. Bare tull. Det er tillit og kontakt som er viktigst for terapi, at du går til noen du liker.

Dette er selvsagt bare tull. 

Skrevet

Ta deg sammen! 

(Jeg har ingen formell kompetanse) 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er selvsagt bare tull. 

Ja vel. De er jo bare å se på studier som måler effekt av terapi.

Skrevet
Dorma skrev (16 minutter siden):

Tror ikke du kan finne den infirmasjonen, men du kan jo søke opp vurderinger andre har gjort av leger eller psykologer. legelisten.no

Der står det bare han er hyggelig eller hun har god utstråling. Ingen som skriver om metode. 

Skrevet

Ja vel. De er jo bare å se på studier som måler effekt av terapi.

Det har jeg selvsagt gjort. Det er derfor jeg spør etter konkrete metoder. Hvorfor tror du - og så mange andre - at one size fits all innenfor psykologisk behandling, mens innen fysiologisk behandling er det både akseptert og normalt at det er spesialister på ulike områder? 

• Liker 1
Skrevet

Der står det bare han er hyggelig eller hun har god utstråling. Ingen som skriver om metode. 

Man ringer henvisningsmottaket for å finne offentlige psykologers metode. Som i bildet jeg la ved i forrige innlegg. (Annet nummer for andre regioner.)

Skrevet
KnekkeBørre skrev (4 minutter siden):

Ta deg sammen! 

(Jeg har ingen formell kompetanse

Det ser jeg :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man ringer henvisningsmottaket for å finne offentlige psykologers metode. Som i bildet jeg la ved i forrige innlegg. (Annet nummer for andre regioner.)

Jeg har prøvd. De svarer ikke på det. 

Skrevet

Private psykologer koster 1500-2000 pr time. Har du økonomi til det er de mer effektive enn dps

Anonymkode: 64e07...4a4

Skrevet

Private psykologer koster 1500-2000 pr time. Har du økonomi til det er de mer effektive enn dps

Anonymkode: 64e07...4a4

Og det er jo ikke så rart når man kan få en med spesifikk kompetanse på det man sliter med. Sånn burde det jo være for offentlige også. 

Skrevet

Det har jeg selvsagt gjort. Det er derfor jeg spør etter konkrete metoder. Hvorfor tror du - og så mange andre - at one size fits all innenfor psykologisk behandling, mens innen fysiologisk behandling er det både akseptert og normalt at det er spesialister på ulike områder? 

Nei, jeg tror absolutt ikke at one size fits all. Men jobber med terapiforskning, og det er dessverre mest økonomiske insentiver som gjør at det nå finne 150+ bokstavmetoder innen psykologi. Mens det fortsatt viser seg at det å bli lyttet til, utfordret og forstått, er det som hurtigst hjelper.

Selv om det selvsagt er kjedelig at ikke manualer med spesifikke måter å spørre på, eller bestemte måter å bevege øynene på, hjelper så kjapt som det loves. Klassisk samtaleterapi ftw!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Når dps får inn henvisning så fordeler de sikkert pasienter utifra hvilke kompetanse psykologene har

Anonymkode: 567d7...4d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men jobber med terapiforskning, og det er dessverre mest økonomiske insentiver som gjør at det nå finne 150+ bokstavmetoder innen psykologi. Mens det fortsatt viser seg at det å bli lyttet til, utfordret og forstått, er det som hurtigst hjelper

Det tror jeg faktisk ikke på. Gjerne link til noe av denne forskningen. Jeg har nemlig lest ganske mye forskning selv om som fungerer best for min problemstilling. 

Skrevet

Når dps får inn henvisning så fordeler de sikkert pasienter utifra hvilke kompetanse psykologene har

Anonymkode: 567d7...4d3

Sikkert, men det er jo ikke det jeg lurer på. Jeg snakker ikke om dps, men alle psykologer med driftsavtale/ offentlige.

Skrevet

Det tror jeg faktisk ikke på. Gjerne link til noe av denne forskningen. Jeg har nemlig lest ganske mye forskning selv om som fungerer best for min problemstilling. 

Nei, det er helt greit - men les gjerne noen systematiske sammenlikningsstudier, så kommer det fort frem at disse nevnte metodene ikke har store fortrinn fremfor andre metoder. Men det kan så klart hjelpe deg! Det er veldig mange ved DPS’er (ihvertfall på Østlandet) som har kurs i ISTDP- og emosjonsfokusert terapi, så det er bare å forhøre seg. Men det er litt forskjellig fra DPS til DPS hva de har satset på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sikkert, men det er jo ikke det jeg lurer på. Jeg snakker ikke om dps, men alle psykologer med driftsavtale/ offentlige.

De offentlige psykologene/ de med driftsavtale ligger nå innunder DPS (felles mottak).

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

IMG_5136.jpeg

Fellesfaktorer har ikke noe med metode å gjøre, men personlige kvaliteter ved psykologen.

Anonymkode: 0d5ea...86f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...