AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #1 Del Skrevet 25. januar 2024 Hei Jeg har havnet i en situasjon som jeg trenger hjelp til. Jeg har flyttet ut og venter på utbetaling av depositumet mitt. Utleier mener at jeg ikke har betalt siste måneds husleie og krever dette fratrukket. Jeg har betalt den og til tiden og har kvittering fra banken min (dette har jeg fått hver måned fra banken min for min egen sikkerhet). Likevel mener utleier at jeg ikke har betalt. Jeg har ringt banken min og de ser at pengene har gått ut av min konto og inn til riktig kontonummer. Hva gjør jeg nå? Jeg har ikke råd til advokat og er avhengig av dette depositumet til neste leilighet. Kan noen hjelpe meg hvor jeg kan henvende meg for å få hjelp? Anonymkode: f001b...c89 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #2 Del Skrevet 25. januar 2024 Har du depositumet ditt på en egen depositumskonto i ditt navn eller har du bare betalt depositumet rett til utleier? Anonymkode: 0eb32...945 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 25. januar 2024 #3 Del Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei Jeg har havnet i en situasjon som jeg trenger hjelp til. Jeg har flyttet ut og venter på utbetaling av depositumet mitt. Utleier mener at jeg ikke har betalt siste måneds husleie og krever dette fratrukket. Jeg har betalt den og til tiden og har kvittering fra banken min (dette har jeg fått hver måned fra banken min for min egen sikkerhet). Likevel mener utleier at jeg ikke har betalt. Jeg har ringt banken min og de ser at pengene har gått ut av min konto og inn til riktig kontonummer. Hva gjør jeg nå? Jeg har ikke råd til advokat og er avhengig av dette depositumet til neste leilighet. Kan noen hjelpe meg hvor jeg kan henvende meg for å få hjelp? Anonymkode: f001b...c89 Leieboerforeningen er ett fint sted og melde seg inn lykke til 😉 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #4 Del Skrevet 25. januar 2024 Mener utleier at din kvittering er forfalsket? Du kontakter banken hvor depositumskontoen er, og ber om at depositumskontoen avsluttes. Utleier må da sende inn til banken hvilket beløp han mener du er skyldig for husleie, og for hvilke måneder. Så sender du inn dokumentasjon på at du har betalt. Anonymkode: 0192a...92f 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #5 Del Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du depositumet ditt på en egen depositumskonto i ditt navn eller har du bare betalt depositumet rett til utleier? Anonymkode: 0eb32...945 Det står på felles konto for hele huset (4 leiligheter). Jeg fikk han ikke med på opprette egen i våre begges navn når jeg flyttet inn. Anonymkode: f001b...c89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #6 Del Skrevet 25. januar 2024 Blir helt matt av noen utleiere....Jeg hadde en som maste om en persienne i soveromsvinduet som var litt vanskelig å få opp og ned, begynte å gnåle " denne var ny da dere flyttet inn" - ja, den er ikke ny etter seks års bruk, liksom ! Noen utleiere tåler ikke noe form for bruksslitasje i det hele tatt. Skal aldri i mitt liv leie igjen med huseier over . Nå gjaldt tråden din noe annet, men likevel.... Anonymkode: 96fe1...019 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #7 Del Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mener utleier at din kvittering er forfalsket? Du kontakter banken hvor depositumskontoen er, og ber om at depositumskontoen avsluttes. Utleier må da sende inn til banken hvilket beløp han mener du er skyldig for husleie, og for hvilke måneder. Så sender du inn dokumentasjon på at du har betalt. Anonymkode: 0192a...92f Nei det sier han ingenting om, bare at pengene ikke har kommet inn på hans konto. Anonymkode: f001b...c89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #8 Del Skrevet 25. januar 2024 Maskinfører skrev (5 minutter siden): Leieboerforeningen er ett fint sted og melde seg inn lykke til 😉 Det er ikke for sent å melde seg inn der nå da håper jeg? Anonymkode: f001b...c89 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #9 Del Skrevet 25. januar 2024 Husleietvistutvalget. Du kan sende inn saken til de så vil det ordne seg. Det kan dessverre ta litt tid da… Du har også krav på forsinkelsesrenter for den tiden de har hatt pengene dine på konto. Det er ikke for sent å melde seg inn i LBF hvis du har behov for noe veiledning Anonymkode: c7c15...75b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #10 Del Skrevet 25. januar 2024 § 3-5.Depositum Det kan avtales at leieren til sikkerhet for skyldig leie, skader på husrommet, utgifter ved fraviking og for andre krav som reiser seg av leieavtalen, skal deponere et beløp oppad begrenset til summen av seks måneders leie. Det kan avtales at depositumet skal endres i takt med endringer i leien. Det deponerte beløp skal settes på særskilt konto i leierens navn med vanlige rentevilkår i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge. Så lenge leieforholdet varer, kan ingen av partene disponere over beløpet på egen hånd. Leieren kan likevel kreve opptjente renter utbetalt fra finansinstitusjonen. Etter leieforholdets opphør skal finansinstitusjonen etter krav fra utleieren med frigjørende virkning utbetale skyldig leie fra kontoen dersom: a. partene skriftlig har avtalt at leien skal godskrives annen konto i den samme finansinstitusjonen, b. utleieren har dokumentert skyldig leie, og c. leieren ikke dokumenterer å ha reist søksmål innen fem uker etter at varselet etter femte ledd er sendt. Krever utleieren utbetaling etter fjerde ledd, skal finansinstitusjonen varsle leieren om kravet og opplyse om at beløpet vil bli utbetalt til utleieren hvis leieren ikke innen fem uker etter at varselet er sendt, dokumenterer å ha reist søksmål. Varselet skal sendes til leierens oppgitte adresse og til en eventuell oppgitt elektronisk postadresse. Hver av partene kan kreve utbetaling av det deponerte beløpet i samsvar med den annen parts skriftlige samtykke, rettskraftig dom eller annen avgjørelse som har virkning som rettskraftig dom. Krever leieren utbetaling av depositum ut over opptjente renter, skal finansinstitusjonen varsle utleieren skriftlig om kravet og opplyse om at beløpet vil bli utbetalt til leieren hvis utleieren ikke innen fem uker etter at varselet ble sendt, fremmer krav etter bestemmelsene i fjerde ledd eller dokumenterer å ha reist søksmål. Mottar ikke finansinstitusjonen slikt krav eller dokumentasjon innen fristen, og leieren ikke har trukket kravet tilbake, skal finansinstitusjonen med frigjørende virkning utbetale beløpet til leieren. Utleieren dekker kostnadene med å opprette depositumskonto. Utleieren kan anvise i hvilken finansinstitusjon depositumskontoen skal opprettes så sant dette ikke er til vesentlig ulempe for leieren. Leieren plikter ikke å opprette depositumskonto i utlandet. Du kontakter banken og krever pengene utbetalt. Anonymkode: ee185...a2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #11 Del Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei det sier han ingenting om, bare at pengene ikke har kommet inn på hans konto. Anonymkode: f001b...c89 Han må dokumentere at leien mangler. Men det er alltid mye mer komplisert når det er konflikt og det ikke finnes en lovlig depositumskonto. Det er nettopp slike situasjoner som er grunnen til at man skal stå på kravet om å få en lovlig depositumskonto. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er ikke for sent å melde seg inn der nå da håper jeg? Anonymkode: f001b...c89 Vanskelig si, du er ikke garantert at de vil gi mye veiledning, men de vil sikkert kunne gi deg noen tips. Man kan ikke forvente å få hjelp av en forsikring når man kjøper forsikring etter skaden har skjedd... Anonymkode: 0192a...92f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #12 Del Skrevet 25. januar 2024 Hva sier han når du viser han kvitteringen? Anonymkode: 0904c...066 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #13 Del Skrevet 25. januar 2024 Da har du lært på den harde måten TS. Du skal ha depositum konto i ditt navn som er sperret for både deg og utleier. Banken som har styringen. Synd trist leit, men din egen skyld 🤦🏽♀️ Anonymkode: 4b6fa...b69 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 25. januar 2024 #14 Del Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det er ikke for sent å melde seg inn der nå da håper jeg? Anonymkode: f001b...c89 Det er jeg ikke sikker på men om du skal leie igjen er det ingen dum ide https://www.leieboerforeningen.no/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #15 Del Skrevet 25. januar 2024 Det er ingen hjelp i leieboerforeningen, så de pengene hadde jeg spart. Anonymkode: a47e0...3e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #16 Del Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hei Jeg har havnet i en situasjon som jeg trenger hjelp til. Jeg har flyttet ut og venter på utbetaling av depositumet mitt. Utleier mener at jeg ikke har betalt siste måneds husleie og krever dette fratrukket. Jeg har betalt den og til tiden og har kvittering fra banken min (dette har jeg fått hver måned fra banken min for min egen sikkerhet). Likevel mener utleier at jeg ikke har betalt. Jeg har ringt banken min og de ser at pengene har gått ut av min konto og inn til riktig kontonummer. Hva gjør jeg nå? Jeg har ikke råd til advokat og er avhengig av dette depositumet til neste leilighet. Kan noen hjelpe meg hvor jeg kan henvende meg for å få hjelp? Anonymkode: f001b...c89 Htu eller forliksrådet. Anonymkode: cae7a...8b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #17 Del Skrevet 25. januar 2024 Så glad jeg eier og slipper å forholde meg til utleiere. Så mye rare sære folk Anonymkode: c2aa6...21e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #18 Del Skrevet 25. januar 2024 Grunnen til at utleier gjør seg vanskelig er at han/hun har brukt opp depositumspengene dine. Det er derfor loven krever at depositumet skal stå på en depositumskonto hvor banken utbetaler pengene iht. et fast regelverk, så dine rettigheter skal ivaretas. Min erfaring er at når depositum betales ulovlig til utleiers egen konto, blir det alltid problemer med å få det tilbake. Utleier bruker gjerne opp pengene og klarer så ikke å hoste opp beløpet når du flytter ut. Det du må gjøre er å klage til Husleietvistutvalget (kan gjøres online på htu.no). Skriv at du krever tilbakebetaling av ulovlig depositum, pluss forsinkelsesrenter og at utleier refunderer saksbehandlingsgebyret. HTU kommer til å avsi vedtak på at utleier må betale deg gebyret. Utleier kan sende et tilsvar der han/hun sier at du ikke har betalt leie, men når du legger frem kvittering, vil det kravet bli avvist av utvalget. Når du har vedtaket fra HTU i hånden, sender du en begjæring om utlegg til namsfogden der utleier bor, slik at namsfogden inndriver pengene med tvangstrekk i lønn eller at du får pant i utleiers eiendeler (hus, bil etc) som så kan tvangsselges. Problemet ditt er at det er saksbehandlingstid både hos HTU og namsfogden, så det går fort er halvt år før du ser noe til pengene. Det er også en risiko for at utleier allerede har en haug med lønnstrekk pga. inkassosaker, og at det ikke er noe igjen til deg. Forhåpentlig lærer du av dette og skygger unna utleiere som krever depositum på sin egen konto i fremtiden. Og så et tips som kommer for sent for deg, men kan være til nytte for andre som leser tråden: hvis du først har betalt inn et ulovlig depositum til utleiers konto, kan du kreve å "bo opp depositumet" når du flytter ut. Har du f.eks. betalt tre måneders leie i ulovlig depositum, krever du å la være å betale leie de siste tre månedene, så depositumet dekker leien. Med et lovlig depositum har du ikke krav på å gjøre det sånn, men et ulovlig depositum er dine penger og utleier kan ikke si noe på at du krever det brukt som forskudd på leie. Anonymkode: 94e7d...f99 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #19 Del Skrevet 25. januar 2024 Mye rart på eiendoms fronten, fleste er heldigvis redelige og ordentlige Anonymkode: d0f1e...8a7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #20 Del Skrevet 25. januar 2024 Det du bør gjøre er å opplyse de andre som leier om dette, du kan fortelle de at "depositum" som er betalt inn til utleiers konto regnes som forskudd på husleie. Har de f.eks. betalt "depositum" tilsvarende 3 mnd husleie så trenger de ikke betale husleie de 3 siste mnd av leieforholdet. Maskinfører skrev (1 time siden): Det er jeg ikke sikker på men om du skal leie igjen er det ingen dum ide https://www.leieboerforeningen.no/ Er jo for sent å kontakte Leieboerforeningen etter at man har fått problemer, det blir det samme som å opprette husforsikring etter at huset har brent ned. Anonymkode: 4c5b3...40a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå