Gå til innhold

Hvorfor heter det lettsaltet torsk?


mannssjåvinistisk

Anbefalte innlegg

Kjøpte en pakke lettsaltet torsk som jeg stekte I dag. Stekte den i oliven olje og tilsatte kun pepper. Når jeg spiste den smakte det veldig salt, og når jeg sjekket pakken ser jeg at det er 1.6g salt per 100g.

Altså hvordan i huleste er dette lettsaltet? 1.6g per 100g  er MYE, og det motsatte av lettsaltet spør du meg.

Har jeg bare misforstått hva lettsaltet betyr?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt spm. 

Jeg pleier å vannet ut fisken. Det hjelper. Eventuelt kjøpe hel torsk som jeg kutter opp selv. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal  altid vannes ut eller trekkes. Her har du ikke peiling. 

Anonymkode: 8a5b0...334

  • Liker 7
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Den skal  altid vannes ut eller trekkes. Her har du ikke peiling. 

Anonymkode: 8a5b0...334

Okei da har jeg misforstått ja :D  Hva menes med vannes ut? Trodde det var noe man gjorde for å rehydrere tørrfisk? Denne var jo fersk.

Anonymkode: 95fbf...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettsaltet torsk skal trekkes, og ikke stekes. Da blir den ikke så salt.

Anonymkode: 9d55b...33f

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lettsaltet er misvisende ja. Men skal du steke den, så bør den vannes ut, så den ikke blir så salt 

Anonymkode: e4969...c47

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ang. overskriften - lettsaltet i motsetning til klippfisk som er mye saltet før den er tørket.

https://nofima.no/fakta/alt-du-bor-vite-om-salting-av-fisk/

Anonymkode: 8a417...c5c

Dette - alt er relativt. :D  Den er lettsaltet sammenliknet med fisk som er konservert med salt, ikke sammenliknet med saltingen man gjør selv på kjøkkenet. 

Og om man ikke vet det er det jo fort gjort å bomme. Jeg har selv laget en fiskegryte som var så salt at den omtrent ikke var spiselig, siden jeg ikke la merke til at Oda (den gang Kolonial) hadde sendt meg lettsaltet torsk som erstatningsvare for fersk torsk. 

Men om man tilbereder den riktig er lettsaltet torsk helt nydelig både på smak og konsistens. :) 

Anonymkode: 11104...4d3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke steke lettsaltet torsk. Den er saltet og bør som flere skriver kokes/trekkes. Det er som saltkjøtt. Ikke så godt stekt det heller.

Anonymkode: dd4ec...aba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager endel lettsaltet torsk, men trekker den i ei stor gryte vann, ikke steker den. Så kanskje det var stekingen som gjorde at den ble for salt?

Bruker å ha hjemmelaget potetmos til, pluss sprøstekt bacon; kjempegodt!

(klippfisk derimot vanner jeg ut i ett døgn+bytter vann en gang før jeg tilbereder den)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettsaltet torsk bruker jeg til å lage juksebacalao. Ikke likt, men blir godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet å kjøpe såkalt «lettsaltet» torsk. Det hjelper ikke å tilberede den riktig, la den trekke osv, den blir fortsatt ALT for salt for min smak.

Så jeg er veldig enig i at ordet «lettsaltet» er utrolig misvisende, og det er teit at det heter det.

Anonymkode: 31a44...860

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor? Fordi den er lettsaltet, i motsetning til fersk fisk (usaltet) og klippfisk (mye saltet).

Lettsaltet torsk med potet og spinat, nam nam.

Anonymkode: 8310e...c77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor? Fordi den er lettsaltet, i motsetning til fersk fisk (usaltet) og klippfisk (mye saltet).

Lettsaltet torsk med potet og spinat, nam nam.

Anonymkode: 8310e...c77

All klippfisk jeg noensinne har spist har ikke vært i nærheten av så salt som «lettsaltet» torsk.

Så klippfisk vannet ut = mindre salt enn «lettsaltet» torsk som har fått trekke.

Anonymkode: 31a44...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mannssjåvinistisk skrev (På 23.1.2024 den 0.23):

Kjøpte en pakke lettsaltet torsk som jeg stekte I dag. Stekte den i oliven olje og tilsatte kun pepper. Når jeg spiste den smakte det veldig salt, og når jeg sjekket pakken ser jeg at det er 1.6g salt per 100g.

Altså hvordan i huleste er dette lettsaltet? 1.6g per 100g  er MYE, og det motsatte av lettsaltet spør du meg.

Har jeg bare misforstått hva lettsaltet betyr?

Lettsaltet torsk skal trekkes i vann slik at den blir «kokt». Om du steker den må du faktisk vanne den ut….

Anonymkode: c78db...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Årsak er at lettsaltet ska ikke stekes den ska trekkes.

Her spiser vi mye lettsaltet og da trekker vi den i vann, serverer med hvit saus, potet og kokte gulrøtter. Utrolig godt. Vi syns nå meste parten av lettsaltet egentlig har mindre salt smak en får. Lettsaltet flesk har vi sluttet å kjøpe. Og heler lager selv når vi slakter gris. Knoker til ertesuppe kjøper vi i sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, trodde du det var steketorsk og at de hadde saltet den for deg? Slik du kan kjøpe skrellet løk, så tenkte du at her får jeg ferdig saltet torsk?🤣

Lettsaltet torsk trekkes i varmt vann, serveres med poteter, smør og revet gulrot. Prøv det!

Anonymkode: 548f8...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er behov for tilbereding instruks på pakke for lettsaltet torsk? 

Anonymkode: 83ab0...eb5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Haha, trodde du det var steketorsk og at de hadde saltet den for deg? Slik du kan kjøpe skrellet løk, så tenkte du at her får jeg ferdig saltet torsk?🤣

Lettsaltet torsk trekkes i varmt vann, serveres med poteter, smør og revet gulrot. Prøv det!

Anonymkode: 548f8...944

 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kanskje det er behov for tilbereding instruks på pakke for lettsaltet torsk? 

Anonymkode: 83ab0...eb5


Og som sagt, har latt den trekke og tilberedt den riktig, og det er likevel helt sinnsykt salt..!

Så ordet «lettsaltet» er misvisende samme hvordan man vrir på det!

(jeg er ikke TS, men bare brenner veldig for denne saken 😄)

Anonymkode: 31a44...860

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...