Gå til innhold

Dere som har barn og ungdommer som mobber

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kjennes det ut å vite at barnet deres ødelegger andre barns liv?

Anonymkode: c36f8...f97

• Liker 1
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

1) Mange foreldre aner ingenting/lite om hvordan sitt barn er i samhandling med andre, og vet ikke at barnet er en mobber før man får vite det. Der har skolene et stort ansvar tenker jeg; foreldrene til de som oppfører seg kjipt mot andre og som har tendens til å  mobbe MÅ få beskjed om dette fra skolen. Jeg vet om mange tilfeller hvor det går altfor langt før foreldrene til mobbere/barn med kjip atferd mot andre får beskjed. Oppegående foreldre som får en sånn beskjed, vil synes det er helt jævlig. De vil gjøre det de kan for å veilede eget barn.

2) En del av de som mobber, har dessverre  foreldre som  ikke er de enkleste å samhandle om problemet mobbing med. Epler faller ofte ikke så langt fra stammen. Til sånne folk går det rett og slett ikke inn og jeg tror ikke de bryr seg. De vil alltid gå i strupen på den som sier noe negativt om poden.

Anonymkode: 93a61...ad2

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan kjennes det ut å vite at barnet deres ødelegger andre barns liv?

Det kjennes helt forferdelig. Da vi fikk vite at vår jente var med å utestenge en annen stakkars jente i bhg ringte jeg foreldrene til den andre med det samme for å høre mer. Jeg fortalte dem at vi støtter dem hundre prosent og at dette er uakseptabel oppførsel. Barnehagen og vi foreldrene (også d til de andre barna involverte) gikk sammen om dette og fikk satt barna våre på plass. Min jente var redd for å bli utestengt selv og valgte dermed å bli med i mobbegjengen. Jeg ønsker ikke for mine barn at de skal gjøre andre vondt. Da vil de uansett bli utestengt før eller senere selv også. Vel. Det første vi gjorde var å invitere det utestengte barnet hit sammen med foreldrene for hygge og lek. Vi hadde flere alvorsprater med henne og de ansatte i barnehagen satte inn tiltak. Nå går de i 5.trinn og er venner hele gjengen. Jenta mi skjemmes over å snakke om det og jeg tenker det var en dyrekjøpt lærepenge for henne. 

Anonymkode: 5b454...2a2

• Liker 5
  • Hjerte 19
  • Nyttig 2
Skrevet

Som venn av en liten håndfull ledere, noterer jeg meg navnene til mobberne til poden. Én dør lukkes… litt her og litt der… mobbing er ikke uten konsekvenser. 

Anonymkode: 767a3...78f

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Livet er sjeldent så svart/hvitt som du presenterer her. 

Mobbing er et komplisert og sammensatt problem. 

Anonymkode: 597d5...893

• Liker 3
Skrevet

Har barnet det bra på hjemmebane? Hvordan er dere som foreldre? Føler barnet seg ensom? Det er mye som kan være årsaken til at barn mobber andre.

Anonymkode: 35963...f14

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

1) Mange foreldre aner ingenting/lite om hvordan sitt barn er i samhandling med andre, og vet ikke at barnet er en mobber før man får vite det. Der har skolene et stort ansvar tenker jeg; foreldrene til de som oppfører seg kjipt mot andre og som har tendens til å  mobbe MÅ få beskjed om dette fra skolen. Jeg vet om mange tilfeller hvor det går altfor langt før foreldrene til mobbere/barn med kjip atferd mot andre får beskjed. Oppegående foreldre som får en sånn beskjed, vil synes det er helt jævlig. De vil gjøre det de kan for å veilede eget barn.

2) En del av de som mobber, har dessverre  foreldre som  ikke er de enkleste å samhandle om problemet mobbing med. Epler faller ofte ikke så langt fra stammen. Til sånne folk går det rett og slett ikke inn og jeg tror ikke de bryr seg. De vil alltid gå i strupen på den som sier noe negativt om poden.

Mye av mobbingen skjer på digitale medier. Nei, det er ikke skolen sin jobb å informere om dette. Foreldre må faktisk begynne å bry seg. 

