Gå til innhold

Hukommelse og innsovkings tab

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar stillnoct / imovane som er innsovnings tab. I ny og ned. 
Problemet mitt er at jeg rett og slett mister hukommelsen..  Jeg kan f eks sende en sms og ikke huske jeg har gjort det. 
I dag f eks. Lå jeg våken til kl 04, prøver jo å ikke ta tab. Da måtte jeg bare ta, for jeg skulle på et møte kl 9 i dag på jobb. Utsatt møtet til 11. jeg husker faktisk ikke at jeg ringte å utsatt møtet i dag tidlig. fikk en sms om at det var ok, men ser på tlf min at jeg har hatt en samtale i 1 min. 
Det er skremmende at man ikke husker når man er påvirket av denne tab. 
Prøver å ta maks 2 ganger i uka 

Anonymkode: c4b38...9f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen tåler disse medisinene dårligere enn andre. Det er ikke meningen at du skal ta sovetabletter klokken 4 når du skal opp om få timer. Anbefaler deg å lese pakningsvedlegget: https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-imovane-sanofi-aventis-560032

Sitat

Imovane kan fremkalle hukommelsessvikt. Muligheten for å utvikle hukommelsessvikt reduseres hvis preparatet tas rett før du går til sengs og du er sikker på å få en hel natts uforstyrret søvn.

Legger også ved en artikkel hvor en psykiater forteller om når han mistet hukommelsen av Imovane.

https://sykepleien.no/2018/03/du-ma-betale-sovnen-med-renter

Anonymkode: 614ac...146

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noen tåler disse medisinene dårligere enn andre. Det er ikke meningen at du skal ta sovetabletter klokken 4 når du skal opp om få timer. Anbefaler deg å lese pakningsvedlegget: https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-imovane-sanofi-aventis-560032

Legger også ved en artikkel hvor en psykiater forteller om når han mistet hukommelsen av Imovane.

https://sykepleien.no/2018/03/du-ma-betale-sovnen-med-renter

Anonymkode: 614ac...146

Ja se der ja.. prøver å sove uten tabletten, og det er ko ikke anbefalt å stå på de over tid. Derfor jeg blir stresset når kl er 4 og enda ikke sovnet. Skummelt 

Skrevet

Har du mulighet for å ta de tidligere, eller er det umulig å vite hvilke dager du kan få behov for å ta de? De kan jo sløve deg i rundt 12 timer, så for mange vil de nok være mer effektive om du kan ta det litt tidligere på kvelden og vite at du ikke trenger å stresse med telefonsamtaler og lignende. Men skjønner jo at det blir vanskelig å få til om du må ta disse for å få sove de dagene søvnen ikke vil komme.

Skrevet
Blod skrev (3 minutter siden):

Har du mulighet for å ta de tidligere, eller er det umulig å vite hvilke dager du kan få behov for å ta de? De kan jo sløve deg i rundt 12 timer, så for mange vil de nok være mer effektive om du kan ta det litt tidligere på kvelden og vite at du ikke trenger å stresse med telefonsamtaler og lignende. Men skjønner jo at det blir vanskelig å få til om du må ta disse for å få sove de dagene søvnen ikke vil komme.

Hvis jeg tar den kl 22 om kvelden og legger meg til å sove er det helt ok om morgenen. 
Det verste er om jeg våkner på natta og ligger på tlf. Dagen etter ser jeg at jeg har laget en status om noen har ferske krabber til salgs og den slags. Ikke noe rotete eller fjernt eller noe, men jeg husker det ikke. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis jeg tar den kl 22 om kvelden og legger meg til å sove er det helt ok om morgenen. 
Det verste er om jeg våkner på natta og ligger på tlf. Dagen etter ser jeg at jeg har laget en status om noen har ferske krabber til salgs og den slags. Ikke noe rotete eller fjernt eller noe, men jeg husker det ikke. 

Jeg vil ha deg som venn på Some. 🤣🤣

Selv tar jeg andre sovetabletter jevnlig og jeg merker at de påvirker hjernen veldig. Jeg har blitt generelt sløvere, hjernen funker dårligere. Men man må jo sove.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg tar stillnoct / imovane som er innsovnings tab. I ny og ned. 
Problemet mitt er at jeg rett og slett mister hukommelsen..  Jeg kan f eks sende en sms og ikke huske jeg har gjort det. 
I dag f eks. Lå jeg våken til kl 04, prøver jo å ikke ta tab. Da måtte jeg bare ta, for jeg skulle på et møte kl 9 i dag på jobb. Utsatt møtet til 11. jeg husker faktisk ikke at jeg ringte å utsatt møtet i dag tidlig. fikk en sms om at det var ok, men ser på tlf min at jeg har hatt en samtale i 1 min. 
Det er skremmende at man ikke husker når man er påvirket av denne tab. 
Prøver å ta maks 2 ganger i uka 

Å ta kl 4 om morgen er nå alt for seint. Ene gangen jeg fikk av legen.  Fikk jeg klar beskjed å ta de seinest kl 21. For de kunne fungere i opp til 12 timer

Anonymkode: 705ef...32c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det er skummelt! Tar du både imovane og stillnoct, merker du forskjell på dette når du tar den ene eller den andre? Stillnoct er kjent for å kunne få enkelte til å gjøre merkelige ting om natten, vandre rundt og slike ting. Det som er anbefalt for å unngå dette er å legge seg ned i sengen uten å gjøre noe til man sovner - hvis du bruker lang tid på å sovne etter du har tatt det kan jo dette bli veldig kjedelig i lengden da. 

Skrevet
Blod skrev (1 minutt siden):

Ja det er skummelt! Tar du både imovane og stillnoct, merker du forskjell på dette når du tar den ene eller den andre? Stillnoct er kjent for å kunne få enkelte til å gjøre merkelige ting om natten, vandre rundt og slike ting. Det som er anbefalt for å unngå dette er å legge seg ned i sengen uten å gjøre noe til man sovner - hvis du bruker lang tid på å sovne etter du har tatt det kan jo dette bli veldig kjedelig i lengden da. 

Hvilke syntes du er best? Har aldri prøvd stilnoct. 

Anonymkode: 2eb9e...633

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja se der ja.. prøver å sove uten tabletten, og det er ko ikke anbefalt å stå på de over tid. Derfor jeg blir stresset når kl er 4 og enda ikke sovnet. Skummelt 

Man blir jo avhengig med én gang, så du må bare belage deg på noen nettet uten søvn. Du kan bruke en helg på å venne deg av? Og evt. ta vallergan eller melantonin i en overgangsfase. Det er også flere som sier at langtidshukommelsen blir verre av innsovningstabletter over tid, så det er nok en god grunn til at det er ment for korte perioder. Egentlig er det ganske uansvarlig av legen din å skrive ut dette over lengre perioder. 

Anonymkode: 13893...eb0

Skrevet
Blod skrev (6 minutter siden):

Jeg fikk imovane først men virket ikke noe særlig på meg, og da fikk jeg stillnoct istedefor. Er samme type medisin gruppe. Om jeg står opp på do eller tar meg et glass melk er ok, men jeg kan ikke røre tlf. Da kan jeg fort sende ei mld eller legge ut noe som jeg ikke husker

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilke syntes du er best? Har aldri prøvd stilnoct. 

Anonymkode: 2eb9e...633

Jeg har heller aldri prøvd stilnoct, bare hørt/lest andres erfaringer om det. Jeg er veldig fornøyd med imovane/zopiclone, men det kan ta noen timer før jeg sovner når jeg tar det. Jeg pleier å ta det rundt kl 21/22, og slapper av mens jeg ser en film eller noe sånt til jeg merker at jeg snart sovner. Pleier å sovne rundt 12 når jeg tar det, noen ganger litt før. Jeg bruker imovane for å snu døgnrytmen eller hvis jeg har slitt veldig med søvn i det siste, pleier å våkne opp tidlig og uthvilt så de fungerer på det det skal hjelpe meg med ihvertfall 😊

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke rart hukommelsen svikter etter inntak av imovane/ stilnoct. 7,5mg gir promille på ca 1,3… 

Anonymkode: 70b47...aa4

Skrevet

Man blir jo avhengig med én gang, så du må bare belage deg på noen nettet uten søvn. Du kan bruke en helg på å venne deg av? Og evt. ta vallergan eller melantonin i en overgangsfase. Det er også flere som sier at langtidshukommelsen blir verre av innsovningstabletter over tid, så det er nok en god grunn til at det er ment for korte perioder. Egentlig er det ganske uansvarlig av legen din å skrive ut dette over lengre perioder. 

Står jo maks 2 i uka? Vallergan er vel ute av markedet, men melatonin er fin helsekost som kan hjelpe. Jeg synes ikke legen er uansvarlig når det blir brukt så sjeldent, men den bør ikke taes så sent. 

Anonymkode: b53dd...99c

Skrevet

Ikke rart hukommelsen svikter etter inntak av imovane/ stilnoct. 7,5mg gir promille på ca 1,3… 

Man skal vel helst sove, ikke ta telefonsamtaler. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det sant? 1,3 i promille? 

Skrevet

Er det sant? 1,3 i promille? 

Nei. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mange står fast på slike medisiner. Men det skal egentlig brukes sporadisk for å få snudd døgnrytmen, eller hvis man sliter en periode. Derfor jeg tar ca 2 ganger i uka. For å snu om og få sove. 
man sover jo godt når man først sovner. 

Skrevet

Man blir ikke snøvlete eller annerledes. Man husker bare ikke.. og det er ekkelt. 
Når jeg kom på møte i dag så bare: - så fint du ringte i dag, osv. jeg ble helt varm… ringte?? Jeg bare latet med.. ja, det var bra liksom. Dette går jo ikke. Husker jo ikke om jeg har sagt noe rart. Men en gjør som regel ikke det. 

Skrevet

Det er noen som reagerer rart på sånne medisiner.

Ville skiftet merke. Til Imovane f.eks. 

Er en del som klager på metallsmak dagen etter. Men jeg f.eks har 0 bivirkninger.

Anonymkode: 3ccb5...7e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...