Gå til innhold

Felles eller separat økonomi?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Nysgjerrig_*
Skrevet

Jeg har registrert at svært mange par som jeg kjenner (samboer eller gift) har helt eller delvis separat økonomi.

For meg blir det veldig rart om for eksempel:

- En har råd til sydentur, mens den andre har råd til telttur.

- En kjører ny fin bil og den andre kjører et gammelt rustvrak.

- Jeg handlet mat sist, så i dag er din tur.

- Du skylder meg 1000,-

osv osv...

Hos oss går alt i en felles pott. Mine penger er hans og omvendt. Enten har vi begge råd, eller så har vi ikke det. (Vi har hver vår brukskonto og en felles regningskonto - men om en går tom for penger så overfører den andre fra sin konto uten å tenke på hvem sin lønn det kom fra)

Hvordan er det med dere?

Og om dere har separat økonomi - hvordan får dere det til å fungere? Innbiller meg at det kan bli en del krangler av det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har felles utgift-, fellesforbruks-, spare- og reisekonto, men har separate "lommepenge"- og bedriftskontoer. Vi driver begge for oss selv, og etter skatt er trukket, går 10% i hver av følgende konto: ferie, spare, lommepenge og bedrift. De to sistnevnte går til den som har tjent pengene som til en hver tid fordeles. Resten blir fordelt på utgift og forbrukskontoene (JA, vi har Skandiabanken...).

Skrevet

For meg blir det veldig rart om for eksempel:

- En har råd til sydentur, mens den andre har råd til telttur.

- En kjører ny fin bil og den andre kjører et gammelt rustvrak.

- Jeg handlet mat sist, så i dag er din tur.

- Du skylder meg 1000,-

osv osv...

:ler:

Morsom måte å si det på, og såååå sant...

Jeg syns det er helt tragisk å tjene mindre enn han, men sånn er det, og alt er felles. Det har det vært siden vi ble sammen og det fungerer veldig fint for begge to. :)

Skrevet

Vi har separat økonomi m.h.p. gjeld, eiendeler o.l., men alle dagligdagse utgifter, husleie, forsikringer, ferier osv. går av en felles konto. Tror rett og slett det hadde blitt en belastning for forholdet å sitte å finregne på hvem som betalte hva av dagligvarer, bensin, småting til huset osv. For ikke å snakke om at det ville være ganske dumt om den ene måtte reise på ferie alene fordi den andre ikke hadde råd akkurat da.

Skrevet

Vi har felles økonomi. Hans lønn går til fellesutgifter, som hus, bil og andre regninger, mens min lønn går til mat, klær og fornøyelser. Vi tenker aldri at den ene har brukt mer enn den andre en måned... Alt vi bruker går jo til oss begge.

Skrevet

Vi har separat økonomi. Vi har fordelt faste utgifter i forhold til inntekten. Utover det blander vi oss ikke inn i hva den andre gjør med sine penger. Det er selvsagt ikke slik at i ferien drar den som har best råd på luksusferie i syden mens den andre må nøye seg med campingtur i Sverige, ferieutgiftene og alt annet deles på samme måte som de faste utgiftene, dvs den som tjener mest/har best råd betaler mest. Vi legger aldri sammen regninger og finregner slik at den ene skylder den andre penger eller lignende. Vi betaler f.eks. for annenhver ukeshandel, og om den ene betalte 1200 kroner den ene uken, mens den andre "slapp unna" med bare 900 neste uke så er ikke dette noe vi bryr oss om, det jevner seg ut etterhvert. Ser ikke helt hvorfor separat økonomi skulle være et problem, det fungerer i allefall ypperlig hos oss og vi har aldri kranglet om penger.

• Liker 1
Skrevet

Vi har en felles konto til husholdningen hvor vi setter av et fast beløp hver oss hver måned - den kontoen brukes til å betale mat, regninger, forsikringer, bil og andre felles utgifter.

Ellers har vi hver vår konto som vi bruker uavhengig av hverandre. Jeg betaler på studielånet mitt, han bruker penger på ting han ønsker.

Det fungerer godt for oss!