Anonymkode: 2b54a...bd4

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Det kjennes helt forferdelig. Da vi fikk vite at vår jente var med å utestenge en annen stakkars jente i bhg ringte jeg foreldrene til den andre med det samme for å høre mer. Jeg fortalte dem at vi støtter dem hundre prosent og at dette er uakseptabel oppførsel. Barnehagen og vi foreldrene (også d til de andre barna involverte) gikk sammen om dette og fikk satt barna våre på plass. Min jente var redd for å bli utestengt selv og valgte dermed å bli med i mobbegjengen. Jeg ønsker ikke for mine barn at de skal gjøre andre vondt. Da vil de uansett bli utestengt før eller senere selv også. Vel. Det første vi gjorde var å invitere det utestengte barnet hit sammen med foreldrene for hygge og lek. Vi hadde flere alvorsprater med henne og de ansatte i barnehagen satte inn tiltak. Nå går de i 5.trinn og er venner hele gjengen. Jenta mi skjemmes over å snakke om det og jeg tenker det var en dyrekjøpt lærepenge for henne. 

Fantastisk!❤️ 

Dessverre gjøres dette av alt for få foreldre. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så fordi det er komplekst så er det OK?

Anonymkode: ad147...ff4

• Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Så fordi det er komplekst så er det OK?

Anonymkode: ad147...ff4

Det er ALDRI ok. Barn og ungdom som mobber bør få større konsekvenser. Hørte på nyhetene om snakk om behandlingstilbud ol. Ingenting kan rettferdiggjøre mobbing. 

Anonymkode: 20e00...965

Skrevet

Dette her er vanskelig for det er ikke slik at dette gjelder få barn, eller at barn forstår konsekvensen. Mine barn er ikke mobbere, veldig opptatt av rettferdighet. Likevel har det vært hendelser der barnet mitt har vært med på å utestenge, når da barnet får forklart hva de faktisk var med på blir det litt satt ut av det og har da tatt kontakt og ringt til den personen. Jeg snur alltid situasjonen for mine barn, hva om dette hadde vært deg, ville det da føltes greit? Svaret er som regel nei og de retter opp feilene sine. 
Det er ikke sånn at alle som er med på situasjoner som kan oppfattes som mobbing er barn som har det vondt, er slemme med vilje osv. det er da det er viktig at vi foreldre griper inn å forteller barna hva som faktisk foregår. 
Vi hadde en hendelse i går da de var veldig mange som spilte sammen online, en til ville være med og den personen ble blokkert. 
Da var det for mitt barn få en samtale med oss, også forklare hva han skal gjøre når noen blir utestengt. Da fikk mitt barn beskjed om å forlate den gruppa og faktisk da spille med den som ingen ville spille med. 
Siden mitt barn er en av de "populære" så resulterte det i at alle ville spille med den gutten som i utgangspunktet ble utestengt. 
Så jeg har en oppfordring til alle foreldre, opplever ditt barn utestengning så si ifra, jeg følger med alt jeg kan. Likevel er det ikke alt jeg får med meg. Nå er det liksom ikke ute i gaten lenger nå er det på snap, tiktok, online spill osv så det gjøres mer usynlig! 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke alle foreldre vet at deres egne barn er mobbere, men jeg vet det er dem som vet og ikke bryr seg. Selv ble jeg grovt mobbet på barn - og ungdomskolen, jeg vet ikke den dag i dag hvorfor jeg ble det, hvordan det hele startet, men jeg ble kalt stygge ting, spyttet på, kastet ting på, slått, utfrøst, det ble spredd falske rykter om meg osv, osv - de eldste jentene i klassen over meg var de værste av dem alle. Ingen av lærerene gjorde noe for å stoppe mobbingen, de bare snudde ryggen til eller forlot stedet. Min eldre søster som gikk på skolen frøs meg ut, hun var flau over meg og samtidig redd for å bli utstøtt av sine venner - det var det hun sa en dag jeg spurte henne - så der var det heller ingen støtte/hjelp å få. Min mor prøvde å hjelpe meg så godt hun kunne, men det er jo en grense på hvor mye en mor kan gjøre når ingen andre brydde seg. Mobbingen ble verre og verre med årene og til slutt gikk det så langt at jeg ikke lengre ønsket å leve og prøvde å ta mitt eget liv - noe jeg angrer på at jeg gjorde i dag.... 

Mobbing er forferdelig skadelig for den som blir utsatt for det, det kan ødelegge et liv. Jeg klarer meg fint i dag, jeg har venner og en god utdannelse, men det har vært en lang, hard kamp å komme dit, og jeg har mangen arr som aldri vil leges helt... 

Hilsen et mobberoffer som overlevde helvete

Anonymkode: f69bc...99e

• Hjerte 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som venn av en liten håndfull ledere, noterer jeg meg navnene til mobberne til poden. Én dør lukkes… litt her og litt der… mobbing er ikke uten konsekvenser. 

Anonymkode: 767a3...78f

Har du planer om ryktespredning for å sverte disse lederne eller noe slikt?!

