Gå til innhold

Bruktbiler m/ merknader selges til hensides høye priser ?

Gjest Acer

Anbefalte innlegg

Gjest Acer

Mange biler med  mange merknader etter EU-kontroller   i prisklassen 5000-15000  legges idag  utpå finn.no og FB  for salg. Biler som i realiteten er å betrakte som vrakpantpris  ettersom reprasjonskostnadene  i dei fleste tilfelle vil overskride  et  langt større beløp  en markedsvedien på bilen.    

Endret av Acer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mellom 5 og 15 tusen indikerer jo at det er vrakpris du betaler

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Illuminatum skrev (1 time siden):

Mellom 5 og 15 tusen indikerer jo at det er vrakpris du betaler

Er vel ltt forskjell mellom 3000, og 15000 ? 

Legg ein delepriser, og arbeidskostnader til grunn så ryker fort kr. 10.000 -15.000 i reprasjonskostnader. Har festet meg ved at mange merknader på biler som legges utfor salg går m.a. går  på sikkerhet, og brukte deler er  ikkje akseptabelt. Dessuten skal en avskilta bil på ny EU-godkjennes, og kravene er blitt betydeleg skjerpet de senere årene.

På 70-80 talet (før innføring av EU-kontroller ) var brukbilen eit vanleg syn i trafikken ettersom folk flest hadde igjennomsnittleg dårligere råd, og sjølvreparasjon var nokså vanleg når bilene var mindre teknisk komplisert en idag. Dessuten var bilen sett på som eit fremkomstmiddel, og ikkje eit statussymbol.

Anonymkode: 0bbff...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15000 er jo ekstremt billig det også. En kan ikke forvente stort til den prisen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Acer skrev (19 timer siden):

Mange biler med  mange merknader etter EU-kontroller   i prisklassen 5000-15000  legges idag  utpå finn.no og FB  for salg. Biler som i realiteten er å betrakte som vrakpantpris  ettersom reprasjonskostnadene  i dei fleste tilfelle vil overskride  et  langt større beløp  en markedsvedien på bilen.    

Må ha litt prutningsmonn vet du – og tro meg: folk som kjøper biler i denne prisklassen er fæle til å prute! 😂

Ellers er det jo fint at det finnes folk som fremdeles kan skru og gjøre utbedringer selv. Oppsiden for dem er jo at delene ikke koster all verden kontra arbeidstid.

Jeg tipper mange biler i denne kategorien kjøpes av folk som fikser dem opp på fritiden, bruker dem litt og så flipper dem videre. En tusenlapp her og et par tusenlapper der...

Anonymkode: b736f...439

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Acer skrev (19 timer siden):

Njeei, jeg ville vel heller si at prisantydningen (med en viss høyde for pruting) speiler nettopp markedsverdien på bilen. Ti eller femten tusen for en bruktbil er ikke mye og man må forvente tilstand deretter. Glem heller ikke at kjøpergruppen for slike biler typisk er (semi-profesjonelle) handymen som kjøper opp slike biler for å sette dem i stand og flippe videre med en liten fortjeneste. En slags mellomting mellom hobby fordi de liker å mekke bil og attåtnæring fordi det er en kjærkommen bonus hvis de kan tjene noen tusenlapper. 

Et tenkt case som jeg tror vil være ganske typisk: En gammel bil har mangler etter EU-kontroll som det ville kostet oss alminnelig dødelige med ti tommeltotter 20k å få utbedret på verksted. Det fremstår som en dårlig deal for nåværende eier som ikke kan/vil fikse bilen selv, så hen selger bilen, og skaffer seg en ny. Bilen kjøpes av en sånn hobbymekaniker for 10k. Siden han har kompetanse, verktøy, et sted å skru og kanskje tilgang på billigere deler, kan han få satt bilen i stand for langt mindre enn det man måtte betalt for å få gjort jobben på et verksted. Hvis han da kan selge den som nylig EU-godkjent for kanskje 30k, har han tjent noen kroner på arbeidsinnsatsen/hobbyen sin.

Jeg solgte selv en sånn bil for noen år siden. Kom til det punktet at jeg selv ikke ville legge mer penger i den og tiden var inne til å kaste kortene. La den ut på Finn for 10k pluss omreg. Etter få minutter tok en hobbymekaniker kontakt og la inn en skambud på 5k. Jeg svarte at han kunne få den for 8k. Han sa ja, og bilen var solgt usett på under fem minutter. Jeg skjønte jo hva planen hans var og var litt nysgjerrig, så jeg fulgte med på Finn, og et par måneder senere la han bilen ut for salg med ny EU-godkjenning og diverse ferske reparasjoner for 25k. Differensen mellom det jeg kunne selge den for "as is" og det han kunne selge den for etter reparasjoner tilsvarte omtrent det det ville kostet meg å få fikset den på verksted. Så det gikk ut i null for meg, og med (vil jeg tro) en liten fortjeneste for han.

Anonymkode: eac09...22b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Biler under 25.000 er delebiler. Du kan finne noen gode fra ca 40.000 om du er flinkt til å sjekke før kjøp.

Anonymkode: a91a1...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.1.2024 den 12.27):

Njeei, jeg ville vel heller si at prisantydningen (med en viss høyde for pruting) speiler nettopp markedsverdien på bilen. Ti eller femten tusen for en bruktbil er ikke mye og man må forvente tilstand deretter. Glem heller ikke at kjøpergruppen for slike biler typisk er (semi-profesjonelle) handymen som kjøper opp slike biler for å sette dem i stand og flippe videre med en liten fortjeneste. En slags mellomting mellom hobby fordi de liker å mekke bil og attåtnæring fordi det er en kjærkommen bonus hvis de kan tjene noen tusenlapper. 

Et tenkt case som jeg tror vil være ganske typisk: En gammel bil har mangler etter EU-kontroll som det ville kostet oss alminnelig dødelige med ti tommeltotter 20k å få utbedret på verksted. Det fremstår som en dårlig deal for nåværende eier som ikke kan/vil fikse bilen selv, så hen selger bilen, og skaffer seg en ny. Bilen kjøpes av en sånn hobbymekaniker for 10k. Siden han har kompetanse, verktøy, et sted å skru og kanskje tilgang på billigere deler, kan han få satt bilen i stand for langt mindre enn det man måtte betalt for å få gjort jobben på et verksted. Hvis han da kan selge den som nylig EU-godkjent for kanskje 30k, har han tjent noen kroner på arbeidsinnsatsen/hobbyen sin.

Jeg solgte selv en sånn bil for noen år siden. Kom til det punktet at jeg selv ikke ville legge mer penger i den og tiden var inne til å kaste kortene. La den ut på Finn for 10k pluss omreg. Etter få minutter tok en hobbymekaniker kontakt og la inn en skambud på 5k. Jeg svarte at han kunne få den for 8k. Han sa ja, og bilen var solgt usett på under fem minutter. Jeg skjønte jo hva planen hans var og var litt nysgjerrig, så jeg fulgte med på Finn, og et par måneder senere la han bilen ut for salg med ny EU-godkjenning og diverse ferske reparasjoner for 25k. Differensen mellom det jeg kunne selge den for "as is" og det han kunne selge den for etter reparasjoner tilsvarte omtrent det det ville kostet meg å få fikset den på verksted. Så det gikk ut i null for meg, og med (vil jeg tro) en liten fortjeneste for han.

Anonymkode: eac09...22b

Det  kommer selvsagt helt an på hvilke påskostnader som skal til for å sette bilen i forskriftmessig stand. 

Rust er bilenes største fiende, og  til mer salt de strør  på veiene til mer ruster bilene og påfører bileierne store kostnader,og verdinedsettele av bilen. Norge er det landet i Europa med høyste nybilpriser, og det gir utslag på prisene på bruktbilmarkedet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reparere bilene mine sjøl aldri vært noe problem måtte skifte rattaksel aggregatet på min Mitsubishi L200 2009 Modell 10 000,- kostet denne etter en liten titt så viste det seg at på den nedre delen så satt det ett lager 6003  som kostet meg 60,- kroner så var styringa så god som ny :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maskinfører skrev (7 timer siden):

Reparere bilene mine sjøl aldri vært noe problem måtte skifte rattaksel aggregatet på min Mitsubishi L200 2009 Modell 10 000,- kostet denne etter en liten titt så viste det seg at på den nedre delen så satt det ett lager 6003  som kostet meg 60,- kroner så var styringa så god som ny :)  

Har sjølv jobbet  som bilrepratør fra 1970-1990  med henholdsvis lette-og tyngre kjøretøy(fagbrev tyngre kjøretøy) og kun EU-kontroll utført på nøytralt  verksted. 

