Gå til innhold

IP-adresse i hjemmenettverk


Xantippe

Anbefalte innlegg

Jeg har åpnet for en port på pc-en min for å kunne gi tilgang til noe for en venn. Men så er problemet at jeg har samme IP-adresse som de andre pc-ene i huset fordi vi alle er koblet på en hub. Jeg ønsker at en person skal kunne åpne http://min.ip:portnummer. Men siden de andre maskinene i huset har samme ip og også har disse portene .... Hvordan gjør jeg det da da?

Håper noen skjønte forklaringa og vet hvordan :)

Jeg har Windows XP Home og bruker nå Windows Firewall fordi jeg ikke skjønte hvordan jeg skulle åpne porten i Norton Firewall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hey!

Her hadde det hjulpet mye om du kunne forklart om hva du vil dele med vennen din, og hva slags programvare du har prøvd å åpne en port for?

Dersom du har intern ip adresse av typen 10.0.0.? eller 192.168.?.? så må denne kobles sammen i ruteren med den eksterne adressen samt porten som skal åpnes. Dette forutsetter at du da har statisk ipadresse og ikke får en ny adresse internt så fort du skrur pc'n av og på.

Har du noe dypere kjennskap til datamaskiner fra før? Viss ikke, så er det å åpne porter i ruteren ikke å anbefale om man ikke vet hva man gjør, og hvordan ting fungerer.

Den aktuelle stringen man må kjøre i ruter konsollet er:

set net entry add <intern ipadresse> <portnr> tcp <din eksterne adresse><portnr>tcp

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å spille musikk via shoutcast/winamp. Streame til bare en person altså.

Ja, jeg har en intern adresse også. Har prøvd denne både før, etter og mellom, ip-adresse og port.

Har statisk ip så vidt jeg vet, dette er første gang jeg har trengt den, så har ikke sjekka før. Men den siste uka har den vært den samme.

Peiling på data? .... er helt selvlært, men er vel ikke komplett idiot ;) Men har mange mange huller i kunnskapen fordi jeg lærer meg ting etterhvert.

Mannen har mer peil, men her kom han til kort og.

Og så mista du meg helt på slutten der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, er ikke lett å gi noen råd her egentlig, da man ikke vet hva slags tilleggssoftware du da bruker i winamp'en, hvilken port, hva slags ruter du har etc etc.

Men husk på at åpner du en port ut, så er det ikke til bare vennen din, men til alle andre som har internett tilkobling i verden. Er det ett hull ut, så er det ett hull inn.

Husk på at det er din egen eksterne adresse som må ligge i tråden som åpner porten din, ikke adressen til vennen din.

Du finner din eksterne adresse ved å ta en kikk på siden:

WhatIsMyIp

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilleggssoftware er shoutcast server.

Var med vilje jeg ikke la ut portnummeret og adressen til maskinen min, siden IP-adressen er en smal sak å finne. Hvis portnummeret har noe å si for råd kan jeg alltids sende det på PM.

Jeg har funnet den eksterne IP-adressen min. Problemet mitt er at de 4 pc-en i huset har samme eksterne adresse. Det er det jeg trenger hjelp til å løse.

Når det gjelder ruteren ... Jeg trodde det var forskjell på ruter og hub. Vi har hvertfall noe de kaller hub. Aner ikke hvilken. Må ha dagslys eller lommelykt for å finne det ut.

Men takk for hjelp : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fant lommelykt:NexHub HA0850 fra UNEX, 5 port 10mpbs Hub.

Det er hubben som er koblet til nettet, vi kobler til derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet den eksterne IP-adressen min. Problemet mitt er at de 4 pc-en i huset har samme eksterne adresse. Det er det jeg trenger hjelp til å løse.

Hvis dere har samme eksterne adresse, må dere ha en router et eller annet sted, i tillegg til hub'en. Kanskje dere har kombinert router or bredbåndsmodem?

Dette med portene løses på følgende måte: Forskjellige porter på den eksterne adressen kobles mot forskjellige maskiner internt. Eksempel:

Man har fire maskiner med de interne IP-adressene 10.0.0.1, 10.0.0.2, 10.0.0.3 og 10.0.0.4, og disse kjører en eller annen serverapplikasjon på port 1234 som skal nåes utenfra, men maskinene er "skjult" bak en router som har den eksterne adressen 80.203.1.2. Løsningen er å ta fire forskjellige porter, f.eks. 1234-1237, og koble disse mot de interne adressene:

80.203.1.2:1234 => 10.0.0.1:1234

80.203.1.2:1235 => 10.0.0.2:1234

80.203.1.2:1236 => 10.0.0.3:1234

80.203.1.2:1237 => 10.0.0.4:1234

Dette kalles "port forwarding" eller "virtual server" i router-oppsettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, det hørtes faktisk veldig logisk ut. Da må jeg bare finne ut hvor jeg gjør det. Det må være koblet mot hubben på en eller annen måte uten at jeg skjønner hvordan.

Tror jeg skal la mannen lese det svaret ditt : )

Takk for hjelpen så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...