Anonymkode: ad211...c01

Skrevet

Barn med mobbeadferd er nok mer politisk korrekt å si. Og så må man se på hele kulturen og systemet, fremfor bare den ene personen med den mest synlige adferden.  De fleste mobber og stenger utenfor for de opplever et behov for å hevde seg selv. Hva er det som gjør at de må hevde seg selv? Hvilken mønster er etablert? Hva er de sosiale normer i klassemiljøet? 

Ble selv mobbet, men fant jeg noen som var "svakere" enn meg utnyttet jeg det for å hevde meg selv. Gjort ting jeg ikke er stolt i, men logikk og sosial kompetanse er jo ikke ferdig utviklet når en er barn... 

Anonymkode: 4d327...390

Skrevet

Mye av mobbingen skjer på digitale medier. Nei, det er ikke skolen sin jobb å informere om dette. Foreldre må faktisk begynne å bry seg. 

Jeg skrev det innlegget du siterer. Jeg er helt enig med deg i det, selvsagt må foreldrene være på når barna får tilgang til sosiale medier.  Jeg er av den formening at man som forelder bør sjekke hva barna holder på med på sosiale medier.  Mine barn er så "store" at de ikke fikk SoMe før de ble 13, men jeg vet at mange starter med det leeeeenge før nå. Blir bare tidligere og tidligere. 

Skrevet
1 hour ago, Sinsiew said:

Fantastisk!❤️ 

Dessverre gjøres dette av alt for få foreldre. 

Takk for hyggelig kommentar. Det var ikke moro nei, men det må rett og slett til. Jeg kan under ingen omstendigheter la barna mine få plage andre uten å blande meg inn i det. Hun har heldigvis vist seg både raus og varm etter det, men jeg holder et nøyere øye med det sosiale samspillet til barna etter den opplevelsen. Vi har tre.❤️

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvor komplisert og komplekst er det på ungdomsskolen? 

Forstår de ikke hva de holder på med, er de ikke modne nok? 

Det er en myte at det er ungdom som ikke har det bra hjemme som mobber. Det er ofte populære ungdommer, ledere, typer som vil være som Andrew Tate, og som får kick av å holde andre nede. De blir høye på det. 

Undres om foreldrene til disse ungdommene bryr seg i det hele tatt, eller om de er lettet over å ha en som mobber framfor en som blir mobbet. Og så lenge han/hun deltar i idrett, har venner og skolen går greit, så er dere likegyldige? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Mobbing skjer i form av gruppedynamikk. Man kan være en aktiv mobber eller en passiv som står å ser på. Ikke griper inn i frykt for å bli mobbet selv. Å stå å se på er like mye mobbing. 
Noen kan oppleve en tullete kommentar som mobbing, mens andre ikke tenker mobbing i det hele tatt. 
mobbing er når det er skjev makt (flere mot en, eller en er sterkere enn andre) og det pågår over tid. 
Jeg selv har aldri mobbet, men jeg kan aldri si aldri, for det er helt sikkert folk som har opplevd meg på en eller annen negativ måte som jeg selv ikke har vært bevisst på. 
Man snakker mobbing.. men her inne på KG er det mye mobb. 
opprettet nettopp en tråd om min gjerrige far, og da raser det er menneske mot meg at jeg er en drittunge og håper jeg ikke får arv. Man kan lure på hvor alt dette sinnet stammer fra 

Anonymkode: df5bc...131

• Liker 1
Skrevet

Enig med første svar her. Foreldre vet ikke hva som skjer,jeg tenker også at skolen må informere mer om det de vet. De vet ikke alt som foregår på nett,men skjer det ting på skolen må foresatte få beskjed. Har jobbet i skolen,og opplevd at lærere holder igjen litt,fordi det ikke skal være så mye negativt fokus på foreldresamtalene. Det syns jeg er helt feil,for foreldrene kan ikke gjøre noe med problemet, hvis de ikke vet at det er et problem. Kall en spade for en spade! 

På hjemmebane bør det selvsagt følges med på sosiale medier,så langt det lar seg gjøre.

Også enig med at ikke alle foreldre er like lette å samarbeide med. Veldig mange går i forsvarsposisjon,og har all verdens unnskyldninger for barnet sitt. Det ender ofte med at det blir beskyldninger om mobbing andre veien... 

(Dette også etter erfaring med å jobbe i skolen)

Anonymkode: d44d6...960

• Nyttig 1
Skrevet

Lærere må faktisk begynne å åpne øynene sine og! Ikke alltid foreldre ser hva som skjer. De tror nemelig at gullungen deres ikke gjør noen ting! Har selv tatt flere englebarn på fersken! 

ALLE må bry seg! ALLE må følge med!

Anonymkode: 76941...46f

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...