Gå til innhold

Skifte bremseslanger ?

ThereGoesBob

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ring et vilkårlig verksted og hør, så får du en ca pris, gitt at du vet akkurat hva som må byttes.

Så er det stor forskjell på å skifte bremseslanger og det å bytte div bremserør. Vet du at det faktisk er en eller flere bremseslanger som må byttes? Det er ikke store jobben. Bremserør er et større prosjekt. 

Bytte fire bremseslanger selv? ca 600-700 kroner inkl bremsevæske. NB NB: Her skal du i høyeste grad vite hva du driver med! Du roter ikke med bremsesystemet uten å være sikker på at du kan gjøre dette trygt.

Luftingen er den største jobben.

Bytte bremserør vil selvsagt ha en helt annen kostnad.

Anonymkode: d760c...c97

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bremseslange kan koste ca va 150kr og opp til flerfoldige tusen pr stk, sp anbefaler at du ringer både merkeverksted og et frittstående for prisoverslag.

Anonymkode: 8a260...ea5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de fleste biler er det en kurant jobb å bytte bremseslanger, så lenge du vet hva du gjør. Men har faktisk en gang gitt opp, tok ene siden men verkstedet fikk æren av den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremseslanger fås kjøpt på biltema,,bildeler, eurodel men bør vel ha litt fagkompetanse på bil skal ein bytte dem selv. 

Anonymkode: 65c37...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant nettopp ut at selve gummislangene som jeg tenker å skifte kun utgjør ca. 50 cm av rørsystemet og ligger tilgjengelig i hjulbrønnene. Resten av systemet (ca.90%) er metallrør som er fastmontert inni motorrommet og bakover til bakbremsene.

Dessverre så må jeg bestille nye slanger fra utlandet da bilen er litt over 20 år gammel og ingen butikker/verksteder har leverandører som kan skaffe dette.

Norge i en nøtteskall (pun intended!)

Endret av ThereGoesBob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Bremseslanger fås kjøpt på biltema,,bildeler, eurodel men bør vel ha litt fagkompetanse på bil skal ein bytte dem selv. 

Anonymkode: 65c37...01c

Ser ut som alt avhenger av at endestykkene nipler banjobolter eller hva det nå heter passer overens. Biltema holder jeg meg unna for slike spesialvarer.

Endret av ThereGoesBob
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På eldre biler er problemet at niplene på bremserørene kan være rusta fast i bremserøret. Når du da prøver å løsne nippelen fra slangen vrir du bremserøret i stedet for at nippelen løsner. Hvis du da ikke får løsnet nippelen med mye varme og rustløser må du flense og skjøte inn nytt rør, og da har du det gående..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ThereGoesBob said:

Fant nettopp ut at selve gummislangene som jeg tenker å skifte kun utgjør ca. 50 cm av rørsystemet og ligger tilgjengelig i hjulbrønnene. Resten av systemet (ca.90%) er metallrør som er fastmontert inni motorrommet og bakover til bakbremsene.

Dessverre så må jeg bestille nye slanger fra utlandet da bilen er litt over 20 år gammel og ingen butikker/verksteder har leverandører som kan skaffe dette.

Hvilken bil er det. Det skal være rimelig spesielt før ingen av de store nettbutikkene ikke har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Slipses said:

På eldre biler er problemet at niplene på bremserørene kan være rusta fast i bremserøret. Når du da prøver å løsne nippelen fra slangen vrir du bremserøret i stedet for at nippelen løsner. Hvis du da ikke får løsnet nippelen med mye varme og rustløser må du flense og skjøte inn nytt rør, og da har du det gående..

Det er noe dritt, men godt verktøy og teknikk bruker å løse(!) det. Følger man godt med og stopper i tide før noe går galt, så er det rett på verksted for å la eksperten overta :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (2 timer siden):

Hvilken bil er det. Det skal være rimelig spesielt før ingen av de store nettbutikkene ikke har det.

Ja det er en rimelig sjelden bil når det ikke finnes en eneste slik bil på Finn.no. Det er forresten en koreansk SUV anno 2000.

De "norske" sidene som selger bildeler har en del treff på skiltet, men under bremsesystem er det ingen som inkluderer disse bremseslangene. Jeg har heldigvis funnet riktig produkt fra en side i Nederland som passer min bil så da blir det importvare. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipses skrev (3 timer siden):

Takk for tips !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThereGoesBob skrev (15 timer siden):

Jeg mener ikke å være utidig her, men hvis du nettopp fant ut at bremseslangene kun er noen korte stumper som går mellom kaliper og bremserør, så er kanskje ikke dette en jobb for deg. Selve utskiftingen er ikke komplisert, men som andre påpeker så kan du få utfordringer med å løsne overgangen til rør på 24 år gammel bil. Går dette skeis og du må fikse på rørene er det greit å ikke sitte i garasjen hjemme uten spesialverktøy og kunnskap...

Den viktigste jobben er uansett å unngå lekkasjer og å bli kvitt ALL luft i systemet etterpå. Selv om dette ikke er direkte vanskelig, må en være trygg på at det gjøres på en skikkelig måte. Tabber du deg ut der, merker du det ikke nødvendigvis med en gang, og resultatet kan bli katastrofalt...

Motforslag: Snakk med et (mindre) verksted og forklar situasjonen rundt tilgangen på bremseslanger. Foreslå at du skaffer slangene (hvis ikke de klarer det) og at de gjør jobben. Mye tryggere.

Oslo Bremseservice kan anbefales hvis du bor på de kanter.

PS: Man kan også skreddersy bremseslanger med slange og korrekte fittinger/banjobolter, men det er vel strengt tatt ikke lov å gjøre for bruk på offentlig vei så vidt jeg husker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg mener ikke å være utidig her, men hvis du nettopp fant ut at bremseslangene kun er noen korte stumper som går mellom kaliper og bremserør, så er kanskje ikke dette en jobb for deg. Selve utskiftingen er ikke komplisert, men som andre påpeker så kan du få utfordringer med å løsne overgangen til rør på 24 år gammel bil. Går dette skeis og du må fikse på rørene er det greit å ikke sitte i garasjen hjemme uten spesialverktøy og kunnskap...

Den viktigste jobben er uansett å unngå lekkasjer og å bli kvitt ALL luft i systemet etterpå. Selv om dette ikke er direkte vanskelig, må en være trygg på at det gjøres på en skikkelig måte. Tabber du deg ut der, merker du det ikke nødvendigvis med en gang, og resultatet kan bli katastrofalt...

Motforslag: Snakk med et (mindre) verksted og forklar situasjonen rundt tilgangen på bremseslanger. Foreslå at du skaffer slangene (hvis ikke de klarer det) og at de gjør jobben. Mye tryggere.

Oslo Bremseservice kan anbefales hvis du bor på de kanter.

PS: Man kan også skreddersy bremseslanger med slange og korrekte fittinger/banjobolter, men det er vel strengt tatt ikke lov å gjøre for bruk på offentlig vei så vidt jeg husker?

Du kan være rakettforsker og ikke vite akkurat det der. Det er en første gang for alt. Det har da vel ingenting med om jobben lar seg gjøre eller ei.

Jeg gjør ikke dette fordi det er enkelt men fordi det er vanskelig og gir meg verdifull kunnskap på kjøpet. Er godt voksen, har ikke hatt bil særlig lenge men får til det meste.

Det blir nok å ta en avgjørelse basert på hvor vanskelig det er å koble fra bremseslangene fra røret. Ikke helt enkelt å komme til heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThereGoesBob skrev (1 time siden):

Du kan være rakettforsker og ikke vite akkurat det der. Det er en første gang for alt. Det har da vel ingenting med om jobben lar seg gjøre eller ei.

Jeg gjør ikke dette fordi det er enkelt men fordi det er vanskelig og gir meg verdifull kunnskap på kjøpet. Er godt voksen, har ikke hatt bil særlig lenge men får til det meste.

Det blir nok å ta en avgjørelse basert på hvor vanskelig det er å koble fra bremseslangene fra røret. Ikke helt enkelt å komme til heller.

OK. Jeg står for det jeg allerede har skrevet. Poenget mitt er at det fremstår som om du kanskje ikke har skrudd så fryktelig mye bil, og at det å åpne bremsesystemet i så fall ikke er stedet å begynne – etter min mening. Det er flott med pågangsmot og vilje til å gi seg i kast med prosjekter og det å ha et stort ønske om å lære – og ikke minst å mestre – noe nytt, men ikke start med bremsene...

Det er ikke rocket science å gjøre dette, men du må ha det rette utstyret, og du må gjøre jobben riktig – det er ikke rom for å fxxxe opp underveis. Husk også at du i en slik prosess med bremsene passerer et "point of no return".

Riktig gjennomføring av lufting er alfa og omega.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThereGoesBob skrev (På 24.1.2024 den 19.41):

Sjekka Thansen ? åssen bil er dette da ? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Maskinfører skrev (4 timer siden):

Sjekka Thansen ? åssen bil er dette da ? :) 

Hva skal jeg si? Lite rust, sliten turbo, ikke abs, ikke klimaanlegg, ikke skinnseter, ikke ryggekamera, noe røff og falmet i lakken, sånn antenne bak som skyter opp i været, slikker til seg ihvertfall 1L på mila, må bruke nøkkel for å låse den opp, sentrallås, automatkasse, Tysk motor (OM602) Den har da sin sjarm slik som andre biler. Gjevt å ha en bil man kan skru på sjæl. 

Ikke noe slikt å oppdrive på Thansen heller nei. 

Endret av ThereGoesBob
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...

En gammel SsangYong/Daewo Korando/Musso er vel ikke letteste bilmerket å finne deler til nei... Men mon tro om ikke bremsesystemet (som mye annet på de modellene) er fra Mercedes sine gamle prod. linjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThereGoesBob skrev (4 timer siden):

Hva skal jeg si? Lite rust, sliten turbo, ikke abs, ikke klimaanlegg, ikke skinnseter, ikke ryggekamera, noe røff og falmet i lakken, sånn antenne bak som skyter opp i været, slikker til seg ihvertfall 1L på mila, må bruke nøkkel for å låse den opp, sentrallås, automatkasse, Tysk motor (OM602) Den har da sin sjarm slik som andre biler. Gjevt å ha en bil man kan skru på sjæl. 

Ikke noe slikt å oppdrive på Thansen heller nei. 

Høres ut som Mercedes det da ? :) og da er nok Autodoc stedet og lete  https://www.autodoc.co.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hmm...

En gammel SsangYong/Daewo Korando/Musso er vel ikke letteste bilmerket å finne deler til nei... Men mon tro om ikke bremsesystemet (som mye annet på de modellene) er fra Mercedes sine gamle prod. linjer?

Kaliperne mine er PBR. Det var også Mando en stund på en del mussoer. PBR er fra Australia. Usikker på Mando, mulig Korea? Har nettopp overhalt kaliperne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...