Skrevet

Vi har felles økonomi. Vi har en konto med bankkort som vi setter lønna vår over på. Derfra har vi en regningskonto i samme bank som vi øverfører penger til regninger som er faste hver måned. (Vi har ikke så mange variable utgifter egentlig). Fra den kontoen som det da står penger til mat, fornøyelser osv på, så fører vi regnskap.

Vi kjøper sjelden noe til oss selv uten å ha hørt med den andre, siden vi har felles økonomi. Vi må ha felles økonomi, siden ellers hadde ikke min kjære klart seg i perioder innimellom da han har gått arbeidsledig ;)

Vi synes dette fungerer veldig fint.

Skrevet (endret)

Vi har separat økonomi. Er studenter og har ikke så mye inntekt utenom studielån. Deler faste utgifter i to, og har ei "felleskasse" til kjøp av mat. Er ikke så veldig opptatt av at vi skal betale likt ellers, regner med det går opp i opp etter hvert.

Hvordan vi kommer til å gjøre det når vi blir mer etablerte (unger og greier) avhenger vel av hvor mye vi tjener. Hvis vi tjener nogenlunde likt så ser jeg ingen grunn til å ikke ha separat økonomi. Det går jo an å ha en felles konto hvor man setter inn penger til regninger, mat o.l.

Endret av @nea
Skrevet

Vi har felles. Har en konto hvor alt kommer inn, og går ut fra.

Skrevet

Hos oss er det separat økonomi.

Jeg hadde felles med eksen (barnefaren) og det er deilig å slippe nå.

Jeg får 5000,- av sambo i mnd og betaler mat og regninger.

Jeg eier min egen bil og står for utgiftene på den. Leiligheten er min og han eier nesten ingen ting i huset. Eller tv og stereoen er hans, resten mitt. Grunnen til denne ordningen er at jeg trenger å ha full økonomisk frihet. Jeg bestemmer hva jeg trenger/ønsker og han gjør det med sitt.

Tror jeg hadde blitt ganske forbanna hvis han skulle tatt 5000,- av fellespotten til båtbyggesett og mnd etter kjøpt fiskestang til 3000,- + 850,- for tråden til krokene, og seff må han jo også ha nye spesialkroker til 300,- pr. stk og siden de er litt forbruksvare så kjøper han 5-6 stk om gangen.... :overrasket:

I mine øyne er det galskap og jeg bruker heller pengene mine fornuftig. Jeg investerer i "ting" og leiligheten min. Betalte ned billånet på 2 år og ikke 5 år. osv osv.

Jeg tjener mere en han, men forsørger en jente på 13 år da går det sånn cirka opp i opp.

I fjor kjøpte han båt (tok opp lån), og vi la inn 10.000,- hver til båtstæsjkontoen. Tror jeg bruke 8-9 000 utenom denne potten til annet (nødvendig!?!) stæsj.

Jeg hadde full feriepengepott i sommer han ca. 1/2, da ble det til at jeg brukte masse mere penger en han for at vi skulle leve godt i ferien. Det er aldri sånn at vi skylder hverandre penger. Jeg betalte båtforsikringen han siden den står på meg (3000,- og kom på regningen med de andre forsikringene) og han betalte min garasjeleie (200,-). Vi har aldri tilbakebetalt penger til hverandre, den som har betaler og neste gang er det den andres tur, eller gangen etter der eller noe sånt. Så lenge vi har god økonomi så er det greit, hadde vi vært studenter så hadde det sikkert vært noe annet.

Var litt kult her i forrige uke. Han påsto iherdig at NRK lisensen var på rundt 800,- i året, de andre rynket på panna og lurte på om han hadde spist syre, men han sto på sitt. Det sier litt om når han sistgang betalte en regning... :sjarmor::Hehe:

• Liker 1
Gjest Fruktfat
Skrevet

vi har delvis felles.

betaler halvparten av huslånet hver, og han setter inn 3000 og jeg 2000 på felleskonto hver mnd. felleskontoen er til fasttlf, internett, kommunale avgifter osv.

bensin betaler vi hver for oss, og mat betaler den som vil, det har vi ikke noe system på.

han har nyere bil enn meg, med tilhørende lån (som han betaler), jeg har en gammel bil som jeg har betalt ned lånet på.

årsavgift og forsikring betaler vi hver for oss.

dette fungerer veldig bra for oss, jeg kan ikke tenke meg å ha helt felles økonomi. han har nemlig elendig økonomisk sans, og har endel forbrukslån, det er ikke jeg interessert i å betale på.

han tjener ca dobbelt så mye som meg, men det var jeg som betalte ferien i sommer, fordi han ikke hadde noe særlig penger. men han skylder meg selvfølgelig ikke noe for det! jeg reiser jo ikke på ferie alene.

hadde vi hatt helt felles økonomi, hadde han brukt penger som han gjør nå, mens jeg ikke hadde unnet meg noen ting, fordi jeg vil spare og ikke bruke så mye penger.

hadde vi hatt lik økonomisk sans, kunne vi sikkert hatt felles økonomi også. kanskje. :kgblunk:

Skrevet

Vi er samboere og har separat økonomi. Delvis fordi det blir slik naturlig da jeg (selvvalgt) har tjent mye mindre enn han, og han heller ikke er veldig høytlønnet. Noe går selvsagt til en fellespott, men så langt har dette bare vært til det nødvendigste; husleie, regninger og noe av matbudsjettet. Det kunne ikke falle meg inn å skulle disponere mer av lønna hans til klær osv så lenge jeg selv ikke bidrar med mer enn til helt basale ting. Noe annet hadde det vel vært om jeg var hjemme med felles barn og ikke hadde tjent meg opp rettigheter.

Men å skylde hverandre småbeløper eller ta vare på kvitteringer fra matbutikken gjør vi ikke...

Når økonomien min bedrer seg (det ser heldigvis ganske lyst ut) mener jeg det er naturlig at vi diskuterer å ha en større fellespott. Min tanke er at dette skulle vært penger til felles glede; ting til hus/hjem, ferie osv. Å ha KUN fellesøkonomi hadde ikke passet oss uansett, tror jeg - av samme grunner som Titti72 nevner, egentlig :ler: Og fordi jeg ikke ser noen grunn til at vi trenger å disponere hverandres penger ned til hver minste krone, særlig hvis enten lønn eller forbruk er selvvalgt forskjellig.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Vi har felles økonomi og det har vi hatt siden før vi ble sammen, faktisk. Hadde tidligere bare en konto, men nå har han endelig fått seg en egen konto også, men vi tenker fortsatt på potten som felles.

Skrevet

Vi har felles konto/økonomi,

Begge setter over en like stor del av lønna si på en felles konto som da går til alt av regninger, mat, bensin og annet.

Det som er igjen på kontoene våre etter at vi har ført over de pengene er lommepenger som vi kan bruke slik vi vil.

Skrevet

Vi har felles økonomi.

Vi har hver vår lønnskonto, men deler ikke alt 50/50. Den som har mest penger den ene måneden betaler gjerne mer, mens det neste måned kan være motsatt. Vi deler selvfølgelig på boliglånet, og har en konto som vi overfører 500 kr hver i måneden som skal gå til reiser/ferier. Men begge kan bruke "sine" penger på det den vil så lenge det ikke går utover fellesskapet :)

Skrevet

Vi har felles økonomi! Vi har hver vår konto.. siden jeg er hjemmeværende så tjener ikke jeg noe mye.. jeg betaler bilen min og han betaler huset vårt. Vi betaler varene etter hvem det passer for. Innimellom så låner jeg bankkortet hans og han mitt.

Synes det er greit å ha det sånn jeg! Nå er ikke mannen min en sånn type som går og kjøper masse tull så jeg slipper å passe på han (litt verre med meg :lol: )

Vi fikk først helt felles økonomi etter at vi giftet oss... som samboere hadde vi delt økonomi. Da vi hadde delt økonomi så opplevde jeg aldri at han (som tjente mye bedre) tok seg råd til ting som jeg ikke hadde råd til. Hvis det var snakk om ferie så spanderte han selvsagt på meg sånn at jeg også hadde råd til å være med.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...