HeiSommer Skrevet 23. januar 2024 #1 Skrevet 23. januar 2024 Hei! Jeg er en dame på 30 år som fyller 31 i år. Jeg bor med mannen min, men vi leier fortsatt. De siste månedene har vært tungt, fordi økonomien ble så mye trangere. Spesielt i 2023. Jeg fikk ikke jobb, fordi arbeidsplassen hadde for trangt budsjett. Endte opp med å søke overalt og fikk en deltidsjobb. For å sette alt i perspektiv. Jeg har jobbet hardt hele livet med skole, tatt utdanning og er ferdigutdannet men sliter med å få første profesjonelle jobb. Jeg hadde ikke toppkarakterer men Cer og Der. Jeg blir frustrert av livet fordi jeg er nå på stadiet hvor jeg vil slå meg til ro men hver gang så klarer jeg ikke med tanke på økonomien. Vi får ting til å gå rundt men det er Ingen «vei ut». Flere av vennene mine har kjøpt bolig fordi de hadde kausjonister, men vi har ikke mulighet til det. Jeg vokste opp under fattigdomsgrensen og har alltid måtte jobbe hardt selv for hver minste ting… Jeg søkte boliglån (har spart en del) men fordi jeg ikke har fast jobb på papiret (jobbet ALLTID mer enn nok kanskje 70%). Nå er det kommet til et punkt hvor alt føles ekstremt håpløst ut. Jeg gråter og det gjør fysisk vondt inni meg. Følelsen er at det ikke nytter å gjøre noe… det blir bare verre. Jeg trenger genuint råd om hvordan holde seg motivert, fordi det er veldig demotiverende. 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #2 Skrevet 23. januar 2024 Så flink du er som har spart en del egenkapital! Du kommer til å få fast jobb, og jeg skjønner godt du er utålmodig. Mitt beste råd er å ikke sammenlign deg med andre ❤️ Jeg har bolig, men er singel og ulykkelig, og det jeg kjemper for er å prøve og føle meg god nok som jeg er og ikke tenke på hva "alle andre har". Det er roten til alt ondt. Anonymkode: 02ec3...457 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #3 Skrevet 23. januar 2024 Skulle ønske jeg kunne kommet med gode råd til deg, men jeg har det som deg - og jeg er 20 år eldre enn deg. Leier fortsatt og kommer aldri til å ha råd til å spare opp noe, kommer aldri til å få kjøpt noe eget om jeg ikke plutselig vinner masse penger eller arver, og da vil jeg heller fortsette å leie og ha dårlig råd for jeg vil ha moren min her lenge, lenge, lenge fortsatt. Du har gjort en god jobb i å spare penger. Du har en grei utdannelse og når du er så god på å søke jobber så tror jeg du får en bedre jobb snart. Anonymkode: 040b1...051 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #4 Skrevet 23. januar 2024 Husk. Når vi alle forlater denne verden betyr ikke materielle ting og penger noen verdens ting. Enhver skal få seg en wakeup call når du dør. Hvorfor gadd jeg å bry meg om sånne ting… Stå på. Sett pris på de små gleder. Anonymkode: 1861b...a28 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #5 Skrevet 23. januar 2024 Da vi kjøpte vår første bolig var jeg 32. Vi flyttet da til en liten bygd i Finnmark hvor vi kunne få jobb og svært billig bolig. Og nei, vi hadde absolutt ingen tilknytning til Nord-Norge. Om man vil og man er villig til å ofre noe er det alltid muligheter. Anonymkode: 617d0...a31 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #6 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skulle ønske jeg kunne kommet med gode råd til deg, men jeg har det som deg - og jeg er 20 år eldre enn deg. Leier fortsatt og kommer aldri til å ha råd til å spare opp noe, kommer aldri til å få kjøpt noe eget om jeg ikke plutselig vinner masse penger eller arver, og da vil jeg heller fortsette å leie og ha dårlig råd for jeg vil ha moren min her lenge, lenge, lenge fortsatt. Du har gjort en god jobb i å spare penger. Du har en grei utdannelse og når du er så god på å søke jobber så tror jeg du får en bedre jobb snart. Anonymkode: 040b1...051 Det er litt vanskelig å sammenligne seg med venner på samme alder. Men ikke alle har rike foreldre som blar opp 500000 i el og stiller som kausjonist. Jeg venter på arv, men foreldrene mine er fortsatt spreke, så jeg leier med mannen i 30- årene. Prøver å holde fokus på at vi i hvert fall har tak over hodet❤️ Anonymkode: 34335...78a 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #7 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Husk. Når vi alle forlater denne verden betyr ikke materielle ting og penger noen verdens ting. Enhver skal få seg en wakeup call når du dør. Hvorfor gadd jeg å bry meg om sånne ting… Stå på. Sett pris på de små gleder. Anonymkode: 1861b...a28 Hvis en lever til å bli 90 så er det i hvert fall 22 år som minstepensjonist i leid bolig. Derfor er det lurt å få best mulig inntekt tidlig og eie en etterhvert nedbetalt bolig. Anonymkode: 295ed...a4f
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #8 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er litt vanskelig å sammenligne seg med venner på samme alder. Men ikke alle har rike foreldre som blar opp 500000 i el og stiller som kausjonist. Jeg venter på arv, men foreldrene mine er fortsatt spreke, så jeg leier med mannen i 30- årene. Prøver å holde fokus på at vi i hvert fall har tak over hodet❤️ Anonymkode: 34335...78a Du venter på arv? Så dumt at foreldrene dine fortsatt er spreke da.... Anonymkode: 4f1b4...318 4 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #9 Skrevet 23. januar 2024 Synes det er rart at du skriver at du har søkt jobber overalt, men bare har fått en deltidsjobb… Det er flere bransjer som skriker etter folk, så det skal ikke være så vanskelig å få fast jobb. Du har tre valg. 1) Utvid jobbsøkene dine. 2) Flytte 3. Ta ny utdanning. Du må ofre noe for å få det bedre. Anonymkode: fce25...6cc 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #10 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis en lever til å bli 90 så er det i hvert fall 22 år som minstepensjonist i leid bolig. Derfor er det lurt å få best mulig inntekt tidlig og eie en etterhvert nedbetalt bolig. Anonymkode: 295ed...a4f Har det slått deg. Om du reiser til andre steder på kloden hvor de har så lite materielle verdier, men de er mye lykkeligere enn folk i den rikere del av verden. Hvorfor? Der ligger svaret på lykke. Anonymkode: 1861b...a28
Portia Catonis Skrevet 23. januar 2024 #11 Skrevet 23. januar 2024 Det er et særnorsk fenomen at man på død og liv skal eie bolig. Ikke nedvurder deg selv fordi du ikke henger med på «trenden», men konsentrer deg heller om å skaffe deg en fast jobb, og på å ha god livskvalitet. Eid bolig kan komme senere. Å ta lån oppover ørene er skjeldent smart, spesielt når du ikke har fast inntekt. PS: Foreldrene dine er ikke ansvarlige for ditt liv, det er det du selv som er. At andre har hatt foreldre som har kausjonert for dem angår ikke deg.
lillevill Skrevet 23. januar 2024 #12 Skrevet 23. januar 2024 HeiSommer skrev (27 minutter siden): Hei! Jeg er en dame på 30 år som fyller 31 i år. Jeg bor med mannen min, men vi leier fortsatt. De siste månedene har vært tungt, fordi økonomien ble så mye trangere. Spesielt i 2023. Jeg fikk ikke jobb, fordi arbeidsplassen hadde for trangt budsjett. Endte opp med å søke overalt og fikk en deltidsjobb. For å sette alt i perspektiv. Jeg har jobbet hardt hele livet med skole, tatt utdanning og er ferdigutdannet men sliter med å få første profesjonelle jobb. Jeg hadde ikke toppkarakterer men Cer og Der. Jeg blir frustrert av livet fordi jeg er nå på stadiet hvor jeg vil slå meg til ro men hver gang så klarer jeg ikke med tanke på økonomien. Vi får ting til å gå rundt men det er Ingen «vei ut». Flere av vennene mine har kjøpt bolig fordi de hadde kausjonister, men vi har ikke mulighet til det. Jeg vokste opp under fattigdomsgrensen og har alltid måtte jobbe hardt selv for hver minste ting… Jeg søkte boliglån (har spart en del) men fordi jeg ikke har fast jobb på papiret (jobbet ALLTID mer enn nok kanskje 70%). Nå er det kommet til et punkt hvor alt føles ekstremt håpløst ut. Jeg gråter og det gjør fysisk vondt inni meg. Følelsen er at det ikke nytter å gjøre noe… det blir bare verre. Jeg trenger genuint råd om hvordan holde seg motivert, fordi det er veldig demotiverende. Du har en deltidsjobb som du fikk i 2023 med for få timer. Da tenker jeg at du søker jobber, eller får en ekstra deltidsjobb, eller tar kurs for å forbedre din kunnskap slik at du kan få en bedre jobb. Ikke gråt og fortvil ihvertfall, det blir bedre! Lønna di vil øke og øke, men du har akkurat startet som du sier, i din første "voksen jobb" etter fullført utdanning, korrekt? Man starter litt lavt, sånn er det.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #13 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er litt vanskelig å sammenligne seg med venner på samme alder. Men ikke alle har rike foreldre som blar opp 500000 i el og stiller som kausjonist. Jeg venter på arv, men foreldrene mine er fortsatt spreke, så jeg leier med mannen i 30- årene. Prøver å holde fokus på at vi i hvert fall har tak over hodet❤️ Anonymkode: 34335...78a Ikke sammenligne deg med andre. Det gir deg aldri noe godt i livet. Slutt med det Dere har tak over hodet, mat på bordet, og jobb. Det er faktisk ganske bra. Kan du jobbe deltid i helsevesenet for eksempel for å tjene inn litt mer? Sløser dere noe dere kan spare inn på? Ikke regn med arv, ikke alle foreldre sparer, og det syns jeg er helt riktig. Jeg vil heller at mine foreldre skal bruke pengene sine og kose seg enn å spinkle og spare. Du er ansvarlig for økonomien din rett og slett. Anonymkode: 84548...ddc
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #14 Skrevet 23. januar 2024 Skjønner at det kan føles veldig kjipt, men om du føler det har vært økonomisk trangt nå kan du tenke at det hadde vært mye verre om du akkurat hadde kommet inn på boligmarkedet og kjente renteøkningen som har vært nå de siste årene. Akkurat nå er det mye dyrere å eie enn å leie om man er relativt nyetablert og har høy belåningsgrad. Det er ikke sikkert du ville vært så mye lykkeligere om du eide. Nå har du fleksibilitet på å flytte på det og ikke økonomisk forpliktelse om stedet du bor krever vedlikehold. Du kan prioritere å bruke penger på andre ting som gjør deg lykkelig. Kanskje en hobby du har? Om din største drøm og mål i livet er å eie bolig er det bare å fortsette sparingen og jobbe for å få en 100% jobb slik at du får et finansieringsbevis etterhvert. Men om du ser hva du får kjøpt for vs. leid for er det ikke sikkert det er det du ønsker uansett Anonymkode: ed6ab...d6c 1 1
HeiSommer Skrevet 24. januar 2024 Forfatter #15 Skrevet 24. januar 2024 TS her! Helt overveldet over alle svarene. Forventet ikke så mange. Leste gjennom alle sammen og det var mange gode råd, og også litt motivasjon (gode ord), så jeg kan plukke meg selv opp litt igjen! 😊 Ikke lett dette her.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #16 Skrevet 24. januar 2024 Kan bruke meg selv som et eksempel. Trodde at å kjøpe bolig var den største drømmen jeg hadde i livet. Sparte hundretusener i flere år, fikk boliglån og kjøpte bolig. En umiddelbar følelse av anger skylte over meg, og jeg innså idét jeg nådde «drømmen» at det ikke engang var tilfelle. Det var noe jeg hadde romantisert i eget hode. Jeg ble bekymret for økonomi, hadde plutselig flere millioner i gjeld og følte meg fanget. Følte på et sinnsykt ansvar, stress og mye dårligere økonomi hver mnd enn når jeg leide. Så tro meg; det er mange fordeler ved å leie. Frihet, du kan flytte når du vil, vedlikehold er det ikke du som må betale og utgiftene er generelt sett mye lavere. Jeg hadde betalt 240.000 i boutgifter i året ved å eie kontra 84.000 i året ved å leie. Anonymkode: 4b6b0...6f2 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #17 Skrevet 24. januar 2024 Hei TS ❤️ Jeg (K29) og min samboer (M31) kjøpte vår første bolig i 2023. Du får ikke mye for pengene i dag, spesielt ikke i de største byene, og utgiftene våre har skutt i været etter kjøpet. Jeg kjenner jeg angrer litt på at vi kjøpte og skulle gjerne leid i noen år til.. Ikke vær lei deg, gresset er som regel grønnere på den andre siden ❤️ Anonymkode: d889d...5a5 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #18 Skrevet 24. januar 2024 "Så tro meg; det er mange fordeler ved å leie." Men ikke hvis du vil pusse opp etc og når du blir eldre, skal du flytte rundt på 3-års kontrakter? Der prisene vil øke enormt her 3. år.... Anonymkode: 4c1e7...71b
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #19 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): "Så tro meg; det er mange fordeler ved å leie." Men ikke hvis du vil pusse opp etc og når du blir eldre, skal du flytte rundt på 3-års kontrakter? Der prisene vil øke enormt her 3. år.... Anonymkode: 4c1e7...71b Å pusse opp et sted man leier er ingen god deal uansett. Jeg kjenner flere som har bodd i samme leiebolig i langt over 3 år, spørs vel helt på hvor og av hvem du leier. Å eie bolig for meg med bare 2 mill i boliglån koster meg 20.000 i måneden. Nesten 9000 av disse er renter. Anonymkode: 4b6b0...6f2 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #20 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ikke sammenligne deg med andre. Det gir deg aldri noe godt i livet. Slutt med det Dere har tak over hodet, mat på bordet, og jobb. Det er faktisk ganske bra. Kan du jobbe deltid i helsevesenet for eksempel for å tjene inn litt mer? Sløser dere noe dere kan spare inn på? Ikke regn med arv, ikke alle foreldre sparer, og det syns jeg er helt riktig. Jeg vil heller at mine foreldre skal bruke pengene sine og kose seg enn å spinkle og spare. Du er ansvarlig for økonomien din rett og slett. Anonymkode: 84548...ddc Vi er selv foreldre og akkurat pensjonister. Fint at du unner alt til dine foreldre. For vår del har vi tre flotte barn og åtte barne-barn som vi får besøk av flere ganger i uka. Elsker de over alt i verden. Da er det verdens beste gave å spare litt til de😀 Husk: Den største glede det er å gjøre andre glade! Rikdommen sitter i hjertet og ikke i lommeboka! Hilsen mann 68. Anonymkode: bb82e...10a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå