Gå til innhold

egenmelding. Hvor lang tid i mellom?

Fremhevede innlegg

Skrevet

hei. Jeg var syk med migrene anfall for akkurat 2 uker siden og brukte da en egenmelding. Nå er jeg blitt syk i gjen men oppkastsjau.. Kan jeg bruke egenmelding nå også eller må jeg ha sykemelding?

er ikke helt inn i disse reglene for er ikke vant til å bli syk med så kort mellomrom :tristbla: og har nå helt dårlig samvittighet for ikke å være på jobb men orker jo knapt bevege meg utenfor senga ..

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Det skal vel gå minst 16 dager etter sist egenmelding før du kan bruke egenmelding på nytt, så du må ha sykmelding. En løsning kan være å ringe legen i dag og så avtale at du kommer dit når du er i stand til å komme deg ut av senga. Da kan legen sette sykmeldingsdato fra den dagen du ringte tror jeg.

Skrevet

Egentlig har vel ikke legen lov til å tilbakedatere sykemeldinger lengre.

Noen leger gjør det likevel, men regelen er såvidt jeg vet blitt at du skal komme den dagen du blir syk, hvis du ringer legen og sier du trenger sykemelding, presser de deg ofte inn imellom samme dagen, men det kan bli endel ventetid.

Det skal gå 16 dager mellom egenmeldingene....

Skrevet

Gjelder 16 dager både for IA-bedrifter og ikke?

Skrevet
Gjelder 16 dager både for IA-bedrifter og ikke?

Gjelder ikke hos oss, vi er IA-bedrift. (Vet ikke om det gjelder alle IA-bedrifter, eller om min arbeidsplass er ekstra fleksible..)

Skrevet

Vi er IA-bedrift, og den 16 dagers regelen gjelder her også likevel.

Denne regelen står i Hovedavtalen (eller Hovedtariffavtalen, er ikke sikker i hvilken).

Skrevet
Egentlig har vel ikke legen lov til å tilbakedatere sykemeldinger lengre.

Noen leger gjør det likevel, men regelen er såvidt jeg vet blitt at du skal komme den dagen du blir syk, hvis du ringer legen og sier du trenger sykemelding, presser de deg ofte inn imellom samme dagen, men det kan bli endel ventetid.

Det skal gå 16 dager mellom egenmeldingene....

Betyr det at når jeg ligger hjemme med oppkast og over 40 i feber, så skal jeg kjøre til legen for å få sykemelding, ellers gjelder ikke dagen som sykedag fordi legen ikke kan tilbakedatere en sykemelding?

:overrasket:

Skrevet (endret)

Jeg tror det. Jeg fikk iallefall beskjed om at de ikke kan tilbakedatere lenger.

En regel er vel en regel, antar jeg.

Ring legen og hør.

Endret av Shagya
Skrevet
Betyr det at når jeg ligger hjemme med oppkast og over 40 i feber, så skal jeg kjøre til legen for å få sykemelding, ellers gjelder ikke dagen som sykedag fordi legen ikke kan tilbakedatere en sykemelding?

:overrasket:

Du skal kontakte legen samme dag i allefall. Du kan ringe og forklare situasjonen, så får du sikkert komme dagen etter.

Skrevet

Hvis du ringer legen ved første sykdomsdag, så har de lov å tilbakedatere sjukmeldingen din. Men om du ikke ringer, kan de ikke gjøre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...