Gå til innhold

Trimsykkel - Hvor mye/hvor ofte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har nettopp bestilt meg en trimsykkel i posten og har bestemt meg for å nå skal jeg virkelig gjøre en innsats for at formen skal komme seg til sommeren. Grunnen til trimsykkel er fordi jeg har litt angst og vil helst trene hjemme, men kommer nok å gå litt turer også når våren nærmer seg.

Jeg er 167 og veier ca 71 kg. Spiser sunt, men er ikke helt fanatisk og det gidder jeg ikke å være når det gjelder mat. Jeg syns igrunnen selv jeg har en ganske fin kropp, men føler meg litt stor. 

Hvor mye bør jeg egentlig sykle for at det skal bli resultater? Jeg tenker kanskje jeg skal starte med en halvtime morgen og en halvtime kveld. Har jo igrunnen tid "hele" tiden siden jeg er arbeidsledig, men ser jo for meg at det blir kjedelig også 😅

Har veldig lite erfaring med trening. Syns det er kjedelig. Men nå er jeg veldig motivert for å prøve.

Tips? Hvor mye? Hvordan gjøre det mindre kjedelig? Er det lurt å spise før eller etter? 

Anonymkode: 8c0ac...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det mange svar :)

For å begynne med det første og viktigste: All mosjon er god mosjon!
Mye forskning de siste årene har vist at så lite som 15 minutter med økt blodsirkulasjon hver dag, er med på å redusere faren for hjerte-karsykdommer,  diabetes og flere andre plager. Det er også gjort mye forskning rundt bruk av elsykkel (som er en veldig veldig lett form for trening) og selv dette bidrar til mye bedre helse hos mange, dersom man er passiv store deler av dagen. 

Nummer to: Hvilken effekt ønsker du?
Man kan trene seg til god kondisjon på trimsykkel(intervall med altererende høy og lav intensitet, med korte pauser av lav intensitet). Man kan også aktivere muskler og muskelgrupper(fokusere på kjernemusklaturen når man sykler med stor motstand). Kun rolig sykling samtidig som man ser på TV eller hører på en podcast, som uansett er med på å bedre både psyke og allmennfysikk. 

Nummer tre: spising
Tilpass matinntak etter intensitet. Hardere mer regelmessig trening betyr mer mat. 

Generelt er mange enige om å spise et fullt måltid 2-3 timer før, og ett lett måltid eller frukt en time før. 
Etter trening er det kjekt å få i seg noe til restitusjon. Frukt, yoghurt etc. 
Middag er passe en times tid etter trening. 
Husk å drikke mye vann :)

Finnes mange meninger angående mat, men dette er veldig generelle råd som passer for de fleste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...