Gå til innhold

Hvorfor velger mange å stå på bussen selv om det er mange ledige seter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På de bussene jegtar er det mest ungdommer jeg ser gjøre dette. Eller, det er i alle fall de jeg legger best merke til. Jeg tar ofte buss og ser titt og ofte at folk kommer på, ser mange som står, og dermed selv blir stående fordi de antar det ikke er ledige seter, mens bak ungdommene er det masse ledig. "Hvordan vet du at de ikke forretrekker å stå selv?" Noen få gjør kanskje det, men når nok av ungdommene har gått av (etter å ha måttet smyge seg mellom alle andre som endte opp med å stå) så blir de ledige setene synlige, og fylles da raskt opp av de som sto bak ungdommene.

Jeg bor nært en av de første stoppene bussen har på sin rute, så jeg får meg alltid et sete. De neste stoppene er ved steder mange ungdommer ferdes, og reiser til/fra sammen, så jeg får observert dette fenomenet ganske ofte.

De gangene jeg legger merke til mer voksne folk som velger å stå, pleier de oftere å plassere seg slik at midtgangen er fri og ledige seter er synlige og tilgjengelige.

Anonymkode: 46f96...64b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg ikke orker andre mennesker så står jeg heller.. enig i at mange mennesker stinker. Alt fra æsj stank, forferdelig parfyme, type pakkisparfyme ☹️ og så noen som ikke lukter vondt. De lukter bare litt lenge siden forrige dusj. 

Anonymkode: bc08a...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.1.2024 den 7.23):

Det er på an igjen med debatten om sekker i setet. Men jeg ser mer av de som står i stedet for å sette seg på tomme seter. Hvorfor gjør man det?

Anonymkode: 3828d...7cf

Fordi noen er så smarte at de skjønner at for mye sitting ikke er bra for kroppen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.1.2024 den 9.48):

Samme her. Så mange som lukter dritt. 

Anonymkode: a28e0...088

Dritt? Som i bæsj elle svette eller hvitløk?

Anonymkode: 7ad58...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter store deler av dagen på jobb, og synes det er godt å stå litt.
Litt på samme måte som jeg også tar trapper selv om det er heis eller rulletrapp :vetikke:

Så lenge jeg ikke har vondt i rygg/knær, så ser jeg ingen grunn til å sitte straks sjansen byr seg. Iallefall ikke så lenge det en under 15 minutter med kollektivt.

Anonymkode: dfcac...fe1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette innlegget her er vel også ganske lllustrerende for når buss/tog er fullt ut i fra en gjennomsnittsnordmanns øyne.

Joda, innlegget er skrevet med humor men jeg tar meg jo selv i å ha veldig mye av de samme tankene når jeg pendler. Unngår å sitte ved siden av andre så lenge det er plass til å stå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/23/2024 at 7:31 AM, Nymphadora said:

Enten fordi jeg bare skal noen få stopp eller så har jeg sittet på jobb en hel dag og synes det er greit å stå litt. 

Kan skrive under på den. Det å bare stå rett opp og ned på bussen etter en arbeidsdag i kontorstol ærn er for oss det samme som en sykepleier som setter seg etter å ha løpt beina av seg en arbeidsdag.

Anonymkode: dc0b5...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke å sitte ved siden av fremmede rett og slett. Sitter helst alene og ytterst, innerst ved vindu kun hvis jeg reier med kjente. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på kontor og sitter mye av dagen. Det kan være fint å stå i perioder. 

Anonymkode: 0d191...31e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollektivtransport er skittent og hvis jeg en sjelden gang er nødt til å bruke det så fortrekker jeg å stå.

Anonymkode: 16cab...5f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.1.2024 den 7.23):

Det er på an igjen med debatten om sekker i setet. Men jeg ser mer av de som står i stedet for å sette seg på tomme seter. Hvorfor gjør man det?

Anonymkode: 3828d...7cf

Jeg ser an hvilke seter som er ledige. Og så har jeg noen regler om hvem jeg setter meg - og ikke setter meg - ved siden av.

1. jeg setter meg aldri, noensinne, ved siden av en eldre kvinne. Eldre kvinner har jeg intet annet enn helt forferdelige erfaringer med. Har du ikke lyst på en rund omgang kjeft, muligens etterfulgt av trussel om eller vold? Unngå dem. Årevis med buss som student uten bil lærte meg at gamle damer er fæle. Ja, det finnes sikkert en og annen hyggelig gammel dame. Jeg har ikke møtt mange av dem. (Og, nei, jeg er ikke mann - gamle damer er ikke stygge mot menn, de er stygge mot yngre kvinner)

2. uflidde og/eller stinkende personer. En tur er bedre om jeg står enn om jeg sitter ved siden av noen som stinker tiss, avføring, parfyme eller røyk. Og, ja, det er alltid minst en slik på enhver buss eller bane.

3. folk som ikke ser helt gode ut. Ja, man ser det på dem. De som flakker med blikket og ser ut som om de er .3 sekunder unna å myrde noen. Finner også slike på de aller fleste offentlige steder.

Ungdom, voksne, normalt utseende folk eller bare mennesker med sekk på setet? Da setter jeg meg ned. Null problem. De er jevnt over hyggelige folk. Man sier «hei» og så beveger man seg mot setet. Å spørre om de kan flytte sekken er unødvendig, de er ikke idioter. Ja, om du er ufin med dem så er de ufin med deg. Sånn er verden - sånn bør den være. Vil du ikke ha ufine svar? Forsøk å være normalt hyggelig. Er du ufin antar jo folk at du foretrekker å bli snakket ned til. I denne debatten tror jeg det ikke er «person med sekk» som er problemet, men den ufine gamle som tar seg lov til å kjefte. Og som i møtet med velfortjent kjeft i retur forutsigbart tåler dette elendig.

Anonymkode: 9ff36...549

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.1.2024 den 14.06):

Dritt? Som i bæsj elle svette eller hvitløk?

Anonymkode: 7ad58...931

Dårlig ånde og svettelukt blandet med klær som har stått i matos. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger ofte å stå fordi jeg rett og slett ikke orker å bryte meg gjennom en stappet buss når jeg skal av. Har opplevd å ikke rekke komme meg ut av bussen pga folkemengden.  (travel rute og den blir alltid full selv om det er lite folk når man går på bussen). 

Anonymkode: 55256...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg velger ofte å stå fordi jeg rett og slett ikke orker å bryte meg gjennom en stappet buss når jeg skal av. Har opplevd å ikke rekke komme meg ut av bussen pga folkemengden.  (travel rute og den blir alltid full selv om det er lite folk når man går på bussen). 

Anonymkode: 55256...6d1

Men dere som står er jo grunnen til St det er stappfullt og at de som sitter ikke kommer seg av… 

Anonymkode: ba2f5...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dårlig ånde og svettelukt blandet med klær som har stått i matos. 

Stinker det mindre av de som står i en klynge? Hva hvis det skjer en nødssituasjon? Lykke til med å ramle i fanget til en som driter seg ut 😅

Anonymkode: ba2f5...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...