Gå til innhold

Spenningshodepine, hjelp?

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg har slitt mye med spenningshodepine siste året, har hatt det før dette også men etter jeg fikk barn nr 2 så har det eskalert. Jeg har i tillegg begynt i ny jobb, som igjen fører til ekstremt mye stress og som forverrer symptomene til de grader.

Jeg prøver å unngå smertestillende, men jeg har tatt på de dagene jeg kjenner at jeg virkelig trenger en pause fra smertene. Det har blitt lettere å ta smertestillende pga ny jobb nå, jeg vil selvsagt vise den beste versjonen av meg selv og da kan jeg ikke ha kronisk hodepine hengende over meg. Jeg skjønner at dette ikke går i lengden.. (og ja jeg skal bestille legetime)

Finnes det noen behandling som kurerer dette? Noen som har blitt helt bra?

Anonymkode: 9697a...262

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så fint at du skal til legen.

Ut fra det du skriver så tenker jeg at det kan være mye å hente på å jobbe med stressmestring? Jeg holder på å jobbe med Stressportalen selv nå og synes den er bra. (https://www.psykologliv.no/stressportalen Obs, det er ikke gratis, men jeg synes det var vel verdt de 200 kr i kvartalet eller hvor mye det var.)

Anonymkode: a63f7...664

• Liker 3
Skrevet

Har du en stillesittende jobb TS? Da vil jeg anbefale deg å trene, jeg kan få problemer med spenninger, smerter og ubehag i rygg, skuldre og nakke, men en gåtur og en liten runde intervalltrening senere så er de borte.

Anonymkode: ff428...130

Skrevet

Kurerer? Nei.

men man kan gjøre ting som hjelper.

Fysisk aktivitet. Fokus på styrking av rygg og nakke.

Tøyeøvelser.

Nok søvn.

Nok væske og et sunt kosthold.

Synstest og evt briller.

Massasje, dry needling, fysioterapi, kiropraktor, akupunktur, naprapat, manuellterapeut, og sikkert flere.

Sarotex. Det er ikke noen kur, men kan hjelpe. Og har mye bivirkninger.

Anonymkode: 01360...17d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

jeg har slitt mye med spenningshodepine siste året, har hatt det før dette også men etter jeg fikk barn nr 2 så har det eskalert. Jeg har i tillegg begynt i ny jobb, som igjen fører til ekstremt mye stress og som forverrer symptomene til de grader.

Jeg prøver å unngå smertestillende, men jeg har tatt på de dagene jeg kjenner at jeg virkelig trenger en pause fra smertene. Det har blitt lettere å ta smertestillende pga ny jobb nå, jeg vil selvsagt vise den beste versjonen av meg selv og da kan jeg ikke ha kronisk hodepine hengende over meg. Jeg skjønner at dette ikke går i lengden.. (og ja jeg skal bestille legetime)

Jeg anbefaler at du finner en livsstil som lar deg trene vekter et par ganger i uka, helst 3 nå i starten. Og så legger du inn en økt med utholdenhet og 1-2 med avspenning og bevegelighet.

Siden du har et ungt barn antar jeg du har en partner. Denne kan fint ta all omsorg for barna mens du trener. Dere vil uansett ende opp i overskudd på evne til å håndtere hverdagen fordi din evne med trening vil øke, og uten trening vil den synke.

Så må du ta en fot i bakken sammen med din lege. Klarer du ikke mestre stress - både det positive og det negative - uten at det reduserer livskvaliteten din så er nok løsningen et ny jobb. Men alle kan mestre stress. Og vi kan alle øve på å si «det er ledelsen sitt ansvar å sette inn eller ikke sette inn nok ansatte. Jeg tar ikke deres ansvar fra dem, det er ufint.» og gå hjem klokka 16 (eller når vi slutter), legge fra oss telefonen og ikke tenke et sekund på jobb før klokka 08.00 neste morgen. Som er det vi er betalt for. 

Løsningen innledningsvis er nok en sykemelding mens du lærer deg hvordan du velger bort stress.

Anonymkode: a9257...7e1

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

JA, det finnes masse. Gå til en god akupunktør, så blir du nullstillt på dagen. :) 

Anonymkode: 60265...74d

• Liker 1
Skrevet

Blir sikkert upopulær nå, men vil anbefale botox 😁

Har slitt med spenningshodepine i åresvis og etter barn nummer 2 topper det seg fullstendig. Jeg fikk tips om å prøve botox i sinnarynka da jeg har en veldig sterk musklatur der og ser alltid sint ut når jeg er fokusert og konsentrert. Det har vært som en helt annen verden! Jeg kan faktisk kjenne at ansiktet slapper av! Har nesten aldri vondt i hodet lengre.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Kiropraktor og Ibux! 
Hvordan er holdningen din? Har du tendens til å stikke hodet frem, så kan det gi spenningshodepine fordi du blir for stram i musklene foran. Google it! 

Anonymkode: f1678...779

Skrevet

Kaffe og nok 2 liter vann i løpet av dagen

Anonymkode: 09f8c...172

Skrevet

Den beste hjelpen jeg har fått for slik hodepine var en massør som tok skikkelig hardt i. Fysioterapeut tok kun nakken og det gjorde alt verre men massøren begynte nede i korsryggen og myknet opp musklene derfra og oppover.

Anonymkode: 16926...937

Skrevet

Synest trening, tøying og å sørge for god bevegelse hjelper mest - merker fort når dette nedprioriteres at det blir veldig ille.

En svært god kiropraktor (jeg har prøvd fem, pga flytting, reiser alltid tilbake til samme selv om det er veldig langt, ingen klarer det like bra), evt typ akupunktør kan funke (ikke prøvd selv for spenningshodepinen, men hovedpoenget er å få noen til å løsne det helt), eller en god massør -  om det sitter krise fast. Men det blir dyrt i lengden, så anbefaler å jobbe mye selv, spør kiropraktor/den som behandler deg om tips, det beste jeg synes er å bruke massasjeballer, tennisballer eller lignende hver dag å legge trykk på/selvmassere de samme triggerpunktene kiropraktor behandler - samtidig som jeg opprettholder variert trening. Har du råd til forebyggende behandling ville jeg gått jevnlig til den gode behandleren du finner deg, tok meg en periode råd til det og hadde ingen vondter, skulle bare ønske jeg hadde råd til det hele året :(

Anonymkode: e2945...e01

Skrevet
snurk skrev (2 timer siden):

Blir sikkert upopulær nå, men vil anbefale botox 😁

Har slitt med spenningshodepine i åresvis og etter barn nummer 2 topper det seg fullstendig. Jeg fikk tips om å prøve botox i sinnarynka da jeg har en veldig sterk musklatur der og ser alltid sint ut når jeg er fokusert og konsentrert. Det har vært som en helt annen verden! Jeg kan faktisk kjenne at ansiktet slapper av! Har nesten aldri vondt i hodet lengre.

Det hjalp faktisk meg også. Tok ikke på grunn av det men plutselig hadde jeg ikke hodepine lenger. 

Nå har jeg ikke tatt på lenge og jeg går med konstant hodepine og stram nakke og skuldre. 

Anonymkode: d2a01...f87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...