Nooni Skrevet 23. januar 2024 #21 Del Skrevet 23. januar 2024 Jeg er ikke religiøs, men synes det er mye positivt å hente i mange religioner. Jeg vil anbefale deg å bare lese. Være nysgjerrig. Men mest av alt være nysgjerrig på deg selv og hva du kan gjøre for deg selv, også i relasjon med andre. Jeg har lest mye. men ikke funnet svar i religion - det har bare vært spørsmål som skaper mer uro. Så. Blir kjent med deg selv og hva som er viktig for deg. Hva er dine verdier? Hvem er du? Så kan du etterpå ha et fokus på å være åpen, kritisk og imøtekommende i møte med andre/andre religioner. Men ikke tro på at noen andre enn deg selv er løsningen på dine utfordringer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #22 Del Skrevet 23. januar 2024 11 minutter siden, AnonymBruker said: Jesu Kristi Kirke av siste dagers hellige tror at dyr også skal oppstå, ikke bare mennesker. Det er ikke hovedtrekket ved troen, men det e der. Du er ellers hjertelig velkommen til å besøke dem og lære hva de tror på i en av deres menigheter Veldig fokus på Jesus Kristus og frelse gjennom hans offer for menneskeheten. Har bragt meg mye lykke i livet. Anonymkode: e70dd...4fe Svært god idé om TS elsker underslag, undertrykkelse, og undertøy fra steinalderen. Og hater likestilling, frihet og lønna si. Anonymkode: 79d8a...247 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 23. januar 2024 #23 Del Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 22.1.2024 den 15.51): Jeg er en voksen kvinne som alltid har vært ateist/agnostiker, og ingen i min familie er religiøse. I det siste har jeg merket en slags trang til å utforske det åndelige, og føler meg for første gang åpen til å tro på noe. Men hvor begynner jeg? Orker ikke lese masse gamle bøker. Anonymkode: 33a8b...d61 Her er de flest tror på https://www.google.com/amp/s/www.daria.no/skole/%3ftekst=7584 Ønsker du ikke lese mye gamle bøker finnes det jo nye, og det finnes ingen grenser for hva folk tror på. Jeg er kristen, protestant og tror jo at min tro er den riktige. Det er forøvrig bare en bok der jeg behøver å lese, den er gammel og består av profetier og historier som er samlet sammen over flere tusen år, følger jødenes lære i GT hvor vi leser at de venter på Messias som skal fri dem ut og leder opp til Ny Testamentet hvor Messias endelig kommer (noe jødene ikke anerkjenner så de venter ennå), Hans liv og lære, hvor Han setter jødene på plass og forteller dem at de ikke kommer til himmelen uten å følge alle budene (som vi ser at ingen i GT klarte heller, men at pga det sendte Gud Ham (som de vissste skulle komme og ventet på), men altså korsfestet fordi de mente Han spottet Gud ved å si Han var Guds Sønn og fordi de ikke ville høre at når de strevde så hardt med å holde budene så var de gode nok. Det siste ble skrevet for ca 2000 år siden og handler om tiden etter Jesus og apostlenes arbeid med å spre evangeliet om Jesus og en Åpenbaring Johannes fikk til slutt. Kjæledyr kommer til himmelen i Kristendommen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #24 Del Skrevet 23. januar 2024 Animistiske religioner Anonymkode: cb376...ac3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #25 Del Skrevet 23. januar 2024 Lawyam skrev (2 minutter siden): Her er de flest tror på https://www.google.com/amp/s/www.daria.no/skole/%3ftekst=7584 Ønsker du ikke lese mye gamle bøker finnes det jo nye, og det finnes ingen grenser for hva folk tror på. Jeg er kristen, protestant og tror jo at min tro er den riktige. Det er forøvrig bare en bok der jeg behøver å lese, den er gammel og består av profetier og historier som er samlet sammen over flere tusen år, følger jødenes lære i GT hvor vi leser at de venter på Messias som skal fri dem ut og leder opp til Ny Testamentet hvor Messias endelig kommer (noe jødene ikke anerkjenner så de venter ennå), Hans liv og lære, hvor Han setter jødene på plass og