Gå til innhold

Wegovy og bivirkninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har trappet sakte opp siden våren 2023 og er nå på høyeste dose. Hadde litt bivirkinger i starten i form av løs mage og kvalme, spesielt etter måltider, men dette gikk gradvis over av seg selv. Har gått ganske problemfritt de siste månedene. 

Har gått på høyeste dose i ca tre uker nå og for ca to uker siden fikk jeg veldig løs mage og begynte å rape mye. Rapen er ikke som en vanlig rap, lukter foreksempel veldig ekkelt. Trodde først det var omgangssyke men det føles egentlig ikke sånn heller. Er i ok form ellers, men veldig slitsomt å ikke kunne holde noe på maten. Alt kommer rett gjennom nesten som vann. 

Ringte legen i dag for å spørre om de hadde hørt om disse bivirkningene før, damen i telefonen visste egentlig ingenting og sa at medisinen er så ny at de ikke vet noe sikkert. Fikk en time hos legen litt frem i tid da, har ikke tenkt å slutte men regner med jeg kanskje må litt ned i dose. 

Så til dere andre som går på denne medisinen; flere som har opplevd at bivirkninger kan komme SÅ sent? Og er det noen som har erfaring med at bivirkninger avtar når man trapper ned? Slik som det er nå så er det jo helt håpløst, må konstant være i nærheten av et toalett og spiser som sakt ingenting.

Anonymkode: 4ae92...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå ned på dose. Prøv å øk etter en stund igjen. 

Det du nevner er normale bivirkninger. 

Istedenfor å be om ny sprøyte, tell klikk, så slipper du ekstra utgift 

Anonymkode: 76c8d...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gå ned på dose. Prøv å øk etter en stund igjen. 

Det du nevner er normale bivirkninger. 

Istedenfor å be om ny sprøyte, tell klikk, så slipper du ekstra utgift 

Anonymkode: 76c8d...536

Takk for veldig smart tips!! Det skal jeg gjøre 👌🏻

TS

Anonymkode: 4ae92...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver med rapingen er det som kalles eggerap, eller sulphur burps på engelsk. Google og se om du kjenner deg igjen. Fant dette i en gammel tråd på KG, med samme tema:
Lukt av råttent egg: Det er galle dere lukter. Det betyr enkelt og greit at kroppen enten reagerer på noe som ikke skal være der, eller at kroppen føler du har spist for mye. Dette gjør at den slipper ut for mye galle.

Resultat av for mye galle gjør at magen/fordøyelsen jobber for fort. Noe som er årsaken til diare.

Derfor kommer denne råtne lukten ofte sammen med oppkast og diare.

Jeg snakket med legen min om dette selv og hun bekreftet at dette stemte. Pass på å ikke spis for mye på en gang (ikke at det høres ut som at du gjør det), og hold deg unna sure matvarer (tomat og sitron, f.eks.), drikk nok vann, og ikke legg deg ned mens du fortsatt har mye mat i magesekken som fordøyes. Gjerne sov med litt forhøyet pute. Det har hjulpet meg mest.

Kanskje kan du prøve BRAT-dietten, altså de matvarene som anbefales for dem som har omgangssyke. De er lette å fordøye. Også hadde jeg ringt legekontoret igjen og spurt om legen kunne ha skrevet ut en dose lavere til deg, sånn at du kan gå ned nå mens du venter på legetimen din.

Du kan alltids prøve å gå opp i dose igjen senere. Det gjorde jeg når jeg fikk problemer på medisinen, lignende problemer som det du beskriver her. Da gikk jeg ned, og prøvde å gå opp igjen etter noen måneder. Da gikk det bra.

Anonymkode: bc434...4e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...