Gå til innhold

Bredbåndstelefoni


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fått tilbud om bredbåndstelefoni - har bredbånd til internett alt. Dette hørtes jo lurt ut for jeg sparer da mange penger på ikke å ha ISDN visstnok.....

Så skal vi installere alarm - krever de fastlinje eller kan vi ha bredbåndstelefoni?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil virke, men ikke å anbefale. da brebåndstelefoni ikke er i nærheten av å være så stabilt som "vanlig" telefon. Dessuten vil den ikke virke om f.eks strømmen går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffegjesten

Har akkurat i går og i kveld hatt flere venner på tråden, dvs det er feil, på mobilen skal det være. Årsaken er at disse mine venner har IP-telefoni fra flere forskjellige leverandører, men ADSL fra Telenor. Nå i det siste har Telenor oppjustert hastighetene på linjene sine(i allefall her i Oslo-området) - noe som normalt vil være en fordel, særlig hvis du har teknisk bra linje.

Det er det ikke alle disse som har hatt teknisk bra linje (men det kan ikke du vite) og det betyr at ADSL'n går ned, dvs linjen blir død. Uten ADSL- ingen IP-telefoni, ei heller internett. Hva gjør man da? Jo ringer en venn - i dette tilfelle meg - og så er det å ringe kundeservice - forklare problemet og spørre om f eks linjehastigheten er oppjustert - joda, det er den - og så be om å få den gamle hastighetene tilbake. Da "kommer" både internett og IP-telefoni opp å gå igjen med en gang.

Selv om IP-telefoni i noen tilfelle er billigere enn fasttelefon så tror jeg fortsatt det blir en stund til jeg skaffer meg IP-telefoni, især hvis du er avhengig av telefonen - som i denne tråden - til alarmer osv. Sykehuset kan du ringe med mobilen............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:) Jeg er veldig fornøyd med min IP.

Er strømmen borte så bruker jeg mobilen......(det er jo ikke strømbrudd hver dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffegjesten

Du finner mange gode grunner til å velge IP-telefoni - og sannelig er det mange grunner til å la være.

En av mine venner som sliter etter at Telenor oppgraderte sin linjehastighet nylig fikk i går satt ned sin linjehastighet( på anmodning) - og vips så var både internett og IP-telefonien oppe og gikk igjen. Årsak var dårlig kvalitet på linjen. Samtidig ble det laget en feilrapport i Telenorsystemet og den sjekket Telenor opp i dag tidlig. De fant ingen feil på linjen og satte hastigheten opp igjen. Da døde selvfølgelig ADSL'n ut igjen - og samme mølla om gjen. Telenor skulle så sende ut en mann for å sjekke linjen - og det ble gjort. Imidlertid endte det opp med at det ble koblet opp en ny linje og da måtte Telenormannen inn til min venn og sjekke at alt var i orden. Han trekker så ut alt av kontakter og kobler sitt måleutstyr til kontakten i veggen. Alt virker nydelig - for han. For min venn som er komplett dataidiot virket ikkenno' for fyren hadde trukket ut alt som var av kabler. Da min venn poengterte dette fikk han til svar at oppsettet internt kunne ikke Telenorfyren noe om - og gikk. Da måtte han kontakte andre! Utrolig- spør du meg. Min venn ble rasende og forsøkte å ringe kundeservice, men de kunne ikke hjelpe han idag.

Så fikk jeg selvfølgelig en telefon igjen - og det var fort gjort og sette/koble sammen alt på nytt og få det til å virke - for meg.

Antar forresten at fyren som kom for å sjekke linjer osv ikke var fra Telenor, men f eks fra Relacom(exBravida) eller en annen slik entreprenør.

Vet også godt at det finnes løsninger med GSM for alarmer. Spørsmålet blir jo hva du tilslutt har spart på å gå over til IP-telefon og abonnement på f eks GSM-alarmabonnement i forhold til forskjellige andre fasttelefonløsninger. Jeg vet hva jeg vil, håper du vet hva du vil.

Selvfølgelig vet jeg også at det finnes mange som ikke har et eneste problem med IP-telefoni. Solskinnshistoriene hører du sjelden om - og det er nok ikke der problemet ligger. Kikker du her på KG finner du folk i bøtter og spann som er misfornøyd med sin internettforbindelse til all verdens operatører - og så finner du de som er veldig fornøyd. Problemet ligger stort sett i linjekvalitet og det kan ikke Bluecom, Nextgentel, Tiscali eller andre gjøre særlig mye med - utover linjeeier - Telenor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp fått installert alarm fra Securitas Aroundio. Vi har IPtelefon, men alarmene deres har innebygget GSM, så den skal ikke kobles til telefonen. Alarmen er trådløs, bortsett fra sentralen som trenger en stikkkontakt. Funker veldig fint! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffegjesten

Betviler ikke at dette fungerer fint, men hva betaler dere pr mnd for alarm? Det fremgår ikke av sidene til Securitas Arundio - kun at det koster FRA kr 299,00 pr mnd. Spørsmålet jeg stilte lenger oppe i tråden hva sparer man på å bytte til IP-telefon og nå alarm med GSM-sender i forhold til å ha analog linje(vanlig telefon) og alarm som sender over fasttelefonlinjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler 249,- i måneden. Det er for utrykningsabonnement. Totalt betalte vi 5470,- for grunnpakken inkludert et par ting vi bestilte i tillegg. Grunnpakken består av sentral, bevegelsesdetektor, dørkontakt, og betjeningspanel. Den koster 4980,- I tillegg bestilte vi en fjernkontroll, og så fikk vi med 3 "Starkey" gratis.

De har også noe som heter Totalabonnement, som koster fra 299,- i måneden. Da har vekteren tilgang til huset via en nøkkelsafe og utfører både en innvendig og utvendig inspeksjon.

Håper dette var litt til hjelp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...