Gå til innhold

Innleggelse døgnavdeling DPS erfaringer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har noe erfaringer fra innleggelse på døgnavdeling på dps? Skal legges inn i 2 uker, kanskje allerede til neste uke. Kjenner jeg er veldig nervøs. Alt kjennes så skummelt ut akkurat nå. Folka virka greie de, men alt inni meg sier at dette kommer til å gå til helvette. Sliter med rus så skal få hjelp med det, men er egentlig ikke det jeg er mest redd for. Sliter veldig med å bli kjent med nye folk, har en tendens til å knytte meg veldig til Èn person og da sliter jeg med å være på egen hånd. Gruer meg mest til å være borte fra alt av familie og venner, de har hjulpet meg så mye med støtte og jeg vet rett og slett ikke hvordan det blir å sitte der helt alene uten noen jeg kjenner. 

er det slik at jeg kan dra ut når jeg føler for det? Eller blir jeg omtrent låst inne? Kan jeg dra på treningssenteret når jeg føler jeg må det? Kan jeg jobbe som vanlig? Får liksom ikke så mye svar fra avdelinga. 
får jeg ha venner på besøk? Får jeg dra på besøk til folk?

Anonymkode: 06a70...d4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke låste dører på vanlig DPS. Som regel er det noe program på dagtid og etter kl 15 kan du gjøre som du vil. Hender seg at det er noe problem på ettermiddagen også. 

Du kan få besøk på besøksrom. 

Jobbe kan du vel ikke du skal vel delta i behandlingen på dagen? 

• Liker 1
Skrevet

Er en fordel å være sykemeldt så du kan delta på opplegget på dagtid. Du er der frivillig, så du kan komme å gå som du vil. Besøk er lov å ha på rommet sitt.

Jeg regner med du er voksen, og du må legge i litt innsats i egen bedring selv også. Forsøk å snakke med de andre. Alle er nok like redde og usikre som du er. 

Anonymkode: 49caf...d03

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, Purple_Pixiedust said:

Det er ikke låste dører på vanlig DPS. Som regel er det noe program på dagtid og etter kl 15 kan du gjøre som du vil. Hender seg at det er noe problem på ettermiddagen også. 

Du kan få besøk på besøksrom. 

Jobbe kan du vel ikke du skal vel delta i behandlingen på dagen? 

Har mulighet til å ta kveldsvakter. Men takk for svar, da ble jeg litt roligere. Har vært fullt av folk som har sagt til meg at jeg IKKE får komme å gå som jeg vil. Og det er det som er skumlest for meg, å føle at jeg er innelåst.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Er en fordel å være sykemeldt så du kan delta på opplegget på dagtid. Du er der frivillig, så du kan komme å gå som du vil. Besøk er lov å ha på rommet sitt.

Jeg regner med du er voksen, og du må legge i litt innsats i egen bedring selv også. Forsøk å snakke med de andre. Alle er nok like redde og usikre som du er. 

Trenger egentlig ikke å sykmelde meg da det er såpas sjeldent at det er ledige vakter. Men kunne jo tenkt med å jobba litt på kveldstid slik at jeg kommer meg litt «ut»

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Noen som har noe erfaringer fra innleggelse på døgnavdeling på dps? Skal legges inn i 2 uker, kanskje allerede til neste uke. Kjenner jeg er veldig nervøs. Alt kjennes så skummelt ut akkurat nå. Folka virka greie de, men alt inni meg sier at dette kommer til å gå til helvette. Sliter med rus så skal få hjelp med det, men er egentlig ikke det jeg er mest redd for. Sliter veldig med å bli kjent med nye folk, har en tendens til å knytte meg veldig til Èn person og da sliter jeg med å være på egen hånd. Gruer meg mest til å være borte fra alt av familie og venner, de har hjulpet meg så mye med støtte og jeg vet rett og slett ikke hvordan det blir å sitte der helt alene uten noen jeg kjenner. 

er det slik at jeg kan dra ut når jeg føler for det? Eller blir jeg omtrent låst inne? Kan jeg dra på treningssenteret når jeg føler jeg må det? Kan jeg jobbe som vanlig? Får liksom ikke så mye svar fra avdelinga. 
får jeg ha venner på besøk? Får jeg dra på besøk til folk?

Om du har tanker om å gjøre alt det du spør om hvordan tenker du at at du da skal få tid til å få hjelp?

Anonymkode: 583d6...f5d

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Om du har tanker om å gjøre alt det du spør om hvordan tenker du at at du da skal få tid til å få hjelp?

Anonymkode: 583d6...f5d

Altså, er opplegg på formiddagen utifra det jeg hørte fra avdelinga. Tenker at når de andre er på gåtur så kan jeg feks dra å trene. Må ikke delta på alt fikk jeg beskjed om. Tenker at jeg kommer til å delta på alt som er viktig for den psykiske helsa mi, men feks å stå å spille billiard i timesvis føler jeg er litt bortkasta når jeg kan gjøre andre ting som holder meg litt mer stabil. 

Skrevet

Livet på DPS døgn er stort sett jævlig kjedelig. Men all "behandling" dvs samtale med psykolog/psykiater er på dagtid noen ganger i uken, i tillegg til at du skal ha et opplegg baset på hva du er lagt inn for. Det er ikke slik at "alle" pasientene på avdelingen har det samme opplegget. Noen er der for å få hjelp til struktur og døgnrytme f.eks mens selv har jeg utelukkende vært innlagt for "omsorg, søvn og ernæring". Dvs at jeg hadde ca null timeplan, gjorde akkurat som jeg ville. Men deltok på den ukentlige "gåturen" i nabolaget, ellers så gikk jeg tur på kvelden - ofte sammen med en behandler. De blir ofte med noen pasienter f.eks ut på en gåtur. DPS døgn er frivillig, og det er åpen dør (enkelte ganger har du litt restriksjoner første døgn). Men det er også gørr kjedelig der, da det meste av tiden er lagt opp til at man skal følge rutinene på avdelingen, og ha tid til seg selv. Avhengig av om det er pasienter du kommer overens med, så kan man sitte å snakke i fellesområdet, strikke, håndarbeid, se på tv (mange avdelinger har denne avskrudd før rundt kl 18:00, slik at pasienter ikke skal se på tv hele dagen), man har stort sett også tilgang til treningsrom. Man har en ansatt som har hovedansvaret for deg hver vakt, noen ganger kommr man ikke like overens med alle - og det er ok! Har hatt noen jeg kan åpne meg fint for, og andre jeg har regelrett kastet ut av rommet bare de har åpnet kjeften. Er som en sykepleier sa til meg "du er ikke vanskelig, du er bare selektiv rundt hvem du lar komme innpå deg, og det er ok". 

Anonymkode: def2f...d5c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Trenger egentlig ikke å sykmelde meg da det er såpas sjeldent at det er ledige vakter. Men kunne jo tenkt med å jobba litt på kveldstid slik at jeg kommer meg litt «ut»

Om du ikke jobber fulltid på dagtid går det helt fint an å ta noen kveldsvakter om du føler deg i form til det. 

Skrevet

Bet ikke hva jeg skal gjøre nå egt. Mamma knakk sammen og sa hun tror hun holder på å bli dårlig psykisk selv og at det har vært mye for henne. Visste ikke at jeg var et så stort bry at jeg gjorde andre syke. Verste marerittet mitt er at hun også blir syk. Hadde egt vært best om jeg ikke hadde vært her for å bry noen, kanskje hadde folk hatt det bra da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bet ikke hva jeg skal gjøre nå egt. Mamma knakk sammen og sa hun tror hun holder på å bli dårlig psykisk selv og at det har vært mye for henne. Visste ikke at jeg var et så stort bry at jeg gjorde andre syke. Verste marerittet mitt er at hun også blir syk. Hadde egt vært best om jeg ikke hadde vært her for å bry noen, kanskje hadde folk hatt det bra da.

Huff 

Kan hende din mors følelseshåndtering noe av årsaken til at du sliter med ditt. Det må være overveldende når din mor reagerer slikt. Bevares hun er bare et menneske som alle andre men også din mor

Anonymkode: 1825e...5d3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...