Gå til innhold

MOTIVASJON - trening

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, 

Hvordan motiverer dere ? 

Jeg er så lei seg noen ganger.. ønsker å trene, men det er vanskelig.. 

Hva er best på å gå ned i vekta ?

løpe i tredemølle ? 

Anonymkode: 71148...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg motiveres av å ha konkrete mål, noe å jobbe mot. Så jeg trener kampsport hvor jeg alltid har neste gradering som mål.

Skulle jeg trent bare for å trene så hadde jeg også gått lei veldig fort.

Anonymkode: c51b5...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den beste motivasjonen for å trene får jeg av å dra på trening. Etter et opphold kan de to første øktene være litt tøffe, men etter det går det av seg selv.

Trening utelukkende for å gå ned i vekt er et håpløst prosjekt, og nesten umulig å finne motivasjon for. For 99% vil det være tilnærmet umulig å jogge seg slank, kroppen finner alltid en måte å kompenserer for dette på. Enten i form av økt inntak av kalorier eller i form av redusert aktivitetsnivå utenom treningsøktene.

Tror ikke det er noen one-size-fits-all når det kommer til trening, men for meg er det kombinasjonen hard styrketrening med noe intervalltrening som har fungert best. Du ser raskt resultater og det hjelper alltid på motivasjonen :)

Anonymkode: 9098a...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Motivasjon er oppskrytt. Min erfaring er at du kommer lengre med å fokusere på rutine og å bare sette i gang uten å tenke så mye. Motivasjonen får jeg oftest i blaff underveis i og etter treningsøkta og når jeg ser resultater. Vissheten om at jeg ikke pleier å angre etter økta hjelper også på å komme i gang.

Anonymkode: ef83b...d04

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for reklamering.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivasjon er flyktig og kommer og går. Du må bygge gode vaner som varer. Du kan ikke stole på at motivasjonen er der akkurat når du har muligheten til å trene osv. :)

Søk opp "mikrovaner" og BJ Fogg for mer info om hvordan du enkelt lager vaner som varer :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg motiveres av å nå mål jeg har satt meg på trening. For å nå disse målene innebærer det at jeg må gå på trening dager jeg ikke har lyst. Det bygger disiplin og viljestyrke, og så får man en god mestringsfølelse av å ha gjort noe man egentlig ikke ville. 

Så slutt å vent på motivasjon. Lag en liten plan for hva du vil gjøre på trening, og gå og gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ha noen å trene med, og gjøre noe du liker. Jeg trener bare det jeg elsker, og trener med venner. Har fått venner på trening og faktisk. Men når man liker det så vil man! Da gleder man seg. Også den "høyen" man får etterpå. 🤩

Anonymkode: d05c5...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar ikke motivasjon være en faktor for om jeg drar på trening eller ikke. Jeg bestemmer meg på forhånd hvilke økter jeg skal på, også gjennomfører jeg de. De aller fleste gangene gleder jeg meg, men det hender også at jeg heller vil sitte hjemme. Som i dag - jeg har sovet dårlig og sofaen frister mer etter jobb, men jeg har allerede planlagt en økt i dag så da drar jeg og heller tar det litt rolig om jeg ikke orker kjøre maks. 

Du må finne en treningsform du trives med, kanskje ikke med en gang, men etterhvert. Jeg synes det å løpe på tredemølle er gørrkjedelig, så det gjør jeg minimalt av. Trente kun styrke i mange år, før jeg begynte med crossfit. Sistnevnte synes jeg er veldig gøy, og det gjør at jeg også trener noe styrke og kondis utenom oppsatte økter for å holde ting vedlike. I tillegg trener jeg styrke med kjæresten, men det er mest for kosens skyld. Ikke tenk at du må løpe på mølla for å gå ned i vekt om du ikke synes det er gøy, da vil du etterhvert gi opp uansett. Finn noe annet, være seg styrke, lagsport, dans eller crossfit. Noe som gjør at du har økter du også gleder deg til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går på rutine og ikke motivasjon. Hver uke planlegger jeg hvilke to dager jeg skal trene styrke og hvilken dag intervaller. Hvis jeg dropper en økt må jeg bare ta den senere samme uke. 

Hjelper jo at jeg liker å trene og kjenner at det gjør godt for hodet. Men det er blytungt å komme ut og avgårde. 

Hvis det er vanskelig å etablere en rutine kan det være lurt å prøve mer forsiktig, men kun én fast dag i uka i første omgang. Ikke gå så hardt ut at du begynner å grue deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalsberg92
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hei, 

Hvordan motiverer dere ? 

løpe i tredemølle ? 

Venter ikke på motivasjon, jeg bare gjør… akkurat som om det er en kjedelig dag på jobb. Og man må stimulere til muskelvekst om man skal ha større motor da er de man brenner kalorier. Har ikke løpt siden 2005,  for cardio ha heftig sex. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Just do it! 

For meg endret motivasjonen seg drastisk etter jeg ble medlem hos Bruce (finnes kun i Oslo og Bergen da). Det er en app som gjør at du kan trene på mange ulike sentre. Syns det er så kjedelig å trene alene, men nå kan jeg velge mellom masse gruppetimer som Barrys Bootcamp, crossfit, pilates, yoga osv. De har også egentrening på senter, klatring og svømming. Men for meg har det vært utrolig motiverende å kunne variere treningen så mye og prøve nye ting!! 🤗 Litt skummelt de første gangene, men så er det bare gøy!  

Håper du finner motivasjonen 💪

Anonymkode: 9b964...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Motivasjonen for trening har vært de siste årene vært utseende hos meg, og det har vært dødfødt. Treningen har derfor uteblitt. 

Men nå har jeg satt meg et nytt mål, som faktisk har fungert for min del: til sommeren skal jeg løpe halvmaraton. 

Motivasjon som har fungert for min del: 

+ Melde meg på halvmaraton. 

+ Sette opp en struktert plan for treningen. 

+ Høre podcasten klar, ferdig, maraton! 

+ Videre kjøpte jeg en treningsklokke som viste da jeg startet å trene at kondisjonsalderen min var 51 år, det var en ganske knusende realitet, men det har motivert meg til å ta tak i helsen (er 33 år). Nå har jeg startet å reflektere mer over helsegevinsten ved trening fremfor utseende fokus. 

+ investere i fine treningsklær og sko som jeg føler meg vel i. 

+ God på musikk på øret når jeg trener. 

Anonymkode: 746b2...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.1.2024 den 8.33):

Hei, 

Hvordan motiverer dere ? 

løpe i tredemølle ? 

Dette høres kjedelig ut når jeg sier, men

"disiplinen gjennomfører der motivasjonen uteblir"

Etter årevis med trening og utdanning innenfor feltet har jeg innsett at man in perioder ikke klarer å finne et fnugg motivasjon i kroppen. Men fordi jeg har drevet med idrett og trening hele livet, har det rett og slett blitt en del av hverdagsrutinen. Og jeg vet at etter en periode med lite motivasjon, så stiger lysten igjen :) i de dårligste periodene drar venninner (som jeg vet er i god form og trener mye) med meg ut på trening. De har ork og kraft til å dra meg igang, og det hjelper mye ❤️

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...