forteller dem at de ikke kommer til himmelen uten å følge alle budene (som vi ser at ingen i GT klarte heller, men at pga det sendte Gud Ham (som de vissste skulle komme og ventet på), men altså korsfestet fordi de mente Han spottet Gud ved å si Han var Guds Sønn og fordi de ikke ville høre at når de strevde så hardt med å holde budene så var de gode nok. Det siste ble skrevet for ca 2000 år siden og handler om tiden etter Jesus og apostlenes arbeid med å spre evangeliet om Jesus og en Åpenbaring Johannes fikk til slutt. Kjæledyr kommer til himmelen i Kristendommen. Er protestant selv. Selv om jødene ikke tror på Jesus så gjør muslimer det. Jesus( Isa) er en viktig profet i Koranen. Det forundrer meg at så mange kristne støtter jøder og ikke muslimer. Alle tror på samme Gud og at vi stammer fra Abraham Anonymkode: b299b...636 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #26 Del Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 22.1.2024 den 15.58): Og forresten, er det noen religioner som lar en møte kjæledyr igjen i etterlivet? Anonymkode: 33a8b...d61 Hjelp - hvis det er sånn at man møter kjæledyr så gjør man vel det, og hvis det ikke er sånn hjelper det ikke å tro på en religion som hevder at det er sånn. Anonymkode: d619b...afe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 23. januar 2024 #27 Del Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er protestant selv. Selv om jødene ikke tror på Jesus så gjør muslimer det. Jesus( Isa) er en viktig profet i Koranen. Det forundrer meg at så mange kristne støtter jøder og ikke muslimer. Alle tror på samme Gud og at vi stammer fra Abraham Anonymkode: b299b...636 Tja. De kjører en litt annen versjon av Jesus, og så har de lagt til en ekstra profet (ikke helt i tråd med bibelen akkurat) som kjører en ganske annen stil enn bibelens Jesus. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 23. januar 2024 #28 Del Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Er protestant selv. Selv om jødene ikke tror på Jesus så gjør muslimer det. Jesus( Isa) er en viktig profet i Koranen. Det forundrer meg at så mange kristne støtter jøder og ikke muslimer. Alle tror på samme Gud og at vi stammer fra Abraham Anonymkode: b299b...636 Ja. Kanskje fordi Jesus var jøde, og ikke muslim og muslimer sier Han bare er profet, mens jødene vet at Messias skulle komme og stamme fra jøder og Abraham, men forestiller Ham på en annen måte og derfor mener at Jesus var en oppvigler og en fiende. Begge de to religionene er hvertfall enig i en ting og det er at de streber etter å bli fullkomne ved egen innsats i håp om at de får Guds takk på skulderen og belønning for strevet, mens Jesus går på tvers av alle religioner og sier; Gud elsker dere like mye som Han elsker meg, og Jeg elsker dere like mye som Gud elsker meg. Jeg kommer ned til Jorden for å redde dere og vise dere hva Guds vilje ER ved (hva gjorde Jesus her); Han tok mot de som kom til Ham, Han tilga syndene deres og Han helbredet ALLE som ba om det. Han fortalte at Han ikke gjorde noe annet enn hva Gud ville Han skulle gjøre og når Han helbedet eller tilga noen holdt Han ikke lange avhør om hva de hadde gjort før, men spurte bare om en ting; tror dere (jeg kan OG vil). Han var så opptatt av å helbrede at Han sendte disiplene og senere 70 andre ut for å helbrede også. Alle som trodde fikk hjelp. De som ikke trodde ville ikke høre eller gikk hjem. Han sørget for mat og drikke og holdt seg helst med dem som 'bedre mennesker' ikke ville ha omgang med. De merket nok hvem som brydde seg om dem og så dem og som ikke behandlet dem dårlig og følte for første gang seg sett. Det er Jesus og det er Guds beskjed; kom til Meg (Jesus) og se hvem Gud er og hva Han vil; nåde og ikke fordømmelse. Når det var nok mennesker til å kunne fortelle dette videre viste Gud oss ved at Jesus frivillig lot seg korsfeste. En avtale mellom Han og Gud