Gå til innhold

Kolesterolsenkende mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som har erfaring med et kosthold ment for å være godt for kolesterolet - altså når man har litt for høyt kolesterol 🙂 Er det eventuelt noe annet du har gjort? 

Anonymkode: 797bd...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Havregryn til frokost. 

Anonymkode: d42bd...401

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magre produkter, ikke godteri, potetgull, kjeks, is, kake osv.. Ikke egg/ bacon f.eks.

Anonymkode: 878d6...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygg og havre er visst tingen. 

Anonymkode: 78e1f...8c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv en Whole 30! 

 

De tingene som bidrar til høyt kolesterol er:

- alt som bidrar til insulin resistanse, først og fremst raffinerte karbohydrater (tenk pasta, hvitt mel ol). Lite aktivitet er også bidragsyter

-rødt kjøtt kan også bidra (kan være individuelt) 

 

 

Anonymkode: d2728...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed av legen om å unngå sukker, sjokolade og bearbeidede kjøttprodukter (pølser o.l.).

Anonymkode: ac03b...9dd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg oppfatter ikke at ts spør om hva man skal unngå, men hva man aktivt skal spise for å senke kolesterol, og da er det vel havre som er tingen såvidt jeg har fortstått, og Vita proaktiv margarin.

Jeg følger tråden, for jeg er interessert i å høre om erfaringer, og hvilke effekter folk har av slike kostholdsgrep. Har passet kostholdet mitt på denne måten i noen måneder, men legen sa jeg skulle holde på 6 mnd før jeg måler på nytt.

Anonymkode: 220fd...82e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har det kolesterolet du trenger. Kolesterol er sunt. Tenk på det som politi. Er det mer politi i et område, så er det fordi det er mer kriminalitet og de trengs for å bekjempe kriminaliteten. Det blir ikke bedre av å sparke politifolk...

Har du forhøyet kolesterol, så har du muligens inflammasjon i kroppen. Nyere forskning viser også at hjertesykdom som oftest er en inflammasjonssykdom. Det at kolesterol finnes i skadene på arteriene er fordi kolesterol prøver å REPARERE skadene!

Mat for å senke inflammasjon er ren mat, gjerne mye animalsk. Egg og bacon er bra for hjertet, tro det eller ei. Det du bør kutte ut er sukker, korn og frøoljer (som rapsolje, solsikkeolje, soyaolje) og ultraprosesserte matvarer.

Anonymkode: 17374...5c0

  • Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har det kolesterolet du trenger. Kolesterol er sunt. Tenk på det som politi. Er det mer politi i et område, så er det fordi det er mer kriminalitet og de trengs for å bekjempe kriminaliteten. Det blir ikke bedre av å sparke politifolk...

Har du forhøyet kolesterol, så har du muligens inflammasjon i kroppen. Nyere forskning viser også at hjertesykdom som oftest er en inflammasjonssykdom. Det at kolesterol finnes i skadene på arteriene er fordi kolesterol prøver å REPARERE skadene!

Mat for å senke inflammasjon er ren mat, gjerne mye animalsk. Egg og bacon er bra for hjertet, tro det eller ei. Det du bør kutte ut er sukker, korn og frøoljer (som rapsolje, solsikkeolje, soyaolje) og ultraprosesserte matvarer.

Anonymkode: 17374...5c0

Dette er jo bare tull.
Legen anbefaler ofte å endre kosthold når man har målt for høyt kolesterol for å se hvordan det påvirker, før man evt starter på kolesterol-medisiner. Noe mat senker kolesterolet, feks havregryn. Legen anbefalte meg havregryn hver dag en periode som forsøk før ny blodprøve for å unngå å gå på medisin. Havregryn senket mye på prøvene mine, men ikke nok. Men for andre så kan det hende at et så enkelt grep er nok. 

Anonymkode: d42bd...401

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er jo bare tull.
Legen anbefaler ofte å endre kosthold når man har målt for høyt kolesterol for å se hvordan det påvirker, før man evt starter på kolesterol-medisiner. Noe mat senker kolesterolet, feks havregryn. Legen anbefalte meg havregryn hver dag en periode som forsøk før ny blodprøve for å unngå å gå på medisin. Havregryn senket mye på prøvene mine, men ikke nok. Men for andre så kan det hende at et så enkelt grep er nok. 

Anonymkode: d42bd...401

Kanskje du heller skal prøve en ny lege som er oppdatert. ;)  Det du snakker om er utdatert "kunnskap". Det var basert på en teori som ble presset gjennom av en senator i USA uten bevis, og så lagde de et ekkokammer der denne teorien ble presentert som fakta i flere tiår. Mange leger henger fortsatt igjen i denne feilinformasjonen til tross for at den har blitt motbevist igjen og igjen og igjen i de senere år.

Høyt kolesterol kan være et symptom. Det er definitivt ikke en årsak. Kolesterol i seg selv er sunt og livsviktig. Nekter du kroppen det kolesterolet den trenger (kolesterolsenkende midler), så nekter du samtidig kroppen å gjøre jobben sin. Du trenger kolesterol til blant annet hjernen og hormoner. Høyt kolesterol kan være sunt, og eldre med høyt "dårlig" (LDL) kolesterol lever lengre.

Anonymkode: 17374...5c0

  • Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitløk, hakket hvitløk spist innen 20 min etter at det er skåret i, senker kolesterol. Jeg så et program om 2 menn som pga fedme og kolesterol hadde mistet potensen, de spiste oppskåret rå hvitløk og etter en stund var de helt i orden seksuelt og kolesterolet var kraftig senket. Men det må være fersk hvitløk. 

Anonymkode: befa2...302

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet fra Bremykt til Olivero og vips så var prøvene mine fine. 

Jeg har også tatt svart hvitløk, men vet ikke hvor hensiktsmessig det har vært.

Endret av Stor pike
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Kanskje du heller skal prøve en ny lege som er oppdatert. ;)  Det du snakker om er utdatert "kunnskap". Det var basert på en teori som ble presset gjennom av en senator i USA uten bevis, og så lagde de et ekkokammer der denne teorien ble presentert som fakta i flere tiår. Mange leger henger fortsatt igjen i denne feilinformasjonen til tross for at den har blitt motbevist igjen og igjen og igjen i de senere år.

Høyt kolesterol kan være et symptom. Det er definitivt ikke en årsak. Kolesterol i seg selv er sunt og livsviktig. Nekter du kroppen det kolesterolet den trenger (kolesterolsenkende midler), så nekter du samtidig kroppen å gjøre jobben sin. Du trenger kolesterol til blant annet hjernen og hormoner. Høyt kolesterol kan være sunt, og eldre med høyt "dårlig" (LDL) kolesterol lever lengre.

Anonymkode: 17374...5c0

Hersketeknikk. Legen min er helt super, godt utdannet og passelig ung men også erfaren i fagområdet.
 

Så du mener at høyt kolesterol er sunt? Det svarer ikke på det ts spør om. Ts ønsker ikke høyest mulig kolesterol fordi du mener det er sunt. Snakket ikke om å ha kolesterol på 0, men å ha det innenfor det helsenorge og legene/myndighetene i Norge anbefaler. Og de anbefaler ikke høyt kolesterol, og hvis kolesterolet er for høyt så er anbefalingen å få det innenfor riktig nivå.

Anonymkode: d42bd...401

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Kanskje du heller skal prøve en ny lege som er oppdatert. ;)  Det du snakker om er utdatert "kunnskap". Det var basert på en teori som ble presset gjennom av en senator i USA uten bevis, og så lagde de et ekkokammer der denne teorien ble presentert som fakta i flere tiår. Mange leger henger fortsatt igjen i denne feilinformasjonen til tross for at den har blitt motbevist igjen og igjen og igjen i de senere år.

Høyt kolesterol kan være et symptom. Det er definitivt ikke en årsak. Kolesterol i seg selv er sunt og livsviktig. Nekter du kroppen det kolesterolet den trenger (kolesterolsenkende midler), så nekter du samtidig kroppen å gjøre jobben sin. Du trenger kolesterol til blant annet hjernen og hormoner. Høyt kolesterol kan være sunt, og eldre med høyt "dårlig" (LDL) kolesterol lever lengre.

Anonymkode: 17374...5c0

Dette er vanskelig å studere og trekke konklusjoner på fordi man har mest epidemilogiske studier som sier lite om årsakssammenheng. Men det er gjort randimiserte studier (mendelian randomozation) som viser at det er en årsakssammenheng mellom høy ApoB og dødelighet. Altså kausalitet. Kilde: peter attia, google it! 

Anonymkode: d2728...969

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...