Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger litt inspirasjon til babymaten. Hva lager du? Ta gjerne med hvor gammel babyen er, eventuelt hvor gammel babyen var da du introduserte en viss rett.

Jeg har laget endel moser med ulike grønnsaker (stort sett potet, søtpotet, gulrot og brokkoli) samt grøt. Baby er 5 mnd. Han får også litt frukt i matsmokk en gang om dagen.

Anonymkode: 8d475...a30

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg trenger litt inspirasjon til babymaten. Hva lager du? Ta gjerne med hvor gammel babyen er, eventuelt hvor gammel babyen var da du introduserte en viss rett.

Jeg har laget endel moser med ulike grønnsaker (stort sett potet, søtpotet, gulrot og brokkoli) samt grøt. Baby er 5 mnd. Han får også litt frukt i matsmokk en gang om dagen.

Aldri laget egen babymat. Får det vi andre spiser - salt. Og selvfølgelig ingen honning :) 

Anonymkode: ad6ee...a0f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Aldri laget egen babymat. Får det vi andre spiser - salt. Og selvfølgelig ingen honning :) 

Introduserte mat fra 4 mnd, spiste selv fra 6 mnd. 

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Men dette er jo ikke et hjelpsomt råd all den tid TS ikke aner hva "det vi andre spiser" er. 

I mitt hus ville min 6 mnd gamle baby da fått frossenpizza, kaffe, takeaway (der man ikke kan kontrollere saltmengde), knekkebrød med salami osv. Ikke egnet for baby. Pluss at baby spiste mange ganger per dag, mer enn meg. 

TS om baby bare er 5 mnd så skal den jo bare ha smaksprøver, skal jo ikke ha fulle måltider før 6 mnd egentlig. 

Det vi ga fra 6 mnd var mest forskjellige kombinasjoner av kokte grønnsaker i mos eller staver. Laget og mos med grønnsaker + kjøtt og kanskje litt saus eller grønnsaker + pasta og saus. Det meste kan moses sammen :) Vi hadde ikke for mange ingredienser i starten, tenkte det var greit med litt rene smaker. Det finnes en del bøker med oppskrifter på baby- og barnemat som kan være fint. Laget også grøt tilsatt moste bær eller frukt (husk at frosne bær ofte må varmebehandles. eple og pære kan kokes og gi). Eggerøre/omelettstaver og most avokado likte min også. 

Sjekk gjerne solidstarts.no for måter å servere forskjellige typer mat på til baby, jeg syntes den siden var hjelpsom for hvordan å servere diverse matvarer :)

Anonymkode: 3fb4b...4d4

• Nyttig 1
Skrevet

Solidstarts. 
Babyene her har alltid fått servert det samme som oss, spiser selv fra 6 mnd ish (ikke fått noe før det). 

Anonymkode: 822b0...c8d

Skrevet

Vi introduserte fra 5 mnd. Fikk en del avokadomos med ulike nøtter og peanøtter, egg av ulike slag, leverpostei og fisk. Brukte også en del grøt. Da barnet var litt større og hadde motorisk kontroll kjøttbiter, staver av frukt og grønnsaker, brødskive osv. Ga alltid smaksprøver av vår mat hvis det var noe som egnet seg. Økte mengdene ettersom barnet vokste og spiste mer. Laget egentlig lite egen barne- og babymat.

Anonymkode: 121fe...384

• Liker 1
Skrevet

Har ammet fram til ca ett års alder. Fra 5-6 måneder har de fått det samme som vi har spist, eller deler av det. Litt forskjellige smaksprøver introdusert.

Brød m/leverpostei, makrell, peanøttsmør mm

Kokte grønnsaker, potet, i passe store biter slik at barnet spiser selv. Fisk og kjøtt som.er lett tyggbart. Egg. Biter/staver av frukt og enkelte rå grønnsaker. Vi har i liten grad most maten før de er større og spiser mat med saus med egen skje.

Smaksprøver av annen middag som de klarer å spise, noen smaksprøver med skje.

Grøt og velling, men det krever mating.

Anonymkode: 13c29...f2d

Skrevet

Vår baby er 9 mnd. Vi prøver å servere henne det vi spiser, men vi er glad i burger, pizza, kebab, supper, gryteretter osv. Ikke alltid det passer å gi noe av det til baby eller vi gidder å koke noe separat til henne. Man må jo legge noe til side og ikke ha på salt, saus osv. Så vi serverer mye middagsglass. Men av det som ikke er middagsglass, er bl.a dette poulært:

Brødskive med makrell i tomat, leverpostei, peanøttsmør.

Fiskepudding og fiskekaker.

Pastaskruer med pastasaus.

Avokado.

Eggerøre, hardkokt egg.

Bananlapper, havrelapper med forskjellig "fyll" som gulrot, blåbær, kardemomme.

Men en 5 mnd gammel baby skal jo ikke ha noe særlig av dette. Da vår baby fikk smaksprøver, fikk hun forskjellig fruktmos, peanøttsmør, grønnsaksmos.. 

