Arkana Skrevet 23. januar 2024 #21 Skrevet 23. januar 2024 Ja, og så kan man gå kurs og bli assistent eller patruljefører. Spennende og interessant og dessuten fint å ha på CVen når man ser etter sine første jobber. 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #22 Skrevet 23. januar 2024 Der jeg vokste opp er speideren arrangert av frikirke-folk. Alle ting inne skjer i frikirka, og det er generelt mye Jesus. Det hadde jeg ikke latt ungene være med på uansett hvor mye de er ute i skogen. Men det varierer nok fra sted til sted.. Anonymkode: 0acf5...fef
Daisy-love Skrevet 23. januar 2024 #23 Skrevet 23. januar 2024 Jeg trivdes selv godt i speideren og har god kjennskap til litt ulike speidergrupper idag. Kjenner ikke så godt til 4H da. Speideren er ute hele året, men har også noe innendørsaktiviteter (vi tok f.eks bake og symerke inne). En begynner tidlig med å øve på å ha ansvar og får ledererfaring. Jeg har tatt en god del kurs, og fikk prøvd meg på ulikt. Det var en god del helger med gøy regelmessig. Kretsleir hvert fjerde år, og landsleir hvert fjerde år. Klassisk en stor leir hvert andre år. I tillegg var det andre leirer i mellom. Jeg var blant annet på verdensleir som Rover og det var veldig gøy. Jeg gikk selv i KFUK-KFUM, men har nå mest kontakt med speideren til Norges speiderforbud, og tettest med sjøspeideren. Jeg vet 4H varierer litt rundt fordi, akkurat som ulike speidergrupper gjør det. De jeg husker gikk i 4H i min tid var mer inne enn oss i speideren. De jobbet også med et større prosjekt for året. 4H er jo også en verdensomstendene organisasjon så vet de også har mange ulike leirer en kan delta på. Jeg tror jeg hadde sjekket ut litt hvordan det er lokalt der du bor og hvordan det er organisert. Jeg hadde sett på hvor mange som fortsetter oppigjennom årene også, fordi det ble litt tynt i rekkene hos oss, mens den speideren jeg nå har kontakt med har et kjempebra tilbud for både vandrere og rovere (ungdomsskolen og fra videregående og oppover). Jeg trivdes, men gikk over til andre lederverv i KFUK-KFUM i løpet av videregående for det passet meg bedre. Kursingen har jeg med meg da, og har mange gode minner. Vi hadde flaggheising på 17.mai, mens jeg ser det er ikke det samme overalt i landet på akkurat det, og jeg så på det som kjempegøy å få være med å heise flagget i byen kl 7 om morgenen på 17.mai. Ordentlig stort og gøy 😁 Det var ingen kø av speidere som ville, så jeg fikk gjøre det flere år, så det var absolutt ikke noe krav om at vi måtte delta på det. Jeg har familie som både er i speideren i blå kors og i misjonskirken. De er enda små, men trives godt. 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #24 Skrevet 23. januar 2024 Jeg gikk i KFUK KFUM speideren fra tidlig barneskole og ut ungdomsskolen. Fantastisk fin aktivitet, lite kristendom selvom det er en delvis kristen speider. Har ei venninne som er ateist som også var med. Sluttet rett og slett fordi jeg flyttet for å gå på skole. Vi var mye ute, helgeturer og leirer var det aller gøyeste! Man får ledererfaring, lærer kart og kompass (nyttig i gymmen på skolen😂), blir gode på å brenne bål, lage mat ute, masse nyttig førstehjelp m.m. Min patrulje deltok også i NM, vi var ikke supergode, men gode nok. Veldig gøy opplevelse! I tillegg deltok jeg på noen lederkurs og liknende. Kan med andre ord gå god for speideren altså! Anonymkode: c883e...925 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #25 Skrevet 23. januar 2024 Jeg har to barn i NSF, begge har gått der siden 1 klasse. Helt topp opplegg! Det er masse turer, og speidermøter både ute og inne. De sykler, går på ski, padler, lager mat over bål, sover i telt, drar på haik, og mye mye mer. Fokus er samarbeid og å ha det fint sammen 😊 Veldig fin aktivitet for å få selvstendige unger, veldig annerledes enn fotball, håndball og annet som er prestasjonsfokusert og voksenstyrt. Kjenner ikke til 4H, men det er sikker noe av det samme. NSF er ikke kristent selv om gud fortsatt står i speiderbønnen - de har ingenting religiøst utover det. Anonymkode: eb22c...af3 3
Arkana Skrevet 23. januar 2024 #26 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): NSF er ikke kristent selv om gud fortsatt står i speiderbønnen - de har ingenting religiøst utover det. Anonymkode: eb22c...af3 Nei, dette ble endret for noen år siden. 1
jukkapalme Skrevet 23. januar 2024 #27 Skrevet 23. januar 2024 Jeg var med i speider'n i et par år da jeg var barn på 80-tallet. Møtene foregikk i en frikirke, men det var ikke noe fokus på Jesus og kristendom i det hele tatt. Var med på noen helgeturer, men aldri landsleir. Sluttet etter et par år fordi jeg ble litt lei og hadde dessuten en annen fritidsaktivitet som jeg ville bruke mer tid på. 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #28 Skrevet 23. januar 2024 jukkapalme skrev (6 minutter siden): Jeg var med i speider'n i et par år da jeg var barn på 80-tallet. Møtene foregikk i en frikirke, men det var ikke noe fokus på Jesus og kristendom i det hele tatt. Var med på noen helgeturer, men aldri landsleir. Sluttet etter et par år fordi jeg ble litt lei og hadde dessuten en annen fritidsaktivitet som jeg ville bruke mer tid på. Haha, denne hadde jeg glemt 😂😂😂 Takk for mange fine innlegg alle sammen! Gøy å høre hvor mange gode erfaringer dere har! 😍 Anonymkode: b85c5...f82 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #29 Skrevet 23. januar 2024 Jeg gikk i speidern som barn, og hadde der helt supert. Hadde venner i 4H, og mitt inntrykk var at de kanskje gjorde mer med håndverk, baking og dyr, men var mindre i skogen. Men dette varierer sikkert fra sted til sted. Anonymkode: 1af23...d1d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå