Gå til innhold

Syk oppvekst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vokste opp med en voksenperson som har fått prege hele mitt liv og min utvikling. 

Han var nok svært psykisk syk. Han kunne slå meg, kvele meg, til og med skyte etter meg bare fordi han synes det var "gøy"! 

Kunne servere meg noe å drikke for så å si "Nå har jeg forgifta deg! Du kommer til å dø!" Og kunne holde det gående lenge før han innrømmet at det var tull.

Kunne tvinge meg til å sitte på kne å gjenta en frase etter han, om jeg ikke gjorde det bra nok slo han meg i hode med en stokk.

Dopet meg ned masse også, fordi det var "gøy"

I tilegg til alt det psyke han tenkte og snakket om.. at han "snakket med døde, kunne lese tanker..osv

Han synes også det var gøy å forvirre meg, han fikk meg til å tvile på alt! Og sa hele tiden at jeg ikke kunne stole på mine egne tanker og følelser.. kun det han sa til meg.

Han er borte nå, men alt dette henger så igjen.. alt det fysiske han gjorde sitter i kroppen, jeg sliter fortsatt med å stole på egen virkelighetsoppfatning og alle de forskrudde tankene han hadde sitter i hodet enda, må fortsatt sjekke kopper og glass før jeg tørr å drikke av de..

Nå er det 10 år siden det tok slutt. Men føler livet aldri blir normalt...

Vet ikke om jeg har noe spørsmål her, bare godt å lufte litt. Lurer dog på hva som feiler en sånn fyr

Anonymkode: 38a14...918

• Hjerte 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Psykopat. DPS kan gi deg traumebehandling, EMDR har funka bra for meg 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Du har vært utsatt for en ustabil og kanskje psykopat, voksenperson. Det er veldig viktig at du velger gode og trygge personer rundt deg fremover, og ikke velger «spennende» personer som opprettholder denne syke dynamikken. Går for trygge, litt kjedelige, personer i livet ditt, da vil det gå deg godt.

Klemmer!

Anonymkode: 5323f...9e2

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du har vært utsatt for en ustabil og kanskje psykopat, voksenperson. Det er veldig viktig at du velger gode og trygge personer rundt deg fremover, og ikke velger «spennende» personer som opprettholder denne syke dynamikken. Går for trygge, litt kjedelige, personer i livet ditt, da vil det gå deg godt.

Klemmer!

Anonymkode: 5323f...9e2

Så interessant og rart du skulle skrive dette.. for har kjent mye på draget etter akkurat det i livet. Akkurat som at det jeg ble vandt til å leve med har gjort at "normalt" lett kan føles kjedelig.. selv om jeg på en og samme tid har kronisk angst og uro

• Hjerte 2
Skrevet

.

Skrevet

Herregud, ikke rart du sliter etter dette. Men les godt gjennom det du har skrevet en gang til. Håper du ser her at dette er en person som ikke er god, som nok var psykisk syk/ psykopat. Det har han det er feil med, ikke deg! 
Så er det slik at omsorgspersoner kan være fæle, samtidig som du er glad i de.
Det er normalt å føle begge deler. 
Har du snakket med noen om dette? 

Anonymkode: 45a51...0b6

Skrevet

Men vil tro du er sterkere enn gjennomsnittet.  Du går neppe på NAV💪.

Anonymkode: 93429...f70

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så interessant og rart du skulle skrive dette.. for har kjent mye på draget etter akkurat det i livet. Akkurat som at det jeg ble vandt til å leve med har gjort at "normalt" lett kan føles kjedelig.. selv om jeg på en og samme tid har kronisk angst og uro

Helt normalt. Man blir dratt mot det en er vant til, uavhengig om det er bra for deg. Vær bevisst dette rådet du fikk her. Trekk deg til kjedelige stabile mennesker, det vil gi deg stabilitet og ro i eget liv

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Så trist at du måtte oppleve det. Den personen var alvorlig psyk i hodet og skulle ikke hatt ansvar for et barn. Vil også anbefale Dps, med henvisning fra fastlegen. Medisiner kan også hjelpe på angst og uro om du trenger det. 

Anonymkode: d93ff...f9e

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Herregud, ikke rart du sliter etter dette. Men les godt gjennom det du har skrevet en gang til. Håper du ser her at dette er en person som ikke er god, som nok var psykisk syk/ psykopat. Det har han det er feil med, ikke deg! 

Ikke snakket med så mange. Virker som mange nok synes det er litt ubehagelig og forsøker å bytte tema.. ikke kjempegod erfaring med dps heller, desverre 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har kjempet mye med følelsen av omsorg eller det å være glad i vedkommende.. er det virkelig normalt altså? Isåfall føler jeg meg plutselig litt mer "normal"

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ikke snakket med så mange. Virker som mange nok synes det er litt ubehagelig og forsøker å bytte tema.. ikke kjempegod erfaring med dps heller, desverre 

Håper ikke du har gitt opp profesjonell hjelp?

Anonymkode: 97853...49f

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Håper ikke du har gitt opp profesjonell hjelp?

Egentlig så har jeg vel det. Sist gang jeg var innom dps forsøkte de nærmest å dytte meg ut døren igjen (lite sted. Liten kapasitet) og jeg fikk en helt nyutdannet behandler som ikke hadde jobbet med traumer før.. så følte ikke det hjalp noe særlig, desverre.

Beste hadde egentlig vært å ha noen å snakke med. Bærer på dette helt alene.. familien bryr seg ikke og andre vegrer seg nok for temaet.

Ts

• Hjerte 2
Skrevet

Be om henvisning til en privat psykolog som driver med EMDR behandling 

Anonymkode: 8a434...2a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Egentlig så har jeg vel det. Sist gang jeg var innom dps forsøkte de nærmest å dytte meg ut døren igjen (lite sted. Liten kapasitet) og jeg fikk en helt nyutdannet behandler som ikke hadde jobbet med traumer før.. så følte ikke det hjalp noe særlig, desverre.

Beste hadde egentlig vært å ha noen å snakke med. Bærer på dette helt alene.. familien bryr seg ikke og andre vegrer seg nok for temaet.

Ts

Du må nok ta dette med noen profesjonelle, vanlige mennesker har ikke kompetanse til å hjelpe deg. Ikke gi opp.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Be om henvisning til en privat psykolog som driver med EMDR behandling 

Anonymkode: 8a434...2a2

Litt redd jeg ikke har økonomi til det 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Men vil tro du er sterkere enn gjennomsnittet.  Du går neppe på NAV💪.

Anonymkode: 93429...f70

Fordi hvis man er arbeidsufør så er man svak? Den retorikken er jeg fullstendig uenig med deg i. 

Anonymkode: 5d6df...3b4

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må nok ta dette med noen profesjonelle, vanlige mennesker har ikke kompetanse til å hjelpe deg. Ikke gi opp.

Er det liksom sååå "ille" at folk flest ikke har forutsetninger for å forstå det eller hjelpe tenker du?

Sliter ofte med å forstå eller vurdere hvor alvor det var, om du skjønner?

Føler av og til at jeg ikke har god nok grunn til å søke mer hjelp eller synes "synd" på meg selv. Føler at mange andre har opplevd mye verre. 

Så kan det plutselig gå opp for meg at dette er skikkelig sprøtt, liksom. Rart..

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vokste opp med en voksenperson som har fått prege hele mitt liv og min utvikling. 

Han var nok svært psykisk syk. Han kunne slå meg, kvele meg, til og med skyte etter meg bare fordi han synes det var "gøy"! 

Kunne servere meg noe å drikke for så å si "Nå har jeg forgifta deg! Du kommer til å dø!" Og kunne holde det gående lenge før han innrømmet at det var tull.

Kunne tvinge meg til å sitte på kne å gjenta en frase etter han, om jeg ikke gjorde det bra nok slo han meg i hode med en stokk.

Dopet meg ned masse også, fordi det var "gøy"

I tilegg til alt det psyke han tenkte og snakket om.. at han "snakket med døde, kunne lese tanker..osv

Han synes også det var gøy å forvirre meg, han fikk meg til å tvile på alt! Og sa hele tiden at jeg ikke kunne stole på mine egne tanker og følelser.. kun det han sa til meg.

Han er borte nå, men alt dette henger så igjen.. alt det fysiske han gjorde sitter i kroppen, jeg sliter fortsatt med å stole på egen virkelighetsoppfatning og alle de forskrudde tankene han hadde sitter i hodet enda, må fortsatt sjekke kopper og glass før jeg tørr å drikke av de..

Nå er det 10 år siden det tok slutt. Men føler livet aldri blir normalt...

Vet ikke om jeg har noe spørsmål her, bare godt å lufte litt. Lurer dog på hva som feiler en sånn fyr

For det første vil en psykolog si, helt uten tvil at dette er noen med sterke psykopatiske trekk, i tillegg til mulig sadisme. 

Bare sier det rett ut, fordi jeg vet hvor viktig det er å få det anerkjent. Om han faktisk hørte stemmer, og da var psykisk syk, vil dette sannsynligvis komme ved siden av en personlighetsforstyrrelse, som psykopati er. 

De bruker ikke lenger psykopati som et reelt begrep, fordi det er et spekter. Men det du beskriver her, er en ekstrem variant. Man må ikke være psykolog for å konkludere med det. 

Men, det de vil fokusere på i terapien, er hvordan det har påvirket deg. Det er du som er viktig, ikke han. 

Så over her at noen regnet med du var sterk, og ikke gikk på nav. Noe jeg syntes er lite gjennomtenkt å si, man er ikke svak fordi man bruker nav. Men samme det. 

Å komme gjennom nåløyet hos dps er vanskelig. Men det er klart du trenger hjelp. En mulighet er å sjekke hvilke lavterskeltilbud som finnes i din kommune, også eventuelt bli henvist videre derfra. Det kan være tyngre enn en henvisning fra fastlegen. Det samme er en henvisning fra en privat psykolog, uten avtaleordning.

På dps er de mest opptatt av om du er i jobb, og/eller om du er suicidal. Spiseforstyrrelser gir deg visse rettigheter, men det er en total skandale hvor mange som blir avvist, som burde fått hjelp.  

Lykke til. Du kan få det bedre. ❤️

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...