Anonymkode: 6e0a2...498

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi introduserte fra 5 mnd. Fikk en del avokadomos med ulike nøtter og peanøtter, egg av ulike slag, leverpostei og fisk. Brukte også en del grøt. Da barnet var litt større og hadde motorisk kontroll kjøttbiter, staver av frukt og grønnsaker, brødskive osv. Ga alltid smaksprøver av vår mat hvis det var noe som egnet seg. Økte mengdene ettersom barnet vokste og spiste mer. Laget egentlig lite egen barne- og babymat.

Bare å kjøre nøttene i foodprocessor? Og gav dere bløt eggeplomme eller alltid hardkokt?

Anonymkode: c5898...99f

Skrevet

Nå har ikke jeg barn, men det dukker ofte opp enkle oppskrifter på Instagram, så anbefaler å sjekke der om du klarer å finne f.eks en profil som deler sånt.

Anonymkode: 075bf...f9b

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men dette er jo ikke et hjelpsomt råd all den tid TS ikke aner hva "det vi andre spiser" er. 

I mitt hus ville min 6 mnd gamle baby da fått frossenpizza, kaffe, takeaway (der man ikke kan kontrollere saltmengde), knekkebrød med salami osv. Ikke egnet for baby. Pluss at baby spiste mange ganger per dag, mer enn meg. 

TS om baby bare er 5 mnd så skal den jo bare ha smaksprøver, skal jo ikke ha fulle måltider før 6 mnd egentlig. 

Det vi ga fra 6 mnd var mest forskjellige kombinasjoner av kokte grønnsaker i mos eller staver. Laget og mos med grønnsaker + kjøtt og kanskje litt saus eller grønnsaker + pasta og saus. Det meste kan moses sammen :) Vi hadde ikke for mange ingredienser i starten, tenkte det var greit med litt rene smaker. Det finnes en del bøker med oppskrifter på baby- og barnemat som kan være fint. Laget også grøt tilsatt moste bær eller frukt (husk at frosne bær ofte må varmebehandles. eple og pære kan kokes og gi). Eggerøre/omelettstaver og most avokado likte min også. 

Sjekk gjerne solidstarts.no for måter å servere forskjellige typer mat på til baby, jeg syntes den siden var hjelpsom for hvordan å servere diverse matvarer :)

Jeg ser jo nå at det var dårlig formulert av meg🫢

Vi startet med mat når babyen var 4 mnd, da serverte vi eggerøre eller kokt egg, avokado, babygrøt, kokte grønnsaker, frukt (pære, mango, melon, druer, bær) , kjøttdeig og grønnsaksmos (elsket brokkoli og blomkål). 

Etterhvert ga vi (grov) brødskive med leverpostei, makrell i tomat, peanøttsmør, avokado, eggesalat, servelat og majones, bananlapper med nøttesmør og bær, smoothie (havregryn og egg i) , pasta med litt olivenolje… 

Fra 6 mnd ga vi vanlig middagsmat og lot barnet styre det meste selv. 

Vi spiser f.eks laks, ørret, torsk med grønnsaker, potet og saus, spaghetti og kjøttsaus, taco, pasta carbonara, panert torsk / fiskepinner med potetmos og grønnsaker , kremet pastasalat, kylling salat, kylling med ris og saus, wok (uten wok saus og soya saus før fylte 1 år) , kjøttkaker med brunsaus og grønnsaker, svinefilet, biff, hjemmelaget (grov) pizza med grønnsaker, gryter , supper osv.

Altså helt vanlig middagsmat. 
Jeg har bare kutta salt i maten og hatt på salt til meg og mannen etterpå 😊 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Bare å kjøre nøttene i foodprocessor? Og gav dere bløt eggeplomme eller alltid hardkokt?

Anonymkode: c5898...99f

Knuste nøttene i morter. Ikke store mengdene du trenger. Vi ga stort sett kokt egg eller eggerøre/omelett, så kunne være litt bløtt.

Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Vi ga også alt det vi selv spiste. Det betyr at vi også ble bevisste hva vi selv spiste, så vi valgte mat uten alt det barn ikke skal ha.

Anonymkode: 6d5f3...85f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.1.2024 den 1.49):

lagde meg middag, moste det og ga til baby. noe moste jeg ikke i det hele tatt men ga hen slik at hen kunne øve på å spise selv

Skrevet

Baby er 8 mnd. 

I starten var det mye grønnsaksmos. Begynte ikke å gi frukt før etter en stund slik at baby skulle bli vant med grønnsaker og ikke den søte smaken av frukt. Blander alltid oppi en fettkilde - babyer trenger fett og da må det være god kvalitet. 

Extra virgin olje, avokadoolje osv. IKKE billige rapsoljer i plast. 

Nå gir vi ofte hjemmelaget grøt og brød, med knuste valnøtter og andre frø. Har ofte hampfrø eller chiafrø over, mye jern og god næring i dette. Ellers lager vi lapskaus, fiskekaker, bønnemos osv. Kryder ofte maten, utenom salt da selvfølgelig. 

Ønsker at baby skal spise mest mulig variert, både grønnsaker, kjøtt, nøtter og frø. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.1.2024 den 1.49):

4 mnd : ga most potet, gulerot og andre grønnsaker sammt hjemmelaget smoothie. når hun fylte 5 mnd spiste hun det jeg spiste bare most. praktiserte delvis blw

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...