AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #1 Skrevet 23. januar 2024 Hei. Mitt seks år gammel barn har autisme og har behov for bleier. Vanlig bleier er nesten smale, trenger fra apoteket. Fastlegen til barnet sier hun ikke kan skeive denne. Når jeg spør hva må jeg gjøre da? Hun svarer hun ikke kan. Og i tillegg barnet spisser dårlig og er veldig slank. Vi kjøper næringsdrikker på apoteket. Men når jeg spør legen, kan du skrive resept, igjen hun blar på pc’en, og igjen gir ikke noe svar. Anonymkode: 88aee...47f
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #2 Skrevet 23. januar 2024 Ofte må den første skrives av spesialist. Hva slags oppfølging har barnet av spesialist? Anonymkode: f33ca...64f 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #3 Skrevet 23. januar 2024 Ta kontakt med HABU. Det er legen der som skriver ut første gang, så kan fastlegen skrive ut senere. Anonymkode: 84001...b7d 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #4 Skrevet 24. januar 2024 Fastlege kan skrive ut resept på bleier og næringsdrikker, både første gang og senere. Anonymkode: 97e67...780
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #5 Skrevet 24. januar 2024 Vi fikk beskjed av fastlege om at barnet måtte være fylt sju eller åtte år for å få bleier på resept, hvis jeg husker riktig. Eller var det at han måtte ha begynt på skolen? Det er så lenge siden at jeg husker ikke helt, men det var uansett et barn uten diagnose. Hvis fastlegen ikke kan skrive ut resepter på disse tingene så må hun jo henvise dere til noen som kan! Følges dere opp av spesialisthelsetjeneste? I såfall ville jeg forhørt meg der også. Anonymkode: 83e31...15f
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #6 Skrevet 24. januar 2024 Fastlegen kan skrive ut resept på dette, selv ved første gang. Husk å få for inkontinens produkter, så kan du hente ut kladder til å legge i sengen og. Som nød av og til, har jeg sett drynights bleier på vanlig matbutikk, i tillegg til i hyllene i apoteket. Anonymkode: c48e7...2ac 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #7 Skrevet 24. januar 2024 Vi har også barn med autisme, og det er psykiater hos Bup som har skrevet ut resepter på ting hun trenger (sovemedisin osv) Anonymkode: 6a3dd...b2d
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #8 Skrevet 24. januar 2024 Barnet må ha fyllt 6 år. Har du vært hos legen etter fyllte 6 år? Husk: Barn som væter seg har rett på bleier på blå resept fra fylte 6 år ved dagvæting, og fra fylte 8 år ved nattevæting. Bruk diagnose F98.0 (ICD10) og send søknad til NAV. Anonymkode: c3ed1...005
Fighter83 Skrevet 24. januar 2024 #9 Skrevet 24. januar 2024 FL kan skrive ut blåresept på inkontinensutstyr som bleier/trusebleier/kladder osv. Ta så kontakt med boots home care eller mediq for hjemlevering om mulig👍 Om resepten ligger inne som blå resept så går dette veldig greit💪
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #10 Skrevet 24. januar 2024 Fastlege kan skrive. Anonymkode: 58c80...949
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #11 Skrevet 24. januar 2024 barnet kan ha krav på bleier på blå resept, vanligvis fra 5 års alderen hvis han/hun bruker bleier på dagtid, eller 8 års alderen hvis det kun gjelder sengevæting. Be legen skrive ut resept på Forbruksmateriell ved inkontinens Refusjonsberettiget etter § 5-14, vi har 2 stykk en på 5 og en på 8 som begge er autister, han på 8 fikk resept med engang når han ble 5 år:) Vi har nokså flink fastlege. begge to bruker opp til 8 bleier hver dag. Så lenge de har fått diagnosen fra spesialisthelsetjenesten, så er det bare og kreve fra fastlegen på det de skal ha? Anonymkode: a9b9c...df3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #12 Skrevet 24. januar 2024 Ja, fastlege skal gjøre dette. Si at dere ikke lenger får tak i bleier i vanlig butikk. Vi fikk fra barnet var 4. Anonymkode: f9aac...67a
SPOCA Skrevet 24. januar 2024 #13 Skrevet 24. januar 2024 Her er det fastlegen som gjør dette for mitt stebarn. Skal sies at teamet rundt barnet også følger opp slikt (barnet har flere andre diagnoser, så mange rundt man heldigvis kan spørre).
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #14 Skrevet 24. januar 2024 Jobber med eldre, så er kanskje ikke helt det samme. Fastlegen skriver ut resepter på inkontinensutstyr, bla bleier. For å få resept på næringsdrikker må de ha diagnosen "undervekt". Men om det er andre regler for barn, det vet jeg ikke🙈 Anonymkode: bc495...5a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå