AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #1 Del Skrevet 23. januar 2024 Kan hende det bare er jeg som er litt for logisk og pedantisk, men jeg må komme til bunns i dette. Jeg har lært at når folk her i Norge har første samtale med deg, så utspiller det seg noe slik "hva heter du?" (helt ålreit) "hvor er du fra?" (øh, Norge) "hva gjør du?" (står her å prater med deg) Så, la oss dissekere hva dette egentlig betyr her i Norge. "Hva heter du?" dette betyr navn. Helt OK "hvor er du fra?" stalker alert! "hva gjør du?" om du vil vite yrket mitt, så bruk de ordene. Uansett, ikke din sak All in all, de to siste spørsmålene virker upassende synes jeg. Jeg kjenner deg tross alt ikke! Så hva er egentlig greia her? Hvorfor er dette vanlig i Norge? Anonymkode: 5d697...2ad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #2 Del Skrevet 23. januar 2024 Man spør jo om slike ting for å fiske etter noe man kan relatere til selv, for å dra samtalen videre. Har du dårlige sosiale antenner? Anonymkode: 70177...fc4 33 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #3 Del Skrevet 23. januar 2024 Det er jo bare småprat. Vi har generelt høy tillit til hverandre i dette landet, noe som er et stort pluss for å få et samfunn til å fungere. Du problematiserer noe som overhodet ikke er et problem. Anonymkode: 11146...a08 16 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #4 Del Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man spør jo om slike ting for å fiske etter noe man kan relatere til selv, for å dra samtalen videre. Har du dårlige sosiale antenner? Anonymkode: 70177...fc4 Nei, jeg har ikke dårlige sosiale antenner. Jeg er bare ikke komfortabel med å svare på slike spørsmål til en fremmed i aller første dialog jeg har med dem. Det er rart Anonymkode: 5d697...2ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #5 Del Skrevet 23. januar 2024 Å dere blir ikke kjennt heller når du ikke vil prate med dem, som kreves for å bli kjennt. Anonymkode: 4432b...485 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #6 Del Skrevet 23. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Nei, jeg har ikke dårlige sosiale antenner. Jeg er bare ikke komfortabel med å svare på slike spørsmål til en fremmed i aller første dialog jeg har med dem. Det er rart Anonymkode: 5d697...2ad Og jeg synes det er rart at du synes dette er rart. Er du fra en annen kultur opprinnelig, siden du reagerer på dette, og skriver som om du kommer fra et annet sted? Hva snakker man med fremmede om helt i starten der du er fra? Anonymkode: 70177...fc4 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #7 Del Skrevet 23. januar 2024 Disse 3 spørsmålene er ganske så vanlige og må tilstå de er gjengangere hos meg. Gjerne ikke alle 3 på en gang, men som en naturlig del av en samtale når jeg treffer nye folk, både på jobb og privat. Jeg jobber i et internasjonalt selskap og treffer mennesker fra hele verden. Sist uke var vi samlet til lunsj med en rekke nye kollegaer, tror vi talte 8 ulike nasjonaliteter. Kjempespennende, vi utveksler mange hvor komnet du fra, hva gjør du, sivilstatus, religion, matkultur-spørsmål og vi lærer en hel del om hverandre. Personlig har jeg fått mange gode tilbakemeldinger på at jeg viser interesse og tør å spørre. Nordmenn er vennlige/høflige, men er vanskelig å bli bedre kjent med. Jeg får ofte spørsmål selv også, pga min knotete dialekt kan jeg være vanskelig å plassere. Tror nok nok motivet og måten man spør er av større betydning enn selve spørsmålene. Spør man ut fra skepsis og for å plassere i bås, eller et oppriktig ønske om å bli kjent og forstå? Når ulike kulturer møtes er det etter min erfaring nyttig å vite hvordan f.eks min væremåte tolkes av den andre og visa versa. Eks.: Var på en tilstelning på mitt barns skole.En mor i hijab satt alene, de andre satt med ryggen til, snudd mot sine vanlige klikker. Ikke en av disse inviterte denne kvinnen inn i samtalen. Jeg gikk bort og hilste, spurte hvems mor hun var, hvor de bodde osv. Viste seg våre barn gikk på samme trinn.Foreldre hadde med mat, hun inviterte meg til å smake på sin, det var nydelig. Hun gav meg oppskrift. Ble invitert hjem, fikk hilse på far og andre søsken. Fikk vite mer om dem og bakgrunn. Vi diskuterte Norge/hjemland, bruk av hijab, ja alt mulig. Var faktisk veldig hyggelig og siden den gang har vi truffet hverandre flere ganger. Viste seg at hun hadde kunnskap som var ettertraktet og fikk satt henne i kontakt med noen vedr. jobb. Ble suksess.Hun betrodde meg at hun synes det var vanskelig at ingen snakket til henne og hadde blitt veldig glad da en norsk person faktisk snakket til henne som en normal person. Så jo, jeg komner til å fortsette å spørre om alt mulig rart som potensielt kan lede til nye bekjentskap og vennskap. Anonymkode: 83923...acb 5 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimba Skrevet 23. januar 2024 #8 Del Skrevet 23. januar 2024 Hvilke spørsmål foretrekker du for å dra igang samtalen? 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #9 Del Skrevet 23. januar 2024 Dette er jo tre helt vanlige spørsmål hvis det er folk man skal bli kjent med. F eks nye kjærester til familie og venner eller nye kollegaer. Hva er greia med å mistenkeliggjøre helt tradisjonell oppførsel? Anonymkode: 24f3a...d19 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #10 Del Skrevet 23. januar 2024 Jeg ser ikke på de 2 siste spørsmålene som relevant info å gi til en fremmed du mest sannsynlig aldri kommer til å se igjen og/eller stifte forhold til. Btw, det å si hva du jobber som kan være ekstremt sensitiv intel å gi, med tanke på at noen yrker blir sett ned på Anonymkode: 5d697...2ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #11 Del Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): "hvor er du fra?" (øh, Norge) " Anonymkode: 5d697...2ad Jeg er generelt interessert i dialekter, og derfor stiller jeg ofte dette spørsmålet. Hva er så galt med det? Anonymkode: cfdf9...1fa 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #12 Del Skrevet 23. januar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ser ikke på de 2 siste spørsmålene som relevant info å gi til en fremmed du mest sannsynlig aldri kommer til å se igjen og/eller stifte forhold til. Btw, det å si hva du jobber som kan være ekstremt sensitiv intel å gi, med tanke på at noen yrker blir sett ned på Anonymkode: 5d697...2ad Bare svar noe litt svevende da? Si fylket du er født i, er du søppeltømmer kan du si at du jobber med å holde landet rent HØHØ, før du spør den andre personen og styrer samtalen inn på den. Synes det er ekkelt å bli spurt om jobb selv, fordi jeg er ufør, men jeg klarer da bestandig å hoste opp ett eller annet svar før jeg spør tilbake. De aller fleste er interessert i å snakke om seg selv om du spør. Anonymkode: 70177...fc4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #13 Del Skrevet 23. januar 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ser ikke på de 2 siste spørsmålene som relevant info å gi til en fremmed du mest sannsynlig aldri kommer til å se igjen og/eller stifte forhold til. Btw, det å si hva du jobber som kan være ekstremt sensitiv intel å gi, med tanke på at noen yrker blir sett ned på Anonymkode: 5d697...2ad Og om det er en person du ikke skal møte igjen, så ser jeg ikke problemet med at den får vite at du har et yrke noen ser ned på? For den personen vil du jo bare være en tilfeldig *sett inn flau jobb* den møtte en gang.... Anonymkode: 70177...fc4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #14 Del Skrevet 23. januar 2024 Har du et kjønn og i så fall hvilket kjønn identifiserer du deg med? Anonymkode: 801d0...20d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #15 Del Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Nei, jeg har ikke dårlige sosiale antenner. Jeg er bare ikke komfortabel med å svare på slike spørsmål til en fremmed i aller første dialog jeg har med dem. Det er rart Anonymkode: 5d697...2ad Det er ikke rart, mem hva vil du at fremmede skal spørre om da? Anonymkode: f1a62...7a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #16 Del Skrevet 23. januar 2024 Ts, hva tenker du er en god måte å starte en samtale på? Hva skal man si, hva skal man spørre om? Ganske nysgjerrig på hva du tenker om dette? Anonymkode: 46952...167 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 23. januar 2024 #17 Del Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, jeg har ikke dårlige sosiale antenner. Jeg er bare ikke komfortabel med å svare på slike spørsmål til en fremmed i aller første dialog jeg har med dem. Det er rart Anonymkode: 5d697...2ad Hva vil du foreslå å snakke med en fremmed om? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #18 Del Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): "hvor er du fra?" (øh, Norge) "hva gjør du?" (står her å prater med deg) Anonymkode: 5d697...2ad Jeg trodde jeg var introvert og har dårlige sosiale antenner, men jeg skjønner da såpass at dette er overfladiske høflighetsfraser som er veldig vanlig i Norge. Man spør hvor folk er fra fordi man hører dialekt/sosiolekt og prøver å plassere dem, eller fordi man lurer på om man har felles kjente. Man spør hva folk gjør (de fleste skjønner at dette betyr jobb/studier) fordi det faktisk er ganske nøytralt, og de fleste føler det er greit å snakke om jobb. En ting er å ikke like småprat med fremmede, men å anta at alle er ute etter å snoke i privatlivet eller stalke deg fordi de stiller helt vanlige spørsmål, er i overkant følsomt og på grensen til paranoid. De fleste bare spør for å være høflig, og så glemmer de detaljene fem minutter senere uansett. Anonymkode: 7edd9...251 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 23. januar 2024 #19 Del Skrevet 23. januar 2024 (endret) Og jeg som trodde du nå kom til å si noe slikt som at det er merkelig at noen tilfeldige på gata som blir intervjuet av en radiovert svarer på hvor mye penger de har i banken eller om de er uteo 🙄 Er det tabu å spørre folk hvor de er fra??? Man er paranoid om man tror dette er noe unormale. De spør deg faktisk ikke om adresse, og hvorfor skal de anta at du fortsatt bor der? De inviterer heller ikke seg selv på besøk med det spørsmålet. Hva man gjør er det også helt greit å spørre om. Forsåvidt så finnes det folk som ikke vil svare på det til noen de ikke kjenner og bare finner opp noe, eller svarer vært. Igjen: Hvorfor er dette er eller annet rart? Hva er du du egentlig vil bli spurt om da? Er du flau over det du ville svart på de to siste spørsmålene? Endret 23. januar 2024 av katties 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #20 Del Skrevet 23. januar 2024 ti10 skrev (8 minutter siden): Hva vil du foreslå å snakke med en fremmed om? For meg så er det situasjonsbetinget. Hvis jeg møter noen i et miljø jeg vet jeg har noe til felles med dem i, for eksempel en klubb, da er jeg mer åpen. Men en helt fremmed fra gata.....no way Anonymkode: 5d697...2ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå