Gå til innhold

Hjelp meg! Magesmerter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Info: 
Har pratet med legevakt samt bestilt legetime om en uke.  

Hei, noen som har erfaring med store smerter i magen, det føles på en måte som kramper i rygg og mage,  men også brennende følelse i magesekken/nyrer. Svir over hele magen og er bedre i noen stillinger. Kommer og går litt. Gjelder hele buken både foran og bak. 

Legevakten sa ista at han trodde det var muskulært fordi jeg har hatt omgangssyke og spydd og liggi mye i ett døgn, men har hatt sånn vondt for noen uker siden også, mildere grad,  samt noen uker med liiiittt løs mage og mye gass. 

Anonymkode: 1e22b...3be

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke akkurat at noen her vet bedre enn legen du har snakket med.

Anonymkode: 566a2...fdc

Skrevet

Tja si det er mye rart med  disse Legevaktslegene det kan være det men det kan også være andre ting allergi osv 

Skrevet

Er du mann eller kvinne?

Anonymkode: 9d514...944

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er du mann eller kvinne?

Anonymkode: 9d514...944

Kvinne:) 

Skrevet

Ring legevakten igjen og be om undersøkelse. 

Anonymkode: 1a2e6...89f

Skrevet

Jeg plages med kolikk innimellom, og det kan nok kjennes slik ut? 

Det høres så "snilt" ut med kolikk, men det er j@vlig vondt! Jeg blir ofte liggende på sofa/senga og vri og vende på meg, i håp om at det skal lette. Smertestillende virker ikke og ofte er det ikke snakk om mye luft heller, så det hjelper ikke særlig når noe kommer ut. En greier nesten ikke å tenke når det står på som verst, 

Jeg får ofte kolikk etter å ha kjørt langt i bil (stillesitting), spist mye brødmat eller noe jeg ikke tåler så godt (melkmat, nøtter, sukkerfritt godteri), og også noen ganger etter å ha hatt en runde med ugrei mage.

K47

Anonymkode: 8c37c...9a7

Skrevet

Stol på legen, men ring tilbake hvis det blir verre eller for vondt! Er det skikkelig vondt, så må du ringe tilbake. 

Jeg er operert pga kronisk sykdom i tynntarmen. Det tok lang tid før legene fant årsaken. Jeg pleide å sette meg i dusjen med varmt vann mot magen og ryggen, og forsøkte også å gå tur ved en anledning. Kan ikke si at turen hjalp den gang, men bevegelse kan i teorien hjelpe tarmene i gang. Ellers har jeg ikke andre tips når smertene pågår enn det legen kan hjelpe deg med, dvs smertestillende/finne årsaken til smertene. 

Kanskje hjelper det litt å ha tillit til legen også. Det er skremmende med skikkelige smerter, og bekymringer kan kanskje påvirke negativt hvordan man opplever det. 

Skikkelige magesmerter er forferdelig slitsomt og vondt. Jeg føler med deg. God bedring! 

Anonymkode: 65c8d...036

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg plages med kolikk innimellom, og det kan nok kjennes slik ut? 

Det høres så "snilt" ut med kolikk, men det er j@vlig vondt! Jeg blir ofte liggende på sofa/senga og vri og vende på meg, i håp om at det skal lette. Smertestillende virker ikke og ofte er det ikke snakk om mye luft heller, så det hjelper ikke særlig når noe kommer ut. En greier nesten ikke å tenke når det står på som verst, 

Jeg får ofte kolikk etter å ha kjørt langt i bil (stillesitting), spist mye brødmat eller noe jeg ikke tåler så godt (melkmat, nøtter, sukkerfritt godteri), og også noen ganger etter å ha hatt en runde med ugrei mage.

K47

Hadde en hendelse i sommer hvor jeg helt akutt fikk driiiiiiitvondt i magen,  hele buken. Vræi meg i smerter ( aldri skjedd før) og spøy pga smertene når jeg var på legevakta.  De fant ingenting. Tok bare EKG, puls, metning,temperatur og crp om jeg ikke husker feil. Aldri hatt så fuckings vondt før. Jeg er 29 så kanskje rart å plutselig få problemer med magen? 🤭

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Info: 
Har pratet med legevakt samt bestilt legetime om en uke.  

Hei, noen som har erfaring med store smerter i magen, det føles på en måte som kramper i rygg og mage,  men også brennende følelse i magesekken/nyrer. Svir over hele magen og er bedre i noen stillinger. Kommer og går litt. Gjelder hele buken både foran og bak. 

Legevakten sa ista at han trodde det var muskulært fordi jeg har hatt omgangssyke og spydd og liggi mye i ett døgn, men har hatt sånn vondt for noen uker siden også, mildere grad,  samt noen uker med liiiittt løs mage og mye gass. 

Av stress og også feks omgangsyke  kan man få litt kluss i hvordan magesekken og tarmene jobber og det kan skape utrolig mye ubehag og smerter. I og med at du har smerter både her og der i hele magen så holder jeg en knapp på funskjonellt fordøyelsesbesvær. Men pass på feber og om vondten endrer seg, så kan du helt sikkert få en time fortere. Jeg snakker av egenerfaring og er ikke helsepersonell.

Anonymkode: 7e83f...76b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er 29 så kanskje rart å plutselig få problemer med magen? 🤭

Jeg var var 40-ish da jeg begynte med den dritten her. 😝

Har ikke spydd av det, men det har vært nære på.

Uansett så bør annet utelukkes før en kan slå seg til ro med at det "bare" er kolikk. Jeg er utredet for gallestein og betennelse i lever, nyrestein og problemer med livmor/eggstokker, alt uten funn.

Har nødmedisin som dulcogas og redugas lett tilgjengelig, men det går som oftest en dag eller to før systemet har roet seg igjen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...