Mange nye busser er totalt uegnet  på norske vinterveier, og norsk veistandard, m  /  ferjer o.l.  Lav bakkeklaring-- sårbare for sidevind - uråd å  montere  kjetting på dem- leddbusser uegnet på vinterføre-el.busser uegnet i kulden -  igjennomgående forhøyt akseltrykk/ totalvekt. 

Den største revlusjonen på   nyere biler samanlignet med eldre årganger  er komt på det elektroniske,  men understellskonstruksjoner har ikkje endert  seg stort på fossilbiler. Abs, skivebremser, servostyring, spiralfjærer, m.m  var  vanleg standard utstyr  på mange biler fra midten av 80 talet. Har en gammel toyota fra midten av 80 talet som har servo, sentralås, 5 trinns girkasse, skivebremse, registerkjæde, trinnløs viskere, elektronisk tenning, m.m. 

Karrosseriet på nyere biler består av plast, og er idag blikkbokser å samnligne eldre biler som. Nyere biler er langt mer sårbare for rust, og korresjon en eldre biler.  Miljølakken på nyere biler er av langt dårlige kvalitet en på eldre biler. Levealderen på dei fleste nye biler er redusert med 10-15 år samanlignet med nyere biler. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har sjølv jobbet  som bilrepratør fra 1970-1990  med henholdsvis lette-og tyngre kjøretøy(fagbrev tyngre kjøretøy) og kun EU-kontroll utført på nøytralt  verksted. 

Mange nye busser er totalt uegnet  på norske vinterveier, og norsk veistandard, m  /  ferjer o.l.  Lav bakkeklaring-- sårbare for sidevind - uråd å  montere  kjetting på dem- leddbusser uegnet på vinterføre-el.busser uegnet i kulden -  igjennomgående forhøyt akseltrykk/ totalvekt. 

Den største revlusjonen på   nyere biler samanlignet med eldre årganger  er komt på det elektroniske,  men understellskonstruksjoner har ikkje endert  seg stort på fossilbiler. Abs, skivebremser, servostyring, spiralfjærer, m.m  var  vanleg standard utstyr  på mange biler fra midten av 80 talet. Har en gammel toyota fra midten av 80 talet som har servo, sentralås, 5 trinns girkasse, skivebremse, registerkjæde, trinnløs viskere, elektronisk tenning, m.m. 

Karrosseriet på nyere biler består av plast, og er idag blikkbokser å samnligne eldre biler som. Nyere biler er langt mer sårbare for rust, og korresjon en eldre biler.  Miljølakken på nyere biler er av langt dårlige kvalitet en på eldre biler. Levealderen på dei fleste nye biler er redusert med 10-15 år samanlignet med nyere biler. 

Ja leverer kun bilene på NAF Senteres aldri hatt en anmerkning ja veit det er fra Tønsberg og har sett åssen det kan gå med dagens busser når jeg har vært ute å kjørt ene skolebussen jeg så gikk i grøfta pga snøen og glatta så ut som en bybuss ja har drevet med elektronikk på bilene da er det godt og ha eget diagnoseutstyr det stemmer de er veldig sårbare for rust har sett den på en del biler jeg har skrudd på alt som lages i miljøets navn er dårlig synes det virker ufornuftig om male huset utvendig med vannbasert beis men EU sier vi skal/må gjøre det så ja hadde en Mitsubishi L200 2000 Modell for noen år siden den ble vel 19 år eller noe holdt helt til en lånte bilen og hovedlysene ikke virket så satte han ståltråd i sikringa så ledningsnettet brant opp :himle: Har en 22 år gammel Toyota RAV 4 også denne er rustfri i karosseriet i alle fall noe rust i støtdempere fjærer osv men dette er sånt som kan skiftes så ser den ny ut har blitt  veldig flink med Lanolin olje på nye bildeler i understell  :D   

Endret av Maskinfører
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...