om at når Han tok på seg skylden for alt alle har gjort, så kan ingen lenger fordømme noen og at Gud for Hans skyld ikke anklager noen som tror på at menneskets redning fra synden er at Jesus tok den bort og at derfor skiller ingenting mennesket fra Gud lenger. Synden sto mellom tidligere, men ikke der Jesus er mellommannen som tar den bort slik at Gud ikke hindres av synder. Han ser ikke syndene hos de som har Jesus som mellommann. De som ikke anser Ham som en mellommann vil be til Gud og streve seg gjennom livet slik både muslimer og jøder gjør. De venter på at Gud skal belønne dem eller straffe dem og gjøre NOE, men Jesus sa at det ER gjort. Alt er ferdig. Redningsmannen ble sendt og Han gjorde det Han skulle og reiste hjem igjen etter endt oppdrag. Overlot så til alle å bestemme seg om de ville høre etter og tro at alt er ferdig, eller å tro at Jesus var på ferie og at Han lot seg henge på korset litt for moro skyld... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #29 Del Skrevet 23. januar 2024 Islam. Veldig logisk religion, og vi kvinner får alt vi ønsker oss i Paradis. Anonymkode: 03d07...2af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 23. januar 2024 #30 Del Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 22.1.2024 den 15.51): Jeg er en voksen kvinne som alltid har vært ateist/agnostiker, og ingen i min familie er religiøse. I det siste har jeg merket en slags trang til å utforske det åndelige, og føler meg for første gang åpen til å tro på noe. Men hvor begynner jeg? Orker ikke lese masse gamle bøker. Anonymkode: 33a8b...d61 Anbefaler kristendom. Det er lett tilgjengelig, og det stilles ingen krav til ting du skal gjøre på bestemte steder til bestemte tider. Det er hundrevis av kristne menigheter i Norge med litt ulike "profiler", fra veldig åpne og liberale til veldig konservative, og sjansen er derfor stor for at du finner "din gjeng". Lettest tilgjengelige og åpne for vanlige folk er nok Den Norske kirke, Betania, Pinsemenigheten, Norkirken og Frikirken. Og Bibelen er felles for alle disse og ei bok det er lett å få tak i. Kanskje har du en kopi i hylla allerede. Kjernen i kristendommen finner du i de fire første evangeliene i Det Nye Testamentet. Her vil sikkert noen være uenig med meg, og det er greit. Bra med flere innspill. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #31 Del Skrevet 23. januar 2024 Pi-ismen med sin sirkulære lære. Man kan finne svaret på livet, universet og alt i den uendelige rekken av desimaler i π. 3.1415926535897932... Anonymkode: e6eb5...ae9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #32 Del Skrevet 23. januar 2024 On 1/22/2024 at 3:58 PM, AnonymBruker said: Og forresten, er det noen religioner som lar en møte kjæledyr igjen i etterlivet? Anonymkode: 33a8b...d61 Hvis kjæledyret er slange så blir satanisme riktig valg? Anonymkode: e6eb5...ae9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sidsel Skrevet 29. januar 2024 #33 Del Skrevet 29. januar 2024 (endret) Jeg er kristen, så da foreslår jeg så klart kristendommen. Kanskje du kan fortelle litt om hva slags åndelighet du ser etter, så kan jeg prøve å hjelpe deg å finne riktig sted å starte. Det er utrolige mange forskjellige uttrykk i kristendommen, alt fra å gå i en pinsekirke og synge av full hals med på kristen popmusikk og utforske nådegaver (tungetale, profetier, helbredelse etc), via å dra på stille retreat hvor man søker Gud i stillhet og meditasjon, og det finnes operatio divina (gjøre trospraksis ut fra Bibelen), lectio divina (meditativ utforsking av sannheter i Bibelen), sentrerende bønn, tidebønn (hvor man leser fra salmenes bok sammen), Taizé er et nydelig uttrykk som har blitt populært i det siste, bønnegrupper osv... Mange kirker har alfakurs, som lærer deg det grunnleggende i kristendommen. Endret 29. januar 2024 av Sidsel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå